Rozdział 8 pawelek zagrozona młodziez.doc

(52 KB) Pobierz

Rozdział 9„Zagrożona młodzież” Pawełek

Ciąże nieletnich i ryzykowne zachowania seksualne

Skala zjawiska; zwiastuny ciąż nieletnich; społeczno- ekonomiczne, edukacyjne, zdrowotne i rodzinne konsekwencje wczesnego rodzicielstwa; SDT (choroby przenoszone drogą płciową); model adlerowski

 

Zasięg problemu i skala zjawiska:

- w Stanach Zjednoczonych prawie milion dziewcząt rocznie zachodzi w ciąże z czego połowa rodzi dzieci, niemal wszystkie ciąże były niezaplanowane,

- natężenie przedmałżeńskiej aktywności seksualnej zaczęło przybierać na sile w latach 20. I trwa do dziś,

- przyrost aktywności seksualnej jest większy u młodzieży młodszej niż u starszej,

- przed ukończeniem 15 roku życia aż 87%  młodzieży zdeklarowało, iż przeżyło już inicjację seksualna, a 91,5% - przed ukończeniem 17 roku życia,

- z podejmowaniem aktywności seksualnej koreluje picie alkoholu, palenie tytoniu i marihuany,

- 2/3 nastolatków stosuje jakąś formę antykoncepcji,

- 1/3 wszystkich ciąż nieletnich kończy się aborcją,

- powody wzrostu aktywności seksualnej wśród młodzieży: spadek liczby małżeństw zawieranych przez osoby niepełnoletnie, coraz wcześniejsze pokwitanie, zmiana norm regulujących zachowania seksualne w kierunku większej aktywności seksualnej, zmiany zachodzące w kulturze młodzieżowej,

 

Zwiastuny ciąż nieletnich:

- na zjawisko ciąż nieletnich składa się wiele różnych czynników rodzinnych, społecznych, psychologicznych i interpersonalnych,

- przyczyny tego można podzielić na kilka grup: 1.zagadnienia związane z rozwojem w okresie dorastania 2.czynniki poprzedzające, przygotowujące grunt pod zajście w ciąże 3. Czynniki interpersonalne, takie jak relacje z rówieśnikami i dynamika rodzinna 4.wpływ mediów

Ad. 1

- wielu nastolatków widzi w aktywności seksualnej sposób kształtowania dorosłej tożsamości,

- seks jest sposobem walki z rodzicami, którzy ich zdaniem, przeszkadzają w dążeniu do niezależności,

-aktywność seksualna jako sprawdzenie się w rolach do małżeństwa, życia rodzinnego, pracy zawodowej,

- niektórzy młodzi ludzie twierdzą iż wydając na świat potomstwo nie mają nic do stracenia,

Ad. 2

- szereg cech osobistych i demograficznych zwiększa ryzyko przedwczesnej ciąży, najczęściej jest to małe poczucie wartości, niska samoocena, nieumiejętność planowania przyszłości i częste podejmowanie ryzykownych działań,

- wyższe ryzyko przedwczesnej ciąży występuje również u młodzieży odrzucającej normy społeczne, nieposiadającej odpowiedniej wiedzy na temat własnej fizjologii, mało religijnej,

- niska ocena własnych szans życiowych oraz perspektywy na ukończenie szkoły również wiąże się z przedwczesną ciążą,

- ryzyko wystąpienia przedwczesnej ciąży większe u nastolatek, które urodziła matka niepełnoletnia,

- podobnie jest z osobami wychowującymi się w rodzinach niepełnych, skłóconych i niestabilnych,

- czynniki prowadzące do przedwczesnej ciąży to także: brak ojca, niski status społeczny, słabe postępy w nauce, kłopoty rodzinne,

Ad. 3

- ważne i istotne są relacje matki z córką, im lepsze kontakty tym mniejsze prawdopodobieństwo przedwczesnej ciąży i większa odpowiedzialność nastolatki,

- rodzina w której relacje interpersonalne szwankują, występują konflikty popycha młodzież do szukania bliskości gdzieś indziej,

- istotne są także wpływy rówieśników,

Ad. 4

- przesycenie erotyzmem i seksem w reklamach, programach różnego typu,

- prowokacja ze strony mediów i zachęcanie do aktywności seksualnej,

 

Konsekwencje wczesnego rodzenia:

1.       Konsekwencje społeczno-ekonomiczne:

- złe warunki mieszkaniowe, złe odżywianie, zły stan zdrowia, bezrobocie lub praca w niepełnym wymiarze,

-przerwanie nauki szkolnej, niedostateczne przygotowanie do zawodu, zależność ekonomiczna,

- narażenie na życie w biedzie,

2.  Konsekwencje edukacyjne:

- słabe wyniki w nauce, niskie aspiracje zawodowe, rzucenie szkoły, bezrobocie, niepełne zatrudnienie,

- problemy edukacyjne powtarzają się w następnym pokoleniu, są to m.in.: problemy emocjonalne, kłopoty z zachowaniem, nieregularne chodzenie do szkoły, niższe oceny,

3. Konsekwencje zdrowotne:

- złe odżywianie, większa zachorowalność, ograniczony dostęp do świadczeń medycznych,

- występowanie anemii, zatruć ciążowych, zakażeń układu moczowego, chorób wenerycznych,

- problemy zdrowotne mają także ich dzieci: wyższe ryzyko urodzenia dziecka z niedowagą, ryzyko utraty dziecka po porodzie, wady rozwojowe, kalectwa,

4. Konsekwencje rodzinne :

- niewiele nastolatek z dzieckiem wychodzi za mąż,

- a jeśli już wyjdą za mąż to następuje rozwód,

- wychowywanie dziecka w rodzinie niepełnej,

- długie godziny spędzane w pracy =słaba więź z dzieckiem,

- zaniedbywanie dziecka, z powodu braku informacji, dochodzi także do maltretowania dziecka,

- dzieci wychowywane przez nastoletnie matki mają problemy z przystosowaniem społecznym,

 

Choroby przenoszone drogą płciową:

- choroby weneryczne: ziarnica, stan zapalny pochwy lub dróg moczowych wywołany przez chlamydie, rzeżączka i opryszczki narządów płciowych, kiła,

- niektóre z nich jak np. kiła są nieuleczalne,

- zakażenie wirusem HIV i możliwość zachorowania na AIDS, często młodzież bagatelizuje sprawę, wielość partnerów, duża aktywność seksualna, nieużywanie prezerwatyw wiąże się z ryzykiem zakażenia,

Strategie profilaktyki i terapii – zarys ogólny:

- 3 podejścia ogólne: 1.planowanie rodziny i edukacja szkolna, 2.szersze udostępnianie środków antykoncepcyjnych nastolatkom, 3.poszerzenie możliwości życiowych młodzieży najbardziej narażonej na niebezpieczny seks i zajście w ciąże,

Ad. 1

- już w początkowych latach szkoły nauczanie powinno być objęte edukacją seksualną,

- przekazywanie dokładnej i pełnej wiedzy po to by młodzież mogła świadomie i odpowiedzialnie podejmować decyzje,

- ważne uczenie odpowiedzialnych strategii podejmowania decyzji,

- edukacja seksualna podnosi poziom wiedzy faktograficznej,

Ad. 2 :

- nie wolno odcinać młodzieży od środków antykoncepcyjnych,

- najlepiej udostępniać środki antykoncepcyjne w przychodniach szkolnych i rejonowych mogących zapewnić dzieciom i młodzieży wszechstronną opiekę medyczną,

Ad. 3 :

- wizja szczęśliwej przyszłości , zapewnienie szansy zdobycia wiedzy, kwalifikacji zawodowych, pracy, pomocy w planowaniu życia, kompleksowej opieki zdrowotnej,

- unikniecie ciąży wymaga także umiejętności: decyzyjnych, asertywnych, kształtowania pozytywnej samooceny, młodzież powinna wykształcić w sobie te umiejętności, zgodnie z własnymi wartościami,

- ważna jest także świadomość celów, do których się dąży,

 

Strategia profilaktyki i terapii: model adlerowski:

- sformułowany przez Adolfa Adlera, wyjaśniający zachowanie młodzieży,

- nasze najważniejsze cele to:  1. Zaprezentowanie podstawowych zagadnień koniecznych do rozumienia jednego z aspektów zachowań seksualnych młodzieży, 2.pomaganie w lepszym zrozumieniu siebie, 3.dostarczenie zaniepokojonym dorosłym odpowiednich narzędzi do zapobiegania ciążom nieletnich i radzenia sobie z nimi, kiedy do nich dojdzie.

- wg Adlera celem znacznej części indywidualnych zachowań jest znalezienie sobie miejsca, pozycji w grupie,

- każdy ma potrzebę przynależności, wielu młodych ma trudności z odnalezieniem własnego miejsca, przez co sięga do nieakceptowanych zachowań, myśląc, że w ten sposób zaspokoją swoją potrzebę – sa to tzw. cele złego zachowania, pozwalające znaleźć jednostce swoje miejsce w grupie poprzez zachowanie antyspołeczne, źle, autodestrukcyjne,

- należy więc rozpoznać i zrozumieć gdzie tkwi błąd w rozpoznaniu celu zachowania i go naprawić, a później uświadomić młodzieży ukryte cele jej zachowań,

Celowość zachowań:

- poszukując celu sięgamy w przyszłość, przyczyny – w przeszłość,

- przyczyną będzie zdarzenie, osoba, sytuacja, która spowodowała obecne zachowanie,

- zachowanie jest środkiem do celu, celem jest także zatem zajście w ciąże mimo zaprzeczeń wielu nastolatek,

Cele złego zachowania:

- złe zachowanie służy do: 1. Zwrócenia na siebie uwagi(dziecko chce by się nim ktoś zajął) 2.zdobyciu władzy(dziecko chce rządzić) 3. Zemsty(dziecko chce kogoś skrzywdzić) 4. Potwierdzeniu własnej nieadekwatności, pozorowaniu nieporadności(dziecko chce żeby je pozostawiono w spokoju)

Ad. 1:

- celem zdobycia uwagi jest wzbudzenie zainteresowania dorosłych, interwencja dorosłego jeszcze bardziej wpływa na chęć zwrócenia uwagi,

- zrozumienie co kryje się za nieodpowiedzialnym zachowaniem w sferze seksu nastręcza trudności, może to być niezainteresowanie rodziców, zdobycie miłości chłopca, chęć posiadania i wyidealizowana wizja dziecka,

Ad. 2

- młody człowiek manifestując swoja władzę łamie rozkazy i zasady dane przez dorosłych, prowokując ich do podjęcia działania,

- ukrytym celem wykroczeń seksualnych może być ukaranie rodziców, których styl wychowania jest np. zbyt surowy,

- poczucie Władzy przejawia się często w niekorzystaniu z antykoncepcji, postawą macho,

Ad. 3 :

- silny żal dziecka, gniew, chęć zemsty na rodzicach jest także związana z przedwczesna i nieodpowiedzialna aktywnością seksualną,

- może być to także akt zemsty wobec partnera seksualnego, który porzucił, zlekceważył,

- motywem może też być chęć wyrównania rachunków z poprzednim partnerem,

Ad. 4:

-  pozując nieporadność młody człowiek chce by w ten sposób nie musieć uczestniczyć w życiu grupy,
- mają przekonanie, ze się do niczego nie nadają, wiec wszyscy mają je zostawić w spokoju,

- w sferze seksu nieporadność pozorowana przejawia się na kilka różnych sposobów, np. brak asertywności w odmawianiu udziału aktywności seksualnej, niechęć do używania środków antykoncepcyjnych, przerzucanie całej odpowiedzialności za ciąże na partnera czy partnerkę;

 

Skuteczne metody interwencji :

1.       Procedury korygujące:

- należą do nich a) zmiana sposobu reagowania na młodzież, która źle się zachowuje, b) pomaganie młodzieży w interpretacji celów złego zachowania,

- zmiana reakcji wiąże się z rozpoznaniem uczuć jakie w nas wywołuje zachowanie młodego człowieka, a także powstrzymywanie się od pójścia za ich głosem,

- jeśli chodzi o interpretacje należy przedstawić odemu człowiekowi kilka wariantów,

2. Naturalne i logiczne konsekwencje złego zachowania:
- pozwolenie by dziecko odczuło na własnej skórze konsekwencje płynące z jego niewłaściwego zachowania,

- metoda ta ma służyć wyrobieniu w dziecku odpowiedzialności za swoje postępowanie,

3. Zachęta:

- poprawia stosunki rodziców z dzieckiem,

- poprawia także poczucie wartości i samooceny dziecka poprzez koncentrowanie się na rzeczywistych zaletach i moralnych stronach,

- ważne jest wzbudzenie w dziecku poczucia, ze cieni się je za to jakie jest;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin