Seksualizacja kultury a ryzykowne zachowania seksualne. O potrzebie skutecz-nej profilaktyki-1.pdf

(288 KB) Pobierz
Patrycja Miśko
Koło Naukowe Studentów Resocjalizacji "Dwa Światy"
Seksualizacja kultury a ryzykowne zachowania seksualne. O potrzebie skutecz-
nej profilaktyki…
Pod pojęciem ryzykownych zachowań seksualnych należy rozumieć uprawianie seksu
bez użycia prezerwatywy, z partnerem zarażonym chorobą przenoszoną drogą płciową bądź
będącym nosicielem wirusa HIV (Carr, 2004, s. 7). Do głównych skutków tych zachowań
należą niepożądane ciąże nastolatek, choroby weneryczne i infekcje spowodowane wirusem
HIV. Każdy z nich może negatywnie wpływać na zdrowie, samopoczucie oraz rozwój młode-
go człowieka. Każda jednostka, zanim będzie w pełni gotowa do wchodzenia w relacje seksu-
alne, musi być do tego odpowiednio przygotowana. Według E. Eriksona zadania rozwojowe
okresu dojrzewania to:
akceptacja własnej płci i własnego ciała,
przyjęcie zdrowego modelu roli płciowej oraz nauka zdrowego stosunku do płci od-
miennej,
kierowanie własną seksualnością (Grzelak, 2007, s. 17).
Realizacja wymienionych zadań pozwala przejść do kolejnych etapów rozwoju psy-
choseksualnego, w których kluczowym zagadnieniem jest zdolność wejścia w intymną relację
z drugim człowiekiem. Istotne jest również połączenie płodności w wymiarze fizycznym z
płodnością psychicznego i duchowego rodzicielstwa. Ukształtuje się ona, gdy w okresie dzie-
ciństwa i dojrzewania rozwój psychoseksualny będzie odpowiednio wspierany i nie napotka
na przeszkody.
W ostatnich latach seksualność człowieka staje się obszarem problemów zarówno
zdrowotnych, jak i psychospołecznych. Największym problemem są wspomniane już ciąże
nastolatek i zarażenie wirusem HIV/AIDS oraz chorobami wenerycznymi (Grzelak, 2007,
s.17). Podczas konferencji prasowej 19 stycznia 2007 r. wiceminister M. Orzechowski poin-
formował zebranych, że w nadesłanych na żądanie MEN ankietach dyrektorzy szkół wykaza-
li, iż w roku 2004/2005 w polskich szkołach było 4908 przypadków uczennic w ciąży, a w
roku 2005/2006 liczba ta wzrosła do 6410.
833725494.049.png 833725494.060.png 833725494.063.png
Obraz tego zjawiska staje się pełniejszy, gdy przeanalizujemy bardziej szczegółowe
dane. Oto one: w roku szkolnym 2004/2005 wśród dziewcząt w wieku 12-15 lat odnotowano
143 ciąże, a w latach 2005/2006 było 177 takich przypadków. W 2004-2005 roku wśród
dziewcząt między 16 a 18 rokiem życia było 3515 ciąż. W roku 2005-2006 liczba ta wyniosła
4461. W roku 2004-2005 odnotowano 1250 uczennic w ciąży powyżej 18 roku życia, a w
roku 2005-2006 – 1772 (Kuzitowicz, 2007).
Liczne badania potwierdzają, że coraz większa liczba polskiej młodzieży przejawia li-
beralizm w dziedzinie zachowań seksualnych, który charakteryzował do niedawna głównie
kraje Europy Zachodniej i USA.
Tabela 1. Zachowania seksualne wśród uczniów będących w wieku 16 oraz 18 lat
w 2005 roku (na podstawie: Gola, 2008, s. 37-53)
DOŚWIADCZENIE INICJACJI SEKSUALNEJ (% BADANYCH)
Udział osób, które miały doświadcze-
nie inicjacji seksualnej w wieku 15 lat
lub mniej
Udział osób, które miały doświadcze-
nie inicjacji seksualnej (ogółem)
Chłopcy
16 lat
17
34,9
18 lat
9,7
49,9
Dziewczęta
16 lat
5,9
20,6
18 lat
6,5
47,3
Mamy zatem do czynienia z tendencją do coraz wcześniejszego rozpoczynania życia
seksualnego przez dzieci, dlatego nie ulega wątpliwości, iż trzeba zadbać o skuteczną profi-
laktykę.
Mówiąc o profilaktyce należy zacząć od źródła alarmującego stanu rzeczy, a więc od
zachodzących w XX wieku przemian obyczajowości seksualnej, które nazwano „rewolucją
seksualną”. W jej trakcie stopniowo zmieniała się rola kobiety i model rodziny. Uprzemysło-
wienie i urbanizacja przyczyniły się do wyzwolenia kobiet spod dominacji mężczyzn, a trady-
cyjną rodzinę patriarchalną zastąpiła rodzina egalitarna/nuklearna. Ze zmianami w strukturze
społecznej i zawodowej, zmianami w kulturze, religijności, polityce, standardzie życia i kon-
sumpcji łączy się silna relatywizacja wartości. Sfera zachowań seksualnych, kiedyś będąca
pod wpływem etyki chrześcijańskiej i Kościoła, uległa przemianom pod wpływem laicyzacji
833725494.064.png 833725494.001.png 833725494.002.png 833725494.003.png 833725494.004.png 833725494.005.png 833725494.006.png 833725494.007.png 833725494.008.png 833725494.009.png 833725494.010.png
 
świata zachodniego, co widoczne stało się również w Polsce (Gola, 2008, s. 37-53). Duży
udział w tym miały i wciąż mają mass media. Jednakże to, co pokazują media wiąże się bar-
dziej z seksualizacją kultury, a nie z seksualnością. Seksualizacja kultury to jedna z głównych
przyczyn wczesnej inicjacji i podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych. Według
Raportu o Seksualizacji Dziewcząt sporządzonego przez Amerykańskie Towarzystwo Psycho-
logiczne w 2007 r. seksualizacja to nie to samo co seksualność. Seksualność to aspekt natury
ludzkiej, a seksualizacja to zjawisko dotyczące kultury współczesnej, zwłaszcza masowej.
Mamy z nią do czynienia gdy:
wartość osoby sprowadzana jest do „seksownego” wyglądu lub zachowania,
fizyczna atrakcyjność osoby zrównana jest z jej seksownością,
osoba zostaje seksualnie uprzedmiotowiona (widziana jako obiekt użycia seksualnego
innych, a nie w pełni swego człowieczeństwa),
seksualność jest tej osobie nieadekwatnie narzucana (Grzelak, 2007, s. 26).
Przez seksualizację rozumieć będziemy zatem wiązanie wartości osoby wyłącznie z jej
seksualną atrakcyjnością lub zachowaniem i ukazywanie jej wyłącznie jako obiektu seksual-
nego.
Tendencja do coraz wcześniejszego rozpoczynania życia seksualnego przez dzieci
może wynikać w dużej mierze z medialnych wzorców zachowania, które wpływają na proces
socjalizacji. Atrakcyjność fizyczna znajduje się w centrum, a co za tym idzie, miłość staje się
utożsamiana z seksem. Wartości takie jak wierność, przywiązanie, wstrzemięźliwość związa-
ne z kanonem chrześcijaństwa, odchodzą w społeczeństwie konsumpcyjnym do lamusa, gdyż
autorytetem dla młodzieży staje się Madonna czy Doda.
Seksualizacja jest obecna we wszystkich mediach i wpływa na dzieci, którym niekiedy
narzuca się pewne treści, które powinny być im jeszcze nieznane (Grzelak, 2007, s. 26). Seks
jest wszechobecny w sztuce, reklamie, gazetach, modzie. Masowość zjawiska powodowana
jest dużą konkurencją na rynku, która prześciga się w pomysłach na przyciągnięcie klienta.
Marketingowe założenie „zwrócenia uwagi poprzez propagowanie seksu” sprawia, że zainte-
resowanie nim skupia się tylko na jego zmysłowych, biologicznych cechach. Młodzi ludzie są
zmuszani do dorastania w nienaturalnym, zbyt szybkim tempie, bez przeżyć, których oni po-
trzebują, aby czuć się bezpiecznie i ufnie. Media propagują wizję seksu bez miłości, uczą do-
świadczania przyjemności, ukierunkowując seks na osiąganie orgazmu, a nie na pielęgnowa-
nie bliskości i intymności. Kreując kanon piękna, utrwalają fałszywe przekonanie, że najważ-
niejsze jest idealne ciało. Wszystko, co trafia do dojrzewającej młodzieży, ma wpływ na to, w
833725494.011.png 833725494.012.png 833725494.013.png 833725494.014.png
jaki sposób zaczyna ona postrzegać siebie. Widząc jaki sposób bycia jest ceniony, dzieci za-
czynają się do niego dostosowywać, by spełnić potrzebę zyskania akceptacji, aprobaty spo-
łecznej. Niemały wkład w podejmowanie przedwczesnych kontaktów seksualnych ma prasa
typu: Bravo, Bravo Girl, Popcorn, Twist. W rubrykach „Mój pierwszy raz” czy „Psychopora-
dy” znaleźć można wypowiedzi 12, 13-latków opisujących swoje przeżycia. Młody czytelnik,
przed inicjacją, zaczyna się wówczas zastanawiać, czy jest z nim wszystko w porządku, skoro
jego rówieśnicy już współżyją, a on nie… Ciekawość i chęć dorównania kole-
gom/koleżankom powoduje rozpoczynanie kontaktów seksualnych bezrefleksyjnie, w mo-
mencie, gdy jeszcze nie jest się do tego odpowiednio przygotowanym i dojrzałym. Wokół
propaguje się współżycie seksualne, nie mówiąc nic o konsekwencjach, jakie niesie ono za
sobą. Wyniki badań przeprowadzonych w 2006 r. w warszawskich gimnazjach są zatrważają-
ce. Ponad połowa uczniów była przekonana, że prezerwatywy w 100% chronią przed
HIV/AIDS.
Wykres 1. Przekonanie, że prezerwatywy w 100% chronią przed HIV/AIDS -
gimnazja warszawskie (na podstawie: Grzelak, 2006)
Przekonanie, że prezerwatywy w 100% chronV/AIDS -
gimnazja warszawskie
70%
80%
56%
59%
50%
60%
38%
40%
40%
20%
0%
szkoła 1 szkoła 2 szkoła 3 szkoła 4 szkoła 5 szkoła 6
Na przeobrażenia modelowe zachowań seksualnych wpływają jednak nie tylko uwa-
runkowania cywilizacyjno-techniczne, ekonomiczno-społeczne, które przekazywane są po-
przez mass media, ale także oddziaływania środowiska wychowawczego. Seksualizować mo-
gą rodzice, stawiając dzieciom, szczególnie córkom wygórowane wymagania co do wyglądu i
stroju, a przede wszystkim mogą to robić rówieśnicy. Wpływ rodziny, szczególnie w okresie
adolescencji jest bowiem pomniejszony na rzecz grupy rówieśniczej. Nowe wzory zachowań
przekazują nastolatkom głównie młodzi (widać to na poniższym wykresie), a to przyczynia
się do rozpowszechniania modelu swobody seksualnej i ujednolicenia zachowań młodzieży.
833725494.015.png 833725494.016.png 833725494.017.png 833725494.018.png 833725494.019.png 833725494.020.png 833725494.021.png 833725494.022.png 833725494.023.png 833725494.024.png 833725494.025.png 833725494.026.png 833725494.027.png 833725494.028.png 833725494.029.png 833725494.030.png 833725494.031.png 833725494.032.png 833725494.033.png 833725494.034.png 833725494.035.png 833725494.036.png 833725494.037.png 833725494.038.png
 
Wykres 2. Źródła informacji o seksualności (na podstawie: Grzelak, 2006)
Źródła wiedzy o seksualności
książki
16,20%
Internet
49,90%
czasopisma
42,80%
TV, radio
36,10%
rówieśnicy
55,30%
kościoły
4,40%
specjaliści
31,30%
nauczyciele
25,40%
rodzice
26,50%
0,00%
10,00%
20,00%
30,00%
40,00%
50,00%
60,00%
Źródłem seksualizacji stają się same dziewczynki. Pod wpływem lansowanej obecnie
kultury, uczą się one traktować siebie jako obiekty służące do oglądania, które poddawane są
ocenie opartej na wyglądzie zewnętrznym, a więc są przekonane , że mają być zawsze piękne
i seksowne. Od niedawna także chłopcy wykazują przesadną dbałość o wygład, o czym
świadczy ich coraz częstsza obecność na siłowni, a nawet w solarium. Jak wynika z badań
przeprowadzonych wśród młodzieży w wieku od 13 do 19 lat, uczniów różnych typów szkół,
chłopcy stawiają wymagania co do różnych części ciała dziewcząt. Dziewczęta postrzegane
są przez nich bardzo seksualnie. Oto przykłady niektórych sprecyzowanych „wymogów”:
„Powinna być ładna i mieć figurę modelki” /19 lat, technikum, współżyje od dawna z
wieloma partnerkami/,
„Seksowna, długie nogi, jędrne pośladki, duży biust” /17 lat, LO/,
„Nie mam żadnych wymagań, ale musi być piękna” /14 lat, SP/ (Gola, 2008, s. 183-
184).
Dziewczyny, jeśli chodzi o prezencję partnera, preferują przystojnych, dobrze zbudo-
wanych, wysokich, ale ważne są dla nich przed wszystkim walory moralne i psychiczne.
Tabela 2. Preferowane cechy sympatii (na podstawie: Gola, 2008, s. 180-190)
833725494.039.png 833725494.040.png 833725494.041.png 833725494.042.png 833725494.043.png 833725494.044.png 833725494.045.png 833725494.046.png 833725494.047.png 833725494.048.png 833725494.050.png 833725494.051.png 833725494.052.png 833725494.053.png 833725494.054.png 833725494.055.png 833725494.056.png 833725494.057.png 833725494.058.png 833725494.059.png 833725494.061.png 833725494.062.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin