Supreme Ruler 2010 - Instrukcja.pdf

(783 KB) Pobierz
i
WST Ę P – AUTOR: LARRY BOND . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
CO SI Ę ZDARZYŁO WCZE Ś NIEJ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
CECHY GRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
WYMAGANIA SYSTEMOWE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
INSTALACJA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
POMOC TECHNICZNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
I – PODSTAWOWE POJ Ę CIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
1) MINISTROWIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Osobowo ś ci i scena polityczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Ograniczanie władzy – blokady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Wpływ na działania ministrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Zmiana ministra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
2) E-MAIL I SYSTEM WIADOMO Ś CI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
E-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
System wiadomo ś ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
3) ZŁO ś ONY MODEL GOSPODARCZY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Towary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Rynki mi ę dzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Podatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Wydatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Inne zale Ŝ no ś ci gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
4) DYPLOMACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Dyplomacja regionalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Dyplomacja na Rynku Ś wiatowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
5) POPARCIE PUBLICZNE I SYSTEM SOCJALNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
System socjalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Czynniki wpływaj ą ce na poparcie wewn ę trzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Spadaj ą ce poparcie wewn ę trzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Poparcie wojska a poparcie wewn ę trzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
6) JEDNOSTKI WOJSKOWE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Budowa jednostek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Kupowanie jednostek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Jednostki i personel rezerwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Zasady Walki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
7) POLE WIDZENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Sprz ę t maskuj ą cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Działania z ukrycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Jednostki zwiadowcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Teren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Współpraca jednostek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Zaskoczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
8) BADANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Badania naukowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Projektowanie jednostek wojskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Ogólny poziom technologiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
ii
9) MODEL ZAOPATRZENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Zaopatrzenie obszarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Ź ródła i efekty zaopatrzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
10) MODEL LOJALNO Ś CI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Efekty lojalno ś ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
II – ROZPOCZYNANIE NOWEJ GRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Samouczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Tryb dla jednego gracza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Tryb wieloosobowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Opcje gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Ekran scenariusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Gra turowa a gra w trybie rzeczywistym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
III – INTERFEJS U ś YTKOWNIKA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
1) SZYBKO ŚĆ GRY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
2) POMOC / INFO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
3) E-MAIL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Komunikacja mi ę dzy tob ą a ministrami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Nowa poczta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Opcje e-maila / wiadomo ś ci / stanu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
4) ZAKŁADKA ZIEMI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .41
Badanie terenu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Badanie miast, zakładów i baz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Badanie jednostek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Zagospodarowanie pola. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Modernizacja czy budowa nowych obiektów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
5) ZAKŁADKA OPERACJI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Inicjatywa wojskowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Kontrola gabinetu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Gotowo ść obronna i poziomy alarmu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Operacje wojskowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Operacje wywiadowcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Zasady Walki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
6) ZAKŁADKA MINISTERSTWA OBRONY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Kontrola ministerstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Kontrola sił obronnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Opcje jednostki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Bazy sił zbrojnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Kontrola rakiet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Wydatki wojskowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
7) ZAKŁADKA MINISTERSTWA SPRAW ZAGRANICZNYCH. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Kontrola ministerstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Stosunki z Rynkiem Ś wiatowym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Znaczniki terytorialne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Dyplomacja regionalna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Oferty dyplomatyczne i elementy podlegaj ą ce wymianie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Analiza stosunków, poddanie si ę i zerwanie porozumie ń . . . . . . . . . . . . . . . .89
iii
8) ZAKŁADKA MINISTERSTWA SKARBU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Prognoza nadwy Ŝ ki lub deficytu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Kontrola ministerstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Regulacja podatków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Uwagi finansowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Status kredytowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Rynek obligacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
9) ZAKŁADKA MINISTERSTWA HANDLU. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Kontrola ministerstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Wykresy produktów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Poszczególne produkty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Bilans handlowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Zakłady produkcyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Szczegółowy wykres produkcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103
10) ZAKŁADKA MINISTERSTWA SPRAW WEWN Ę TRZNYCH. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Kontrola ministerstwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Usługi socjalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
O ś rodki badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .108
Projekty badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Kontrola imigracji i emigracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
11) ZAKŁADKA STANU I WIADOMO Ś CI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Wykresy porównawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Profil regionalny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Okno wyniku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
IV – OBSŁUGA MAPY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
1) ROZKAZY DLA JEDNOSTEK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Wybieranie jednostek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Wydawanie rozkazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
Zajmowanie terytorium. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Panel informacji o wybranej jednostce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Rozkazy zaawansowane. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
2) MINIMAPA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
DODATEK A – TRAKTATY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Traktaty Rynku Ś wiatowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Traktaty regionalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
DODATEK B – SPRZ Ę T WOJSKOWY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Sprz ę t wojskowy - wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Klasy jednostek l ą dowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Klasy jednostek lotniczych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Klasy jednostek morskich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Klasy rakiet (według platform) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
DODATEK C – OBIEKTY WOJSKOWE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
iv
FUNKCJE I MO ś LIWO Ś CI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
ZASADY RZ Ą DZ Ą CE OBIEKTAMI WOJSKOWYMI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Ograniczenia liczby jednostek rezerwowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Wył ą czanie bazy z jednostkami w rezerwie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Maksymalne tempo rozmieszczania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
Atakowanie i zajmowanie baz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
DODATEK D – OBIEKTY CYWILNE. . . . . . . . . . . . . . . . . .140
DODATEK E – DRZEWO TECHNOLOGII. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
DODATEK F – USTRÓJ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
DODATEK G – STRATEGIE, TAKTYKA I ZASADY GRY. . . . . . . .145
Eliminacja gracza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Taktyki z dziedziny gospodarki, handlu i polityki wewn ę trznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Taktyka dyplomatyczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Taktyka w zakresie bada ń naukowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Taktyka wojskowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
Zdobywanie skarbu i towarów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Uszkodzenia obiektów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Zasady kierowania wydatkami w warunkach deficytu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
Bro ń ABC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Satelity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
TWÓRCY GRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
1
WST Ę P
AUTOR: LARRY BOND
JeŜeli czytasz te słowa, to znaczy, Ŝe kupiłeś grę Supreme Ruler 2010 i szukasz wskazówek, jak kierować
krajem.
Oto odpowiedź: GOSPODARKA .
Ta symulacja to najbardziej szczegółowy i realistyczny model kraju, jaki kiedykolwiek stworzono z myślą o
szerokiej rzeszy odbiorców. Nie chodzi tu o to, Ŝe gra przedstawia na mapie drogi czy miasta, ani o to, Ŝe
pozwala graczowi budować rozmaite jednostki wojskowe. Jej istotą jest to, Ŝe zmusza go do zajęcia się
krwioobiegiem kaŜdego państwa – gospodarką.
Weź do ręki gazetę. W tym momencie (mamy rok 2005) prezydent Stanów Zjednoczonych prowadzi
wojnę, moŜe nawet niejedną. Deficyt budŜetowy rośnie jak na droŜdŜach. Trzeba łoŜyć na utrzymanie
infrastruktury, rozwijać programy socjalne, a armia Stanów Zjednoczonych chłonie pieniądze jak studnia
bez dna. Myślisz, Ŝe wymyśliłbyś to lepiej, mądralo?
Przerzuć gazetę na dalsze strony, do spraw drugorzędnych. Zawarto nowe porozumienie handlowe. Ktoś
skarŜy się, Ŝe oświata jest niedofinansowana. Felietonista rozwaŜa zamknięcie części baz wojskowych.
Nad tym wszystkim będziesz miał przez cały czas bezpośrednią kontrolę, a ostatecznym celem będzie
zawsze wzmocnienie gospodarki swojego kraju. Zadanie długoterminowe to zdobyć władzę nad światem
– ale będzie to moŜliwe, tylko jeŜeli sprawy wewnętrzne będą właściwie uporządkowane.
Twoje zadanie, które przyjąłeś wykładając cięŜko zarobione złotówki za tę grę, polega na odnalezieniu
zasobów, które wspomogą twoją gospodarkę, zwiększyć wskaźnik PKB na głowę mieszkańca i wreszcie
zadbać o bezpieczeństwo własnych granic poprzez rozbudowę i utrzymanie sił zbrojnych.
Siła militarna ma tę zaletę, Ŝe jeŜeli dobrze ją wykorzystasz, przeciwnik sterowany przez komputer dwa
razy się zastanowi, zanim cię zaatakuje. To (prawie) zupełnie tak jak w prawdziwym świecie.
Wady wojska, tak jak i w Ŝyciu, są równieŜ oczywiste – armia niewiele moŜe zrobić, aby wspomóc
gospodarkę. Armia to dla państwa tylko wydatek i balast. Nie da się zjeść czołgu. Co gorsza, nie moŜna
zbudować wielkiej armii i skazać jej na bezczynność. Musi ona być cały czas rozwijana, modernizowana i
szkolona, tak aby była gotowa odpowiedzieć potencjalnemu nieprzyjacielowi odpowiednimi środkami.
JeŜeli wróg zbuduje kilka pocisków manewrujących, nagle okaŜe się, Ŝe musisz wydać miliardy na system
ochrony przeciwrakietowej. A tak ci się marzyła dywizja pancerna...
Ale jedyny sposób, aby móc utrzymać niezbędną ilość wojsk, to skupić się na gospodarce. Pobudzaj
imigrację, aby rosły szeregi twojej siły roboczej. Rozbudowuj przemysł, w tym zwłaszcza ten, który
wytwarza artykuły konsumpcyjne, bo to przekłada się na miejsca pracy. Przemysł wymaga elektrowni.
KaŜdy fragment tego wielkiego łańcucha potrzebuje zasobów, co oznacza konieczność budowy dalszych
kopalń i stacji uzdatniania wody, a takŜe – najprawdopodobniej – nawiązania handlu z innymi krajami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin