plan II.doc

(211 KB) Pobierz
Zadania wychowawczo-dydaktyczne

            

 

       W R Z S I E Ń

 

 

 

TEMATY  KOMPLEKSOWE -opracowała Grażyna Burda

 

I.                  POZNAJEMY NASZE PRZEDSZKOLE

II.             PRZEDSZKOLACZEK MAŁY DUŻY WIE DO CZEGO ŁYŻKA SŁUŻY

III.         JESTEŚMY SAMODZIELNYMI KRASNOLUDKAMI

IV.          LUBIMY OWOCE I WARZYWA

 

 

 

     LITERATURA:

 

        M. Kownacka                 • „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”

        M. Kownacka                 • „Kukuryku na ręczniku”

        I.Salach                           • „Trzylatku” 

                                                • „Co lubimy”

                                                • „Kto posprząta”

                                                • „Kto nam pomoże”

                                                • „Co lubi jeść Zosia”

                                                • „Nie potrafię”

                                                • „Niejadek”

        Cz. Janczarski                 • „Pierwszy dzień w przedszkolu”

        M.Cukierówna                • „Marsz dzieci”

        H. Białołęcka                  • „Przy śniadaniu”

        E. Szelburg-Zarembina   • „Jak sroczka gości przyjmowała”

        St. Szuchowa                   • „Dzieci Jedzą”

        H. Łochocka                    • „I zajączki myją rączki”

                                                 • „Naprawa misia”

        J. Tuwim                          • „Rzepka”

        W. Grodzińska                 • „W sadzie”

        M. Czerkawska                • „W sadzie”

        W. Bechlerowa                • „Idzie miś”

        E. Burakowska                • „Dobra rada”

    

      

                                                             

 

 

 

    I. POZNAJEMY NASZE PRZEDSZKOLE

 

ü      zapoznanie z pomieszczeniami w przedszkolu, stopniowe zapoznawanie ze sprzętami         i zabawkami zgromadzonymi na sali,

ü     zapoznanie z rolą jaką pełni nauczyciel w grupie, zachęcanie do ufnego                                      i bezpośredniego odnoszenia się do nauczycielki.                                                       

                                                                                                                                         

Środki realizacji

Umiejętność

Pomoce

*Rozmowa połączona z obserwacją „Poznajemy nasze przedszkole”.

 

 

 

 

 

 

*Słuchanie wiersza „Trzylatku” I. Salach.

 

 

 

 

 

*Historyjka obrazkowa „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”         M. Kownackiej.

 

 

 

 

*Teatrzyk kukiełkowy pt. „Kto posprząta” wg opowiadania I. Salach.

 

 

 

*Słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego pacynką pt. „Kto nam pomoże” I. Salach.

 

*Oglądanie książeczek obrazkowych nt. „W przedszkolu” i ilustracji „Dzień          w przedszkolu”.

 

 

*Zabawa pt. „Poszukaj misia”

 

 

 

*Zabawa pt. „Układamy klocki”. 

 

 

 

 

*Spacer wokół w przedszkola i zabawa         w ogródku przedszkolnym.

 

 

 

 

*Zabawy w piaskownicy nt. dowolny, zainspirowane rozmową pt. „W co się bawić?”

 

 

*Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny.

 

 

*Budowanie z klocków plastikowych       i drewnianych na dywanie.

 

 

 

 

*Słuchanie piosenki pt. „Trzy latka” i „Mały przedszkolak” muz. i sł. K.Komeńska, zabawa rytmiczno-ruchowa: „Jedzie pociąg”, „Kółeczko zwijamy”.

 

*Zabawa ilustracyjna do piosenki „Trzy latka”, „Mały przedszkolak” i „Krasnoludki”.

 

 

 

 

 

 

*Słuchanie zjawisk akustycznych-rozpoznawanie odgłosów z otoczenia.

 

 

 

*Opowieść ruchowa pt. „W przedszkolu jest wesoło”.

 

 

 

 

*Zestaw zabaw ruchowych nr 1 „Mali przedszkolacy” wg G. Burda

-nazywania  pomieszczeń przedszkolnych /sala łazienka, jadalnia, szatnia/, uważnego poruszania się , nie oddalania się z określonych pomieszczeń,

-zabawy poznanymi zabawkami,  porządkowania zabawek przez dzieci.

 

-nazywania miejsc w których przechowuje się własne rzeczy /w sali, szatni i łazience/,

-posługiwania się nazwami  znaczków rozpoznawczych.

 

-słuchania krótkiego opowiadania na bliskie dzieciom tematy z użyciem ilustracji,

-wyróżniania na obrazkach i nazywania znanych przedmiotów,

-określania  położenia przedmiotów: na.

 

-porządkowania miejsca zabawy oraz dbałości o wspólne zabawki,

-reagowania na umowne sygnały słowne i muzyczne.

 

-ufnego i bezpośredniego zwracania się do nauczycielki

 

 

-samodzielnego oglądania książek, wyróżniania na obrazkach i nazywania znanych przedmiotów.

 

 

-określania położenia przedmiotów: na, pod oraz stosowania ich w zabawie,

-pojedynczego wypowiadania się.

 

-manipulowania klockami różnego typu,

-określania położenia przedmiotów: na, pod oraz stosowania ich w zabawie

 

-uważnego poruszania się w ogrodzie po wyznaczonym terenie,

-bezpiecznego korzystania z urządzeń ogrodowych, samorzutnych zabaw          w różnych formach ruchu.

 

-przesypywania piasku, formowania babek z użyciem wiaderek i foremek,

-swobodnego wypowiadania się na temat wzniesionych budowli.

 

-poprawnego posługiwania się kredkami, właściwego trzymania,

-nazywania narysowanych przedmiotów

 

-konstruowania przy użyciu klocków różnego typu,

-nazywania własnych wytworów,

-odkładania zabawek po zabawie na ustalone miejsce.

 

-maszerowania w takt muzyki,

-określania nastroju muzyki,

-ustawiania w rzędzie, wiązania koła

 

 

-przedstawiania rytmu piosenki prostymi elementami ruchu,

-klaskania wolno i szybko przy akompaniamencie pianina,

-szybkiego gromadzenia się przy nauczycielce po usłyszeniu umownego sygnału.

 

-uważnego słuchania i nazywania odgłosów z otoczenia,

-zachęcanie dzieci nieśmiałych do udziału w zabawie.

 

-przyjmowania przez dzieci ról wyznaczonych opowiadaniem nauczycielki,

-chodzenia i biegania w rozsypce przy akompaniamencie.

 

-reagowania na umowne sygnały słowne i muzyczne

-opowiadanie „Pierwszy dzień         w przedszkolu”         Cz. Janczarski,

-ilustracje „Przedszkole”

 

 

-znaczki rozpoznawcze,

-piłka.

 

 

 

-historyjka obrazkowa,

-wieszak,

-ubranka.

 

 

 

-kukiełki,

-opowiadanie,

-instrumenty muzyczne.

 

-pacynka

 

 

 

-książeczki,

-ilustracje z cyklu: „Dzień        w przedszkolu”.

 

-misie

 

 

 

-klocki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-zabawki do piasku.

 

 

 

-kredki,

-kartki.

 

 

-klocki,

-samochodziki.

 

 

 

 

-nagrania piosenek,

-magnetofon

 

 

-nagrania,

-magnetofon

 

 

 

 

 

 

-papier, klucze, naczynie z wodą,

bączek, płacząca lalka.

 

 

 

 

 

 

 

-misiu,

-MUZYKOTERAPIA

 

     W Y P I S Y

 

„Trzylatku” I.Salach

 

Mój mały trzylatku

usiądź z nami w kole.

Pani ci pokaże

twoje przedszkole.

W szatni schowaj butki

a zabawki w sali,

w łazience powieś ręcznik,

zuch jesteś –choc mały!

 

„Trzy latka” muz. i sł. K.Komińska („Śpiewajace Brzdące” - 4)

 

Mam tylko trzy latka,     -dzieci wskazują palcem na siebie oraz 3 latka

jestem jeszcze mały.       -wysuwają przed siebie ręce, ułożone poziomo do podłogi

Ale bardzo dużo teraz wiem.  -kładą palec na skroń                       

Mam czysty fartuszek,     -pokazują rękoma na fartuszek

kapcie, swoją półkę          -rozkładają przed sobą obie ręce

Obiadek w przedszkolu grzecznie zjem –dz. głaszczą się po brzuszkach

 



La, la, la, la, la, la    -klaszczą w rytmie piosenki                             

A tym przedszkolakiem  -obrót dookoła siebie, ręce na biodrach        2x

jestem ja                 -3 tupnięcia nogami

 

Kiedy rano wstanę do przedszkola idę,  -dzieci maszerują w miejscu

bo przecież w przedszkolu fajnie jest.    -klaszczą w rytmie ćwierćnut

Mam tu koleżanki, kolegów i Panią.      -rozkładają przed sobą ręce

Co dzień zabawkami bawię się.             –kładą ręce na biodrach i kołyszą nimi.

 



La, la, la la, la, la    -klaszczą w rytmie piosenki                             

A tym przedszkolakiem  -obrót dookoła siebie, ręce na biodrach        2x

jestem ja                 -3 tupnięcia nogami

 

 

               „Renia idzie do przedszkola” E.Szelburg –Zarembina

 

Idzie.

Przeszła próg.

Drzwi zamknęły się.

Stuk!

Po schodach na podwórko.

Z okna glos:

-Uważaj, córko!

Przez ulicę.

Przez placyk.

Tutaj wszystko jest inaczej.

Renia się dziwi.

Dziwi się.

.....Ktoś starszy ci przeczyta.

.....Nim otworzysz –zapytaj.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin