Metoda budowy kadłubów okrętów z laminatu.pdf

(3076 KB) Pobierz
Metoda budowy kadłubów okrętów z
laminatu
Email
Wpisany przez Amigo
Budując kadłuby pływających okrętów podwodnych w domowych warunkach stosujemy laminaty
poliestrowo-szklane. Jedną z metod wykonania kadłuba jest naklejenie powiększonych do
odpowiedniej skali wręg na 25-30 mm grubości arkusz twardej pianki poliuretanowej. Wycinając
wręgi zostawiamy większy margines na fazowanie
We wręgach wiercimy wycentrowane otwory na stabilizujący je pręt mosiężny. Ponumerowane wręgi
nawlekamy na pręt i sklejamy ze sobą , po sklejeniu i oszlifowaniu pręt usuwamy.
816078695.002.png
Następnie szlifujemy i postępujemy jak w metodach opisanych wyżej, następnie oblaminujemy
laminatem epoxy !!!!, uzyskany kształt szlifujemy i szpachlujemy, aż do uzyskania właściwego efektu,
Później nawiercamy w pokładzie 2 otwory wiertłem fi- 8-10 przez które wlewamy aceton, lub
rozpuszczalnik nitro. W/w płyny rozpuszczą rdzeń ze styropianu i uzyskamy skorupę naszego okrętu.
Inną, dosyć pospolitą metodę wykonania kadłubów pływających modeli okrętu podwodnego
przedstawiają poniższe zdjęcia.Powiększone na ksero wręgi przyklejamy butaprenem na sklejkę lub
płytę pilśniową.
816078695.003.png
Całość wręg nawlekamy na 3 pręty jak niżej, zachowując odległości pomiędzy wręgami i korygując
na bieżąco powstające zwichrowania kadłuba.
816078695.004.png
Całość kopyta oklejamy cienkimi deseczkami z balsy. Do klejenia używamy kleju do paneli
podłogowych Tytan, a do momentu wyschnięcia kleju balsę mocujemy dodatkowo do wręg szpilkami .
Szpary szpachlujemy klejem lub szpachlówką samochodową. Całość szlifujemy drobnym papierem
zamocowanym np. na styropianową packę do zacierania zaprawy. Duża powierzchnia packi zapewni
816078695.005.png
uzyskanie równych powierzchni.
Całość pokrywamy 3-4 warstwami laminatu, używając kawałków maty szklanej o nr. 250-
300 g/m.
Innym sposobem laminowania kadłuba jest naniesienie pędzlem żywicy na kadłub,
następnie nakładamy na to uprzednio Udarte kawałki maty szklanej, matę ponownie
nasączamy żywicą + utwardzacz, po odczekaniu, aż zacznie się robić przeźroczysta,
dokładnie uderzamy pędzlem, wyciskając resztki powietrza, i ubijając całość, aż dokładnie
się przesyci.
Teraz następuje seria szlifowania i szpachlowania aż do uzyskania jednolicie gładkiej
powierzchni. Powyższe metody stosujemy przy płynnych liniach i kroplowych kształtach
kadłuba np. współczesnych O.P. Okręty z okresu II Wojny Światowej miały bryłę kadłuba
bardziej skomplikowaną, i zawierającą wklęśnięcia i wypukłości. Wyprowadzenie takiego
kształtu przy metodzie pozytywowej (bez formy) jest niezwykle trudne i pracochłonne. Traci
się mniej materiału, ale samo szlifowanie twardego laminatu jest bardzo uciążliwe i
szkodliwe, maska pyłowa jest niezbędna. Ponadto sproszkowane szkło ma niedbałość wadę,
że podczas szlifu włazi dosłownie wszędzie BRRRRRRR!!!. na koniec rozcinamy fleksem
kadłub na linii późniejszego podziału i usuwamy szkielet.
Metoda budowy kadłuba z zastosowaniem kopyta i formy.
WYKONANIE KOPYTA
Wykonujemy szkielet modelu - wręgi z 3 mm płyty pilśniowej, a szkielet wzdłużny ze sklejki.
816078695.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin