Media_w_edukacji_wykład_3.doc

(28 KB) Pobierz
Media w edukacji dnia 14 marzec 2009

Media w edukacji                                        dnia 14 marzec 2009

 

Wykład 3

 

Temat: przekaźnik jest przekazem.

 

 

 

KANAŁ DLA TREŚCI (KSIĄŻKA, E-MAIL, TV, RADIO)



 



MEDIUM   

 

                                          FORMA PRZEKAŹNIKA

 

Ze względu na zmianę charakteru przekaźnika zmienia się jej treść. W komputerach większość informacji jest na dyskach i ewentualnie w internecie. Wcześniej były przekaźniki w formie obrazków manuskryptów. Przekaźniki są uzależnione od środków medialnych i rozwoju cywilizacji. Media oddziałują na ludzką psychikę.

 

„Przypowieść  Chińska „ – Kto używa maszyn , jest maszyną. Używając technologię prowadzimy do tego , że ona nas opanowuje, jesteśmy pod jej wpływem.

„Przyczynki do psychologii analitycznej” K.G. Jung – Niewolnicy to ludzie. W oczach Rzymian zaś niewolnicy to maszyny.

Narzędzie opanowało swojego użytkownika. Koncentrujemy się na treściach jakiegoś przekaźnika nie wiedząc nic  o tym przekaźniku . Następuje jedynie skupianie się na formie przekaźnika. Każdy przedmiot zawszę jest przedłużeniem części człowieka.

 

Epoki McLuhana- 1) oralna (słowa żywe), 2) druk ( pismo), 3) elektronika od II połowy XIX wieku do nowoczesności.

Ad1) Determinizm społeczności oralnej (lokalnej) „ Wioska plemienna” – komunikacja ustna.

Ad2) Społeczność druku – listy, gazety, książki. Układ zmysłu przechodzi na oko. Informacje w migawkach. Zmysł wzroku idealizuje. Pojawia się perspektywa linearna. Umożliwia rozwój myślenia idealnego. Myślenie indywidualne i abstrakcyjne za pomocą druku. Więzi międzyludzkie się zmniejszają. Wszystko odbywa się w osamotnieniu.

Ad3) Społeczność elektroniki – internet, telefony, radio, TV. Pojawienie się elektroniki miało być pomocą zespolenia dwóch zmysłów – wzroku i słuchu. Np. TV. Za pomocą książki widzimy znaczki ( alfabet), które się pojawiają.

W skali globalnej można odtworzyć lokalną wioskę dzięki elektronice???????

Niekoniecznie  , gdyż komunikacja na odległość nie jest taka sama jak w pierwotnej wiosce lokalnej.

 

Model eksplozji – pismo może być przenoszone z miejsca do miejsca.

 

Implozja – Komunikat z jednego miejsca może być natychmiast odbierany w drugim miejscu. W skali globalnej nastąpi zaprzeczenie przestrzeni. Prawda i fałsz komunikacji się zlewają. Racjonalność przy globalnej komunikacji elektronicznej zanika. Książka wymusza do rozpatrywania skutków. Pod wpływem elektroniki forma mitycznego myślenia przenika jej racjonalność.

Mit – wizja, krótkiego opowiadania , który wychowuje społeczeństwo. Żyjemy w świecie mitów a nadal myślimy fragmentarycznie. Dzięki TV mity są znacznie interesujące niż w formie książki. 

 

Forma przekaźnika – kształtuje treść. Występuje mozaikowość – fragmenty przypadkowych treści. Media elektroniczne powodują , że nie  zauważa się treści najistotniejszych jakie możemy znaleźć w książce. Informacje z TV nie są trwałe, szybko zapominamy ich istotę. Jest również niemożność utrwalania więzi międzyludzkich.

 

DRUK : linearność, indywidualność, abstrakcyjne myślenie.

ELEKTRONICZNA KOMUNIKACJA : mozaika, mit ( krótka wypowiedź doświadczeń) , ikona ( wizerunek doświadczeń z przestrzeni lat) – prosta struktura zbioru doświadczeń . Reklamy- pranie mózgu. Powtarzalność wpływa na podświadomość człowieka, zmusza do nabywania, nakręcania rynku konsumenckiego. Dokonywana jest również w polityce ( przed wyborami parlamentarnymi , prezydenckimi) jak również w kulturze ( uczestnictwo w teatrze, kinie, koncercie).

Przejście kultury druku do elektroniki powodowało szok człowieka. To znaczy nowe przystosowanie do nowej sytuacji. Na przykład w szkołach dawniej tylko czytano i pisano oraz były ustne przekazy informacji. Teraz środki przekazu wiedzy rozrosły się do rangi multimediów – TV, radio , internet. W szkole jest znieczulenie twórczo- artystyczne.  Uczeń zdobywa jedynie wiedzę na temat kultury twórczo- artystycznej nie odczuwając jej. Artysta zaś żyje twórczością i dlatego uważa się go za twórcę anty środowiska ( przemiany myślenia, postrzegania rzeczywistości).

Każde medium sprawia „ ból”. Skutki zachowań mogą być pozytywne jak i negatywne wraz ze znajomością nowej technologii. Powodowało niekiedy stres i duże napięcie emocjonalne. Technologia wpływa na zachowanie człowieka , między innymi prowadzi do buntu. Wychodzą na światło dzienne prawdziwe oblicza osobowości np. wulgaryzmy, przemoc, agresja jak i te pozytywne. Kultura elektroniki bardziej zaburza normalny rytm życia , rozwój człowieka niż pomaga.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin