VW Passat.doc

(66 KB) Pobierz
VW Passat

VW Passat



W historii koncernu Volkswagena nazwa "Passat" ma swój wymiar symboliczny. Przypomnijmy, że passat to stały wiatr wiejący z kierunków wschodnich w strefie podzwrotnikowej. Nazwanie nowego modelu auta w 1974 roku Passatem symbolicznie nawiązuje do tych jego właściwości. W prasie niemieckiej odtąd często mówiło się o "powiewie świeżego wiatru" z Wolfsburga, siedziby koncernu VW.
Ma to swoje uzasadnienie. Otóż na początku lat siedemdziesiątych Volkswagen przeżywał ogromny kryzys. Gwałtownie malała sprzedaż niezawodnych dotąd VW 1200-1303 ("Garbusów"). Tymczasem konstruktorzy z Wolfsburga w żaden sposób nie chcieli odejść od prastarych koncepcji budowy samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu. Ich nowe prototypowe modele ciągle miały tylny napęd. Francuzi okazali się bardziej dalekowzroczni. Przypomnijmy, że w tym czasie produkowali oni już wiele modeli popularnych samochodów z przednim napędem.
Dziś niewielu już pamięta, że wspomniane "ożywcze wiatry" Volkswagen w gruncie rzeczy zawdzięcza firmie... Audi. Wraz z zakupieniem tej firmy i jej konstrukcyjnego dorobku Volkswagen przejął kilka modeli samochodów. Wśród nich znalazło się Audi 80 i to właśnie ono przyczyniło się do szybkich narodzin Passata. Model ten wszedł do produkcji już w 9 miesięcy od pojawienia się na taśmach fabrycznych Audi 80. Rzecz w tym, iż były to auta niezwykle do siebie podobne. Różniły się wprawdzie nadwoziem, ale miały przecież identyczne silniki, takie same skrzynie biegów, napęd na przednie koła oraz jednakowe zawieszenie przednie. A zawieszenia tylne różniły się tylko nieznacznie między sobą.
Był to ciekawy okres produkcji w koncernie Volkswagena. Wytwarzano wówczas VW Polo oparty w pełni na modelu Audi 50, skonstruowanego od nowa Golfa oraz - tylko trochę zmienionego w porównaniu z Audi 80 - Passata. Trzeba przyznać, że właśnie on cieszył się od początku powodzeniem z uwagi na swe większe wymiary (miał on wtedy długość 4,19 m) i wygodę jazdy. Dotyczyło to zwłaszcza odmiany kombi, która miała wielu swoich zwolenników. Dopiero jednak w 1988 roku nowy Passat na dobre uwolnił się od Audi 80. Wtedy właśnie umieszczono w nim silnik poprzecznie. Trzeba przyznać, ze Volkswagen zadbał o swoich wiernych klientów . Ciągle modernizował Passata , a w 1996 r. pojawił się nowy model już o długości 4,68 m, znowu budowany na płycie podłogowej Audi A4 z silnikiem umieszczonym... wzdłużnie. Historia lubi się powtarzać...

Historia modelu

1973

Początek produkcji VW Passata

1977

Niewielkie zmiany konstrukcyjne nadwozia

1978

Zastosowanie w niektórych wersjach silnika wysokoprężnego o mocy 50 KM

1979

Pojawienie się na rynku odmiany Gli z silnikiem o mocy 110 KM

1980

Znacząca modernizacja modelu. Większe i bardziej wygodne nadwozie, silniki również w wersji 5-cylindrowej

1980, kwiecień

Wersja kombi Variant

1988, luty

Zmiana modelu. Inaczej ukształtowany tył nadwozia

1988, czerwiec

Zaoferowanie klientom silnika 1,6 l TD

1989, luty

Wprowadzenie do produkcji silników o pojemności 2,0 l, 16V i mocy 136 KM

1989, wrzesień

Uruchomienie produkcji silnika wysokoprężnego o pojemności 1,9 l z katalizatorem

1991, sierpień

Rozpoczęcie produkcji wersji auta z silnikami Diesla o pojemności 1,9 l z katalizatorem oraz 2,8 l, V6 o mocy 174 KM

1993

Modernizacja modelu

1996

Pojawienie się na rynku nowego modelu Passata


+ ZALETY

·         Bardzo przestronne wnętrze

·         Duży bagażnik

·         Komfortowe resorowanie

·         Silniki o wysokiej kulturze pracy

·         W autach wyprodukowanych po 1996 roku wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów

- WADY

·         Do 1993 roku nierówna jakość wykończenia

·         Nieszczelne przewody hamulcowe

·         Utrudnione włączanie biegów (szczególnie biegu wstecznego)

·         Szybkie zużywanie się półosi napędowych

·         Korozja układu wydechowego

·         Nie zawsze dobrze dopasowane drzwi

·         W wersji kombi: hałasy dobiegające z tylnej części nadwozia

·         Usterki w zawieszeniu (najstarsze modele)

Opinie specjalistów

Na wstępie generalna uwaga. Passat ma już bardzo długą historię. Zebrane tu opinie dotyczą samochodów z różnych lat produkcji. Nie wszystkie więc z nich mają swoją rację bytu w odniesieniu do konkretnego rocznika samochodu. Z tego względu cytowana listę usterek należy traktować z odpowiednią dozą ostrożności. Dotyczy to szczególnie nowszych wersji tego samochodu. Z biegiem lat Volkswagen, usuwał wiele niegdyś nagminnych usterek występujących w trakcie eksploatacji tego auta.

Oto lista najczęściej rejestrowanych usterek:

·         Utrudnione włączanie biegów

·         Niepewne zamocowanie dźwigni biegów (nadmierne luzy)

·         Odmawiający posłuszeństwa zamek centralny

·         Nieszczelna przednia szyba, czasami pokrywająca się mlecznym nalotem

·         Urywanie się linki regulacji gazu

·         Uszkodzenia alternatora

·         Awaryjne pęknięcia paska klinowego i zębatego (szczególnie w wersjach "D" do 1989 roku)

·         Nieszczelności w układzie chłodzenia

·         Usterki w układzie zaworowym (starsze modele)

·         Defekty elektrycznych mechanizmów szyb

·         Uszkodzenia i przecieki w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego prowadzące do przepalania uszczelki podgłowicowej

·         Wadliwe uszczelki podgłowicowe

Znawcy jednak twierdzą, że jest to pojazd o dużej trwałości. Przebiegi bez naprawy w granicach 300 tys. km nie należą do rzadkości.

Doświadczenia płynące z testów drogowych:

W teście długotrwałym na dystansie 60 tys. km, w badanym Passacie Variancie TD, zanotowano następujące uszkodzenia. Po przebiegu 57 411 km wymieniono uszkodzoną skrzynię biegów wraz z półosiami napędowymi. Przy stanie licznika 59 467 km, trzeba było wymienić pasek rozrządu. Zanotowano też utrudnione załączanie pierwszego biegu. W innym samochodzie, który służył do kurierskich podróży w trakcie przejechanych 200 000 km zanotowano po 30 tys. uszkodzenie kompresora, przy stanie licznika 51 tys. km pojawiły się defekty w układzie wydechowym, po 72 tys. km zablokował się tłoczek w zacisku hamulcowym, Nieszczelności zaworów stwierdzono przy stanie licznika 93 tys. km. Po przejechaniu 122 tys. km uległ uszkodzeniu elektryczny napęd podnoszenia szyb i wreszcie przy stanie licznika 195 tys. km pojawiły się nieszczelności w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego.
Z kolei w przeprowadzonym w Niemczech w 1988 roku długodystansowym teście drogowym (100 tys. km) w Passacie GL z silnikiem 1984 cc 16V stwierdzono stosunkowo mało uszkodzeń. Po przebiegu 61 222 km wymieniono przednie tarcze hamulcowe. Natomiast przy wskazaniach licznika 80 923 km należało wymienić przepływomierz powietrza w układzie wtryskowym benzyny. Z kolei po 91 923 km uległ uszkodzeniu wąż w układzie wspomagania hamulców. Tarcze hamulcowe okazały się niezbyt trwałe, bo po raz kolejny trzeba było je wymienić przy wskazaniach licznika 102 710 km.
Samochód ten zużywał w trakcie testu średnio 10,3 l benzyny na 100 km. Minimalne jej zużycie wynosiło 8,4 l/100 km, a maksymalne 15,2 l/100 km. Natomiast rewelacyjnie niskie okazało się zużycie oleju. Wynosiło ono 0,131 l/100 km.
W szczegółowym teście przeprowadzonym w 1993 roku przez niemiecki ADAC, najwyżej oceniono (VW Passat GL 2,0, skala ocen 1 - najwyższa, 5 - najniższa) właściwości jezdne tego auta (1,3), wnętrze (1,9) oraz komfort jazdy (2,0). Najniższą notę przyznano silnikowi i przeniesieniu napędu (2,5), bezpieczeństwo oceniono na 2,4 pkt., a ogrzewanie i klimatyzację na 2,3. Jednak w skali ADAC oznacza to, że samochód ten jest oceniany generalnie jako "dobry".

Usterki rejestrowane w trakcie przeglądów:

Stosunkowo wrażliwe na uszkodzenia okazało się zawieszenie kół. Już po 7 latach eksploatacji rejestrowano 11,5 proc, takich usterek. Po 10 latach ich liczba wrastała do 15,7 proc. Istotną usterką okazała się nieszczelność przewodów hamulcowych. W autach 10-letnich ich liczba sięgała aż 20,6 proc. W bardzo starych samochodach dawała się we znaki silna korozja. Wśród samochodów 10-letnich odnotowywano ją w 38,1 proc. aut. Oczywiście, jak już wspominaliśmy, dane te dotyczą wcześniejszych modeli, bo w autach produkowanych w minionym dziesięcioleciu zabezpieczenie antykorozyjne okazało się już bez zarzutu.

Opinie użytkowników

Passat w wersji kombi jest niewątpliwie jednym z najbardziej uznanych samochodów, przydatnych zwłaszcza do celów turystycznych, handlowych i usługowych. Wersje z silnikami Diesla są chętnie wykorzystywane przez użytkowników, którzy przemieszczają się często na długich trasach. Zresztą nie wszystkie odmiany Passata charakteryzuje wysokie zużycie paliwa. Są i takie wersje jak np. Variant TD, który spala na trasie od 6,1 do 7,3 l oleju napędowego na 100 km. Starsze wydania tego auta mogą dziś, co prawda, razić swymi kanciastymi liniami nadwozia, ale chyba nie wszyscy amatorzy Passata biorą to pod uwagę. Przypomnijmy jeszcze, że w 1997 roku VW Passat w czytelniczym konkursie "Auto nr 1 w Europie" uzyskał największą liczbę punktów i zajął pierwsze miejsce wśród 25 ocenianych aut. Generalnie użytkownicy tego auta chwalą sobie przede wszystkim wygodę jazdy, komfort zawieszenia i nieprzeciętne własności trakcyjne.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin