{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jako�� napis�w.|Napisy zosta�y specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu. {149}{253}Problemem nie jest to,|"Czy nasze pragnienia s� zaspokojone, czy te� nie?" {317}{388}Problemem jest to,|"Sk�d mamy wiedzie�, czego pragn��?" {390}{512}Nie ma nic spontanicznego,|nic naturalnego w ludzkich pragnieniach. {561}{613}Nasze pragnienia s� sztuczne. {627}{687}Musimy zosta� nauczeni tego, by pragn��. {711}{777}Kino jest najbardziej perwersyjnym rodzajem sztuki. {804}{907}Nie daje ci tego, czego pragniesz,|ale m�wi ci o tym jak pragn��. {974}{1094}Z-BOCZONA|HISTORIA KINA {1152}{1219}PRZEDSTAWIONA PRZEZ:|FILOZOFA I PSYCHOANALITYKA {1222}{1274}SLAVOJA �I�KA {1382}{1502}Oj, lubi� ci�, ale to nie wystarczy. {1549}{1648}Kobiety bez przysz�o�ci (1931) {1650}{1737}Oj, zapomnia�em.|Twoja matka zaprosi�a mnie na kolacj�. {1739}{1821}Ok. Przynie� jakie� lody, co? {1823}{1886}Jasne. Jakie chcesz,|czekoladowe czy waniliowe? {1888}{1926}-Czekoladowe.|-Ok. {1928}{2020}To co tutaj mamy,|w tym wspania�ym fragmencie z "Kobiety bez przysz�o�ci" {2022}{2144}to komentarz dotycz�cy magicznej sztuki kina|wewn�trz filmu. {2165}{2273}Widzimy zwyk�� dziewczyn� z klasy robotniczej,|�yj�c� w bezbarwnym, prowincjonalnym miasteczku. {2277}{2382}Ni st�d ni zow�d znajduje si�|w sytuacji, gdzie rzeczywisto�� sama w sobie {2385}{2467}wytwarza magiczne do�wiadczenie kina. {2477}{2619}Zbli�a si� do tor�w,|przeje�d�a poci�g, to wygl�da tak jak gdyby {2636}{2765}osoba w rzeczywisto�ci stoj�ca po prostu|obok przeje�d�aj�cego wolno poci�gu {2792}{2931}zmieni�a si� w widza|obserwuj�c� magi� ekranu. {3974}{4010}Chcesz si� napi�? {4067}{4127}Oj, nie uciekaj. Zagl�dasz do �rodka? {4156}{4209}To z�y spos�b. Wejd� i wyjrzyj z okna. {4222}{4304}Mamy bardzo realistyczn�, zwyk�� scen� {4306}{4397}w kt�rej wewn�trzna przestrze�, mo�na powiedzie�, �e {4399}{4457}przestrze� jej fantazji zostaje wy�wietlona, {4459}{4580}wi�c, chocia� rzeczywisto�� jest tutaj prozaiczna,|poci�g, dziewczyna, {4582}{4686}cz�� rzeczywisto�ci w jej odbiorze|i w naszym odbiorze jako widz�w {4687}{4823}zostaje jakby, podniesiona do magicznego poziomu,|staje si� ekranem dla jej marze�. {4832}{4896}To jest sztuka kinematografii w jej najczystszej postaci. {5059}{5165}To jest twoja ostatnia szansa.|Potem ju� nie b�dzie odwrotu. {5185}{5257}Bierzesz niebiesk� pigu�k�, historia si� ko�czy. {5272}{5352}Budzisz si� w swoim ��ku|i wierzysz w cokolwiek chcesz wierzy�. {5355}{5429}Bierzesz czerwon� pigu�k�, zostajesz w Krainie Czar�w {5451}{5525}a ja poka�� ci jak g��boka jest kr�licza nora. {5646}{5735}Ale wyb�r mi�dzy niebiesk� i czerwon� pigu�k� {5737}{5832}tak naprawd� nie jest wyb�rem|mi�dzy iluzj� i realno�ci�. {5842}{5932}Oczywi�cie, matrix jest maszyn� produkuj�c� fikcje, {5934}{6060}ale to s� fikcje,|kt�re ju� ustrukturyzowa�y nasz� rzeczywisto��. {6062}{6202}Je�li zabierzesz z rzeczywisto�ci|symboliczn� fikcj�, kt�ra j� reguluje, {6204}{6253}utracisz rzeczywisto�� jako tak�. {6266}{6370}Ja chc� trzeciej pigu�ki.|Wi�c czym jest trzecia pigu�ka? {6406}{6521}Zdecydowanie nie jaki� rodzaj|transcendentalnej pigu�ki, kt�ra umo�liwa fa�szywe {6523}{6646}do�wiadczenie religijnego fast-foodu,|ale pigu�ka, kt�ra umo�liwi�aby mi postrzega� {6653}{6747}nie rzeczywisto�� kryj�c� si� za iluzj�, {6749}{6862}ale rzeczywisto�� w samej iluzji. {6870}{7034}Je�li co� staje si� zbyt traumatyczne, zbyt brutalne,|nawet zbyt mocno przesycone przyjemno�ci�, {7056}{7180}to rozbija struktur� naszej rzeczywisto�ci.|Musimy j� wymy�li� (sfabularyzowa�). {7600}{7642}PTAKI {7642}{7709}PTAKI|Metoda dotycz�ca takich film�w|jak horrory, to:, {7712}{7818}"Wyobrazi� sobie t� sam� opowie��|ale bez przera�aj�cych element�w." {7826}{7894}My�l�, �e to daje nam t�o. {7980}{8032}Jeste�my w �rodku zatoki Bodega, {8034}{8115}gdzie toczy si� akcja "Ptak�w" Hitchcocka. {8312}{8469}"Ptaki" to film o m�odej, bogatej, towarzyskiej dziewczynie {8472}{8550}z San Francisco, kt�ra zakochuje si� w facecie, {8580}{8622}p�ynie za nim do Zatoki Bodega, {8623}{8709}gdzie odkrywa,|�e mieszka on ze swoj� matk�. {8720}{8794}Oczywi�cie, to nie moja sprawa,|ale je�li przyprowadzasz tutaj dziewczyn� tak� jak ta... {8796}{8838}-Kochanie?|-Tak? {8846}{8923}My�l�, �e sam umiem poradzi� sobie z Melanie Daniels. {8936}{9024}C�, dop�ki wiesz czego chcesz, Mitch. {9072}{9106}Wiem dok�adnie czego chc�. {9107}{9201}I tutaj, pojawia si� typowa edypalna komplikacja {9202}{9269}kazirodczego napi�cia pomi�dzy matk� i synem, {9272}{9377}syn rozdarty pomi�dzy|jego zaborcz� matk� a obc� dziewczyn�. {9387}{9461}-Co si� z nimi dzieje?|-Co si� dzieje ze wszystkimi ptakami? {9463}{9542}-Gdzie po�o�y� t� kaw�?|-Po�� na stole, skarbie. {9544}{9585}Po�piesz si� z tym, Mitch. {9587}{9651}Jestem pewna, �e Panna Daniels chcia�aby ju� wraca�. {9653}{9712}My�l�, �e powinna� zosta� na noc Melanie. {9715}{9765}Mamy dodatkowy pok�j na g�rze i wszystko co trzeba. {9770}{9872}Pytanie dotycz�ce "Ptak�w",|rzecz jasna, jest g�upie i oczywiste, {9875}{9931}"Dlaczego ptaki atakuj�?" {9967}{9998}Mitch... {10137}{10284}Nie wystarczy powiedzie�, �e ptaki|s� naturaln� cz�ci� rzeczywisto�ci. {10288}{10386}Wygl�da to tak jak gdyby wdziera� si� jaki� obcy wymiar {10388}{10470}kt�ry dos�ownie rozrywa rzeczywisto��. {10547}{10645}My jako ludzie nie jeste�my naturalnie urodzeni w rzeczywisto�ci. {10647}{10752}�eby�my umieli zachowywa� si� jak normalni ludzie,|kt�rzy wchodz� w interakcje z innymi lud�mi {10754}{10809}kt�rzy �yj� w przestrzeni|spo�ecznej rzeczywisto�ci, {10812}{10889}wiele rzeczy musi si� wydarzy�.|Jak to, �e powinni�my zosta� w�a�ciwie osadzeni {10892}{10942}w porz�dku symbolicznym i tak dalej. {10943}{11075}Gdy to nasze odpowiednie schronienie|w przestrzeni symbolicznej, zostaje naruszone, {11077}{11115}rzeczywisto�� si� dezintegruje. {11207}{11279}Wi�c, by zaproponowa� psychoanalityczny wz�r, {11300}{11414}gwa�towne ataki ptak�w|s� oczywi�cie eksploduj�cym wybuchem {11417}{11507}matczynego superego,|matczynej postaci uniemo�liwiaj�cej, {11511}{11584}pr�buj�cej uniemo�liwi� seksualn� relacj�. {11607}{11687}Dlatego te� ptaki s� naturaln�, kazirodcz� energi�. {11752}{11822}Co ja wyprawiam? Przepraszam, teraz ju� trzymam. {11987}{12090}M�j Bo�e, Mysl� teraz jak Melanie.|Wiecie o czym teraz my�l�? {12112}{12173}"Chc� pieprzy� Mitcha."|To jest to, o czym my�la�a. {12175}{12242}Nie. Przepraszam, przepraszam, przepraszam. {12251}{12347}Mia�em na my�li, �e mia�em to samoistne|pomylenie kierunk�w. {12580}{12596}PSYCHOZA {12596}{12640}PSYCHOZA|Mrs Bates. {12963}{13075}Jeste�my w piwnicy domu matki|z "Psychozy". {13092}{13202}To co jest tutaj nteresuj�ce to:|rozmieszczenie domu matki... {13236}{13336}Wydarzenia dzia�y si� w nim|na ka�dym z trzech pi�ter, {13363}{13447}pierwsze pi�tro, parter, piwnica. {13465}{13600}To tak jakgdyby te trzy pi�tra|odtwarza�y ludzk� podmiotowo��. {13647}{13696}Parter to EGO. {13702}{13774}Norman zachowuje si� tam jak normalny syn, {13797}{13872}cokolwiek zosta�o z jego normalno�ci|ego przejmuje kontrol�. {13901}{13951}Tam na g�rze, jest SUPEREGO. {14005}{14072}Matczyne superego, poniewa� zmar�a matka {14073}{14131}jest w zasadzie figur� superego. {14133}{14230}Nie, Mamo. Przynios� tylko co� na g�r�. {14252}{14342}Wybacz ch�opcze,|ale wygl�dasz niedorzecznie {14344}{14415}-gdy starasz si� wydawa� mi rozkazy.|-Prosz�, Mamo. {14417}{14488}No, nie b�d� ukrywa�a si� w piwnicy na owoce. {14520}{14571}My�lisz �e jestem soczysta, co? {14578}{14677}A na dole w piwnicy, znajduje si� ID, {14697}{14792}rezerwuar tych niedozwolonych pop�d�w. {14826}{14957}Teraz mo�emy zinterpretowa� wydarzenie|ze �rodka tego filmu, {14959}{15062}gdy Norman niesie matk� {15063}{15181}albo, jak dowiadujemy si� na ko�cu,|mumi� matki, cia�o, szkielet, {15183}{15242}z pierwszego pi�tra do piwnicy. {15245}{15331}Nie zrobisz tego wi�cej. Nigdy wi�cej.|A teraz wyno� si�. {15356}{15433}-Powiedzia�am ci, �eby� si� wynosi� ch�opcze.|-Zanios� ci�, Mamo. {15435}{15556}Wygl�da to tak jakby przenosi� j� w swoim w�asnym umy�le {15558}{15689}jako psychiczn� w�adz� z superego do id. {15731}{15803}Postaw mnie. Postaw mnie.|Mog� i�� sama... {15806}{15919}Oczywi�cie, nauka z tego jest bardzo stara|wyja�niona ju� przez Freuda, {15922}{16018}�e superego i id s� g��boko powi�zane. {16024}{16099}Matka najpierw si� skar�y (za-skar�a),|jako figura autorytetu, {16101}{16189}"Jak mo�esz mi to robi�?|Nie wstyd ci? {16191}{16320}"To jest piwnica na owoce." I wtedy,|matka natychmiast przechodzi w nieprzyzwoito��, {16321}{16374}"My�lisz �e jestem soczysta?" {16376}{16491}Superego nie jest etyczn� w�adz�.|Superego jest w�adz� nieprzyzwoito�ci, {16494}{16605}bombarduj�c nas rozkazami niemo�liwymi do spe�nienia,|�miej�c si� z nas, {16607}{16724}bo rzecz jasna nie jeste�my w stanie|nigdy wype�ni� jego nakaz�w. {16737}{16822}Im bardziej jeste�my mu pos�uszni,|tym bardziej czyni nas winnymi. {16830}{16946}Tam jest zawsze pewien aspekt|nieprzyzwoitego szale�ca {16948}{17008}we w�adzy superego. {17015}{17090}KACZA ZUPA {17162}{17266}Cz�sto znajdujemy odniesienia do psychoanalizy {17274}{17366}uciele�nione w bliskich relacjach mi�dzy osobami. {17391}{17457}Na przyk�ad, trzej bracia Marx, {17459}{17552}Groucho, Chico, Harpo. {17559}{17638}To oczywiste, �e Groucho, najbardziej popularny, {17640}{17749}z jego nerwow� hiperaktywno�ci� to superego. {17751}{17826}C�, mam dosy� du�o gruntu.|Ty, widz� te� zajmujesz sob� du�o miejsca. {17828}{17871}Powinna� st�d zmiata�.|S�ysza�em, �e maj� ci� zburzy� {17874}{17915}i postawi� biurowiec|na twoim miejscu. {17916}{17982}Mo�esz pojecha� taks�wk�. A jak jej nie z�apiesz|mo�esz pojecha� po kim�. {17985}{18031}Je�li to za wcze�nie, mo�esz odej��|za minut� i p�. {18033}{18081}Wiesz co, nie przesta�a� m�wi�|odk�d tutaj przyszed�em? {18086}{18218}Chico, racjonalny facet, egotystyczny,|kalkuluj�cy ca�y czas...
Larimar