Zadbaj o swój Głos.pdf

(411 KB) Pobierz
Zadbaj o swój głos
Autor treści: Sylwia Prusakiewicz
Dokument sformatował: Marcin
poniedziałek 7 stycznia 2013
 
Zadbaj o swój głos
Spis treści
1. EMISJA GŁOSU. .......................................................................................................4
1.1. Ruch, intelekt i psychika.. ...........................................................................................................5
1.2. Dlaczego warto uczyć się prawidłowej emisji głosu?. ................................................................6
2. RODZAJE EMISJI GŁOSU. ......................................................................................7
3. PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU . ............................................................................8
4. IMPOSTACJA GŁOSU . ............................................................................................9
5. ŚREDNICA GŁOSU . ..............................................................................................11
5.1. Średnica głosu- co to takiego?. ................................................................................................11
5.2. Dlaczego ważne jest znalezienie własnej średnicy głosu?. .......................................................12
5.3. Jak znaleźć własną średnicę głosu?. ........................................................................................12
6. POSTAWA CIAŁA A EMISJA GŁOSU. ...................................................................13
6.1. Postawa to podstawa. ...............................................................................................................13
6.2. Co zyskujesz dzięki prawidłowej postawie ciała?. ....................................................................14
6.3. Prawidłowa postawa ciała: pozycja stojąca. ...........................................................................17
6.4. Prawidłowa postawa ciała: pozycja siedząca ..........................................................................19
7. CZY UCIEKAĆ PRZED BŁĘDAMI? . .....................................................................20
7.1. Co zrobić, aby wyeliminować błędy emisyjne?. ........................................................................21
8. MOWA A ŚPIEW . ...................................................................................................21
9. PSYCHOLOGIA GŁOSU. ........................................................................................21
9.1. Afirmacje- do czego służą i jak z nimi pracować? ...................................................................21
9.2. Dlaczego głos nie działa?. ........................................................................................................25
9.3. Nasza siostra trema .................................................................................................................32
9.4. Co cię naprawdę motywuje?. ...................................................................................................34
9.5. Klucz do manipulowania podświadomością . ...........................................................................36
9.6. Jak dać się lubić? . ...................................................................................................................39
9.7. Jak pielęgnować optymizm ?. ...................................................................................................41
10. PATOLOGIA GŁOSU. ...........................................................................................43
10.1. Guzki głosowe. .......................................................................................................................45
10.2. Niewydolność głośni (niedomykalność strun głosowych). ......................................................47
10.3. Zmiany przerostowe. ..............................................................................................................49
10.4. Chrypka. .................................................................................................................................49
10.5. Bezgłos ...................................................................................................................................51
10.6. Zaburzenia głosu na skutek fonacji strunami rzekomymi. ......................................................53
11. ZDROWE NAWYKI . .............................................................................................57
- strona 2 / 74
 
Zadbaj o swój głos
11.1. Woda. .....................................................................................................................................57
11.2. Sen. .........................................................................................................................................58
12. NIEPOKOJĄCE OBJAWY. ....................................................................................58
13. GDY GŁOS NIE DZIAŁA. .....................................................................................60
14. UTRZYMANIE HIGIENY NARZĄDU GŁOSOWEGO. ..........................................62
15. ĆWICZENIA NA DYKCJĘ. ...................................................................................65
15.1. Wybór ćwiczeń dykcyjnych: . ..................................................................................................66
15.2. Ćwiczenia wymowy samogłosek. ............................................................................................70
- strona 3 / 74
 
Zadbaj o swój głos
1. EMISJA GŁOSU
W najprostszych słowach emisja głosu to proces jego wytwarzania i wyprowadzania na
zewnątrz w mowie i w śpiewie. Kiedy się bliżej temu zagadnieniu przyjrzymy, dostrzeżemy
jak wiele skomplikowanych czynności zachodzących niemal jednocześnie składa się na ten
proces. Do czynności tych należą: oddychanie, fonacja, rezonans i artykulacja.
Emisja głosu
• to proces tworzenia i osadzania głosu w mowie i w śpiewie;
• to skoordynowana czynność oddychania, fonacji, rezonansu i artykulacji,
• to wydobywanie głosu przy udziale drgań strun głosowych, pracy mięśni wdechowo-
wydechowych, artykulacji głosek i rezonansu przestrzeni rezonacyjnych - klatki
piersiowej, krtani, gardła, jamy ustnej i jam czaszki;
• jest zespoleniem czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i oddechowych
w połączeniu z funkcją rezonansową komór rezonansowych części twarzo-czaszki,
krtani, klatki piersiowej;
• to właściwe kształtowanie, ustawianie, wydobywanie, emitowanie głosu mówionego
lub śpiewanego;
• to nauka wydobywania głosu polegająca na skoordynowanej pracy aparatu głosowego
i mięśni oddechowych w celu uzyskania rezonansu;
• to nauka w zakres, której wchodzą wszystkie problemy związane z procesem
wydobywanie głosu zgodnie z prawami fizjologii oraz wymogami estetycznymi:
sprawność mięśni wdechowo- wydechowych, praca mięśni krtani, praca narządu
artykulacyjnego, zdolność wysyłania impulsów ruchowych z odpowiednich pól kory
mózgowej do mięśni krtani (głównie do strun głosowych);
• to sztuka oddziaływania na ucznia, na jego psychikę, wyobraźnię muzyczną, na
wszystko co jest związane z procesem wydobycia głosu.
EMISJA GŁOSU- strona 4 / 74
 
Zadbaj o swój głos
1.1. Ruch, intelekt i psychika.
Emisja głosu, co należy podkreślić, jest czynnością intelektualną i ruchową. To znaczy, że
tworzenie dźwięku nie polega tylko na mechanicznym działaniu poszczególnych narządów i
mięśni. Intelektualny charakter emisji głosu oznacza, że jest ona świadomą i celową
czynnością uzależnioną od naszego układu nerwowego. Układ nerwowy stanowi jej źródło i
umożliwia świadomą koordynację pracy mięśni oraz ruchów wykonywanych w czasie
tworzenia dźwięków.
Emisja głosu opiera się na pracy poszczególnych mięśni. Ucząc się emisji głosu poznajemy i
przyswajamy sobie nowe odruchy. Tworzymy nowe nawyki głosowe. Uczymy się nowych
sposobów pracy mięśni oraz ich koordynacji, a także utrzymania i regulacji odpowiedniego
stanu ich napięcia i rozluźnienia. Regularne i świadome oraz zgodne z fizjologią ćwiczenia
mięśni pozwalają opanować tę sztukę, a przede wszystkim umiejętność koordynacji
wszystkich czynności składających się na emisję głosu.
Świadomą i systematyczną pracą dochodzimy do automatyzmu w wykonywaniu czynności
wchodzących w zakres tworzenie głosu. Koordynacja dokonuje się w centralnym układzie
nerwowym, dlatego świadomość wykonywanych ćwiczeń jest tak istotna. Mechaniczne
wykonywanie ćwiczeń głosowych bez udziału świadomości i bez konkretnego celu prowadzi
do błędów emisyjnych oraz utrwalania złych nawyków.
Trudnością, którą należy przede wszystkim pokonać jest nadmierne napięcie towarzyszące
tworzeniu głosu. Może być ono skutkiem złej techniki głosowej lub wynikać ze stanów
spastycznych (skurczowych) u osób łatwo pobudliwych albo powstać jako efekt lęku przed
mówieniem, tremy przed występem i innych czynników o podłożu psychicznym. Jest to
dowód na to, że emisja głosu, zależy od czynników psychologicznych, od emocji i
doświadczeń. Głos powstaje także zgodnie z naszym zamiarem, intencją czy nastawieniem.
Nasz głos i jego jakość zależy w dużej mierze od naszego podejścia do siebie samego i do
otoczenia oraz od tego czy chcemy się z otoczeniem komunikować. Na tworzenie głosu
wpływa także między innymi nasz nastrój czy przekonania o nas samych i naszych głosach
(więcej informacji na ten temat znajdziesz w dziale Psychologia głosu).
Elementy kształcenia emisji głosu.
EMISJA GŁOSU- strona 5 / 74
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin