70
Wykład Podstawy Automatykiprof. dr hab. inż. Stanisław Płaska
STEROWANIE KOMPUTEROWE
Wymagania:
· relacje między , , ;
· możliwość wyboru kroku próbkowania;
· znajomość równań rekurencyjnych algebraicznych sterowania (odpowiedniki regulatorów analogowych).
REGULACJA KASKADOWA
Regulator zmniejsza czas regulacji sygnału i linearyzuje część obiektu.
UKŁADY ROZGRYWAJĄCE
Układy rozgrywające powiązane są ściśle z teorią gier oraz procesami gospodarczymi.
Ocena jakości takich procesów dokonywana jest na podstawie indywidualnych własnych kryteriów.
Działanie układu łatwo prowadzi do konfliktu spowodowanego odmiennymi lub wręcz sprzecznymi kryteriami dla procesu A i B. Każda ze stron maksymalizuje własne kryteria jakości. Znane są tylko własne działania i ich globalne skutki.
TYPOWE WYMUSZENIA
Lp.
Nazwa wymuszenia
Wykres wymuszenia
Równanie
1
skok jednostkowy
(funkcja Heaviside’a)
2
wymuszenie skokowe o dowolnej wartości
3
wymuszenie impulsowe
(funkcja Diraca)
4
wymuszenie liniowo
narastające (skok prędkości)
5
wymuszenie paraboliczne
(skok przyspieszenia)
SCHEMATY BLOKOWE
Zasady przekształcania schematów blokowych w celu ich uproszczenia i określenia transmitancji układu nazywane są algebrą schematów blokowych. W tablicy podano zestawienie zasadniczych przykładów takich przekształceń, których znajomość wystarcza do określenia transmitancji dowolnie złożonego układu.
W przypadku braku w torze głównym połączeń równoległych oraz istnienia dużej ilości połączeń szeregowych i sprzężeń zwrotnych, wygodnie jest skorzystać z metody mnemonicznej, pozwalającej określić transmitancję układu bez dokonywania żadnych przekształceń schematu.
Przy korzystaniu z metody mnemonicznej postępujemy następująco:
Nazwa połączenia
Schemat pierwotny
Schemat zastępczy
Połączenie szeregowe
Połączenie równoległe
Sprzężenie zwrotne
Zmiana kolejności bloków
Zmiana kolejności węzłów sumacyjnych
6
Zmiana kolejności węzłów informacyjnych
7
Przesunięcie węzła sumacyjnego przed blok
8
Przesunięcie węzła informacyjnego przed węzeł sumacyjny
PawNic14