promocja strony.txt

(33 KB) Pobierz
Wst�p

To co przeczyta�e� do tej pory w tym kursie wystarcza teoretycznie do opublikowania swoich dokona� w Internecie. Niestety ka�dy nowy serwis boryka si� zwykle z tym samym problemem: w jaki spos�b zwi�kszy� odwiedziny swojej strony? Zak�adam, �e pisz�c w�asn� stron� WWW Twoim celem by�o pokazanie jej jak najwi�kszej liczbie go�ci, zatem ten problem dotyczy r�wnie� Ciebie. Jest wiele sposob�w promowania swojego dzie�a. Jedne s� mniej wyszukanie, inne bardziej, a s� nawet takie kt�rymi zajmuj� si� wielkie firmy internetowe i pobieraj� za to du�e wynagrodzenia. Jednak s� pewne elementarne metody - zupe�nie darmowe, cho� wymagaj� niejednokrotnie po�wi�cenia du�o w�asnego czasu - dost�pne dla ka�dego.



Odpowiednia tre��

Zdawa� by si� mog�o, �e ten punkt jest oczywisty, jednak nie wszyscy zdaj� sobie spraw� jak du�� ma on wag�. Najpro�ciej mo�na powiedzie�, �e strona o nieciekawej i zbyt kr�tkiej tre�ci praktycznie nie da si� bardziej wypromowa�. S� oczywi�cie wyj�tki, np. strony oferuj�ce u siebie darmowe i bardzo przydatne rzeczy. Jednak niew�a�ciwy dob�r tre�ci serwisu mo�e przekre�li� wszystkie pozosta�e i czasem bardzo czasoch�onne metody promocji. Dlatego radz� nie bagatelizowa� tego punktu! A oto podstawowe b��dy:

Interesuje mnie wszystko...

O co chodzi? Wiele os�b nie bardzo wie na pocz�tku o czym mia�aby by� ich strona. W konsekwencji tworz� pewien zlepek temat�w - wszystkiego po troch�. �atwo rozpozna� tak� stron�, bo autorzy cz�sto ju� na wst�pie pisz�, �e jest to strona o wszystkim. Taka strategia rzadko pozwala uzyska� dobre rezultaty, bo internauci wchodz� na jak�� konkretn� stron� w poszukiwaniu �ci�le okre�lonych informacji i zwykle nie s� zainteresowani "wszystkim", co autor chcia� pokaza�. Dlatego du�o lepiej skupi� si� na wybranym temacie, a nie na wszystkim naraz.

Oczywi�cie i od tej zasady s� wyj�tki: je�li serwis jest prowadzony fachowo przez du�� grup� specjalist�w i zawiera obszern� wiedz�, potrafi przyci�gn�� czytelnik�w. Niestety pocz�tkuj�cy webmasterzy nie maj� takich mo�liwo�ci. Zastan�w si�, czy warto konkurowa� z najwi�kszymi portalami wielotematycznymi i czy jest cie� szansy, �eby t� walk� wygra�?

Interesuje mnie to co wszystkich...

Nie zawsze wyb�r popularnej tematyki strony jest dobrym rozwi�zaniem. Je�li co� interesuje wielu ludzi, to prawdopodobnie w Internecie jest masa stron o takiej tematyce. W tym g�szczu na pewno s� strony bardzo warto�ciowe, kt�re ju� wcze�niej zdoby�y renom� i po prostu trudno Ci b�dzie z nimi rywalizowa� bez �ci�le sprecyzowanego planu rozwoju. To trudna praca i bez do�wiadczenia mo�e nie przynie�� oczekiwanych rezultat�w. Dobrym pomys�em mo�e by� wcze�niejsze wybadanie rynku - po prostu odszukaj wszystkie strony potencjalnej konkurencji i oce� czy masz szans� w�r�d nich si� wybi�.

Mam s�omiany zapa�...

No, tutaj nie b�d� m�g� Ci pom�c. Prowadzenie w�asnej dobrej strony WWW to naprawd� trudne, pracoch�onne i czasoch�onne zadanie. Je�li strona b�dzie martwa i nie b�dzie na niej aktualizacji, stracisz czytelnik�w. Dobrze jest informowa� o wprowadzonych zmianach na stronie g��wnej lub przez e-mail (tylko je�li u�ytkownicy wyra�� na to zgod�).

Chc� si� tylko pochwali�...

No tak, stron tego typu jest naprawd� du�o w Internecie, ale ile z nich jest naprawd� popularnych? Zatem zastan�w si� czy warto umieszcza� w sieci kr�ciutk� stron�, w kt�rej opisujesz wy��cznie w�asn� osob�. Oczywi�cie nie ma w tym nic z�ego... je�li robisz to tylko na u�ytek znajomych i rodziny, kt�rzy mogliby by� tym zainteresowani. Nie oczekuj jednak, �e uda Ci si� �atwo przyci�gn�� na tak� stron� mas� internaut�w. Nie zrozum mnie �le - nie pr�buj� Ci� tutaj przekona�, �eby absolutnie nie zamieszcza� na stronie �adnych informacji osobistych, chodzi tylko o to, �eby to nie by�y jedyne informacje. Chyba ka�dy woli czyta� teksty konkretnej istniej�cej osoby, kt�ra ma jakie� imi�, wiek, zainteresowania i miejsce zamieszkania - rodzi to pewn� wi� pomi�dzy czytelnikami a autorem. Dlatego dobrze jest napisa� co� o sobie w jednym z rozdzia��w serwisu.

Znowu i w tym w tym wypadku s� wyj�tki. W Internecie do�� du�� popularno�ci� ciesz� si� tzw. blogi. W najprostszych s�owach s� to internetowe pami�tniki. Autorzy zamieszczaj� w nich regularnie opisy swoich osobistych prze�y� z ka�dego dnia. Prowadzenie takiej strony jest jednak do�� trudne, poniewa� jest du�a konkurencja w tej dziedzinie. Dodatkowo taka strona zmusza do systematyczno�ci. Je�li uda Ci si� przyci�gn�� na stron� czytelnik�w, nie mo�esz ich zawie��, przestaj�c j� aktualizowa�. A poza tym pozostaje rzecz najwa�niejsza: nie ka�dy jest literatem i nie ka�dy potrafi pisa� ciekawie o swoim �yciu tak, aby zainteresowa� tym nie tylko siebie, ale przede wszystkim innych. Tym niemniej taka forma serwisu internetowego przynosi autorom du�� satysfakcj�.

Niech czytaj� i b�d� mi wdzi�czni...

Chyba ju� wiesz o co chodzi z tym cytatem powy�ej? Nigdy nie traktuj swoich czytelnik�w z g�ry. Zawsze odno� si� do nich z szacunkiem, nawet je�li maj� jakie� g�upie - Twoim zdaniem - problemy. Je�li nie zamierzasz regularnie odpowiada� na listy, lepiej zapomnij o prowadzeniu w�asnej strony WWW.

S�ysza�em, �e mo�na na tym zarobi�...

Z takim podej�ciem nic nie wsk�rasz. �eby zarobi�, najpierw musisz przyci�gn�� czytelnik�w, wi�c tak czy inaczej musisz stworzy� ciekaw� stron�. Nawet je�li uda Ci si� wypromowa� serwis, nie licz na to, �e z nieba automatycznie zaczn� spada� sztabki z�ota. Je�li chodzi Ci tylko o to, jest wiele lepszych, szybszych i efektywniejszych sposob�w aby osi�gn�� ten cel. Przygotuj si� na prac� ca�kowicie spo�eczn� i nie licz na to, �e od razu wszyscy b�d� Ci za ni� wdzi�czni.

Idealny temat (?)

Jaki temat strony zatem najlepiej wybra�? To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie. Idealnym rozwi�zaniem by�oby wymy�lenie czego� na tyle oryginalnego, �e w danej chwili w Internecie jest ma�o serwis�w na ten temat, ale jednocze�nie na tyle popularnego, �eby mog�a by� tym zainteresowana wi�ksza grupa ludzi. Niestety nie zawsze mo�na to pogodzi�. Jednak pami�taj, �e rynek zawsze nale�y do pionier�w - jak kto� jest pierwszy, to nie ma konkurencji! Oczywi�cie chyba nikt rozs�dny nie wyobra�a sobie dobrowolnego prowadzania strony WWW o tematyce, kt�ra go zupe�nie nie interesuje. Taki wyb�r wcze�niej czy p�niej musi si� sko�czy� pora�k�.

Jak widzisz wyb�r odpowiedniego tematu strony wcale nie jest �atwy, ale zawsze warto po�wi�ci� na to nawet troch� wi�cej czasu i wszystko dok�adnie przemy�le�, bo korzy�ci mog� by� ogromne. Zatem je�li pomimo wielu zabieg�w marketingowych Twoja strona nadal nie jest wystarczaj�co popularna, zastan�w si� czy problem nie tkwi w�a�nie w nieodpowiedniej tematyce serwisu. W ka�dym przypadku nale�y bezwzgl�dnie przestrzega� praw autorskich! Umieszczenie we w�asnym serwisie cudzej w�asno�ci intelektualnej bez wiedzy i zgody autora, mo�e szybko powi�kszy� zasoby strony, ale po wykryciu oszustwa, Tw�j serwis mo�e znikn�� z Internetu z dnia na dzie�. W ekstremalnych sytuacjach mo�esz mie� nawet problemy prawne. Uwagi te nie dotycz� wy��cznie tre�ci tekstowej, lecz tak�e grafiki. Je�li chcesz zapo�yczy� co� unikalnego z innej strony, spytaj o zgod� autora, a przynajmniej podaj adres �r�d�a.




Projekt graficzny

Ten punkt jest r�wnie� niezwykle wa�ny. W dzisiejszym Internecie jest taki nat�ok informacji, �e bardzo trudno si� w nim przebi�. W�a�nie przyjazny projekt serwisu mo�e by� czynnikiem decyduj�cym, �e kto� zacznie czyta� Twoj� stron� a nie konkurencji. Z drugiej strony ra��co z�y projekt mo�e odstrasza� potencjalnych czytelnik�w i wtedy nic nie pomo�e odpowiedni dob�r tre�ci. Internauci stali si� bardziej wymagaj�cy. Nie �atwo zaspokoi� ich gusta. Nie chodzi o to, �eby Twoja strona by�a arcydzie�em sztuki webdesignerskiej, ale dobrze jest trzyma� si� przynajmniej elementarnych zasad projektowania tak, aby wygl�d serwisu ju� na wst�pie nie odrzuca� odwiedzaj�cych (podstawowe zasady projektowania layoutu strony znajdziesz w rozdziale: Jak zrobi� dobr� stron�). Dobrym pomys�em mo�e by� konsultowanie ka�dego etapu swojej pracy z innymi. Mo�na np. podda� stron� do oceny na forum dyskusyjnym jednego z wielu popularnych serwis�w webmasterskich. Oczywi�cie nara�amy si� wtedy na drwiny ludzi kt�rym tylko o to chodzi, ale z drugiej strony mo�emy otrzyma� bardzo pomocne wskaz�wki od prawdziwych specjalist�w. Nie oburzaj si� je�li kto� wytknie Ci pewne b��dy. Dzi�ki konstruktywnej krytyce mo�esz znacznie udoskonali� sw�j serwis.





Rejestracja w wyszukiwarkach

Pierwsze co nale�y zrobi� po wprowadzeniu strony do Internetu i jej przetestowaniu, to zarejestrowa� j� w najpopularniejszych katalogach, a szczeg�lnie wyszukiwarkach sieciowych. W obecnej chwili najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce to: Google, Onet.pl i Wirtualna Polska. Mo�esz to na bie��co kontrolowa� na stronie ranking.pl. Dlatego w�a�nie na tych trzech wyszukiwarkach nale�y skupi� najwi�ksz� uwag�, bo zdecydowana wi�kszo�� polskich u�ytkownik�w u�ywa w�a�nie ich. Od pozycji na ich listach wyszukiwania zale�y w g��wnej mierze popularno�� Twojego serwisu.

Chocia� tak du�a ilo�� ruchu internetowego pochodzi od wyszukiwarek, nie nale�y bagatelizowa� roli katalog�w stron WWW. Dzi�ki nim roboty wyszukiwarek (specjalne programy sieciowe, kt�re odwiedzaj� strony w Internecie wskazywane przez odsy�acze, �eby przekaza� p�niej dane zebrane o nich do wyszukiwarek i aby te mog�y pokaza� je w swoich wynikach wyszukiwania) b�d� mog�y dotrze� do Twojej strony i zaindeksowa� j�. Poza tym dla niekt�rych stron b�d�cych daleko na listach wyszukiwania, katalogi stron s� praktycznie jedyn� metod� zapewnienia wzrostu popularno�ci. Wa�ne, �eby dodawa� stron� do w�a�ciwych kategorii katalogu. Jest jeszcze jedna zaleta p�yn�ca z rejestracji stron w katalogach: niekt�re wyszukiwarki (np. Google) tworz� swoje rankingi na podstawie ilo�ci zewn�trznych link�w prowadz�cych to Twojej strony. Katalogi to w�a...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin