365 Gier i zabaw dla starszych dzieci - Ann Donelly.doc

(797 KB) Pobierz

Ann Donelly

365

Gier i zabaw

dla starszych dzieci

Bez telewizji!

w wieku od 8 do 12 lat

 

LIBER

Wydawnictwo K.E. LIBER s.c. ul. Kolejowa 19/21 01-217 Warszawa tel. (0-22) 862 38 22 tel./fax: (0-22) 862 38 24

Copyright © 2000 by Ann Donelly Ali Rights Reserved

Copyright © 2003 for the Polish edition by Wydawnictwo K.E. LIBER s.c. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, tak elektroniczny, jak mechaniczny, włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów, bez pisemnej zgody Wydawcy.

Projekt okładki: Piotr Dzierżanowski

Skład: „Pro Media"

Druk: Usługowy Zakład Poligraficzny: „InterGraf' s.c. Międzyrzec PodL, ul. Warszawska 33

Wydano w Warszawie w roku 2003

ISBN 83-88170-62-7

SPIS TREŚCI

Zabawy na świeżym powietrzu

Mnóstwo pomysłów na zabawy na dworze, które zajmą twoje dzieci na całe godziny

Zabawy w domu

Zabawy na mokre i zimne dni, oraz na każdą inną okazję, gdy twoje dzieci chcą bawić się w domu

Zajęcia sportowe

Pomogą twoim dzieciom rozwinąć koordynację i kondycję fizyczną

Zabawy słowne

Wspaniały sposób na rozwijanie umiejętności językowych twoich dzieci

Gry kreatywne

Dzieciom na pewno spodoba się ten zbiór ponad 60 kreatywnych zabaw!

Gry pisane i zabawy z liczbami

Rozwiną zdolności matematyczne twoich dzieci

Poznawanie otaczającego świata

Zestaw interesujących zajęć, które pomogą twoim dzieciom dowiedzieć się czegoś więcej o otaczającym je świecie

Rozrywka dla całej rodziny

Wiele wspaniałych gier i zabaw - rozrywka dla całej rodziny!

Zabawy na różne okazje

Zbiór gier i zabaw, w które dzieci zawsze i wszędzie będą się bawić z wielką przyjemnością

Indeks

69

115 151 183 247 293

315 343

389

Wstęp

Jak wielu rodziców, prawdopodobnie uważasz, że twoje dziecko spędza zbyt wiele czasu przed telewizorem bądź komputerem. Ostatnie badania wykazały, że poza szkołą obydwa stanowią najpopularniejsze formy spędzania czasu przez dzieci. Przyczynia się to do niebezpiecznego nasilenia otyłości wśród dzieci, który to problem ściśle łączy się z formami spędzania przez nie wolne' go czasu. Coraz częściej jest to siedzenie bez ruchu przed ekranem komputera bądź telewizora, a nie kopanie piłki czy inna forma aktywności ruchowej.

Wszyscy wiemy, że telewizor i komputer mogą być wspaniałymi narzędziami służącymi edukacji, lecz rozliczne badania wciąż wykazują, że dzieci najlepiej uczą się poprzez aktywne działanie. Doświadczenia z drugiej ręki, które zdo' bywają dzięki oglądaniu telewizji czy zabawie przy wykorzystaniu komputera nigdy nie zastąpią tego, czego dzieci mogą nauczyć się z własnego, bezpośredniego doświadczenia.

Książka ta ma na celu pomóc Ci zachęcić dzieci do wielu interesujących działań, rozwijających ich kreatywność, pogłębiających wiedzę o otaczającym świecie, kształtujących koordynację, podnoszących pewność siebie i dostarczających wiele radości!

Niektóre z zaprezentowanych zajęć wymagają pomocy bądź nadzoru dorosłych, inne z nich dzieci mogą wykonywać same. Bezpieczeństwo jest sprawą najważniejszą, toteż zabawy zakładające użycie przedmiotów takich jak nożyczki czy noże powinny być ściśle nadzorowane przez kogoś dcrosłego.

Wyłącz telewizor lub komputer i spędź trochę cennego czasu ze swymi dziećmi, wykonując zajęcia zaproponowane w tej książce. Pomoże im to rozwinąć wyobraźnię i podnieść zdolność komunikacji, co przyczyni się do osiągnięcia dobrych wyników w szkole.

Jak korzystać z książki

Książka ta prezentuje szerokie spektrum zajęć jakie możecie zaproponować swoim dzieciom w wieku 8-12 lat. Każda ze stron przedstawia krótką listę materiałów, które powinno się zgromadzić przed przystąpieniem do zabawy. W większości są to przedmioty codziennego domowego użytku, które nietrudno znaleźć w naszych obejściach. Inne z potrzebnych materiałów można nabyć w zwykłych sklepach, sklepach specjalistycznych bądź supermarketach.

Poradnik ten zawiera dwa indeksy - indeks tematyczny na początku książki oraz alfabetyczny spis zabaw na końcu. Książkę podzielono na dziesięć następujących kategorii:

Zabawy na świeżym powietrzu

Zabawy w domu

Zajęcia sportowe

Zabawy słowne

Gry kreatywne

Gry pisane i zabawy z liczbami

Poznawanie otaczającego świata

Rozrywka dla całej rodziny

Zabawy na różne okazje

Zajęcia proponowane w poszczególnych kategoriach podzielono na grupy wiekowe od 8 do 12 lat i odpowiednio uszeregowano. Na pewno znajdziesz tu wiele rzeczy, które zainteresują Twoje dziecko! Sugerowany przy każdym z zajęć wiek stanowi jedynie sugestię - pamiętaj, że wszystkie dzieci są różne i szybko zorientujesz się, czy dane zajęcie jest za łatwe bądź za trudne dla Twojej pociechy.

Książka ta pomoże ci znaleźć te spośród obszarów edukacyjnych, które sprawiają twojemu dziecku najwięcej trudności i którym należy wspólnie poświęcić najwięcej czasu. Musisz pamiętać, że sukces w szkole i w życiu zależy od pozytywnego samopostrzegania, i rodzice mogą wspomóc jego kształtowanie poprzez pochwały, zachętę, czas i miłość. Miłej wspólnej zabawy!

ZAJĘCIA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

8+

BEREK ŁAŃCUCHOWY

W tej zabawie dzieci łapią innych, trzymając się za race.

Potrzebne"

? Żadne akcesoria nie są potrzebne

Przebieg

Wybrana osoba będzie berkiem. Gdy złapie jakieś dziecko, chwytają się za ręce i próbują schwytać pozostałe dzieci. Para ta goni inne dzieci, a kiedy będzie ich czworo, mogą podzielić się na dwie pary. Każda para biega niezależnie od siebie, ale gracze mogą próbować wspólnie łapać pozostałych, próbując ich otoczyć. Stopniowo powstaje coraz więcej par berków. Z dwóch trójek można też utworzyć trzy pary. Gra kończy się, gdy wszyscy zostaną złapani.

8

BEREK Z PIŁKĄ

8+

VJ tej zabawie nigdy nie wiadomo, kto kogo goni, ponieważ role jej uczestników zmieniają się przez zwykłe podanie pitki.

Potrzebne-

? 2 piłki w różnych kolorach

Przebieg

Dzieci dzielą się na dwie grupy. Każdy zespół ma jedną piłkę. Członkowie jednej drużyny będą gonić dzieci z drugiego zespołu. Osoba z piłką próbuje dogonić innego posiadacza piłki, żeby zamienić się rolami. Osoba trzymająca piłkę, która obawia się, że za chwilę zostanie złapana, może podać ją koledze lub koleżance ze swojego zespołu, żeby uniknąć złapania. Członkowie goniącej drużyny również mogą podawać sobie piłkę, żeby szybciej złapać przeciwnika.

Zabawa kończy się, gdy wszyscy zmęczą się bieganiem i nie będzie zwycięzców ani pokonanych.

10+

BUDOWANIE ŁÓDEK

Razem z dziećmi zastanówcie się głęboko, w jaki sposób można zbudować różnego rodzaju łódki, które przepłyną basen albo jeziorko. Świat zmienia się szybko i nasze

dzieci będą musiały się nauczyć radzenia sobie ze zmianami dzięki inteligencji

i kreatywności. Wciąż musimy pomagać naszym dzieciom rozwijać się psychicznie

i zachęcać je, aby kończyły raz rozpoczęte zadania.

Potrzebne:

? Zestaw plastykowych pojemników ? Plastykowe butelki po napojach L Metalowe albo styropianowe tacki ? Słomki do picia ? Plastelina

Q Małe kawałki miękkiego drewna Q Papier Q Cienki kołek

albo bambusowy pręt ? Gwoździe i młotek ? Taśma izolacyjna

albo maskująca Q Nożyczki

Przebieg

Zróbcie konkurs na to, komu uda się skonstruować łódkę, która przepłynie cały basen nie tonąc! Nie zapomnijcie zrobić zdjęć tej flotylli - będą wspaniałą pamiątką dla przyszłych pokoleń.

10

BULDOG

9+

Bardzo śmieszna zabawa, w której trzeba zmusić inną osobę, żeby usiadła.

Potrzebne:

? Kreda

Przebieg

Wybrana osoba zostaje buldogiem i musi stanąć na linii dzielącej plac zabaw na pół. Buldog może poruszać się tylko po tej linii. Gdy buldog zawoła: „start", wszyscy próbują przedostać się z jednego końca placu na drugi, unikając spotkania z groźnym psem. Gdy buldog kogoś złapie, musi sprawić, że osoba ta dotknie pupą ziemi. Jeśli mu się to uda zanim jego ofiara ucieknie, złapane dziecko zostaje drugim buldogiem, który musi zostać na linii i pomagać w łapaniu. Gdy któryś z psów schwyta jakieś dziecko, inne buldogi mogą pomóc swojemu koledze i wspólnie zmusić ofiarę, żeby usiadła. Gra kończy się, gdy wszyscy zmienią się w buldogi.

11

10+

CHOWANIE KREDY

Wciągająca zabawa, w której poszukiwanie staje się tym bardziej ryzykowne, im dalejjesteś od „bazy".

Potrzebne:

? Duży kawałek kredy

Przebieg

Na początku należy uzgodnić, gdzie jest „baza", czyli miejsce, gdzie gracze są bezpieczni. Wszyscy czekają przy bazie, podczas gdy jedna osoba idzie schować kredę. Gdy wróci, pozostali muszą iść ją odszukać. Osoba, która ją ukryła, powtarza „zimno", jeśli szukające osoby są daleko od kredy albo „ciepło", jeśli są blisko. Osoba, która znajdzie kredę, goni innych graczy, próbując zostawić ślad kredy na ich ubraniach, zanim zdążą dobiec do bazy. Osoby popisane kredą odpadają z gry. Gracz, który znalazł kredę, ukrywa ją w następnej rundzie

12

CHUSTECZKA

8+

Znana zabawa sprawdzająca szybkość i zwinność dzieci.

Potrzebne:

? Chusteczka ? Kreda

Przebieg

Na początku wybieramy osobę, która poprowadzi zabawę i będzie trzymała chusteczkę. Pozostali uczestnicy zabawy dzielą się na dwa zespoły i każdy otrzymuje swój numer. Rysujemy na ziemi trzy równoległe linie w odległości około siedmiu metrów jedna od drugiej. Prowadzący staje na końcu środkowej linii i w wyciągniętej ręce trzyma chusteczkę. Zespoły ustawiają się za swoimi liniami. Prowadzący wywołuje jakiś numer, a członkowie obu zespołów, którym przydzielono ten numer biegną do prowadzącego, żeby złapać chusteczkę, wrócić z nią do swojej drużyny i nie dać się złapać przeciwnikowi. Jeśli graczowi uda się zabrać chusteczkę do swojej bazy, tzn. za linię jego zespołu, osoba, która goniła go, odpada z gry i staje za prowadzącym. Jeśli natomiast goniącemu uda się złapać dziecko z chusteczką to ono jest eliminowane z gry. Zawodnikowi nie wolno przekraczać środkowej linii, dopóki jego przeciwnik nie chwyci chusteczki. Jeśli ktoś uda, że zabrał chusteczkę i podstępem zmusi przeciwnika do przekroczenia linii, osoba, która ją przekroczyła, odpada z gry. Po wyeliminowaniu zawodnika z gry, inny członek tego samego zespołu przejmuje jego numer, lecz zachowuje swoją pierwszą liczbę. Gracz, który przed chwilą złapał chusteczkę, może uratować kolegę lub koleżankę ze swojej drużyny dotykając tę osobę po drodze do bazy. Jeśli zawodnik z przeciwnego zespołu znów dotknie tego gracza, jest on ponownie eliminowany z gry. Prowadzący wywołuje numery tak długo, aż wszyscy zawodnicy z jednej drużyny zostaną wyeliminowani.

13

9+

CYRKOWA KOSZYKÓWKA

W tej zabawie nie wystarczy trafić pitką do wiaderka, trzeba też przerzuć ją przez obręcz.

Potrzebne:

? Sznurek Q Obręcz o średnicy około 1 m ? Piłka ? Wiaderko

Przebieg

Połóż wiaderko na ziemi i powieś obręcz na sznurku w odległości metra od wiaderka. Zawodnik staje za linią około dwóch metrów przed wiaderkiem. Gracz wykonuje trzy rzuty, starając się, żeby piłka przeleciała przez obręcz, odbiła się od ziemi wpadła do wiaderka. Za każdy udany rzut zawodnik zdobywa jeden punkt.

14

DOŁEK NA KAMYKI

8+

Gra zręcznościowa polegająca na wrzucaniu kamyków.

Potrzebne:

? 1 kamyk na gracza

Przebieg

Robimy dołek w ziemi na tyle duży, żeby zmieścił się w nim kamyk. Każdy gracz rzuca swoim kamykiem w kierunku dołka. Osoba, której kamyk spadnie najbliżej dołka, zaczyna grę. Wszyscy po kolei rzucają swoimi kamykami z miejsca, gdzie upadły, próbując uderzyć kamyki innych osób tak, żeby wpadły do dołka. Gdy graczowi uda się uderzyć w czyjś kamyk, osoba ta może rzucić jeszcze raz, nie więcej jednak niż trzy razy z rzędu. Gracz, któremu uda się uderzyć jakiś kamyk i wtrącić go do dołka, zdobywa wrzucony kamyk. Jeśli wpadnie jego własny kamyk, przegrywa.

15

9+

DZWONEK

Gra zręcznościowa, w której dźwięk dzwonka powie ci, czy strzał byt celny.

Potrzebne:

? Dzwonek ? Sznurek ? Korek

Przebieg

Powieś dzwonek na wysokości około półtora metra nad ziemią. Prze-wlecz metrowy sznurek przez korek i zrób supełki na obu końcach. Strzelec trzyma jeden koniec sznurka w jednej dłoni, a korek w drugiej tak, że rozciągnięty sznurek leży na wyprostowanej ręce. Zdecydowanym ruchem nadgarstka strzelec próbuje uderzyć korkiem w dzwonek. Zawodnik ma dziesięć „strzałów" i dostaje jeden punkt za każdy celny. Trafienie w cel jest trudniejsze niż się na pozór wydaje.

16

GONITWA

10+

Pościg, w którym role ścigającego i ściganego mogą się nagle odwrócić.

Potrzebne^

Q Żadne akcesoria nie są potrzebne

Przebieg

Wybieramy dwie osoby: ścigającego i ściganego. Pozostali ustawiają się w kole, trzymając się w parach za ręce. Można gonić się tylko na zewnątrz koła, ale można zmieniać kierunek pościgu tak często, jak tylko się chce. Jeśli goniący złapie ściganego, zamieniają się rolami. Ścigany może w każdej chwili złapać inną osobę za rękę. Wtedy partner tej osoby zostaje ścigającym, a ścigający staje się ściganym.

17

10+

INDIAŃSKI FUTBOL

Chociaż nie będziesz musiał biegać, przyda się refleks i silne plecy.

Potrzebne1

? Piłka

Przebieg

Wszyscy stoją w kole z rozszerzonymi nogami i stopami dotykającymi stóp sąsiadów. Następnie pochylają się. żeby zablokować przerwę między swoimi nogami. Po wrzuceniu piłki do środka koła wszyscy odbijają ją rękami, żeby przeleciała między nogami któregoś z graczy. Gdy tak się stanie, osoba, która przepuściła piłkę, musi za karę odwrócić się i grać dalej tyłem do środka koła. Jeśli gracz drugi raz przepuści piłkę między swoimi nogami, znów się odwraca i staje prosto z założonymi rękami, co oznacza, że został wyeliminowany z gry. Każdy, kto przez przypadek wrzuci piłkę między nogi wyeliminowanej osoby, ponosi taką samą karę, jak gdyby sam przepuścił piłkę między nogami.

18

JAK ZŁOWIĆ RYBĘ

8+

Prosta, wykonana w domu siatka rybacka dostarczy wiele rozrywki i sportu

twoim dzieciom. Możecie użyć jej do połowów z wykorzystaniem przynęty,

albo dzieci mogą się nią bawić w momencie, gdy ty będziesz wędkować.

Potrzebne:

? Druciany wieszak na ubrania ? Nożyczki do cięcia drutu ? Mocna siatka (takiej jak używane na moskitiery) ? Igła i nitka ? Cienka, ale mocnej linka lub sznurek ? Przynęta taka jak ryba albo mięso

Przebieg

Złóż wieszak na ubrania w taki sposób, aby uzyskać kształt koła i odetnij górną jego część obcinakiem do drutu. Z siatki wytnij duże koło. Jeśli nie jest wystarczająco gruba — użyj dwóch jej warstw. Przyszyj siatkę do koła z drutu.

Z góry przymocuj dwa kawałki linki w taki sposób, aby tworzyły kształt krzyża i mocno przywiąż do koła z drutu. Do środka krzyża z linki przywiąż trzeci, dużo dłuższy jej kawałek, za który będziesz wyciągać siatkę.

W siatce umieść przynętę, a dzieci delikatnie będą mogły opuścić ją do wody. Wkrótce jakieś małe rybki wpłyną do siatki, aby zjeść przynętę.

19

10+

JAK ZROBIĆ ZDJĘCIE

Aparaty fotograficzne to wspaniały prezent dla dzieci, by mogły na kliszy utrwalać ważne wydarzenia ze swojego życia.

Potrzebne:

? Prosty w obsłudze aparat fotograficzny Q Film ? Album na zdjęcia

Przebieg

Ostatnio kupiłam mojemu synowi mały, prosty aparat fotograficzny, który kosztuje bardzo niewiele, a może sprawić naprawdę wiele radości. Inną opcją będzie zakup aparatu jednorazowego z kliszą. Są one naprawdę wspaniałym prezentem dla dziecka, można je potem zabrać ze sobą na wakacje, zieloną szkołę czy wycieczkę. Tym bardziej, że są one bardzo proste w obsłudze.

Razem z moim synem ustaliliśmy kilka prostych zasad:

Rodzice kupują film, ale to on musi płacić za jego wywołanie z własnego kieszonkowego.

Nauczyliśmy go w jaki sposób należy trzymać aparat bez ruchu, co fotografować i jak robić dobre zdjęcia.

To on jest odpowiedzialny za umieszczanie zdjęć w albumie.

Starsze dzieci będą również mogły opisywać swoje zdjęcia. Młodszym dzieciom będzie trzeba w tym pomóc.

Zachęć dzieci, aby zabierały ze sobą aparat na wszystkie ważniejsze uroczystości, takie jak zawody sportowe czy dni szkoły, spotkania rodzinne itp., gdyż w ten sposób będą mogły zachować jakąś część ważnych w ich życiu wydarzeń.

20

KAMYKI

9+

Gra w „Kamyki" była bardzo popularna w Cesarstwie Rzymskim. Teraz jest znana na całym świecie i ma nieskończoną ilość odmian.

Potrzebne:

? 5 kamyków

Przebieg

Każdy gracz po kolei wykonuje opisane poniżej czynności. Jeśli nie osiągnie celu gry, przekazuje kamyki kolejnej osobie. Gracze wznawiają grę ze swojej poprzedniej pozycji.

Jedynki: Gracz rzuca kamyki i następnie podnosi jeden z nich. Kamyk ten jest zwany „dżokerem". Gracz podrzuca dżokera i przed złapaniem go musi podnieść jeden kamyk z ziemi. Potem przekłada go do drugiej ręki i wykonuje kolejne rzuty dżokerem.

Dwójki: Gra wygląda tak samo, lecz tym razem trzeba podnosić po dwa kamyki, później trzy naraz i w końcu gracz musi podnieść wszystkie cztery kamyki, gdy dżoker jest w powietrzu.

Most: Gracz robi na ziemi most przy pomocy kciuka i palca wskazującego. Przed spadnięciem dżokera, gracz powinien uderzyć kamyk tak, żeby wpadł przez most. Musi to zrobić ze wszystkimi kamykami.

Ropucha w dole: Gracz robi dziurkę, zginając kciuk i palec wskazujący tak, żeby dotykały się opuszkami. Zanim dżoker zdąży spaść, gracz musi podnieść kamyk i włożyć go do dziurki. Gdy wszystkie z nich zostaną podniesione, w ostatnim rzucie upuszcza je wszystkie i znowu wszystkie podnosi.

W ostatnim rzucie gracz podrzuca wszystkie kamyki i pozwala im spaść na jego dłonie, które musi trzymać razem, wewnętrzną stroną do dołu. Jeśli mu się to powiedzie, rzuca je znowu z tej pozycji i łapie je, trzymając dłonie w kształcie miseczki. Na tym gra się kończy.

10+

KARMNIK

Zimą, gdy ptakom brakuje pożywienia, karmnik przyciągnie wiele skrzydlatych przyjaciół do twojego obejścia.

Potrzebne:

? Kawałek sklejki albo deszczułki o wymiarach 40 cm kwadratowych

? 4 paski sklejki albo deszczułki długości 37 cm Q Małe gwoździe

? Młotek ? Farba albo lakier do drewna ? Nasiona dla ptaków

Przebieg

Pomóż dzieciom przybić paski sklejki dookoła wszystkich krawędzi większego kawałka drewna. Na każdym z rogów zostawcie małą szparkę, przez którą będzie ściekała woda, gdy będzie padać na karmnik.

Karmnik pomaluj farbą albo lakierem do drewna — zabezpieczy to materiał przez zniszczeniem.

Karmnik przymocuj do gałęzi drzewa albo czubka wysokiej rurki. Najlepiej by umieszczony był w takim miejscu, gdzie nie dostanie się do niego kot.

Latem możesz nasypać na niego nieco ziarna dla ptaków i zobaczysz jak szybko twoi skrzydlaci przyjaciele pojawią się w twoim obejściu! Nie zapomnij też o płaskim zbiorniku z czystą wodą, gdzieś w pobliżu - w upalne dni ptaki często nie mają co pić, a poza tym na pewno chętnie wezmą kąpiel! Zimą musisz tym bardziej pamiętać o dokarmianiu ptaków - upewnij się, że w karmniku zawsze jest nieco ziarna. Dobrym pomysłem będzie również zawieszenie w jakimś bezpiecznym miejscu słoniny dla sikorek.

22

KĄPIEL PSA

11+

Wspaniały sposób dla dzieci na zarobienie nieco kieszonkowego!

Potrzebne:

Q Ciepła woda ? Szampon dla psa (albo łagodny szampon dla ludzi) ? Miękka szczotka ? Kilka kropli olejku eukaliptusowego ? Ręcznik

Przebieg

Uczyńcie z mycia psa regularną czynność, za którą płacisz dzieciom kieszonkowe. Gdy jest ciepło, najlepiej niech robią to w strojach kąpielowych. Gdy zimniej - niech założą swoje najstarsze ubrania. Prawdopodobnie cała czynność skończy się tym, że dzieci wyjdą z niej bardziej mokre niż pies!

Jeśli chodzi o naszego psa, najlepiej jest go najpierw zmoczyć, potem dobrze namydlić, a następnie myć go porządnie miękką szczotką, szczególnie w okolicy ogona. Do wody do spłukiwania zawsze dodaję kilka kropli olejku eukaliptusowego — jego zapach jest bardzo przyjemny, a poza tym odstrasza pchły. Nasz pies bardzo lubi, gdy się go wyciera ręcznikiem, lecz wiele mniejszych psów można nawet wysuszyć suszarką.

Dla dzieci kąpanie psa stanowi wspaniały sposób na zarobienie kieszonkowego, a poza tym będziecie mieć zawsze czystego psa.

23

10+

KIERMASZ SZKOLNY

Kiermasz szkolny będzie wspaniałą okazją, by zebrać nieco pieniędzy dla szkoły

albo jakiejś wybranej organizacji charytatywnej i pozbycia się z domu

niepotrzebnych rzeczy.

Potrzebne:

? Czas ? Ogłoszenie w gazecie lokalnej ? Tektura na narysowanie na nich drogowskazów

Przebieg

Umówcie się z rodzicami innych dzieci, że zorganizujecie szkolny kiermasz, a za zebrane pieniądze będziecie mogli kupić do szkoły jakiś niezbędny sprzęt.

W domach poszukajcie przedmiotów, których już nie potrzebujecie -mogą to być stare zabawki, sprzęt sportowy, książki, ubrania itp. Zbierzcie je razem i zanieście do szkoły, a tam posegregujcie na odpowiednie kategorie (wspaniałe zadanie matematyczne dla dzieci!).

Możecie dać ogłoszenie do gazety lokalnej i wywiesić nieco plakatów w waszej okolicy — dzieci z pewnością ochoczo je przygotują. Następnie na dużych kawałkach kartonu niech namalują drogowskazy, które umieści się potem w okolicy szkoły.

Sprzedawaniem zajmą się oczywiście rodzice, ale starsze dzieci mogą pomagać liczyć i wydawać reszty. Będzie to dla nich dobra lekcja praktycznej matematyki, a także przykład pożytecznej działalności społecznej!

24

KOPANIE PUSZKI

10+

Gra, w której możesz uratować innych, jeśli będziesz wystarczająco szybki.

Potrzebne:

? Puszka lub inny podobny przedmiot, który można kopnąć ? Kreda

Przebieg

Na początku wybieramy osobę, która będzie szukała innych. Potem zaznaczcie koło na ziemi i połóżcie w nim puszkę lub inny podobny przedmiot, który można kopnąć. Osoba, która będzie szukać innych, stoi obok puszki odwrócona plecami do pozostałych uczestników zabawy. Jeden z nich kopie puszkę najmocniej jak tylko potrafi. Osoba szukająca idzie po nią, a w tym czasie pozostali chowają się. Gdy szukający przyniesie puszkę i postawi ją na swoim miejscu, woła głośno'- „Szukam" i zaczyna szukać osób, które się ukryły, starając się nie odchodzić za daleko od puszki. Gdy zobaczy kogoś, głośno mówi jego imię, np.: „Tomek, wychodź". Odnaleziony musi wyjść z ukrycia i czekać przy puszce. Osoby, które nie zostały odnalezione, czekają i wtedy, gdy nic widzi ich osoba szukająca, starają się dobiec do puszki i kopnąć ją. Osoby wykluczone z gry są wtedy wolne i gra zaczyna się od nowa.

25

9+

KORYTARZ

Zabawny wyścig, w którym nie wolno stracie piłki ani pozwolić drugiej drużynie wyjść na prowadzenie.

Potrzebne:

? 2 piłki

Przebieg

Dzieci dzielą się na dwa zespoły i ustawiają się jedno za drugim na linii startu. Pierwsza osoba w każdej drużynie trzyma piłkę. Na dany sygnał pierwszy zawodnik obiema rękami podaje piłkę do tyłu nad głową. Drugi gracz bierze ją i podaje dalej między nogami. Kolejna osoba podaje ją tak, jak pierwszy zawodnik, i tak dalej, aż piłka dotrze do ostatniego gracza. Gdy ostatnia osoba dostanie piłkę, biegnie na początek rzędu, kozłując ją po drodze i powtarza czynności pierwszego zawodnika. Zwycięża drużyna, która jako pierwsza dotrze do linii końcowej.

26

LATAWCE

10+

Wszystkie dzieci uwielbiają puszczać latawce. Jeśli twoje dzieci latawca nie posiadają, dlaczego nie mielibyście zrobić jakiegoś?

Potrzebne:

? Mocna torba plastykowa ? 2 cienkie i lekkie kijki, na przykład bambusowe

(mogą być dwie listewki) ? Farby akrylowe albo markery ? Kłębek żyłki

? Kawałek kołka, do którego przywiąże się żyłkę ? Nożyk ? Pędzle

Q Taśma izolacyjna ? Dziurkacz albo wybijak do robienia dziurek

Przebieg

Zacznijcie od wycięcia latawca z kawałka plastyku lub grubej folii o wymiarach 50 cm na 50 cm. Każdy róg latawca złóż i wybij dziurkę przez podwójną grubość materiału. Pośrodku latawca przyklej paski taśmy izolacyjnej — 11 cm od góry i 7 cm od dołu. Nożykiem zróbcie teraz bardzo małe nacięcia w tej wzmocnionej części.

Teraz można ozdobić latawiec. Gdy wyschnie, można wyciąć kilka pasków folii, aby zrobić z nich ogon. Jeden z bambusowych kijków przełóż przez otwór w górnej części latawca. Przyklej go taśmą izolacyjną i zrób to samo z otworem w dolnej części. Teraz drugi kijek wepchnij na ukos przez otwory po bokach latawca i przyklej. Folia musi być tak naprężona jak się tylko da.

Aby umocować żyłkę, należy przez nacięcia przewlec około metrowy kawałek żyłki, przewrócić latawiec na drugą stronę i na żyłce zawiązać małą pętelkę. Zaciśnij - pętla powinna znajdować się ponad górnym nacięciem. Do tej pętli dowiąż koniec żyłki, a resztę nawiń na kawałek kołka, linijki, tekturki albo gładkiego patyka. Teraz latawiec jest gotowy do lotu.

27

 

Pogoń za lisem idealna na wycieczki za miasto.

Potrzebne:

Q Gwizdek

Przebieg

Wybieramy jedną osobę, która będzie lisem. Można w tym celu ciąg-nąć losy lub posłużyć się jedną z zabaw w wybieranie przedstawionych w części „Zabawy w wybieranie". Lis idzie znaleźć sobie kryjówkę w lesie lub parku, tymczasem pozostali czekają przy bazie. Gdy lis uzna, że jest dobrze schowany, gwiżdże trzy razy, co oznacza, że można zacząć go szukać. Co jakiś czas lis powinien znowu zagwizdać, żeby szukający go mogli się zorientować, gdzie się ukrywa. Aby utrudnić poszukiwanie, lis może zmieniać kryjówki lub uciec, gdy zostanie zauważony. Wygrywa osoba, która jako pierwsza złapie lisa. Zostaje ona lisem w następnej zabawie.

28

LODOWISKO

 

W tym przypadku chodzi o butelkę, która musi doślizgać się do mety.

Potrzebne:

Q Plansza o wymiarach 1 x 1,5 m ? Gwoździe Q Młotek ? Butelka z grubego szkła ? Piasek ? Mydło w płynie

Przebieg

Na planszy wyznacz kręty tor, rysując dwie równoległe linie w odległości około 25 cm jedna od drugiej tak, żeby po obu stronach butelki postawionej między nimi pozostało niewiele wolnego miejsca. Na liniach wbij gwoździe rozstawione co 3 cm. Wbij je tylko do połowy. Następnie posmaruj tor mydłem w płynie, żeby butelka mogła się ślizgać. Napełnij połowę butelki piaskiem, żeby była cięższa i bardziej stabilna. Połóż planszę na ziemi i umieść butelkę na starcie. Następnie trzymając planszę obiema rękami w jednym końcu, musisz przechylać ją w różne strony, żeby butelka ślizgała się po torze między liniami. Uważaj też, żeby się nie przewróciła. Jeśli butelka się przewróci, trzeba położyć ją z powrotem na początek toru. Wygrywa osoba, która doprowadzi butelkę do mety w najkrótszym czasie.

29

10+

LUSTRZANY LABIRYNT

ŁODZIE PODWODNE

10+

Ukończenie okrążenia tyłem wymaga zręczności, cierpliwości i równowagi.

Potrzebne:

? Kreda ? Kieszonkowe lusterko ? Małe przeszkody takie jak: papierowe kubki, kamienie, itp.

Pasjonująca zabawa zespołowa, którą trzeba urządzać na płaskim terenie.

Potrzebne:

? Opaski na oczy

Przebieg

Na ziemi rysujemy linię oznaczającą trasę do pokonania. Kładziemy na niej małe przeszkody, np. papierowe kubki, kamienie lub inne. Zawodnik stoi na początku trasy odwrócony do niej plecami, trzymając w ręce lusterko. Patrząc w lusterko, dziecko widzi tor przez swoje ramię. Zawodnik zaczyna iść przez labirynt. Trzeba uważać, żeby zawsze mieć jedną stopę na linii. Inni sprawdzają, czy osoba ta stoi na linii i ostrzegają ją przed przeszkodami.

Przebieg

Dzieci dzielą się na dwie grupy. Każda z nich tworzy łódź podwodną, ustawiając się w rzędzie, jedna osoba za drugą i kładąc ręce na ramiona osoby stojącej z przodu. Wszyscy mają na oczach opaski, z wyjątkiem ostatniej osoby ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin