Moje ulubione zwierzę.pdf

(90 KB) Pobierz
modul_5.qxd
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Mój czworono¿ny przyjaciel
Temat dnia: „Moje ulubione zwierzę”
Cele ogólne:
kszta³towanie umiejêtnoœci w³aœciwego zachowania siê w kontaktach ze zwierzêtami,
wdra¿anie do dbania o bezpieczeñstwo w³asne i innych osób ,
kszta³towanie pozytywnego stosunku do zwierz¹t.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
ma pozytywny stosunek do zwierz¹t,
niesie pomoc chorym zwierzêtom,
umie zachowaæ ostro¿noœæ wobec zwierz¹t ,
rozumie koniecznoœæ dbania o higienê osobist¹ po kontaktach ze zwierzêtami ,
potrafi przyjmowaæ w³aœciw¹ postawê cia³a w kontakcie z nieznanym psem,
potrafi rozpoznaæ sygna³y agresji u psa.
Metody nauczania:
pogadanka,
pokaz, obserwacja,
praktyczna dzia³alnoœæ dzieci,
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
indywidualna,
zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
foliogramy nr 2 i 3,
zdjêcia i ilustracje przedstawiaj¹ce psy,
kaseta z nagraniem piosenki pt. Kundel bury ,
zdjêcia i rysunki pogl¹dowe,
kredki, magnetofon.
Zapis w dzienniku:
D³u¿sze swobodne wypowiedzi nt. czworono¿nych ulubieñców. Utrwalenie piosenki pt. Kundel bury . Formu³owanie
odpowiedzi na pytanie: Jak opiekowaæ siê psem? Rozpoznawanie sygna³ów agresji u psa. Praktyczna nauka tzw. „pozycji
¿ó³wia”. Doskonalenie techniki pamiêciowego dodawania i odejmowania w zakresie 10.
214
33472967.021.png 33472967.022.png 33472967.023.png
MODUŁ V
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Umie u³o¿yækrótk¹ wypowiedŸ
nt. czworonogów
Swobodne wypowiedzi na temat
czworonogów w oparciu
o zgromadzone zdjêcia, ilustracje
i doœwiadczenia ucznia
Ogl¹daj¹ zgromadzone zdjêcia,
ilustracje.
Rozmawiaj¹ o swoich
czworono¿nych ulubieñcach.
Zdjêcia,
ilustracje,
albumy itp.
Potrafi zaœpiewaæ w grupie znan¹
piosenkê. Próbuje formu³owaæ
wnioski na podstawie zdobytych
informacji.
Grupowe odœpiewanie piosenki
pt. Kundel bury
S³uchaj¹ nagrania piosenki.
Grupowo œpiewaj¹ piosenkê.
Magnetofon, kaseta
z nagraniem
piosenki,
Rozmowa kierowana nt. Jak
opiekowaæ siê psem?
Formu³owanie i zapisanie
wniosków.
Odpowiadaj¹ na pytanie Jak
opiekowaæ siê psem? Zapisuj¹
wnioski w karcie pracy:
- Chodziæ z psem na spacer.
- Dbaæ o ³adny wygl¹d psa.
- Karmiæ i poiæ psa.
- Dbaæ o jego pos³anie.
- Chodziæ z psem do weterynarza.
- Zawsze po zabawie z psem myæ
rêce.
Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
Wie, co mo¿e wzbudziæ w psie
agresjê.
Wys³uchanie pogadanki
ilustrowanej.
S³uchaj¹ pogadanki nauczyciela
nt. Co mo¿e wzbudzaæ w psie
agresjê?
Foliogram nr 2
Rozpoznaje sygna³y agresji.
Jakie s¹ sygna³y agresji?
Ogl¹daj¹ foliogram nr 2.
Umie gestem i mimik¹
naœladowaæ zachowanie psa
Zabawa tematyczna „Zamiana
w pieska”
Wybrane dziecko mimik¹
i gestem obrazuje smutnego
pieska (groŸnego, weso³ego),
pozostali uczniowie odgaduj¹,
co przedstawia³ kolega.
Potrafi zachowaæ siê
w sytuacji zagro¿enia
ze strony obcego psa.
G³oœne, wyraziste czytanie zdañ
nt. Co robiæ, gdy zaatakuje nas
pies? .
Pojedynczo odczytuj¹ zdania.
Zadanie 2.
Umie prawid³owo przyjmowaæ
tzw. „pozycjê ¿ó³wia”.
Praktyczna nauka przyjmowania
tzw. „pozycji ¿ó³wia”.
Ogl¹daj¹ prezentowane przez
nauczyciela zdjêcia.
Æwicz¹ przyjmowanie „pozycji
¿ó³wia”.
Foliogram nr 3
Poprawnie wykona dzia³ania
w zakresie 10 i uzupe³ni has³o.
Czytanie ze zrozumieniem
poleceñ.
Samodzielnie czytaj¹ polecenie.
Zadanie 3.
Zadanie 4.
Wykonuj¹ dzia³ania.
Narysuje weso³¹ i smutn¹ minkê
psa.
Samodzielne wykonanie zadañ.
Porz¹dkuj¹ wyniki rosn¹co.
Uzupe³niaj¹ i odczytuj¹ has³o.
Rysuj¹ weso³¹ i smutn¹ minkê
psa.
215
33472967.024.png 33472967.001.png 33472967.002.png 33472967.003.png 33472967.004.png 33472967.005.png 33472967.006.png 33472967.007.png 33472967.008.png 33472967.009.png 33472967.010.png 33472967.011.png 33472967.012.png 33472967.013.png 33472967.014.png 33472967.015.png
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Osoba odpowiedzialna za wyrz¹dzenie przez psa krzywdy lub szkody podlega karze zgodnie z przepisami Kodeksu
karnego lub Kodeksu wykroczeñ.
Kodeks wykroczeñ:
Art. 77.
Kto nie zachowuje zwyk³ych lub nakazanych œrodków ostro¿noœci przy trzymaniu zwierzêcia, podlega karze grzywny
do 250 z³otych albo karze nagany.
Art. 78.
Kto przez dra¿nienie lub p³oszenie doprowadza zwierzê do tego, ¿e staje siê niebezpieczne, podlega karze grzywny
do 1000 z³otych albo karze nagany.
Art. 108.
Kto szczuje psem cz³owieka, podlega karze grzywny do 200 z³otych albo karze nagany.
Co mo¿e wzbudzaæ w psie agresjê?
• Uderzenia kijem, prêtem w ogrodzenie, p³ot, chodnik,
• Schylanie siê do psa, siêganie do jego miski, podczas gdy zwierzê je,
• Wchodzenie na teren ogrodzony, pilnowany przez psa,
• Próby g³askania psa (szczególnie nie lubi¹ tego szczenne suki lub suki ze szczeniakami),
• Bicie psa, zastraszanie, znêcanie siê nad nim.
Pies, gdy zamierza zaatakowaæ, wysy³a nastêpuj¹ce sygna³y agresji:
• Je¿y sierœæ,
• „K³adzie” uszy,
• Stoi na sztywnych ³apach,
• Ma uniesiony do góry ogon,
• Ma ods³oniête, dobrze widoczne zêby,
• Warczy.
Co robiæ, gdy zaatakuje nas pies?
1. Zatrzymaj siê, nie uciekaj,
2. Nie patrz psu w oczy,
3. Nie okazuj strachu,
4. Nie stawaj ty³em do psa (je¿eli skoczy na plecy, to mo¿e ciê przewróciæ),
5. Stañ na lekko rozstawionych nogach, bokiem do psa,
6. Jeœli upadniesz, przyjmij "pozycjê ¿ó³wia".
Odpowiedzi do zadañ w karcie pracy
Zadanie 3.
Wykonaj dzia³ania. Wynik wpisz do tabeli od najmniejszego do najwiêkszego. Pod wynikami wpisz odpowiadaj¹ce im
litery. Odczytaj has³o.
J
5
2
= 3
E
10
3
= 7
I
1
+5
= 6
S
2
+7
= 9
M
8
7
= 1
1
2
3
4
5
6
7
P
10
5
= 5
Ó
2
+0
= 2
MÓJ
P
I
E
S
216
33472967.016.png
MODUŁ V
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Napisz jak nale¿y opiekowaæ siê psem.
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Zadanie 2.
Co robiæ, gdy zaatakuje nas pies? Odczytaj zdania i zapamiêtaj.
1. Zatrzymaj siê, nie uciekaj.
2. Nie patrz psu w oczy.
3. Nie okazuj strachu.
4. Nie stawaj ty³em do psa (je¿eli skoczy na plecy, to mo¿e ciê przewróciæ).
5. Stañ na lekko rozstawionych nogach, bokiem do psa.
6. Jeœli upadniesz, przyjmij „pozycjê ¿ó³wia”.
Zadanie 3.
Wykonaj dzia³ania. Wynik wpisz do tabeli od najmniejszego do najwiêkszego. Pod wynikami wpisz
odpowiadaj¹ce im litery. Odczytaj has³o.
J
5
2
=
E
10
3
=
I
1
+ 5
=
S
2
+ 7
=
1
2
3
4
5
6
7
M
8
7
=
P
10
5
=
Ó
2
+ 0
=
Zadanie 4.
Narysuj weso³ego i smutnego psa.
217
33472967.017.png 33472967.018.png 33472967.019.png 33472967.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin