schemat_oceniania_pr (1).pdf
(
180 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - schemat_oceniania_pr.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
POZIOM ROZSZERZONY
Numer
zadania
Etapy rozwiązania zadania
Liczba
punktów
Uwagi dla
egzaminatorów
1.1
Zapisanie warunku
x
3
−
x
3
x
2
−
4
+
12
≥
0
.
1
1.2
Zapisanie lewej strony nierówności w postaci iloczynowej
(x
-
2)(x
+
2)(x
-
3)
>
0
.
1
1.3
Rozwiązanie warunku
x
∈<
−
2
2
>
∪
<
3
∞
)
.
1
1
1.4
Zapisanie warunków
5-x>0
i
5 ≠
−
x
1
.
1
1.5 Zapisaniewarunku,że liczba logarytmowana jest dodatnia.
1
Zastosowanie wzoru na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego i obliczenie dla
jakich argumentów x suma wyrazów tego ciągu jest dodatnia x>2.
1.6
1
1.7
Wyznaczenie dziedziny funkcji
x
∈<
3
5
\
{
.
1
Zauważenie, że suma dwóch nieujemnych składników może być zerem tylko
2.1
wtedy, gdy każdy składnik jest zerem
(
2
x
−
1
)
2
=
0
i
2
x
2
−
x
3
+
1
=
0
.
1
2
2
2.2
Rozwiązanie równania
2
x
2
−
x
3
+
1
=
0
x=1 lub x=0,5.
1
2.3
Rozwiązanie równania
(
2
x
−
1
)
2
=
0
x=0,5.
1
2
2.4
Podanie odpowiedzi do zadania
x
=
0
.
1
3.1 Zapisanie warunku
∆ i przekształcenie go do postaci
≥
0
4
p
2
−
p
8
+
9
≥
0
1
Uznajemy warunek
∆ .
>
0
3.2 Rozwiązanie nierówności
4
p
2
−
p
8
+
9
≥
0
,
p
∈
R
1
3.3
Skorzystanie ze wzorów Viete’a i wyznaczenie iloczynu miejsc zerowych funkcji
f
:
⋅
x
=
−
p
2
+
2
p
1
1
2
3.4
Rozwiązanie równania
(
−
x
)(
2
x
−
p
)
=
0
:
x’=6
lub
x’’=0,5p
.
1
2
3
Rozpatrzenie przypadku, że
x’<x’’
, rozważenie warunku
−
p
p
2
+
2
=
6
3.5
1
i zauważenie, że ∅
p
∈
.
Rozpatrzenie przypadku, że
x’>x’’
, zapisanie warunku
−
p
=
2
+
2
p
p
2
3.6
1
p
i rozwiązanie warunku
−
p
=
2
+
2
p
, czyli p=0 lub p=1,5.
2
Model odpowiedzi-materiał diagnostyczny 2008-poziom rozszerzony
x
Wykorzystanie własności ciągu geometrycznego do zapisania warunku
2
4.1
sin
α
=
.
3
1
2
cos
α
3
Wykorzystanie wzoru na kwadrat sumy
4
4.2
(sin
α
+
cos
α
)
2
=
sin
2
α
+
2
sin
α
cos
α
+
cos
2
α
..
1
4.3 Wykorzystanie wzoru jedynkowego:
(sin
α
+
cos
α
)
2
=
1
+
2
sin
α
cos
α
.
1
Obliczenie
sin + :
α cos
α
sin
α
+ α
cos
=
17
.
4.4
3
1
5.1
Wykorzystanie własności ciągu geometrycznego do zapisania
zależności.
a
1
q
−
a
1
=
−
6
.
1
5.2
Wykorzystanie własności ciągu geometrycznego do zapisania zależności:
18
q
3
−
a
=
−
.
1
1
1
5.3
Wykorzystanie wzoru skróconego mnożenia do zapisania zależności
18
(
q
−
1
)(
1
+
q
+
q
2
)
=
−
.
1
1
5
5.4
1
Doprowadzenie równania do postaci
q
2
+
q
−
2
=
0
.
Rozwiązanie równania
q
2
+
q
−
2
=
0
:
q
=
q
1
lub
=
−
2
5.5
1
Zauważenie, że
q
=
1
nie spełnia warunków zadania.
Obliczenie
a
:
a
1
=
2
5.6
Obliczenie
a
3
:
a
3
=8.
1
6.1
Zapisanie nierówności między wysokościami i bokami dowolnego trójkąta
ostrokątnego lub rozwartokątnego
h
a
<b, h
b
<c, h
c
<a,
gdzie
a,b,c
-boki trójkąta, a
h
a
, h
b
, h
c
wysokości opuszczone odpowiednio proste
zawierające boki
a,b,c
.
1
6
6.2 Wykazanie,że
h
a
+h
b
+h
c
<a+b+c.
1
6.3
Rozpatrzenie przypadku trójkąta prostokątnego:
h
a
= ,
a
h
b
= i
b
h
c
<
c
1
stąd
h
a
+h
b
+h
c
<a+b+c (c oznacza przeciwprostokątną).
Model odpowiedzi-materiał diagnostyczny 2008-poziom rozszerzony
a
a
7.1 Wykonanie rysunku pomocniczego, wprowadzenie oznaczeń, np.
a-dłuższa podstawa trapezu, b-krótsza podstawa trapezu, c-długość dłuższego
ramienia r-promień okręgu wpisanego, h-wysokość trapezu
i zauważenie, że
h=2r
i zapisanie wzoru na pole trapezu
1
P
=
a
+
b
)
⋅
h
=
5
2
7
7.2
Wykorzystanie własności czworokąta opisanego na okręgu do zapisania
zależności
a+b=2r+c
.
1
7.3 Wykorzystanie obwodu trapezu do zapisania zależności
a+b+2r+c=10
.
1
7.4 Obliczenie sumy długości podstaw
a+b=5
.
1
7.5 Obliczeniedługości promienia okręgu:
r=1.
1
Sporządzenie rysunku pomocniczego z narysowanymi obydwoma odcinkami
jednokładnymi i środkami jednokładności.
8.1
1
Wyznaczenie równania prostej
S
1
B
(lub
S
1
A
).
8.2
pr
.
S
B
:
y
=
x
1
+
9
pr
.
S
A
:
y
=
x
−
−
3
.
1
1
2
2
1
8
Wyznaczenie równania prostej
S
2
A
(lub
S
2
B
).
3
8.3
pr
.
S
B
:
x
=
pr
.
S
A
:
y
=
x
−
1
.
1
2
2
8.4
Obliczenie współrzędnych punktu
B’
, będącego obrazem
B
w jednokładności (lub
A’
): ( )
3 − lub ( )
6
11
,
10
.
1
8.5 Obliczenie skali jednokładności
k
=
−
.
1
Obliczenie, na ile sposobów można wybrać trzy liczby spośród 9
9
.
Przyznajemy punkt, gdy zdający
zastosował poprawną metodę,
nawet w sytuacji, gdy popełni
błąd rachunkowy.
9.1
1
3
9.2
Zauważenie, że wśród danych liczb są 4 liczby parzyste i 5 nieparzystych.
1
9.3
Wyznaczenie ilości zdarzeń, w których otrzymamy nieparzysty iloczyn
5
.
1
Jeżeli zdający zapisze ilość
zdarzeń, w których otrzymamy
parzysty iloczyn w sposób
9
3
Wyznaczenie ilości zdarzeń, w których otrzymamy parzysty iloczyn
9
−
5
.
4
⋅
5
+
4
⋅
5
+
4
3
3
1
2
2
1
3
9.4
1
otrzymuje punkty za czynności
9.3 i 9.4.
9.5 Obliczenie prawdopodobieństwa zdarzenia, że iloczyn liczb jest parzysty
42
37
.
1
Prawidłowość obliczeń
oceniamy w punkcie 5.5.
Model odpowiedzi-materiał diagnostyczny 2008-poziom rozszerzony
(
10.1
Zapisanie założeń
0<r<2, 0<h<4,
gdzie
r
- promień podstawy walca,
h
- wysokość walca
i zapisanie wzoru na pole powierzchni bocznej walca
h
1
P
= 2
⋅
r
⋅
.
Wykorzystanie podobieństwa trójkątów do zapisanie zależności między
10.2
wysokością i promieniem walca
2
−
h
r
=
2
.
1
4
10
Przedstawienie pola powierzchni bocznej walca jako funkcji jednej zmiennej
r
lub
h,
10.3
1
P
= π
=
4
⋅
r
−
(
2
r
)
lub
P
= π
f
(
h
)
=
⋅
h
⋅
(
4
−
h
)
.
10.4
Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli
2
1 =
, sprawdzenie, czy spełnione są warunki z punktu 10.1.
1
10.5
Obliczenie objętości walca 2
V
=
.
1
Za prawidłowe rozwiązanie każdego z zadań inną metodą niż przedstawiona w schemacie przyznajemy maksymalną liczbę punktów.
Model odpowiedzi-materiał diagnostyczny 2008-poziom rozszerzony
f(r)
⋅
r
=
h
Plik z chomika:
mroldstory
Inne pliki z tego folderu:
Arkusz_PR_bez kratek 2.pdf
(204 KB)
Arkusz_PR_bez kratek.pdf
(213 KB)
Model_standard_PR.PDF
(235 KB)
schemat_oceniania_pr (1).pdf
(180 KB)
Schemat_PR2.PDF
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
Matematyka p
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin