Namkhai Norbu Rinpocze - Integracja.txt

(3 KB) Pobierz
INTEGRACJA
 
 
Postawa jest bardzo wa�na w dzogczen. Nie dlatego, �e s� regu�y dotycz�ce tego co powinno si� robi� i czego nie powinno. Uczenie si� nauk dzogczen oznacza przej�cie odpowiedzialno�ci za siebie. Nikt nie m�wi ci co masz robi�. Nauczyciel doprowadza ci� do zrozumienia, �e musisz by� odpowiedzialny za siebie. Jest to aspekt �wiadomo�ci i obecno�ci �wiadomo�ci. Dzi�ki temu mo�emy zintegrowa� nasz� wiedz� kontemplacji z codziennym �yciem. Dlatego postawa jest wa�na.

Zasada dzogczen polega na �nie poprawianiu niczego, nie pozostawaniu uwarunkowanym� oraz na byciu w �tym co jest� Ale wiele ludzi b��dnie to interpretuje. Zamiast pozostawa� zrelaksowanym w stanie obecno�ci, oddaj� si� lenistwu. Wydaje im si�, �e skoro praktykuj� dzogczen, to po to, �eby nie by� uwarunkowanym, nie wolno im nic robi�.

 W dzogczen nie trzeba porzuca� nami�tno�ci ani odmawia� im warto�ci. Je�eli zna si� natur� nami�tno�ci, mo�na j� zintegrowa� z praktyk�. W tantrze, nami�tno�ci s� przekszta�cane w m�dro��. Podobnie w dzogczen, je�eli wie si� jak by� w stanie �d�i szin �a�, czyli w �tym co jest�, wtedy obecno�� zwi�zana jest ze wszystkimi do�wiadczeniami. Wszystkie nasze odczucia i okoliczno�ci zwi�zane z nami�tno�ciami s� do�wiadczeniami. Nie trzeba negowa� nami�tno�ci, a praktykuj�cy nie musi wcale by� nieczu�ym jak ska�a. Wr�cz przeciwnie - praktykuj�cy musi do�wiadczy� wszystkich manifestacji tej energii, dostrzec je i zintegrowa� z kontemplacj�. Ca�a sztuka polega na tym, �eby nie by� rozproszonym. Je�eli chodzi o postaw�, integracja kontemplacji z codziennym �yciem opiera si� na tej obecno�ci. Dlatego tez staramy si� by� obecnymi w �yciu �takim jakie ono jest�. 

Bardzo wa�ne powiedzenie w dzogczen m�wi: �Staraj si� pom�c sobie i wsp�pracuj ze sob��. Mo�na tego dokona� tylko wtedy, kiedy zna si� sw�j w�asny stan. Je�eli brakuje mi jakiej� zdolno�ci, staram si� j� rozwija�. Kiedy jestem w zam�cie, staram si� odnale�� dla siebie wi�cej przestrzeni, Kiedy jestem g�odny, powinienem je��. Kiedy jestem zm�czony i podenerwowany, musz� si� zrelaksowa�, odpocz�� albo przespa�. Oznacza to, �e znam sw�j stan. Nie staram si� niczego robi� na si��. W ten spos�b rozwijamy odpowiedzialno�� za siebie, zamiast pozwala� komu� m�wi� nam co mamy robi�.

Powinni�my obserwowa� swoj� egzystencj� i odkrywa� jaki jest nasz stan. Kiedy odkrywamy ograniczenia i cechy charakterystyczne swojego stanu, wtedy naprawd� mo�emy by� �wiadomi swojej egzystencji. U�wiadamiamy sobie te� jak przez ca�y czas fa�szujemy swoj� sytuacj� oraz to, jak wygl�da nasz prawdziwy stan. Ma to najwi�ksze znaczenie dla praktykuj�cego dzogczen, poniewa� nawet wtedy kiedy kto� wykonuje formaln� praktyk�, bez tej �wiadomo�ci nie jest ona prawdziwa. M�wienie wtedy o integracji nie ma sensu. Wtedy umys� tylko my�li: �Chc� to zintegrowa�, wydaje si�, �e wszystko posiada tak� sama natur�. Ale to nie odpowiada rzeczywisto�ci.

 Wszystkie chwile, wszystkie aspekty naszego cia�a, g�osu i umys�u powinny zosta� zintegrowane z kontemplacj�. Spanie, chodzenie, jedzenie,  cokolwiek robimy w ka�dym momencie, powinno zosta� zintegrowane z kontemplacj�. W ten spos�b powinien rozwija� si� praktykuj�cy. Udanie si� na d�ugie odosobnienie albo zamieszkanie gdzie� w cichym miejscu na d�u�szy czas, nie jest wa�n� rzecz�. Mo�esz to zrobi�, je�eli odczuwasz tak� potrzeb� albo szczeg�lnie wtedy, kiedy nie jeste� w stanie zintegrowa� praktyki z swoim codziennym �yciem, poniewa� musisz robi� wszystko �eby osi�gn�� t� integracj�. Ale najwa�niejsz� rzecz� jest uzyskanie bardzo precyzyjnego do�wiadczenia kontemplacji. Z tego powodu musisz obserwowa� siebie.

 Namkhai Norbu Rinpoche, �Rigbai Kujyug; The Six Vajra Verses� (�Kuku�ka stanu obecno�ci; Sze�� wers�w wad�ry�)
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin