Dbajmy o nasze lasy.doc

(39 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć plastycznych

Scenariusz  zajęć plastycznych

w przedszkolu w grupie 4 - latków

 

 

Data: 16.04.2009

Prowadząca: Maria Kuboń

Miejsce: Przedszkole Samorządowe nr 111, oś. Na Stoku, Kraków

Temat kompleksowy: Dbamy o nasze środowisko

Temat dnia: Dbajmy o nasze lasy

 

Cele ogólne:

Ø      poznawanie zasad ochrony przyrody

Ø      uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka oraz wpływu różnych czynników na przyrodę

Ø      uwrażliwienie dzieci na potrzeby i pragnienia zwierząt, zachęcenie do opieki nad nimi

 

Kryteria sukcesu:

Dziecko:

Ø      słucha inscenizacji i wypowiada się na jej temat

Ø      wie o szkodliwej dla przyrody działalności człowieka

Ø      wie, w jaki sposób nie należy zachowywać się w stosunku do roślin i zwierząt

Ø      rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego

 

Metody:

Ø      słowna – pogadanka

Ø      praktyczna – praca plastyczna

Ø      oglądowa – pokaz ilustracji

Ø      ekspresyjna

 

Formy:

Ø      indywidualna

Ø      zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

Ø      obrazki przedstawiające dzieci przy ognisku

 

Zagadnienie do realizacji:

Ø      tworzenie bezpiecznego domu dla zwierząt leśnych

 

Zagadnienie plastyczne:

Ø      kompozycja

 

Technika:

Ø      wydzieranka, wyklejanka z bibuły

 

Materiały plastyczne:

Ø      kartki papieru, bibuła, klej, rysunki zwierząt

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć

 

Czynności nauczyciela i dzieci

Uwagi

Część I

1.      Przedstawienie się, powitanie z dziećmi, rozdanie wizytówek

2.      Podaj swoje imię i uściśnij dłoń tego, kto siedzi z prawej strony.

3.      Wprowadzenie do tematu zajęć - opowiedzenie historyjki z podziałem na role:

 

Pewnego razu Asia i Kamilek wybrali się na wycieczkę do lasu. Zabrali pełny kosz jedzenia i picia. W lesie rozpalili ognisko.

 

-W lesie śniadanie bardziej mi smakuje!- wykrzyknął Kamilek.

 

-Ogień też jest ładniejszy niż w kuchence gazowej – powiedziała Asia.

 

Dzieci zjadły śniadanie i ruszyły w dalszą wędrówkę.

 

-Co oni zrobili! – rozpaczała wiewiórka.

 

-Nie do wiary. Zostawili ognisko w lesie i poszli! – płakały myszy.

-Wiatr się wzmaga. Za chwilę ogień się rozprzestrzeni. Wszyscy zginiemy.

 

Nikt nie ucieknie przed ogniem. A ja i ślimak nawet nie będziemy próbowali – rzekł smutno żółw.

 

-Pali się! – ćwierkały przestraszone ptaszki. Kiedy jest pożar w lesie, ptaki także giną. Zabija je dym i gorąco.

 

-Nasze biedne dzieci! Te w norkach i te w gniazdkach! – płakał zajączek.

 

-Spróbujmy ugasić pożar. Jesteśmy malutcy, ale może nam się uda – kumkała żabka.

 

-Jakie to szczęście, że w pobliżu płynie strumyk! – zawołał zajączek.

 

Mieszkańcy leśnego poszycia zabrali się do gaszenia ognia.

-Och! Ogień jest taki szybki – płakało słoneczko. Nie mogę im pomóc. Przecież samo jestem ogniem!

 

-Asiu! Mysz! Boję się! – Kamilek schował się za plecami siostry.

 

-Kamilku, ona przybiegła prosić nas o pomoc! Zostawiliśmy ognisko w lesie! A teraz las się pali.

 

-A widzisz? Mamusia mówiła, że zapałkami nie wolno się bawić – szlochał Kamilek.

 

Dzieci pobiegły za myszkami. Bardzo się przestraszyły tego, co ujrzały.

A potem pospiesznie ugasiły pożar. Było im bardzo wstyd.

 

-Przecież te zwierzątka nie wygrałyby z ogniem. Są za małe. Tatuś mówił, że ogień to potężny żywioł. Przedtem tego nie rozumiałam. A teraz już wiem –powiedziała Asia.

 

Asia i Kamilek powiedzieli o wszystkim panu leśniczemu. Przyrzekli, że już nigdy nie rozpalą ogniska w lesie. Pan leśniczy dał im sadzonki nowych drzew. Dzieci zasadziły je i obiecały, że  nigdy już nie będą  rozpalać ogniska w lesie.

 

4.      Pogadanka na temat opowiadania

 

-Gdzie wybrały się dzieci na wycieczkę?

-Co robiły w lesie

-Czego nie powinny robić? (Rozpalać ogniska)

-Co się stało?

- Jakie zwierzątka wystąpiły?

-Co zrobiły zwierzątka?

-Co potem zrobiły dzieci?

-Jak dzieci chciały zrekompensować zwierzątkom ich krzywdę?

-Czy las jest potrzebny?

-Czego jeszcze nie wolno robić w lesie?

 

5.      Opowieść ruchowa ,, Wycieczka do lasu”.

 

Wybierzemy się teraz na wycieczkę do lasu. (W zależności od pogody musimy odpowiednio się ubrać).

Ø      Wkładamy buty, kurtkę, zapinamy guziki lub zasuwamy zamek, itd. (dzieci ilustrują ruchem kolejne czynności ubierania się).

Ø      Wyciągamy z górnej półki szafy plecak, który zabieramy ze sobą. (wspięcie na palce, wyciągnięcie ramion w górę jak najwyżej)

Ø      Jesteśmy gotowi. Zanim jednak rozpoczniemy naszą wędrówkę, przypomnijcie mi jak trzeba zachowywać się w lesie (odpowiedzi dzieci: nie wolno śmiecić, krzyczeć ponieważ zwierzęta boją się hałasu, itp.)

Ø      Dzieci wyruszają, idą jeden za drugim.

Ø      Cicho, pomału maszerujemy i rozglądamy się na boki

Ø      Spoglądamy na korony drzew (głowa do góry)

Ø      Nagle zerwał się wiatr (dzieci naśladują odgłosy i siłę wiatru),

Ø      Drzewa pochylają się na boki (skłony tułowia w prawo i w lewo).

Ø      Musimy przejść przez powalony konar drzewa (marsz z wysokim unoszeniem kolan)

Ø      Gałęzie drzew są pochylone, musimy je odsunąć (ruchy rękami w bok)

Ø      Niebo zachmurzyło się i zaczął padać deszcz (dzieci przykucają i stukają palcami w podłogę).

Ø      Przez las płynie mały strumyczek, musimy go przeskoczyć

Ø      Dojście do miejsca w którym rozsypane są śmieci. (Krótka pogadanka i  zebranie śmieci do siatki)

Ø      Zrobiło się późno, pora wracać do domu. Żegnamy las i pełni wrażeń wracamy do przedszkola.

 

Część II

Praca plastyczna ,, Domy zwierząt w lesie”.

Zadaniem dzieci jest stworzenie domu dla zwierząt zamieszkujących las. Jest to wydzieranka z bibuły.

 

Część III

Prezentacja i omówienie wykonanych prac plastycznych.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin