slavoj zizek - the pervert's guide to cinema - lacanian psychoanalysis and film (2006) [full version, 2'23''].txt

(103 KB) Pobierz
{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jako�� napis�w.|Napisy zosta�y specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu.
{149}{253}Problemem nie jest to,|"Czy nasze pragnienia s� zaspokojone, czy te� nie?"
{317}{388}Problemem jest to,|"Sk�d mamy wiedzie�, czego pragn��?"
{390}{512}Nie ma nic spontanicznego,|nic naturalnego w ludzkich pragnieniach.
{561}{613}Nasze pragnienia s� sztuczne.
{627}{687}Musimy zosta� nauczeni tego, by pragn��.
{711}{777}Kino jest najbardziej perwersyjnym rodzajem sztuki.
{804}{907}Nie daje ci tego, czego pragniesz,|ale m�wi ci o tym jak pragn��.
{974}{1094}Z-BOCZONA|HISTORIA KINA
{1152}{1219}PRZEDSTAWIONA PRZEZ:|FILOZOFA I PSYCHOANALITYKA
{1222}{1274}SLAVOJA �I�KA
{1382}{1502}Oj, lubi� ci�, ale to nie wystarczy.
{1549}{1648}Kobiety bez przysz�o�ci (1931)
{1650}{1737}Oj, zapomnia�em.|Twoja matka zaprosi�a mnie na kolacj�.
{1739}{1821}Ok. Przynie� jakie� lody, co?
{1823}{1886}Jasne. Jakie chcesz,|czekoladowe czy waniliowe?
{1888}{1926}-Czekoladowe.|-Ok.
{1928}{2020}To co tutaj mamy,|w tym wspania�ym fragmencie z "Kobiety bez przysz�o�ci"
{2022}{2144}to komentarz dotycz�cy magicznej sztuki kina|wewn�trz filmu.
{2165}{2273}Widzimy zwyk�� dziewczyn� z klasy robotniczej,|�yj�c� w bezbarwnym, prowincjonalnym miasteczku.
{2277}{2382}Ni st�d ni zow�d znajduje si�|w sytuacji, gdzie rzeczywisto�� sama w sobie
{2385}{2467}wytwarza magiczne do�wiadczenie kina.
{2477}{2619}Zbli�a si� do tor�w,|przeje�d�a poci�g, to wygl�da tak jak gdyby
{2636}{2765}osoba w rzeczywisto�ci stoj�ca po prostu|obok przeje�d�aj�cego wolno poci�gu
{2792}{2931}zmieni�a si� w widza|obserwuj�c� magi� ekranu.
{3974}{4010}Chcesz si� napi�?
{4067}{4127}Oj, nie uciekaj. Zagl�dasz do �rodka?
{4156}{4209}To z�y spos�b. Wejd� i wyjrzyj z okna.
{4222}{4304}Mamy bardzo realistyczn�, zwyk�� scen�
{4306}{4397}w kt�rej wewn�trzna przestrze�, mo�na powiedzie�, �e
{4399}{4457}przestrze� jej fantazji zostaje wy�wietlona,
{4459}{4580}wi�c, chocia� rzeczywisto�� jest tutaj prozaiczna,|poci�g, dziewczyna,
{4582}{4686}cz�� rzeczywisto�ci w jej odbiorze|i w naszym odbiorze jako widz�w
{4687}{4823}zostaje jakby, podniesiona do magicznego poziomu,|staje si� ekranem dla jej marze�.
{4832}{4896}To jest sztuka kinematografii w jej najczystszej postaci.
{5059}{5165}To jest twoja ostatnia szansa.|Potem ju� nie b�dzie odwrotu.
{5185}{5257}Bierzesz niebiesk� pigu�k�, historia si� ko�czy.
{5272}{5352}Budzisz si� w swoim ��ku|i wierzysz w cokolwiek chcesz wierzy�.
{5355}{5429}Bierzesz czerwon� pigu�k�, zostajesz w Krainie Czar�w
{5451}{5525}a ja poka�� ci jak g��boka jest kr�licza nora.
{5646}{5735}Ale wyb�r mi�dzy niebiesk� i czerwon� pigu�k�
{5737}{5832}tak naprawd� nie jest wyb�rem|mi�dzy iluzj� i realno�ci�.
{5842}{5932}Oczywi�cie, matrix jest maszyn� produkuj�c� fikcje,
{5934}{6060}ale to s� fikcje,|kt�re ju� ustrukturyzowa�y nasz� rzeczywisto��.
{6062}{6202}Je�li zabierzesz z rzeczywisto�ci|symboliczn� fikcj�, kt�ra j� reguluje,
{6204}{6253}utracisz rzeczywisto�� jako tak�.
{6266}{6370}Ja chc� trzeciej pigu�ki.|Wi�c czym jest trzecia pigu�ka?
{6406}{6521}Zdecydowanie nie jaki� rodzaj|transcendentalnej pigu�ki, kt�ra umo�liwa fa�szywe
{6523}{6646}do�wiadczenie religijnego fast-foodu,|ale pigu�ka, kt�ra umo�liwi�aby mi postrzega�
{6653}{6747}nie rzeczywisto�� kryj�c� si� za iluzj�,
{6749}{6862}ale rzeczywisto�� w samej iluzji.
{6870}{7034}Je�li co� staje si� zbyt traumatyczne, zbyt brutalne,|nawet zbyt mocno przesycone przyjemno�ci�,
{7056}{7180}to rozbija struktur� naszej rzeczywisto�ci.|Musimy j� wymy�li� (sfabularyzowa�).
{7600}{7642}PTAKI
{7642}{7709}PTAKI|Metoda dotycz�ca takich film�w|jak horrory, to:,
{7712}{7818}"Wyobrazi� sobie t� sam� opowie��|ale bez przera�aj�cych element�w."
{7826}{7894}My�l�, �e to daje nam t�o.
{7980}{8032}Jeste�my w �rodku zatoki Bodega,
{8034}{8115}gdzie toczy si� akcja "Ptak�w" Hitchcocka.
{8312}{8469}"Ptaki" to film o m�odej, bogatej, towarzyskiej dziewczynie
{8472}{8550}z San Francisco, kt�ra zakochuje si� w facecie,
{8580}{8622}p�ynie za nim do Zatoki Bodega,
{8623}{8709}gdzie odkrywa,|�e mieszka on ze swoj� matk�.
{8720}{8794}Oczywi�cie, to nie moja sprawa,|ale je�li przyprowadzasz tutaj dziewczyn� tak� jak ta...
{8796}{8838}-Kochanie?|-Tak?
{8846}{8923}My�l�, �e sam umiem poradzi� sobie z Melanie Daniels.
{8936}{9024}C�, dop�ki wiesz czego chcesz, Mitch.
{9072}{9106}Wiem dok�adnie czego chc�.
{9107}{9201}I tutaj, pojawia si� typowa edypalna komplikacja
{9202}{9269}kazirodczego napi�cia pomi�dzy matk� i synem,
{9272}{9377}syn rozdarty pomi�dzy|jego zaborcz� matk� a obc� dziewczyn�.
{9387}{9461}-Co si� z nimi dzieje?|-Co si� dzieje ze wszystkimi ptakami?
{9463}{9542}-Gdzie po�o�y� t� kaw�?|-Po�� na stole, skarbie.
{9544}{9585}Po�piesz si� z tym, Mitch.
{9587}{9651}Jestem pewna, �e Panna Daniels chcia�aby ju� wraca�.
{9653}{9712}My�l�, �e powinna� zosta� na noc Melanie.
{9715}{9765}Mamy dodatkowy pok�j na g�rze i wszystko co trzeba.
{9770}{9872}Pytanie dotycz�ce "Ptak�w",|rzecz jasna, jest g�upie i oczywiste,
{9875}{9931}"Dlaczego ptaki atakuj�?"
{9967}{9998}Mitch...
{10137}{10284}Nie wystarczy powiedzie�, �e ptaki|s� naturaln� cz�ci� rzeczywisto�ci.
{10288}{10386}Wygl�da to tak jak gdyby wdziera� si� jaki� obcy wymiar
{10388}{10470}kt�ry dos�ownie rozrywa rzeczywisto��.
{10547}{10645}My jako ludzie nie jeste�my naturalnie urodzeni w rzeczywisto�ci.
{10647}{10752}�eby�my umieli zachowywa� si� jak normalni ludzie,|kt�rzy wchodz� w interakcje z innymi lud�mi
{10754}{10809}kt�rzy �yj� w przestrzeni|spo�ecznej rzeczywisto�ci,
{10812}{10889}wiele rzeczy musi si� wydarzy�.|Jak to, �e powinni�my zosta� w�a�ciwie osadzeni
{10892}{10942}w porz�dku symbolicznym i tak dalej.
{10943}{11075}Gdy to nasze odpowiednie schronienie|w przestrzeni symbolicznej, zostaje naruszone,
{11077}{11115}rzeczywisto�� si� dezintegruje.
{11207}{11279}Wi�c, by zaproponowa� psychoanalityczny wz�r,
{11300}{11414}gwa�towne ataki ptak�w|s� oczywi�cie eksploduj�cym wybuchem
{11417}{11507}matczynego superego,|matczynej postaci uniemo�liwiaj�cej,
{11511}{11584}pr�buj�cej uniemo�liwi� seksualn� relacj�.
{11607}{11687}Dlatego te� ptaki s� naturaln�, kazirodcz� energi�.
{11752}{11822}Co ja wyprawiam? Przepraszam, teraz ju� trzymam.
{11987}{12090}M�j Bo�e, Mysl� teraz jak Melanie.|Wiecie o czym teraz my�l�?
{12112}{12173}"Chc� pieprzy� Mitcha."|To jest to, o czym my�la�a.
{12175}{12242}Nie. Przepraszam, przepraszam, przepraszam.
{12251}{12347}Mia�em na my�li, �e mia�em to samoistne|pomylenie kierunk�w.
{12580}{12596}PSYCHOZA
{12596}{12640}PSYCHOZA|Mrs Bates.
{12963}{13075}Jeste�my w piwnicy domu matki|z "Psychozy".
{13092}{13202}To co jest tutaj nteresuj�ce to:|rozmieszczenie domu matki...
{13236}{13336}Wydarzenia dzia�y si� w nim|na ka�dym z trzech pi�ter,
{13363}{13447}pierwsze pi�tro, parter, piwnica.
{13465}{13600}To tak jakgdyby te trzy pi�tra|odtwarza�y ludzk� podmiotowo��.
{13647}{13696}Parter to EGO.
{13702}{13774}Norman zachowuje si� tam jak normalny syn,
{13797}{13872}cokolwiek zosta�o z jego normalno�ci|ego przejmuje kontrol�.
{13901}{13951}Tam na g�rze, jest SUPEREGO.
{14005}{14072}Matczyne superego, poniewa� zmar�a matka
{14073}{14131}jest w zasadzie figur� superego.
{14133}{14230}Nie, Mamo. Przynios� tylko co� na g�r�.
{14252}{14342}Wybacz ch�opcze,|ale wygl�dasz niedorzecznie
{14344}{14415}-gdy starasz si� wydawa� mi rozkazy.|-Prosz�, Mamo.
{14417}{14488}No, nie b�d� ukrywa�a si� w piwnicy na owoce.
{14520}{14571}My�lisz �e jestem soczysta, co?
{14578}{14677}A na dole w piwnicy, znajduje si� ID,
{14697}{14792}rezerwuar tych niedozwolonych pop�d�w.
{14826}{14957}Teraz mo�emy zinterpretowa� wydarzenie|ze �rodka tego filmu,
{14959}{15062}gdy Norman niesie matk�
{15063}{15181}albo, jak dowiadujemy si� na ko�cu,|mumi� matki, cia�o, szkielet,
{15183}{15242}z pierwszego pi�tra do piwnicy.
{15245}{15331}Nie zrobisz tego wi�cej. Nigdy wi�cej.|A teraz wyno� si�.
{15356}{15433}-Powiedzia�am ci, �eby� si� wynosi� ch�opcze.|-Zanios� ci�, Mamo.
{15435}{15556}Wygl�da to tak jakby przenosi� j� w swoim w�asnym umy�le
{15558}{15689}jako psychiczn� w�adz� z superego do id.
{15731}{15803}Postaw mnie. Postaw mnie.|Mog� i�� sama...
{15806}{15919}Oczywi�cie, nauka z tego jest bardzo stara|wyja�niona ju� przez Freuda,
{15922}{16018}�e superego i id s� g��boko powi�zane.
{16024}{16099}Matka najpierw si� skar�y (za-skar�a),|jako figura autorytetu,
{16101}{16189}"Jak mo�esz mi to robi�?|Nie wstyd ci?
{16191}{16320}"To jest piwnica na owoce." I wtedy,|matka natychmiast przechodzi w nieprzyzwoito��,
{16321}{16374}"My�lisz �e jestem soczysta?"
{16376}{16491}Superego nie jest etyczn� w�adz�.|Superego jest w�adz� nieprzyzwoito�ci,
{16494}{16605}bombarduj�c nas rozkazami niemo�liwymi do spe�nienia,|�miej�c si� z nas,
{16607}{16724}bo rzecz jasna nie jeste�my w stanie|nigdy wype�ni� jego nakaz�w.
{16737}{16822}Im bardziej jeste�my mu pos�uszni,|tym bardziej czyni nas winnymi.
{16830}{16946}Tam jest zawsze pewien aspekt|nieprzyzwoitego szale�ca
{16948}{17008}we w�adzy superego.
{17015}{17090}KACZA ZUPA
{17162}{17266}Cz�sto znajdujemy odniesienia do psychoanalizy
{17274}{17366}uciele�nione w bliskich relacjach mi�dzy osobami.
{17391}{17457}Na przyk�ad, trzej bracia Marx,
{17459}{17552}Groucho, Chico, Harpo.
{17559}{17638}To oczywiste, �e Groucho, najbardziej popularny,
{17640}{17749}z jego nerwow� hiperaktywno�ci� to superego.
{17751}{17826}C�, mam dosy� du�o gruntu.|Ty, widz� te� zajmujesz sob� du�o miejsca.
{17828}{17871}Powinna� st�d zmiata�.|S�ysza�em, �e maj� ci� zburzy�
{17874}{17915}i postawi� biurowiec|na twoim miejscu.
{17916}{17982}Mo�esz pojecha� taks�wk�. A jak jej nie z�apiesz|mo�esz pojecha� po kim�.
{17985}{18031}Je�li to za wcze�nie, mo�esz odej��|za minut� i p�.
{18033}{18081}Wiesz co, nie przesta�a� m�wi�|odk�d tutaj przyszed�em?
{18086}{18218}Chico, racjonalny facet, egotystyczny,|kalkuluj�cy ca�y czas...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin