Popiół lotny jako aktywny składnik cementów i dodatek min. do betonu.pdf

(429 KB) Pobierz
351230639 UNPDF
Zbigniew Giergiczny
Marek Gawlicki
Popiół lotny jako aktywny składnik cementów
i dodatek mineralny do betonu
FLY ASH AS ACTIVE CEMENTS COMPONENT AND MINERAL ADMIXTURE
TO CONCRETE
Streszczenie
W pracy omówiono klasyfikację i definicje popiołów lotnych zawarte w normach przed-
miotowych PN-EN 197-1:2002 i PN-EN 450:1998, a także dokonano analizy wymagań
jakościowych jakie powinny spełniać popioły lotne, stosowane jako składnik cementów
i jako dodatek do betonu. Przedstawiono również zasady stosowania popiołów lotnych
w produkcji betonu podane w normie PN-EN 206-1:2003 oraz wyniki badań wpływu
popiołów lotnych na kształtowanie się szeregu właściwości użytkowych cementów
i betonów.
Abstract
The specifications and definitions dealing with fly ash, according to the Polish/European
standards PN-EN 197-1:2002 and PN-EN 450:1998 respectively, are presented in this work.
The quality requirements, concerning fly ash as cement component and concrete mineral
admixture are also discussed. The rules governing fly ash implementation in concrete mix
design, recommended in PN-EN 206-1:2003 are given together with some data on the use
of fly ash in cement and concrete and properties of materials thus produced.
dr inż. Zbigniew Giergiczny – Górażdże Cement S.A., Opole
dr inż. Marek Gawlicki – Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
351230639.010.png
 
Popiół lotny jako aktywny składnik cementów i dodatek mineralny do betonu
1. Wprowadzenie
Popiół z paliwa współwystępuje ze spoiwami mineralnymi od zarania ich dziejów
i w istotny sposób może zmieniać właściwości użytkowe spoiw. W budownictwie, przez
tysiące lat używano mieszanin spoiwowo-popiołowych, które powstawały w wyniku
obróbki termicznej surowców, prowadzonej w bezpośrednim kontakcie z paliwem. Tak
jest często również i obecnie, jednak w przypadku wypalania w wysokiej temperaturze,
jak to ma miejsce podczas syntezy klinkieru portlandzkiego, popiół jako samodzielny
składnik produktu zanika, wchodząc w reakcje chemiczne z wypalanym materiałem
i współtworząc minerały klinkierowe.
Świadome wprowadzanie popiołu do spoiw mineralnych ma również długą historię
i święciło triumfy już w starożytnym Rzymie, gdzie wykorzystywano popiół wulkanicz-
ny jako dodatek do zapraw wapiennych, nadając im cechy materiałów hydraulicznych.
Tradycja stosowania popiołów jako składnika spoiw i betonów odrodziła się w XX wieku,
gdy rozwój energetyki i technik odpylania spalin spowodował pojawienie się dużych ilo-
ści popiołów lotnych o właściwościach pucolanowych, a często również hydraulicznych.
Popioły te znalazły zastosowanie w przemyśle materiałów wiążących, między innymi
jako składnik cementów powszechnego użytku, cementów specjalnych, a także jako do-
datek do betonów. Od popiołów lotnych przeznaczonych do wymienionych zastosowań,
wymagane są między innymi: jednorodność, stabilność cech fizycznych, dostatecznie
duża aktywność pucolanowa, ograniczona zawartość nuklidów promieniotwórczych
i niespalonego węgla, a także kulisty kształt tworzących je ziaren.
Wymagania stawiane popiołom lotnym stosowanym jako składnik cementu zawarte są
w normie PN-EN 197-1 [1], zaś wymagania dla popiołu lotnego użytego jako dodatek do
betonu określa norma PN-EN 450 [2]. Zasady stosowania popiołów lotnych w produkcji
betonu zostały podane w normie PN-EN 206-1 [3].
Należy podkreślić, iż pomimo wieloletniej tradycji stosowania popiołów lotnych w bu-
downictwie, niepodważalnych zalet mieszanek cementowo-popiołowych, a także bogatego
piśmiennictwa poświęconego tym zagadnieniom, wiele problemów dotyczących oceny
jakości popiołów lotnych oraz zdefiniowania ich cech, pozwalających na precyzyjne okre-
ślenie optymalnych kierunków ich wykorzystania pozostaje nadal niejasnych.
Celem prezentowanej pracy jest omówienie wymagań stawianych popiołom lotnym
w podanych wyżej normach oraz omówienie roli, jaką popioły lotne spełniają w kształ-
towaniu właściwości cementów i betonów.
2. Popiół lotny – definicje i klasyfikacja
Nawet pobieżna analiza szeregu sporów i dyskusji wskazuje, że praprzyczyną miaż-
dżącej niekiedy krytyki i błyskotliwych ripost są często nie różnice merytoryczne, lecz
nieporozumienia wynikające z braku definicji używanych pojęć, które dla obydwu prze-
ciwstawnych stron są tak jasne, że ...nie wymagają definicji. Aby uniknąć nieporozumień,
„w temacie” popioły lotne, podano definicje popiołów lotnych zawarte w różnych nor-
mach przedmiotowych.
O tym, że „spór o definicję” nie jest sporem czysto akademickim, łatwo można się
przekonać, analizując jako przykład możliwości zastosowania w budownictwie produk-
tów ubocznych, powstających w wyniku spalania paliw w kotłach fluidalnych, które to
produkty w pojęciu obiegowym określane są jako popioły lotne [4-6].
3
351230639.011.png
 
Zbigniew Giergiczny, Marek Gawlicki
Definicja popiołów lotnych, jaką posługuje się energetyka jest tyleż prosta, co lapidarna
i określa popiół lotny jako „pozostałość po spaleniu węgla kamiennego lub brunatnego,
unoszoną ze spalinami”. Uzupełnienie definicji przez podanie granicznych zawartości
SiO 2 , Al 2 O 3 , CaO i SO 3 , wraz z podziałem popiołów lotnych na krzemianowe, glinowe
i wapienne, z punktu widzenia możliwości wskazania zastosowań popiołów w przemyśle
cementowym i produkcji betonów, pozostaje jednak niewystarczające.
W normie PN-EN 197-1 popiół lotny określony został w sposób następujący: „Po-
piół lotny jest otrzymywany przez elektrostatyczne lub mechaniczne osadzanie pylistych
cząstek spalin z palenisk opalanych pyłem węglowym. Popiół otrzymywany innymi
metodami nie powinien być stosowany w cemencie zgodnym z niniejszą PN-EN-197-1.
Popiół lotny może być z natury krzemionkowy lub wapienny. Pierwszy wykazuje wła-
ściwości pucolanowe, drugi może wykazywać dodatkowo właściwości hydrauliczne”.
Norma opisuje obydwa wymienione rodzaje popiołu lotnego:
Popiół lotny krzemionkowy (V) jest to bardzo drobny pył, złożony głównie z kulistych cząstek,
mający właściwości pucolanowe. Składa się zasadniczo z reaktywnego dwutlenku krzemu
(SiO 2 ) i tlenku glinu (Al 2 O 3 ). Pozostałość zawiera tlenek żelaza i inne związki.
Popiół lotny wapienny (W) jest to bardzo drobny pył, mający właściwości hydrauliczne i/lub
pucolanowe. Składa się zasadniczo z reaktywnego tlenku wapnia(CaO), reaktywnego dwutlenku
krzemu (SiO 2 ) i tlenku glinu (Al 2 O 3 ). Pozostałość zawiera tlenek żelaza i inne związki.
Norma PN-EN 450 definiuje popiół lotny jako: „Drobno uziarniony pył, składający
się głównie z kulistych, zeszkliwionych ziaren, otrzymany przy spalaniu pyłu węglowe-
go, mający właściwości pucolanowe, zawierający w swoim składzie przede wszystkim
SiO 2 i Al 2 O 3 , przy czym zawartość reaktywnego SiO 2 , określona i oznaczona, jak podano
w EN 197-1, wynosi co najmniej 25% masy”. Uzupełnieniem powyższej definicji jest stwier-
dzenie, że „popiół lotny jest otrzymywany w wyniku elektrostatycznego lub mechanicznego
wytrącania cząsteczek pyłu z gazów odlotowych kotłowni opalanych pyłem antracytu lub
węgla kamiennego” oraz uwaga, w której zaznaczono, że w oparciu o przepisy krajowe do
betonów mogą być również wprowadzane popioły lotne otrzymywane w wyniku spalania
węgla brunatnego, w których całkowita zawartość CaO nie przekracza 10% masy popiołu,
pod warunkiem, że spełniają one wszystkie inne wymagania PN-EN 450.
Definicje popiołów lotnych oraz ich klasyfikacje podane w normach PN-EN 197-1
(cement) i PN-EN 450 (beton) wykazują dość istotne różnice. O ile norma PN-EN 197-1
wyróżnia popioły krzemionkowe i wapienne, to w normie PN-EN 450 takiego rozróżnie-
nia nie ma. W normie tej mówi się o popiołach lotnych z węgla kamiennego i popiołach
lotnych z węgla brunatnego. Norma PN-EN 450 dopuszcza w zasadzie stosowanie jako
dodatku do betonu jedynie popioły z węgla kamiennego. Popioły z węgla brunatnego
mogą być użyte tylko wtedy, gdy spełnią określone warunki. Obie normy podkreślają
zgodnie kulisty kształt ziaren popiołów lotnych.
Klasyfikacja popiołów lotnych wytwarzanych w Polsce skomplikowała się w ostatnim
dziesięcioleciu w wyniku wprowadzenia nowych technik spalania paliw (kotły fluidalne)
oraz rozwoju różnych rodzajów metod odsiarczania spalin. Spalanie w kotłach fluidal-
nych jest zintegrowane z odsiarczaniem. Oba procesy przebiegają w temperaturze około
850 o C. Popioły powstające w takich warunkach stanowią mieszaninę popiołu paliwa o
silnie zaznaczonych właściwościach pucolanowych, nie zawierającego jednak fazy szklistej
i ziaren o owalnych kształtach, produktu odsiarczania – anhydrytu oraz zdekarbonatyzo-
wanego sorbentu – aktywnego CaO i pewnej ilości wtórnego CaCO 3 . Odsiarczanie spalin,
niezależnie od metody, jaką jest prowadzone, pozostaje bez wpływu na jakość popiołów
lotnych jedynie wtedy, gdy poddawane są mu odpylone gazy odlotowe. W pozostałych
4
351230639.001.png 351230639.002.png
 
Popiół lotny jako aktywny składnik cementów i dodatek mineralny do betonu
przypadkach, materiał wytrącony w urządzeniach odpylających stanowi mieszaninę,
której głównymi składnikami są: popiół paliwa, produkty odsiarczania – siarczany(VI)
i siarczan(IV) wapnia, sorbent – CaCO 3 oraz tlenek wapnia [7]. Tego rodzaju produkt
uboczny, często nazywany również popiołem lotnym, nie może być użyty jako składnik
cementów, ani jako dodatek do betonów, może natomiast znaleźć zastosowanie w pracach
ziemnych, w górnictwie oraz jako składnik spoiw specjalnych.
Na rys. 1 przedstawiono zdjęcia popiołów lotnych z kotłów konwencjonalnych
i kotłów fluidalnych uzyskane w wyniku badań przeprowadzonych na skaningowym
mikroskopie elektronowym (SEM). Zestawienie charakterystycznych cech podstawowych
rodzajów popiołów lotnych podano natomiast w tabeli 1.
Rys.1. Zdjęcia mikroskopowe SEM popiołów lotnych: a – krzemionkowy popiół lotny z konwen-
cjonalnego kotła pyłowego, b – popiół z kotła fluidalnego
Tabela 1. Charakterystyka podstawowych rodzajów popiołów lotnych powstających
w kotłach konwencjonalnych i kotłach fluidalnych
Rodzaj popiołu
Charakterystyka popiołu
Krzemionkowy
popiół lotny z
kotłów konwen-
cjonalnych
Popioły tego rodzaju powstają w wyniku spalania węgla kamiennego.
Zawierają ponad 50% SiO 2 , około 20% Al 2 O 3 i kilka procent Fe 2 O 3 .
W składzie fazowym dominuje szkliwo, krzemianowo-glinianowe,
którego zawartość przekracza 70%. Obecne są również fazy krystalicz-
ne: kwarc, mullit, hematyt, magnetyt. Składniki niepożądane to: nie
spalony węgiel, CaO oraz zbyt wysoka zawartość SO 3 . Cechą charakte-
rystyczną jest kulisty kształt większości ziaren popiołu.
Wapniowy po-
piół lotny
z kotłów kon-
wencjonalnych
Popioły wapniowe są produktami spalania węgla brunatnego z rejonu
Konina i Bełchatowa. Obok typowych dla popiołów tlenków: SiO 2 ,
Al 2 O 3 i Fe 2 O 3 zawierają znaczne ilości nie związanego CaO i MgO. Krze-
mianowo-glinianowa faza szklista wzbogacona jest w wapń, magnez.
Wśród faz krystalicznych dominują: kwarc, anhydryt i CaO. Obecne
są często także anortyt, gehlenit. Ich cechą charakterystyczną jest duża
zmienność składu chemicznego i fazowego.
Popiół lotny
z kotłów fluidal-
nych
Popioły stanowią mieszaninę semiamorficznych produktów dehydra-
tacji i dehydroksylacji substancji ilastej, tworzącej skałę płoną, towa-
rzyszącą złożom spalanego węgla, ziaren kwarcu, nie spalonego węgla,
anhydrytu i nie związanego CaO o dużej aktywności, a także wtórnego
węglanu wapnia. Popiół nie zawiera mullitu ani fazy szklistej. Ziarna
popiołu mają nieregularne kształty o różnej wielkości.
5
351230639.003.png 351230639.004.png 351230639.005.png 351230639.006.png 351230639.007.png 351230639.008.png 351230639.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin