eDUKACJA_EKOLOGICZNA.doc

(263 KB) Pobierz

Edukacja – jest procesem uczenia się, zdobywania wiedzy, wychowania, kształtowania umiejętności

Edukacja ma wymiar praktyczny, nadrzędny jest rozwój.

Edukacja instytucjonalna jest zawsze programem zewnętrznym.

Edukacja ma 3 cele:

- nauczanie (wiążą się wszystkie procesy, które sprzyjają pobieraniu, transportowaniu wiedzy)

- kształcenie

- wychowanie – kształcenie osobowości człowieka poprzez kształtowanie postaw

Postawa jest to związek z wartościami, postawa jest czymś stałym



Postawa               wartość (pozytywna, negatywna) Postawa jest w miarę stała.

Mamy kształtować postawy pozytywne wobec pozytywnych wartości oraz postawy negatywne wobec wartości negatywnych.

Teoretyczną podstawą edukacji jest pedagogika.

Nadrzędnym celem edukacji i pedagogiki jest rozwój człowieka.

Pedagogika – jest nauką, która daje nam teoretyczne podstawy

Rozwój – jest to proces o określonym kierunku zmian. Jest to dynamika zmian jakościowych i ilościowych.

 



 



0              i               3              j              5              i              10/11              j              13/14              i              16/17

 

ROZWÓJ DZIECKA:

0-3 przeważają zmiany ilościowe

3-5 wiek pytań, dziecko uczyc się w tym okresie najwięcej w całym swoim życiu, dominuja zmiany jakościowe (zmiany komórek mózgowych)

5-10/11 przwaga zmian ilośicowych

10-11 rowój emocjonalny, dziecko powinno uwolnić się od narzucanych wartości i powinno przyjąć swoje wartości, zweryfikowac te, które poznał wcześniej od rodziców, kolegów. Rodzic powinien prowadzić dziecko na długiej smyczy.

10/11 – 13/14 przeważają zmiany jakościowe

13/14 – 16/17 przeważają zmiany ilośicowe

 

Czteroczynnikowa teoria rozwoju wg Marii Przetacznikowej:

4 grupy czynników wpływających na rozwój człowieka

1.      Biologicznezadatki i predyspozycje

a.      genetyczne (dziedziczenie)

b.      wrodzone

c.      psychiczne

2.      Środowiskowe

Rodzina: pełna, niepełna zrekonstruowana, wielodzietna, jednodzietna, wielopokoleniowa, status ekonomiczny, status kulturowy, wykształcenie rodziców.

Zamieszkanie, warunki życia, uczestnictwo w kulturze, kraina geograficzna, klimat, socjalno-bytowe.

3.      Instytucjonalne

Wszystkie organizacje, rząd, sejm, kościół, szkolnictwo, uwikłanie człowieka w określone funkcje

Sądownictwo

Mass media, prasa, TV, radio, jakość tych treści które są tam zawarte, Internet

4.      Aktywność własna – jest motywowana wewnętrznie, w miarę rozwoju rozwija się aktywność wewnętrzna psychiczna. Aktywność własna różni się na poszczególnych etapach, jednostka ma wpływ na kształtowanie się środowiska.

 

Strefy aktywności ludzkiej:

1.      Aktywność praktyczna – zawiadywana jest całym organizmem. Uczymy wszystkich aktywności praktycznej na tyle na ile się da. Możemy monitować ilość i jakość. Poprawianie kondycji środowiska.

2.      Aktywność umysłowa = aktywność intelektualna – wiedza o środowisku.

Proces uczenia polega na łączeniu w pary bodziec-reakcja; przyczyna-skutek

3.      Aktywność emocjonalna – gdy coś przeżywamy to w jakiś sposób to okazujemy. Nie jesteśmy w stanie zapanować nad impulsami, które przepływają przez nasze ciało.  Możemy oddziaływać z zewnątrz na emocje.

 

 





Miłość

 

 

I.                    Z potrzebą bycia kochanym                            II z potrzebą dawania; bezgranicznie

Bezgranicznie, bezwarunkowo

 

4.      Aktywność duchowa (w tej sferze kształtujemy poczucie odpowiedzialności) funkcja myślenia abstrakcyjnego w mózgu. Nakaz rozwijania się bez końca jest to imperatyw każdej religii, w wieku 7-11 lat kształtuje się wyobraźnia, pole wyobrażeniowe oddziela się od pola wizualnego. (tu mamy Boga; wartości nadrzędne: dobro, miłość, wiara, nadzieja, mądrość) wyobraźnia, nie można na tą sferę wpływać z zewnątrz.

 

Kierunek rozwoju



IV Aktywność duchowa        wyobraźnia



III Aktywność intelektualna              i.j.



II Aktywność praktyczna                  i.j.



                                          Motywacja



I Aktywność emocjonalna                 i.j.

 

 

Z punktu widzenia ekologicznego traktujemy człowieka holistycznie.

 

Środowisko

Środowisko to:

- przyroda ożywiona: królestwo roślin, królestwo zwierząt

- przyroda nieożywiona:

              I. czynniki chemiczne:

                            * woda – hydrosfera

                            * gleba – litosfera

                            * powietrze – atmosfera

                            * dziura ozonowa

                            * kwaśne deszcze

                            * efekt cieplarniany

              II . czynniki fizyczne

·         Temperatura

·         Światło

·         Ciśnienie

Aspekt społeczny

- zachowania ludzkie (zapisane w scenariuszach ról społecznych)

·         ambiwalencja w roli (np. nauczyciel empatyczny ale wymagający)

·         ambiwalencja między rolami (np. wojskowy-dom)

- kwestia wartości:

·         etyka (wynika z filozofii, religii), hierarchia wartości, moralność (jest praktyką związaną z wartościami) wybory natury ekologicznej i ekonomicznej

Aspekt cywilizacyjno-kulturowy (wytwory ludzkie)

·         dobra materialne (wszystko to co człowiek wytworzył w produkcji rzemieślniczej)

·         dobra niematerialne (prawa, religia, baśnie, legendy, tradycje)

 









1.Era agrarna czyli rolnicza                                                       

2.Era industrialna

 

3. Era

informacyjna

 



0                                          1650                                                                                                  1950              2007

 

 

1.   Era agrarna czyli rolnicza – główna aktywność człowieka; człowiek prawie w 100% zajmował się rolnictwem, przez 1000 lat powtarzali sobie wiedzę i cały czas działo się tak samo. W erze agrarnej nadrzędną wartością była ziemia.

2.   Dostęp do informacji jest ważny USA lata 1970; nie jest ważna ziemia ale informacja

3.   Edukacja zinstytucjonalizowana – trzeba było rolników przekształcić w pracowników

 

Homo sapiens – 40 000 lat p.n.e.

8 – 10 tys lat  zaczął być człowiek działający, wytwórczy

10-12 tys lat era agrarna – rolnicza. ( ludzie prawie w 100 % zajmowali się rolnictwem.

1650 – era industrialna ( przemysłowa)

1950 era informacyjna (mikroprocesor) wartością jest informacja, w latach poźniejszych edukacja)

 

 

 

POJĘCIE EKOLOGII

 

Harmonijne współdziałanie z 4 aspektami: przyp. A) ożywiona, b) nieozywiona, c) czynnikami kulturalno – cywilizacyjnymi, c) czynnikami społecznymi.

 

Etapy filozoficzno- religijnego podejścia do relacji człowieka ze środowiskiem:

1.      pełna symbioza człowieka z przyrodą występująca w kulturze antycznej jak również w regionach gdzie występują religie animistyczne (czczono zwierzęta) i totemizm (symbole i znaki)

2.      idea uświęcania i ubóstwiania przyrody obecna w religiach i filozofiach dalekiego wschodu czyli w hinduizmie, taoizmie i buddyzmie. Pojawiła się idea poszanowania życia innego: kult krowy np.

3.      oddzielenie się człowieka od świata przyrody i przypisanie sobie nadrzędnej roli, jest to obecne w tradycji judeochrześcijańskiej, protestanckiej.

4.      zanegowanie idei postępu ( w kontekście ery industrialnej – tej rabunkowej) oraz zwrócenie się ku naturze współczesnego człowieka, próba zrozumienia jej znaczenia i dążenie do jednorodności z nią ( Capra 1984, „Punkt zwrotny” – otworzył erę powrotu człowieka do natury, harmonii z nia. )

 

W 1869 E. Haeckel – zaczęła się historia ekologii

1969 u. Thank ( japończyk)

E. Haeckel  użył, wprowadził ekologię jako samodzielna dyscyplinę naukową.

Ekologia w znaczeniu etymologicznym. Logos – nauka, greckie iokos – dom, rodzinny, miejsce życia. nauka o organizmach, ich domu w ich rodzinnym środowisku.

1968 U. Thant – raport o stanie ziemi z klubie rzymskim

W 2002 zorganizowana konferencja – obrady skończyły się pozornie niczym ( tygodniowa konferencja średnio roczny budżet państwa afrykańskiego) było to w Johanenburgu

 

Futurolodzy – Futujana, Futu, prof. Brzeziński zbadali;

-          dla 20% ludzi będzie dostęp do jedzenia i pracy

-          80% uznano za śmieci cywilizacyjne

 

W Polsce jest 70% niewykształconych

Dysproporcja między państwami w XIX wieku – 100 lat temu 10x a po 100 latach państwa bogatsze są bogatsze od biedniejszych 60 razy ( jest to degradacja społeczeństw, także ekologii).

W joahanenburgu – opracowano strategię tych 80% ludzi ( oglądanie seriali, przejmuje cudze wartości), fikcja nie buduje świata realnego

-          świadoma polityka .... państw – by nie wychodzić i nie uczestniczyć w życiu, być byle czym, jeść byle co, nie rozumieć treści z gazet, książek

-          ludzie się izoluja od siebie  np. osiedla, dzieci dowozi się do szkoły itp.

 

Współcześnie ekologia stanowi naukę o gospodarce( gospodarz – człowiek) przyrodą, zachodzących w niej zjawiskach wspólnych wszystkim organizmom

 

Pierwsza ekologia.

Druga dyscyplina – sozologia: upatruje przyczyn skutków degradacji środowiska

 

Podziały w ekologii: jest ich dużo.

2 podziały przydatne:

1. elementy biotyczne i abiotyczne

biotyczne – ożywione , 5 grup:

-          bakterie

-          pierwotniaki i glony

-          grzyby

-          rośliny

-          zwierzęta

abiotyczne – przyroda nieożywiona

2. autekologia – (organizmy) obejmuje badania nad poszczególnymi organizmami, nad ich relacja ze środowiskiem (otoczeniem), a przede wszystkim nad wpływem warunków środowiska na ich rozwój  - głównie na cykl życiowy jako sposób przystosowania się do środowiska.

Moja definicja autekologii ( ekologiczne podstawy hodowli lasu) : nauka o przystosowaniu organizmów żywych do ich środowiska, bardzo silnie związana z klimatologia, gleboznawstwem, fizjologią i fenologią.

Synekologia – (teren) zajmuje się badaniem grup organizmów współwystępujących razem i tworzących określone środowisko.

Moja def: zajmuje się zbiorowiskiem współwystępujących ze sobą organizmów jako okresloną jednostką socjalną i jej stosunkiem do środowiska. Ten dział opiera się na fitosocjologii, zoosocjologii, fitogeografii, zoogeografii.

 

Rozumienie ekologii

 

Obszar zainteresowań

Wartość

Efekt – cel

Rola edukacji

Ochrona przyrody

Świat roślin i zwierząt

Ukształtowanie postawy wobec przyrody ożywionej

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin