Algebra Liniowa z Geometrią A
WŁADZE UCZELNI
REKTOR
dr Jerzy P. Nowacki
PROREKTOR ds. NAUKOWYCH
prof. dr hab. Witold Kosiński
PROREKTOR ds. OGÓLNYCH
dr Maciej Dubejko
PROREKTOR ds. STUDENCKICH
dr Aldona Drabik
e-mail: adrabik@pjwstk.edu.pl
godziny przyjęć (pok.335):
· poniedziałek: 12:00-13:00
· czwartek: 15:00-16:00
SEKRETARIAT STUDENCKI
KIEROWNIK
Krystyna Konarska
ALGEBRA LINIOWA
Z GEOMETRIĄ
Wykładowcy:
Studia Dzienne :
· Dr Jerzy P. Nowacki – grupy X
· Mgr Agnieszka Chądzyńska – grupy Y
Studia Wieczorowe :
· Dr Aldona Drabik
1. Egzamin pisemny w sesji zimowej
Jeden egzamin poprawkowy – pisemny
2. Zasady zaliczania ćwiczeń – system punktowy:
Na zaliczenie ćwiczeń mają wpływ:
a) Wyniki kolokwiów
· W semestrze będą przeprowadzone 2 kolokwia.
· Z każdego kolokwium można uzyskać max 30 pkt. Do zaliczenia jednego kolokwium potrzeba min. 12 pkt.
· Kolokwia poprawkowe są przeprowadzane przez asystentów na ćwiczeniach. Decyzję o przeprowadzeniu kolokwium poprawkowego i o jego terminie, podejmuje asystent prowadzący zajęcia.
b) Wyniki kartkówek
· Na każdych zajęciach będą rozdawane zadania domowe. Student ma obowiązek samodzielnego rozwiązania tych zadań na następne zajęcia.
· W semestrze zostaną przeprowadzone 3 kartkówki z zadań wybranych ze zbioru rozdanych już zadań domowych.
· Kartkówki przeprowadzają asystenci na ćwiczeniach w wyznaczonych dowolnie terminach.
· Z każdej kartkówki można uzyskać max 10 pkt.
c) Ocena pracy studenta podczas ćwiczeń dokonana przez prowadzącego zajęcia
· Każdy prowadzący ma do dyspozycji 10 pkt., które może przyznać studentowi oceniając jego obecność i aktywność na ćwiczeniach.
3. Na zaliczenie ćwiczeń należy uzyskać min. 50 pkt. Zwolnienia z egzaminu uzyskuje się po zdobyciu min. 80 pkt., przy czym ocena za egzamin w zależności od ilości zdobytych punktów jest następująca:
80 – 89 pkt – db
90 – 94 pkt – db+
95 – 100 pkt – bdb
4. W przypadku nie zaliczenia ćwiczeń, prowadzący zajęcia może wyrazić zgodę na dopuszczenie studenta do egzaminu semestralnego, który będzie traktowany jako zaliczający ćwiczenia i po uzyskaniu pozytywnej oceny student zdaje egzamin semestralny w pierwszym terminie poprawkowym.
5. W uzasadnionych przypadkach, prowadzący może wyrazić zgodę na przeprowadzenie dodatkowego egzaminu poprawkowego lub dodatkowego zaliczenia.
6. Do egzaminu zerowego są dopuszczeni tylko ci studenci, którzy mają zaliczone ćwiczenia.
7. W przypadkach spornych decyzję o dopuszczeniu studenta do egzaminu oraz o warunkowym zaliczeniu przedmiotu podejmuje wykładowca.
WYKŁAD 1
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
· Obiekty skalarne
· Liczby zespolone
· Wektory
· Macierze
z=x+yi
23, 15, -2, 5/7, 0
· OBIEKTY SKALARNE
Liczby naturalne (natural) – N
Liczby całkowite (od niem. Zahl - liczba) – Z
Liczby wymierne (quantity) – Q
Liczby niewymierne (irrational) – \Q
Liczby rzeczywiste (real) – R
· Każda liczba rzeczywista jest reprezentowana jako punkt na osi liczbowej.
· Każdemu punktowi na osi odpowiada dokładnie jedna liczba.
Reprezentacja zbiorów liczbowych na osi
LICZBY NATURALNE (NATURAL)
„Liczby naturalne stworzył Bóg, wszystko inne jest dziełem człowieka”
Leopold Kronecker – matematyk niemiecki
Liczby 0, 1, 2,... nazywamy liczbami naturalnymi, nÎ N
Terminy pierwotne:
{N, 0, oraz pojęcie: m jest następnikiem n}.
System Peano (1891)
Uwaga:
Przyjęcie 0 jako liczby naturalnej jest kwestią umowną.
· Liczby naturalne są definiowane aksjomatycznie.
· Działania na liczbach naturalnych definiowane są indukcyjnie.
· Zbiór liczb naturalnych jest zbiorem podstawowym do definiowania innych zbiorów liczbowych i działań, które można w nich przeprowadzać.
· Inne zbiory liczbowe są rozszerzeniem zbioru liczb naturalnych. Inne zbiory liczb tworzy się ze zbioru liczb naturalnych za pomocą różnych algebraicznych i logicznych konstrukcji.
Indukcja matematyczna – zasada kostek domina.
Definicja indukcyjna dodawania liczb naturalnych:
(1) Jest określone dodawanie dla elementu 0: 0 + n = n dla każdego nÎ N,
(2) Zał: Jest określone dodawanie liczb (m + n)
Teza: Jest określone dodawanie liczb (m’ + n):m’ + n = (m + n)’ dla każdych n, mÎ N
· Wzór (1) mówi, ile wynosi dodanie 0 do dowolnego n.
· Wzór (2) informuje, ile wynosi dodanie następnika m do n w zależności od sumy m + n.
Tak w sposób formalny zapisuje się znany fakt, że dodanie liczby m do n równe jest m – krotnemu dodaniu jedności.
Niech m = 0
1 + n = 0’ + n = (0 + n)’ = n’
(np. 1+1 = 0’ + 1 = (0 + 1)’ = 1’ = 2)
2 + n = 1’ + n = (1 + n)’ = n’’
(np. 2 + 1 = 1’ + 1 = (1 + 1)’ = 2’ = 3)
...
Definicja indukcyjna mnożenia liczb naturalnych:
(1) Jest określone mnożenie dla elementu 0:0 · n = 0 dla każdego nÎN,
(2) Zał: Jest określone mnożenie (m · n)
Teza: Jest określone mnożenie liczb (m’· n):m’ · n = (m · n) + n dla każdych n, mÎ N
Tak w sposób formalny zapisuje się fakt, że mnożenie polega na powtarzaniu dodawania.
1 · n = 0’ · n = (0 · n) + n = 0 + n = n
2 · n = 1’ ...
sbox