Podroze_dalekie_i_bliskie.doc

(7257 KB) Pobierz
KRĄG TEMATYCZNY: PODRÓŻE DALEKIE I BLISKIE

KRĄG TEMATYCZNY: PODRÓŻE DALEKIE I BLISKIE

 

 

1. Temat dnia: Wycieczka do zoo

 

Zapis w dzienniku:

Gromadzenie informacji na temat życia zwierząt z różnych stron świata na podstawie obserwacji i wywiadów z pracownikami zoo. Wielozdaniowe wypowiedzi związane
z zachowaniem się i pracą w grupach podczas wycieczki. Ilustrowanie i prezentacja wyników obserwacji.

 

Uwaga: Przed wycieczką dzieci dzielą się na grupy według zaproponowanego kryterium. Każda grupa wybiera zwierzę, które ma obserwować. Dzieci rozmawiają o czekających je zadaniach i sposobach zbierania informacji. Wybierają: lidera, sekretarza, sprawozdawcę, członka zespołu.

 

Przebieg zajęć

1. Wycieczka do zoo.

Podczas trwania wycieczki dzieci wykonują zadania zgodnie z przyjętymi rolami, zapisują informacje, wykonują zdjęcia.

2. Dzielenie się wrażeniami z wycieczki i informacjami zdobytymi podczas wizyty w zoo.

• Próby odpowiedzi na pytania:

– Co Cię zafascynowało, rozbawiło, zaskoczyło?

– Co było łatwe, co sprawiło trudność?

• Wykonanie i prezentacja rysunków (lub zdjęć z wycieczki).

Uwaga: Jeżeli zorganizowanie wycieczki jest niemożliwe, dzieci oglądają film, w czasie którego zwracają uwagę na informacje dotyczące wybranego zwierzęcia. Korzystają również
z innych źródeł informacji w celu poszerzenia wiadomości, np. z albumów, leksykonów przyrodniczych.


2. Temat dnia: W świecie zwierząt

 

Zapis w dzienniku:

Wyszukiwanie w różnorodnych materiałach źródłowych informacji dotyczących wyglądu
i trybu życia różnych zwierząt. Zapisywanie w formie zdań odpowiedzi na pytania zawarte
w fiszkach poszukujących. Wykonywanie plansz charakteryzujących poszczególne grupy zwierząt. Porównywanie cech ptaków, ssaków i gadów. Nauka zabawy „Opera w kurniku”. Naśladowanie ruchem i mimiką zachowania wybranych zwierząt.

 

Uwaga: Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje wystawę ilustracji przedstawiających różne gromady zwierząt.

 

Przebieg zajęć

1. Ustalenie zasad pracy w grupach i podział dzieci na 3 grupy według kolorów: niebieski – ptaki, zielony – ssaki, żółty – gady.

• Spośród ilustracji zawieszonych na tablicy przedstawiciele grup wybierają te, które odpowiadają danej gromadzie zwierząt:

– ptaki – kaczka, sowa, pingwin, jaskółka, struś, papuga, wróbel itp.

– ssaki – pies, świnia, małpa, lew, żyrafa, niedźwiedź, sarna itp.

– gady – jaszczurka, wąż, żmija, krokodyl, żółw, kameleon itp.

• Sprawdzanie przez członków grupy, czy ilustracje zwierząt wybrane przez ich przedstawiciela należą do tej samej gromady.

2. Wybór przez każde dziecko jednej ilustracji. Indywidualne opisywanie wybranego zwierzęcia zgodnie z otrzymaną fiszką poszukującą i z wykorzystaniem materiałów źródłowych zgromadzonych w klasie (albumów, zdjęć, ilustracji, książek przyrodniczych).

 

fiszka poszukująca – załącznik nr 1

 

 

 

 

 

 

 

3. „Opera w kurniku” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

 


„Zrobię w kurniku operę”

Taki był pomysł koguta,

który lubił popiać na płocie

przy wtórze jaskółek na drutach.

Np.

2. Kwa, kwa, kwa, kwa…(9x)

kwa, kwa, kwa, kwa…(9x)

kwa, kwa, kwa, kwa…(9x)

kwa, kwa, kwa, kwa…(9x)

np.

5. Kwa, kwa, kwa, kwa… (9x)

ko, ko, ko, ko… (9x)

gę, gę, gę, gę (9x)

kwa, kwa, kwa, kwa (9x)

 

Dzieci ustawiamy w kole i dzielimy na trzy zespoły: „kaczki”, „kury” i „gęsi”. W środku koła stoi „kogut – dyrygent” (nauczyciel lub wybrane dziecko). „Dyrygent” w ręku trzyma „batutę” (kijek). Pierwszą zwrotkę śpiewają wszyscy. Drugą zwrotkę nuci „chór”, wskazany „batutą”. Jeśli są to „kaczki”, nucą melodię pierwszej zwrotki do słów: kwa, kwa, kwa. Jeśli są to „kury” śpiewają: ko, ko, ko; jeśli „gęsi” – gę, gę, gę. Gdy już wszystkie „chóry” zanucą całą melodię, wówczas „kogut” wskazuje dowolne „chóry”, które mają nucić kolejne frazy.

 

Źródło: Jadwiga Andrychowska-Biegacz „Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych”, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000

 

4. Grupowe tworzenie planszy przedstawiającej poszczególne gromady zwierząt przez naklejanie ilustracji zwierząt oraz odpowiedzi na pytania znajdujące się w fiszkach.

Uwaga: Plansze powinny być wykonane na dużych arkuszach papieru.

 

Przykładowa plansza

NAZWA GROMADY: PTAKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

miejsce

na ilustrację

zwierzęcia

 

pingwin

 

 

 

 

 

wróbel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

papuga

 

 

 

 

 

sowa

 

 

 

 

 

 



miejsce na kartkę

z wiadomościami

o zwierzęciu zgodnie z fiszką poszukującą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Zebranie informacji na temat zwierząt należących do danych gromad.

tabele opisujące cechy charakterystyczne poszczególnych gromad zwierząt – załącznik nr 2

 

 

• Odczytywanie przez każde dziecko w grupie odpowiedzi zapisanej na fiszce w celu analizy zgromadzonych informacji i wykonania tabeli zbiorczej przedstawiającej cechy charakterystyczne danej gromady zwierząt.

• Odczytywanie przez sprawozdawców grup cech charakterystycznych ptaków, ssaków, gadów. Rozmowa na temat różnic i podobieństw poszczególnych gromad zwierząt.

5. „Zgadnij, jakim jestem zwierzęciem” – zagadki.

• Naśladowanie ruchem, gestem, dźwiękiem wybranych zwierząt.

• Losowanie kartki ze zdaniem charakteryzującym jedną z gromad zwierząt, np. Moje ciało jest pokryte piórami. Ssę mleko matki. Mam skrzydła.

Uwaga: Kartek ze zdaniami powinno być tyle, ilu jest uczniów w klasie.

Odczytywanie zdań przez uczniów i przyklejanie ich na papierowych sylwetach zwierząt – przedstawicieli danych gromad. Sprawdzanie poprawności wykonania zadania i nagradzanie oklaskami prawidłowych wyborów.

Uwaga: Po zajęciach wszystkie plansze wykonane przez uczniów powinny zostać wyeksponowane.

6. Podsumowanie zajęć. Rozmowa w kręgu na temat współpracy w grupach. Ocenianie przez dzieci swojego udziału we wspólnej pracy. Opowiadanie o swoich wrażeniach podczas zajęć.

Dzisiaj w grupie pracowało mi się dobrze, bo... Dzisiaj w grupie pracowało mi się źle, bo... Zachęcało mnie do pracy... Przeszkadzało mi w pracy...

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

Zadanie

Źródło

Odpowiedz pisemnie na pytania:

– Jak nazywa się zwierzę, którego ilustrację    wybrałeś?

– W jakim środowisku żyje?

– Jak to zwierzę wygląda?

– Jakiej jest wielkości?

– Czym pokryte jest jego ciało?

– Z jakich części się składa?

– W jaki sposób rozmnaża się to zwierzę?

– Czym się odżywia?

– Ciekawostki z jego życia.

obrazek przedstawiający zwierzę,

materiały zgromadzone w kąciku ciekawej książki

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik nr 2

 

Grupa 1

 

PTAKI

Budowa ciała

 

 

 

Rozmnażanie

 

 

 

 

Odżywianie

 

 

 

Środowisko życia

 

 

 

 

Grupa 2

 

SSAKI

Budowa ciała

 

 

 

Rozmnażanie

 

 

 

Odżywianie

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin