Zagrożona młodzież – rozdział 6
Porzucanie szkoły
Różnice pomiędzy uczniem kończącym szkole a tym który jej nie kończy
- status społeczno – ekonomiczny
- rasa pochodzenie etniczne
- pozytywne nastawienie rodziców do wykształcenie
- struktura rodziny
- zachowanie w szkole
- zdolności / nastawienie ucznia do szkoły
Uczniowie niekontynuujący szkoły mnieli w domu mniej pomocy naukowych i mniej możliwości uczęszczania na zajęcia dodatkowe, rzadziej byli wychowywani przez oboje rodziców, ich matki częściej pracowały zawodowo, były mniej wykształcone, mieli słaby nadzór rodziców w szkole i po za nia.
Różnice pod względem zachowań : rzadziej uczestniczyli w zajęciach nadobowiązkowych, mieli gorsze stopnie i niższe wyniki w testach. Mniej czasu poświęcali na odrabianie lekcji, stwarzali w szkole więcej problemów dyscyplinarnych, częściej wagarowali mieli zatargi z policją.
Sfera emocjonalna : poczucie wyobcowania w szkole, brak przynależności do żadnych klubów szkolnych, samorządu szkolnego, brak popularności wśród kolegów
Powody dla których młodzież porzuca szkołę
- niechęć do szkoły – nudnej nie odpowiadającej potrzebom
- brak osiągnięć w nauce i słabe stopnie
- bieda chęć podjęcia pracy na pełnym etacie, brak pieniędzy
- brak poczucia przynależności i czyjejkolwiek troski
Wszystkie te czynniki ściśle wiążą się z obrazem siebie i samooceną. Wszystkie silnie korelują i prawdopodobnie korelują też ( ujemnie ) ze wskaźnikami powodzenia szkolnego.
Kosekwencje porzucania szkoły
- konsekwencje ekonomiczne
Osoba która wypadła ze szkoły znajduj esię w gorszej sytuacji ekonomicznej. Ekonomiczne konsekwencje to min strata zarobków i wpływów z podatków, strata wpływów na fundusz ubezpieczeń społecznych oraz brak wykwalifikowanej siły roboczej. Gorsza praca i mniejsza pencja.
- konsekwencje społeczne
Większość osób po pewnym czasie zaczyna żałować że porzuciło, niukończyło szkoły i jeszcze bardziej obiża ich niską samoocenę. Niezadowoleni z siebie ze swojego otocznia i swoich ograniczonych możliwości wiąże się z niskimi aspiracjami zawodowymi.
Nieukończenie szkoły upośledza rozwój naukowy do tego stopnia że drastycznie roscnie prawdopodobieństwo staczania się w coraz głębszą przepaść fizyczną emocjonalna i ekonomiczną.
bopotrzebuje1