pedagogika specjalna 16.10.2012.docx

(17 KB) Pobierz

Jean Marc Itard – prekursor kształcenia upośledzonych umysłowo

Definicja niepełnosprawności wg DSM IV

Klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej

Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej

Edukacja i rewalidacja niepełnosprawnych intelektualnie

 

16.10.2012 Niepełnosprawność intelektualna

 

Upośledzenie umysłowe nie jest chorobą.

 

*Niedorozwój umysłowy

*Upośledzenie umysłowe

                      oligofrenia – niedorozwój umysłowy od urodzenia lub najwcześniejszego dzieciństwa; występuje tu zawsze wstrzymanie rozwoju mózgu i wyższych czynności nerwowych

                      otępienie – rozpad procesów korowych, uszkodzenie czynności umysłowych dotychczas pełnowartościowych

*Niepełnosprawność intelektualna (zalecenie WHO, 2007 zamiast niedorozwój, upośledzenie)

 

Iloraz inteligencji (II, IQ)

 

wiek testowy: wiek życia x 100

 

Wartość ilorazu inteligencji wg skali Wechslera

                     100-85 rozwój prawidłowy

                     84-70 rozwój niższy niż przeciętny

                     69-55 niepełnosprawność umysłowa lekkiego stonia

                     54-40 niepełnosprawność umysłowa stopnia umiarkowanego

                     39-25 niepełnosprawność umysłowa stopnia znacznego

                     poniżej 25 niepełnosprawność umysłowa stopnia głębokiego 

 

DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual Mental Disorders) 1994

Niedorozwój umysłowy charakteryzuje istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy istotne ograniczenie w zakresie funkcjonowania przystosowawczego przynajmniej w dwóch sposród następujących zdolności przystosowawczych

                      porozumiewania się

                      troski o zdrowie i bezpieczeństwo

                      troski o siebie

                      sprawności społeczno-interpersonalnych

                      korzystania ze środków zabezpieczenia społecznego

                      kierowania sobą

                      zdolności szkolnych

                      wykonywania pracy

                      organizacji czasu wolnego

Musi wystąpić przez 18 rokiem życia.

 

 

 

 

2-3% populacji to osoby niepełnosprawne intelektualnie

w tym:

89% niepełnosprawność w stopniu lekkim

6% niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym

3,5% niepełnosprawność w stopniu znacznym

1,5% niepełnosprawność w stopniu głębokim

 

inteligencja niższa niż przeciętna

                      dobra sprawność intelektualna, ale zaniedbanie pedagogiczne, brak stymulacji rozwoju intelektualnego.

                      dobre możliwości intelektualne lecz parcjalne deficyty poznawcze i motoryczne. Dyslekcja rozwojowa.

                      Spowolnione tempo procesów poznawczych lecz o prawidłowym przebiegu. Wolne reagowanie – przekraczają limity czasowe.

                      Dzieci upośledzone w st. lekkim, lecz na skutek dobrej pamięci mechanicznej, intensywnej stymulacji uzyskują podwyższone wyniki w testach.

 

Lekki stopień niepełnosprawności intelektualnej

                      Myślenie konkretno-wyobraźniowe. Potrafią dokonać operacji logicznych takich jak klasyfikacja, porównywanie, ale na konkretach. Zaburzone myślenie abstrakcyjne, uwidaczniasię to zwłaszcza przy operacjach matematycznych.

                      Mowa odzwierciedla braki w myśleniu. Ubogi zasób słów; niekóre dzieci posługują się bogatym słownictwem, ale nie rozumieją znaczenia, nie trzymają się głównej myśli, wypowiadają zdania zaprzeczające temu co powiedziały wcześniej.

                      Spostrzerzenie cechuje ujmowanie globalne, spostrzegają mniej szczegółów niż dziecko w normiem, trudność sprawia uchwycenie istotnych cech przedmiotu.

                      Uwaga rozpraszana przez inne bodźce, nietrwała, słabo podzielna. Obniżona ciekawość, dociekliwość.

                      Pamięć trudności w zapamiętywaniu, potrzebują dużo powtórzeń na różnym materiale. Pamięć logiczna słabo wykształcona. Dobra pamięć mechaniczna – mogą odtwarzać z pamięci długie teksty, ale bez zrozumienia.

                      Emocje charakteryzują się sztywnością, słabo rozwinięta zdolność opanowania popędów, nieadekwatne do sytuacji reakcje. Zachowania często impulsywne, pozbawione przemyśleń, przewidywania konsekwencji. W zabawach brak inicjatywy i samodzielności, słaby krytycyzm.

                      Zachowania społeczne bardzo zróżnicowane. Na jednym krańcu dzieci lękliwe, niepewne siebie na drugim – brak dystansu, natrętność, lepkość uczuciowa.

                      Osoby niepełnosprawne intelektualnie często charakteryzuje dyspraksja – nieprawidłowe planowanie ruchu, brak koordynacji, nie wyczuwają nacisku dłoni, często niszczą przedmioty. Mają trudności z zapinianiem guzików, wiązaniem sznurowadeł.

 

Głęboki stopień niepełnosprawności intelektualnej

                      Bardzo duże zróżnicowaie czynności orientacyjno-poznawczych od braku percepcji mimowolnej pamięci do szczątkowego występowania.

                      Mowa – często nie mówią, nie rozumieją mowy, wydają nieartykułowane dźwięki. Niektórzy wypowiadają pojedyncze wyrazy, rozumieją proste polecenia.

                      Emocje – proste; zadowonenie, niezadowolenie, czasami wyrażane gestami, uśmiechem, częsta zmiana nastroju.

                      Rozwój społeczny – prawie całkowity brak, nie potrafią dbać o siebie, wymagają stałej opieki.

 

Przyczyny lekkiej niepełnosprawności intelektualnej

                      nie są znane 41%

                      czynniki dziedziczne 11%

                      choroby wczesnego dzieciństwa 12%

                      urazy mechaniczne lub psychiczne 10%

                      zaniedbania środowiskowe 26%

 

Etapy procesu patologizacji rozwoju wg Małgorzaty Kościelskiej

                      etap wstępny - związany z rodzicami (kondycja psychiczna, zdrowotna), czystość powietrza

                      etap I – powstanie uszkodzenia (zadziałanie czynnika uszkadzającego) np. infekcja, stan emocjonalny kobiety w ciąży.

                      etap II -  negatywne sprzężenie zwrotne

                      etap III – usztywnienie procesów patologicznych

 

  1. Upośledzenie wynikające z faktu uszkodzenia centralnego układu nerwowego
  2. Upośledzenie wynikające z ograniczeń w rozwoju wskutek wadliwych warunków życia (dyskryminacja, niewłaściwe postawy, brak odpowiedniego nauczania i wychowania, bieda, maltretowanie dziecka.
  3. Upośledzenie wynikające ze świadomości własnego upośledzenia hamujące rozwój i aktywność społeczną.

 

Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej (kiedy przyczyna zaistaniała)

                      prenatalne (przed urodzeniem)

                      okołoporodowe (podczas porodu)

                      poporodowe (po urodzeniu)

 

1866 r. Angielski lekarz opisał dzieci o charakterystycznym wyglądzie. (Zespół Down'a)

1959 r. odkryto dlaczego dzieci rodzą się z Z. Down'a

Nie ma możliwości leczenia dziecka z Z. Down'a

 

Przyczyny prenatalne:

Zespół Downa - trisomia chromosomu 21

Fenyloketonuria – (zaburzenie przemiany aminokwasu fenyloanaliny)

FAS – fetal alcochol syndrome (alkocholowy zespół płodowy)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin