SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z WYKORZYSTANIEM METOD AKTYWIZUJĄCYCHImię i nazwisko nauczyciela: Barbara GoszczyńskaTemat: Nasze wycieczkiGrupa wiekowa: 6 - latkiCele ogólne:dziecko wydoskonali umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej,dziecko wyrazi własne poglądy uwzględniając poglądy innych,dziecko będzie efektywnie współdziałać w grupie,Metody: czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, słowna - objaśnienia, zagadki, metoda dramowa i inscenizacyjna: zagadki pantomimiczne, metoda relaksująca - koncentrująca: wizualizacja, metoda twórczego myślenia: poczta, metody plastyczne: mapa pojęciowa, kolażFormy: Praca z całą grupą Praca w grupach Praca indywidualnaPRZEBIEG ZAJĘCIAI. Wstęp1. Rozdanie przez nauczyciela wizytówek2. Omówienie swojego nastroju na podstawie narysowanych wizytówekPomoce: Kartki, kredkiII. Rozwinięcie1. Zabawa rysunkowa: Wędrujący obrazek2. Omówienie rysunków wylosowanych przez wybrane dziecko3. Przeprowadzenie głosowania dotyczącego propozycji dzieciDzieci przedstawią swoje propozycje na obrazkach w zabawie rysunkowejDzieci opowiedzą o sposobach na lepszy nastrój, np. Spacer do lasu, nad staw, na łąkę, oglądanie TV....Dzieci oddadzą swój głos przez wrzucenie piłeczki do podpisanej skrzynkiPomoce: Kartki, kredkiPodpisane skrzynki: Spacer do lasuSpacer nad stawWyprawa w nieznanePiłeczka dla każdego dzieckaSpacer do lasu4. Wyczucie rytmu i płynności: inscenizacja ruchowa: Muzyczna bajkaPo srogiej zimie nadeszła wreszcie oczekiwana wiosna, toteż wszystkie duszki z łąk i lasu urządziły bal na powitanie.Dzieci na półnuty zrywają kwiatki, elfy na ósemki tańczą leciutko na paluszkach, krasnoludki na ćwierćnuty chodzą cichutko na całych stopach, naśladując różne sytuacje codzienne, (dzieci podzielone na grupy)Pomoce: Tamburyno, bębenek, trójkątSylwety dzieci, krasnali, elfów5. Rozwiązywanie zagadekDziecko rozwiąże zagadkiKolczasty zwierzak ma z igieł kubraczek, latem drepcze po borze, zimą śpi w leśnej norze.Dziwne to zwierzę w lesie przebywa i w słowie ?budzik? się ukrywa.Mam rude futerko w małej dziupli mieszkam. Lubię łuskać szyszki schrupać orzeszka.Chytrus z niego nie lada do kurników się skrada.Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w lesie coś poruszy zmyka aż się kurzy.Pomoce: Obrazki przedstawiające odpowiedzi na zagadki6. Zagadki pantomimiczneDziecko obejrzy rozłożone obrazki i zastanowi się z jakim zwierzątkiem się utożsami,Dziecko zaprezentuje w formie pantomimicznej zagadkę (może być inne zwierzę mieszkające w lesie)Pomoce: Obrazki jak wyżej7. Praca w grupachDzieci ułożą zadanie z treścią do przedstawionej sytuacji na obrazku i zapiszą działanie matematyczne,krasnale rozwiążą krzyżówkę,elfy ułożą puzzle literowe.Pomoce: Obrazek do zadania, krzyżówka, puzzle literowe8. Przedstawienie rozwiązanych zadań przez liderów grupDzieci przedstawią rozwiązanieIII. Zakończenie9. Wizualizacja.Wycieczka do lasu była dosyć męcząca przydałby się wypoczynek. Korzystając z pięknej pogody połóżmy się pod drzewami na miękkim mchu, zamknijmy oczy. Oddychamy spokojnie, poczujcie jak pachnie las, posłuchajcie śpiewu ptaków. Dzieci odpoczywają Pomoce: Kaseta z nagraniem odgłosów lasuSpacer nad staw4. Zabawa: Zaczarowany stawDziecko (żabka) odgadnie, z zasłoniętymi oczami, kto to jestPomoce: Apaszka do zasłonięcia oczu5. Zabawa matematyczna: Żabki na kamieniachDzieci ? żabki usiądą na ?kamieniach? w takiej liczbie jaka jest podana na kartonikuPomoce: Kartoniki ze znakami graficznymi cyfr i działaniami matematycznymi6. Słuchanie opowiadania nauczyciela na podstawie utworu z książki: Zabawy zwierzakówDziecko wysłucha opowiadaniaPomoce: Zabawy zwierzaków, Daniela FEIX - Mag, Bertelsmann Media SP. zo. o., Warszawa 20007. Tworzenie mapy pojęciowejDziecko odczyta napis, na samoprzylepnych karteczkach narysuje propozycje skojarzeń ze słowem: stawPomoce: Arkusz szarego papieru, karteczki samoprzylepne8. Uporządkowanie skojarzeń Dziecko uporządkuje skojarzenia na temat: mieszkańcy stawuMapa skojarzeń9. Zabawa z chustą animacyjną: Spacer dookoła stawuDzieci na hasło nauczyciela: nazwa koloru, wbiegają na ten kolorPomoce: Chusta animacyjna10. Zabawa z chustą animacyjną: Falowanie wodyDzieci poruszają chustą zgodnie z opowieścią nauczyciela11. Zabawa z chustą animacyjną: Rybak i rybkaRybak stara się złapać rybkęIII. Zakończenie12. Zabawa: Życzenia do złotej rybkiDzieci przekazując sobie maskotkę ? rybkę wypowiadają życzeniaPomoce: Maskotka - rybka13. Działalność plastyczna: Złota rybkaDziecko wykona złotą rybkę według własnego pomysłuKartki, kredki, farby, pędzle, skrawki materiału, wełna, folia aluminiowa..Wyprawa w nieznane
magdalena.b84