test gimnazjalny pol 1.PDF

(107 KB) Pobierz
WPISUJE UCZE¡
KOD UCZNIA DATA URODZENIA UCZNIA
dysleksja
dzieƒ miesiàc rok
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY
Z OPERONEM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdê, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 12 stron. Ewentualny
brak stron lub inne usterki zg∏oÊ nauczycielowi.
STYCZE¡ 2009
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i dat´ urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uwa˝nie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiàzania zapisuj d∏ugopisem lub piórem z czarnym tuszem/atra-
mentem. Nie u˝ywaj korektora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
5. W zadaniach zamkni´tych sà podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im nast´pujàcy uk∏ad na karcie odpowiedzi:
Wybierz tylko jednà odpowiedê i zamaluj kratk´ z odpowiadajàcà jej
literà, np. gdy wybra∏eÊ odpowiedê A:
6. Staraj si´ nie pope∏niaç b∏´dów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale je-
Êli si´ pomylisz, b∏´dne zaznaczenie otocz kó∏kiem i zamaluj innà od-
powiedê.
7. Rozwiàzania zadaƒ otwartych zapisz czytelnie i starannie w wyzna-
czonych miejscach. Pomy∏ki przekreÊlaj.
8. Redagujàc odpowiedzi do zadaƒ, mo˝esz wykorzystaç miejsce opa-
trzone napisem Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie b´dà sprawdza-
ne i oceniane.
Powodzenia!
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadaƒ przez
dyrektorów szkó∏ bioràcych udzia∏ w programie Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM.
973159039.018.png 973159039.019.png 973159039.020.png 973159039.021.png 973159039.001.png 973159039.002.png 973159039.003.png 973159039.004.png 973159039.005.png 973159039.006.png 973159039.007.png 973159039.008.png 973159039.009.png 973159039.010.png 973159039.011.png 973159039.012.png 973159039.013.png 973159039.014.png 973159039.015.png 973159039.016.png 973159039.017.png
 
Przedmioty humanistyczne
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Ksià˝ka jest ˝yciem naszych czasów
Tekst I
A
Biblioteka jest instytucjà, która samym swym istnieniem Êwiadczy o rozwoju kultury. Jest ona bo-
wiem skarbnicà piÊmiennictwa, przez które cz∏owiek wyra˝a swój zamys∏ twórczy, inteligencj´, zna-
jomoÊç Êwiata i ludzi, a tak˝e umiej´tnoÊç panowania nad sobà, osobistego poÊwi´cenia, solidarnoÊci
i pracy dla rozwoju dobra wspólnego [...]. W systematycznie prowadzonym ksi´gozbiorze do starych
r´kopisów i inkunabu∏ów dodawane sà nowe ksià˝ki i pisma. Wszystko to zaÊ razem jest wymownym
znakiem jednoÊci kolejnych pokoleƒ, które z ró˝norodnoÊci czasów i kwestii tworzà wspólne patry-
monium kultury i nauki. Biblioteka jest wi´c szczególnà Êwiàtynià twórczego ducha ludzkiego, któ-
ry odzwierciedla owo Bo˝e Tchnienie, jakie towarzyszy∏o dzie∏u stworzenia Êwiata i cz∏owieka.
Fragment przemówienia Jana Paw∏a II podczas poÊwi´cenia nowego gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej, Warszawa,
11.06.1999, [w:] Wystàpienia i homilie. Pielgrzymka Papie˝a do Polski 1999 , www.gazeta.pl.
B
Gdyby mnie zapytano o najwi´ksze osiàgni´cie ludzkiego geniuszu w ciàgu paru tysi´cy lat hi-
storii naszej cywilizacji i kultury, odpowiedzia∏bym bez zastanowienia, ˝e jest nim ksià˝ka. Po zasta-
nowieniu odpowiedzia∏bym po raz wtóry to samo.
To prawda, ˝e ksià˝ka jest tylko przekazem i pytaç nale˝a∏oby w∏aÊciwie o treÊç. Lecz w∏aÊnie
ksià˝ka i tylko ksià˝ka przekaza∏a wszystko, co stanowi twórczy wp∏yw cz∏owieka na otoczenie
inainnych ludzi. Ksià˝ka przekazywa∏a elementarne wskazania màdroÊci, które uczy∏y cz∏owieka
myÊleç. Dawne twierdzenia musia∏y staç si´ w∏asnoÊcià ludzkoÊci, ˝eby mog∏y powstaç twierdzenia
nowe i by dzi´ki nim gromadzi∏ si´ ekwipunek techniczny i cywilizacyjny, b´dàcy miarà najpo-
wszechniejszej definicji post´pu. Post´pem jest przecie˝ wszystko to, co czyni prac´ l˝ejszà, pomna-
˝a jej owoce, zwi´ksza mo˝noÊç uczynienia ˝ycia bogatszym i przyjemniejszym.
Franciszek Ryszka, Zamiast wst´pu, [w:] tego˝, Lektury i przemyÊlenia , Poznaƒ 1988, s. 6.
Zadanie 1. (0–1)
Zdaniem Jana Paw∏a II biblioteka jest Êwiadectwem
A. post´pu technicznego.
B. kultury.
C. wytworu wyobraêni.
D. rozwoju gospodarczego.
Zadanie 2. (0–1)
Biblioteka symbolizuje jednoÊç kolejnych pokoleƒ poprzez
A. gromadzenie piÊmiennych dóbr przesz∏oÊci i teraêniejszoÊci.
B. udost´pnianie r´kopisów i inkunabu∏ów.
C. poÊredniczenie w spo∏ecznym obiegu ksià˝ki.
D. pozyskiwanie zbiorów.
2
Przedmioty humanistyczne
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 3. (0–1)
W ostatnim zdaniu cytowanego przemówienia papie˝ zastosowa∏
A. aliteracj´.
B. pytanie retoryczne.
C. hiperbol´.
D. metafor´.
Zadanie 4. (0–1)
Wed∏ug autora drugiego cytatu, ksià˝ka jest najwi´kszym osiàgni´ciem ludzkiej cywilizacji, po-
niewa˝
A. stanowi zapis ludzkich marzeƒ.
B. pozwala poznaç przesz∏oÊç.
C. jest wytworem kultury kszta∏tujàcym cz∏owieka.
D. umo˝liwia korzystanie z utrwalonych dóbr przesz∏oÊci.
Zadanie 5. (0–1)
Ksià˝ka, dzi´ki przekazywanym treÊciom, przyczyni∏a si´ do post´pu. TreÊci te dotyczy∏y
A. wskazaƒ, majàcych na celu udoskonalenie ˝ycia.
B. funkcjonowania obywateli w spo∏eczeƒstwie.
C. zastosowania odkryç i wynalazków.
D. twórczoÊci literackiej i artystycznej.
Zadanie 6. (0–1)
U progu polskiego oÊwiecenia utworzona zosta∏a biblioteka biskupów braci Andrzeja i Józefa
Za∏uskich, która jako pierwsza w Polsce udost´pniona zosta∏a do u˝ytku publicznego. Wska˝
epok´, która poprzedzi∏a oÊwiecenie.
A. Renesans.
B. Romantyzm.
C. Âredniowiecze.
D. Barok.
Zadanie 7. (0–1)
Wybierz stwierdzenie b´dàce poprawnym zakoƒczeniem wypowiedzi:
Po III rozbiorze Rzeczypospolitej rzàdy zaborcze t∏umi∏y ogniska wiedzy i oÊwiaty, jakimi by∏y
biblioteki, konfiskowa∏y i wywozi∏y cenne zbiory. Trzeci rozbiór Polski mia∏ miejsce w roku
A. 1773.
B. 1785.
C. 1793.
D. 1795.
3
Przedmioty humanistyczne
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 8. (0–2)
Rozwiƒ poni˝sze skróty.
BN – ............................................................................................................................
KEN – ..........................................................................................................................
Zadanie 9. (0–1)
Napisz tekst, który zosta∏by zamieszczony w encyklopedii jako objaÊnienie has∏a biblioteka .
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
Tekst II
W dziejach kultury ksià˝ka odegra∏a niezmiernie donios∏à rol´, zmieniajàc swà postaç i zasi´g
oddzia∏ywania zale˝nie od aktualnych mo˝liwoÊci technicznych i stosownie do potrzeb cz∏owieka ja-
ko istoty spo∏ecznej. [...]
Ksià˝ka zrodzi∏a si´ w odleg∏ej staro˝ytnoÊci, a jej rozwój wiàza∏ si´ z powstaniem pisma. Kszta∏t
tej pierwotnej ksià˝ki znacznie odbiega∏ od dzisiejszego. [...] W cywilizacjach Bliskiego Wschodu
od III do I tysiàclecia przed naszà erà upowszechni∏a si´ tabliczka gliniana. Z kolei w staro˝ytnym
Egipcie u˝ywano zwoju papirusowego, a w Pergamonie w II w. przed naszà erà na szerszà skal´ za-
cz´to stosowaç jako materia∏ pisarski pergamin.
Z wprowadzeniem pergaminu zwiàzana jest stopniowa zmiana formy ksià˝ki: zamiast zwoju pa-
pirusowego, a póêniej pergaminowego powsta∏ kodeks pergaminowy [...], który upowszechni∏ si´
od IV i V w. naszej ery.
Przez ca∏e Êredniowiecze kodeks pergaminowy stanowi∏ panujàcà postaç ksià˝ki. Powstajàce
w skryptoriach klasztornych r´kopiÊmienne ksi´gi by∏y pi´knie oprawione i iluminowane, czyli ozda-
biane barwnymi ilustracjami i ornamentami. Ogromne znaczenie dla upowszechnienia ksià˝ki mia∏o
wprowadzenie papieru, materia∏u znacznie wygodniejszego i taƒszego ni˝ pergamin. [...] W ten spo-
sób powsta∏a ostatnia forma ksià˝ki pisanej r´cznie – r´kopiÊmienny kodeks papierowy. Niemo˝liwe
by∏o jednak rozpowszechnianie na szerszà skal´ ksià˝ki w jej dotychczasowej postaci, tj. w postaci
dzie∏a przepisywanego ˝mudnie i d∏ugo. [...] Dopiero wynalezienie ruchomej czcionki przez Jana
Gutenberga (ok. 1440) sta∏o si´ prawdziwà rewolucjà w rozwoju drukarstwa. Poczàtkowo ksià˝ka
drukowana stara∏a si´ naÊladowaç swà poprzedniczk´: czcionka by∏a wzorowana na piÊmie r´cznym,
a ilustracje i ornamenty wykonywano r´cznie. Dzie∏a wydane w tym poczàtkowym okresie drukar-
stwa (tzn. do r. 1500) nazywa si´ inkunabu∏ami. Odtàd datuje si´ sta∏y rozwój ksià˝ki drukowanej.
[...] W koƒcu XIX w. wprowadzone zosta∏y maszyny do sk∏adu i drukowania, co pozwoli∏o znacznie
zwi´kszyç produkcj´ ksià˝ek, gazet i czasopism. OgólnoÊwiatowa rewolucja naukowo-techniczna
nie omin´∏a te˝ poligrafii. Drukarnie drugiej po∏owy XX w. wprowadza∏y coraz to doskonalsze urzà-
dzenia, które pozwoli∏y jeszcze szybciej, lepiej i obficiej zaspokajaç potrzeby u˝ytkownika ksià˝ki.
Szybki rozwój elektroniki spowodowa∏ kolejnà zmian´ kszta∏tu i formy ksià˝ki. Zapis informacji
na noÊnikach magnetycznych i optycznych pozwala upowszechniaç ksià˝ki na CD-ROM-ach, w in-
ternecie oraz przez e-booki.
O ksià˝ce. Ma∏a encyklopedia dla nastolatków , praca zbiorowa, Wroc∏aw 1987, s. 186–189.
4
Przedmioty humanistyczne
Próbny Egzamin Gimnazjalny z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 10. (0–1)
Zmieniajàca si´ przez wieki forma ksià˝ki uwarunkowana by∏a
A. Êwiatopoglàdem cz∏owieka.
B. poczuciem pi´kna.
C. potrzebami cz∏owieka i mo˝liwoÊciami technicznymi.
D. ÊwiadomoÊcià politycznà rzàdzàcych.
Zadanie 11. (0–1)
Zaznacz szereg, w którym etapy rozwoju ksià˝ki zapisano chronologicznie.
A. tabliczka gliniana
inkunabu∏
kodeks pergaminowy
ksià˝ka obecnie
B. tabliczka gliniana
zwój papirusowy
kodeks pergaminowy
r´kopiÊmienny kodeks papierowy
C. inkunabu∏
kodeks pergaminowy
ksià˝ka obecnie
ksià˝ka na CD-ROM-ie
D. kodeks pergaminowy
r´kopiÊmienny kodeks papierowy
ksià˝ka obecnie
inkunabu∏
Zadanie 12. (0–1)
Zwiàzek frazeologiczny „praca benedyktyƒska” oznacza
A. prac´, która nie przynosi rezultatów.
B. prac´ ci´˝kà i ˝mudnà.
C. prac´ êle p∏atnà.
D. prac´ niesatysfakcjonujàcà.
Zadanie 13. (0–1)
Mianem rewolucji w rozwoju ksià˝ki okreÊla si´
A. wynalezienie ruchomej czcionki.
B. wprowadzenie papieru.
C. wprowadzenie maszyn do sk∏adu i drukowania.
D. zapis informacji na noÊnikach magnetycznych.
Zadanie 14. (0–1)
Wynalazek Gutenberga jest jednym z wydarzeƒ historycznych rozpoczynajàcych epok´
A. Êredniowiecza.
B. renesansu.
C. baroku.
D. oÊwiecenia.
Zadanie 15. (0–1)
Nawiasy z wielokropkiem [...] zosta∏y zastosowane w tekÊcie II w celu
A. sk∏onienia czytelnika do przemyÊleƒ.
B. przedstawienia stanowisk ró˝nych osób.
C. urozmaicenia interpunkcji.
D. zasygnalizowania opuszczenia fragmentu tekstu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin