Zajęcia komputerowe – plan pracy w kl. 1
Miesiąc
Tydzień
Propozycje Zajęć
Cele
wrzesień
II
W świecie kabli i tajemniczych skrzynek
(podręcznik z ćwiczeniami)
Uczeń:
– słucha ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela
– aktywnie uczestniczy w formułowaniu zasad pracy w pracowni komputerowej
– rozpoznaje sytuacje zgodne z zasadami umiejętnego korzystania z komputera.
III
Co to jest komputer i do czego służy?
– rozróżnia i wymienia nazwy czterech podstawowych części zestawu komputerowego
– wskazuje inne części zestawu komputerowego, np. drukarkę, i określa ich zastosowanie
– wyjaśnia, czym jest komputer i do czego można go użyć
– wymienia niektóre czynności, do których wykonania komputer jest potrzebny lub zbędny.
IV
Komputer w łupinie orzecha
– rozpoznaje miejsca, gdzie są używane komputery
– wymienia urządzenia, w których są stosowane komputery
– określa zastosowanie komputerów.
październik
I
Co piszczy w komputerze?
– posługuje się pojęciami włącznik, dioda, wentylator
– poprawnie wymawia czasowniki włączać, wyłączać i stosuje prawidłowe formy osobowe tych czasowników
– rozpoznaje, czy komputer jest włączony, czy wyłączony
– poprawnie włącza komputer.
Pulpit, czyli odpalamy rakietę
– wskazuje i nazywa podstawowe elementy pulpitu komputerowego
– posługuje się słownictwem związanym z komputerami: pulpit, przycisk Start, ikony, okno programu
– prawidłowo loguje się w sieci szkolnej
– uruchamia i zamyka różne programy
– samodzielnie wykonuje ćwiczenia na płycie „Szkoła na miarę”.
zajęcia praktyczne (CD1: 1.3, 1.6, 3.5)
Myszka szuka sera
– posługuje się myszką komputerową, reagując na sygnały słowne: prawy, lewy przycisk myszki
– posługuje się określeniami: kursor, kliknąć
– zmienia kształt i wielkość okna programu po demonstracji tej czynności przez nauczyciela
listopad
zajęcia praktyczne (CD1: 2.2, 2.3, 2.5)
Farby w dłoń!
– posługuje się narzędziem Wypełnianie kolorem oraz skrótem Ctrl+Z
– samodzielnie koloruje rysunek w programie graficznym
zajęcia praktyczne (CD1: 2.6, 5.2, 6.3)
Pustynne węże
– wie, co to jest grafika komputerowa i jak się nazywa osoba zajmująca się grafika komputerową
– posługuje się narzędziami: Ołówek i Pędzel, w tym także posługuje się różnymi kształtami narzędzia Pędzel
– samodzielnie rysuje i koloruje rysunek w programie graficznym
grudzień
zajęcia praktyczne (CD1: 5.3, 6.5, 6.6)
Zadanie dla detektywa
– posługuje się narzędziami: Lupa i Gumka, w tym także różnymi stopniami powiększenia obrazu w przypadku narzędzia Lupa
– samodzielnie odnajduje lukę w rysunku
– samodzielnie usuwa wybrane elementy rysunku
Bombkowy zawrót głowy
– posługuje się narzędziami: Prostokąt, Elipsa, Aerograf
– samodzielnie rysuje w programie graficznym
– samodzielnie wykonuje ćwiczenia na płycie „Szkoła na miarę”
styczeń
zajęcia praktyczne (CD1: 8.2, 8.6, 9.2 zakł. 2, 9.4)
zajęcia praktyczne (CD1: 8.3, 9.5)
Klawiszowe tajemnice
– wie, do czego służą klawisze: Shift, Caps Lock, Enter, prawy Alt, Spacja
– odnajduje na klawiaturze klawisze: Shift, Caps Lock, Enter, Alt, Spacja
– wie, co to jest kursor tekstowy
– wie, co to jest edytor tekstu
– samodzielnie pisze w edytorze tekstu wybrane litery
luty
Gonimy litery
– wie, do czego służą i gdzie się znajdują klawisze strzałek oraz Delete i Backspace
– samodzielnie pisze litery i znaki w edytorze tekstu
– samodzielnie usuwa z tekstu litery i znaki za pomocą klawiszy Delete i Backspace
– samodzielnie korzysta z klawiszy strzałek podczas edycji tekstu
Pogrubiamy i odchudzamy
– wie, co to jest i gdzie znaleźć: pasek menu, paski narzędzi, pasek tytułu, oraz przyciski B, I, U
– wie, po co zaznacza się tekst
– samodzielnie zaznacza wybrane fragmenty tekstu
– samodzielnie pogrubia, pochyla i podkreśla wybrane fragmenty tekstu
– samodzielnie usuwa pogrubienie, pochylenie i podkreślenie tekstu
Komputerowa biblioteka, część 1
– wie, że każdy dokument w komputerze ma swoje miejsce
– wie, co to jest plik i folder
– wie, jak wyglądają przykładowe ikony plików z tekstem, plików z grafiką oraz folderów
– wie, jak wygląda pasek tytułu przed i po zapisaniu pliku
...
paolka_pl