Jean Marc Itard – prekursor kształcenia upośledzonych umysłowo
Definicja niepełnosprawności wg DSM IV
Klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej
Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej
Edukacja i rewalidacja niepełnosprawnych intelektualnie
16.10.2012 Niepełnosprawność intelektualna
Upośledzenie umysłowe nie jest chorobą.
*Niedorozwój umysłowy
*Upośledzenie umysłowe
– oligofrenia – niedorozwój umysłowy od urodzenia lub najwcześniejszego dzieciństwa; występuje tu zawsze wstrzymanie rozwoju mózgu i wyższych czynności nerwowych
– otępienie – rozpad procesów korowych, uszkodzenie czynności umysłowych dotychczas pełnowartościowych
*Niepełnosprawność intelektualna (zalecenie WHO, 2007 zamiast niedorozwój, upośledzenie)
Iloraz inteligencji (II, IQ)
wiek testowy: wiek życia x 100
Wartość ilorazu inteligencji wg skali Wechslera
• 100-85 rozwój prawidłowy
• 84-70 rozwój niższy niż przeciętny
• 69-55 niepełnosprawność umysłowa lekkiego stonia
• 54-40 niepełnosprawność umysłowa stopnia umiarkowanego
• 39-25 niepełnosprawność umysłowa stopnia znacznego
• poniżej 25 niepełnosprawność umysłowa stopnia głębokiego
DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual Mental Disorders) 1994
Niedorozwój umysłowy charakteryzuje istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy istotne ograniczenie w zakresie funkcjonowania przystosowawczego przynajmniej w dwóch sposród następujących zdolności przystosowawczych
– porozumiewania się
– troski o zdrowie i bezpieczeństwo
– troski o siebie
– sprawności społeczno-interpersonalnych
– korzystania ze środków zabezpieczenia społecznego
– kierowania sobą
– zdolności szkolnych
– wykonywania pracy
– organizacji czasu wolnego
Musi wystąpić przez 18 rokiem życia.
2-3% populacji to osoby niepełnosprawne intelektualnie
w tym:
89% niepełnosprawność w stopniu lekkim
6% niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym
3,5% niepełnosprawność w stopniu znacznym
1,5% niepełnosprawność w stopniu głębokim
inteligencja niższa niż przeciętna
– dobra sprawność intelektualna, ale zaniedbanie pedagogiczne, brak stymulacji rozwoju intelektualnego.
– dobre możliwości intelektualne lecz parcjalne deficyty poznawcze i motoryczne. Dyslekcja rozwojowa.
– Spowolnione tempo procesów poznawczych lecz o prawidłowym przebiegu. Wolne reagowanie – przekraczają limity czasowe.
– Dzieci upośledzone w st. lekkim, lecz na skutek dobrej pamięci mechanicznej, intensywnej stymulacji uzyskują podwyższone wyniki w testach.
Lekki stopień niepełnosprawności intelektualnej
– Myślenie konkretno-wyobraźniowe. Potrafią dokonać operacji logicznych takich jak klasyfikacja, porównywanie, ale na konkretach. Zaburzone myślenie abstrakcyjne, uwidaczniasię to zwłaszcza przy operacjach matematycznych.
– Mowa odzwierciedla braki w myśleniu. Ubogi zasób słów; niekóre dzieci posługują się bogatym słownictwem, ale nie rozumieją znaczenia, nie trzymają się głównej myśli, wypowiadają zdania zaprzeczające temu co powiedziały wcześniej.
– Spostrzerzenie cechuje ujmowanie globalne, spostrzegają mniej szczegółów niż dziecko w normiem, trudność sprawia uchwycenie istotnych cech przedmiotu.
– Uwaga rozpraszana przez inne bodźce, nietrwała, słabo podzielna. Obniżona ciekawość, dociekliwość.
– Pamięć trudności w zapamiętywaniu, potrzebują dużo powtórzeń na różnym materiale. Pamięć logiczna słabo wykształcona. Dobra pamięć mechaniczna – mogą odtwarzać z pamięci długie teksty, ale bez zrozumienia.
– Emocje charakteryzują się sztywnością, słabo rozwinięta zdolność opanowania popędów, nieadekwatne do sytuacji reakcje. Zachowania często impulsywne, pozbawione przemyśleń, przewidywania konsekwencji. W zabawach brak inicjatywy i samodzielności, słaby krytycyzm.
– Zachowania społeczne bardzo zróżnicowane. Na jednym krańcu dzieci lękliwe, niepewne siebie na drugim – brak dystansu, natrętność, lepkość uczuciowa.
– Osoby niepełnosprawne intelektualnie często charakteryzuje dyspraksja – nieprawidłowe planowanie ruchu, brak koordynacji, nie wyczuwają nacisku dłoni, często niszczą przedmioty. Mają trudności z zapinianiem guzików, wiązaniem sznurowadeł.
Głęboki stopień niepełnosprawności intelektualnej
– Bardzo duże zróżnicowaie czynności orientacyjno-poznawczych od braku percepcji mimowolnej pamięci do szczątkowego występowania.
– Mowa – często nie mówią, nie rozumieją mowy, wydają nieartykułowane dźwięki. Niektórzy wypowiadają pojedyncze wyrazy, rozumieją proste polecenia.
– Emocje – proste; zadowonenie, niezadowolenie, czasami wyrażane gestami, uśmiechem, częsta zmiana nastroju.
– Rozwój społeczny – prawie całkowity brak, nie potrafią dbać o siebie, wymagają stałej opieki.
Przyczyny lekkiej niepełnosprawności intelektualnej
– nie są znane 41%
– czynniki dziedziczne 11%
– choroby wczesnego dzieciństwa 12%
– urazy mechaniczne lub psychiczne 10%
– zaniedbania środowiskowe 26%
Etapy procesu patologizacji rozwoju wg Małgorzaty Kościelskiej
– etap wstępny - związany z rodzicami (kondycja psychiczna, zdrowotna), czystość powietrza
– etap I – powstanie uszkodzenia (zadziałanie czynnika uszkadzającego) np. infekcja, stan emocjonalny kobiety w ciąży.
– etap II - negatywne sprzężenie zwrotne
– etap III – usztywnienie procesów patologicznych
Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej (kiedy przyczyna zaistaniała)
– prenatalne (przed urodzeniem)
– okołoporodowe (podczas porodu)
– poporodowe (po urodzeniu)
1866 r. Angielski lekarz opisał dzieci o charakterystycznym wyglądzie. (Zespół Down'a)
1959 r. odkryto dlaczego dzieci rodzą się z Z. Down'a
Nie ma możliwości leczenia dziecka z Z. Down'a
Przyczyny prenatalne:
Zespół Downa - trisomia chromosomu 21
Fenyloketonuria – (zaburzenie przemiany aminokwasu fenyloanaliny)
FAS – fetal alcochol syndrome (alkocholowy zespół płodowy)
wyrocznia100