Jak korzystać z różnych narzędzi.pdf

(288 KB) Pobierz
modul_6.QXD
MODEL VI
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Bezpieczne pos³ugiwanie siê ró¿nymi przedmiotami i urz¹dzeniami
Temat dnia:
„Jak korzystać z różnorodnych narzędzi?”
Cele ogólne:
wdro¿enie do prawid³owego stosowania prostych narzêdzi,
kszta³towanie poczucia estetyki,
rozwijanie umiejêtnoœci czytania schematów rysunkowych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi oszczêdnie gospodarowaæ materia³em,
umie bezpiecznie pos³ugiwaæ siê przyborami, narzêdziami i urz¹dzeniami ,
potrafi rozpoznaæ, nazwaæ i poprawnie u¿ywaæ prostych narzêdzi,
potrafi zaplanowaæ i zorganizowaæ swoj¹ pracê,
dzia³a wed³ug wskazówek nauczyciela.
Metody nauczania:
pogl¹dowa
pokaz,
æwiczeniowa,
zadaniowa,
pogadanka.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
indywidualna zró¿nicowana.
Pomoce dydaktyczne:
kostka introligatorska,
ig³a, kordonek, guzik, p³ótno, derma,
widokówki,
zszywacz biurowy, dziurkacz,
rêczna pi³ka do drewna, rêczna wiertarka, m³otek i gwoŸdzie, no¿yczki, papier œcierny, sznurek, haczyk, deski,
papier kolorowy, wycinanki samoprzylepne, brystol,
gumka, o³ówek, klej, linijka, szablony.
Zapis w dzienniku:
Kszta³towanie umiejêtnoœci bezpiecznego pos³ugiwania siê prostymi narzêdziami i przyborami rêcznymi. W³asnorêczne
wykonanie prostego przedmiotu.
237
33466356.022.png 33466356.023.png 33466356.024.png 33466356.025.png 33466356.001.png 33466356.002.png 33466356.003.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi prawid³owo pos³ugiwaæ siê
dziurkaczem, no¿yczkami i kostk¹
introligatorsk¹.
Wykonanie pamiêtnika.
Ozdobienie go.
Ogl¹daj¹ gotowy wzorcowy
pamiêtnik. Zapoznaj¹ siê ze
sposobem wykonania go. Planuj¹
pracê. Wycinaj¹ prostok¹ty,
dziurkuj¹ kartki, ³ami¹ je kostk¹
introligatorsk¹, ³¹cz¹ sznurkiem.
Ozdabiaj¹ ok³adkê. Swobodnie
wypowiadaj¹ siê na temat swoich
prac.
Karta pracy ucznia
nr 1
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela
Dziurkacz, kostka
introligatorska,
no¿yczki, papier
kolorowy, klej,
linijka, blok
techniczny.
Potrafi prawid³owo pos³ugiwaæ siê
ig³¹ i nitk¹ podczas zszywania
pocztówek.
Wykonanie pude³ka na „skarby”. Ogl¹daj¹ pude³ko z pocztówek.
Zapoznaj¹ siê z kolejnoœci¹
wykonywanych czynnoœci.
Planuj¹ swoj¹ pracê. Zszywaj¹
pocztówki parami. £¹cz¹ je
w œcianki pude³ka. Robi¹ uszko
i przyszywaj¹ guzik.
Karta pracy ucznia
nr 2
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela
Kordonek, ig³a,
no¿yczki, guzik,
pocztówki, kolec.
Potrafi precyzyjnie odmierzyæ za
pomoc¹ linijki centymetry na
pasku papieru.
Zrobienie miary centymetrowej
do powieszenia na œcianie.
Przygl¹daj¹ siê miarce cen-
tymetrowej. Ustalaj¹ kolejnoœæ
swoich czynnoœci.
Na d³ugim pasku brystolu
domierzaj¹ linijk¹ kolejne
centymetry i oznaczaj¹ je.
Ozdabiaj¹ centymetr.
Dziurkaczem robi¹ dziurki
i zawi¹zuj¹ sznurek.
Karta pracy ucznia
nr 3
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela
D³ugi pasek
brystolu, mazaki,
linijka, o³ówek,
dziurkacz,
zszywacz, sznurek.
Potrafi m³otkiem przybijaæ
gwoŸdzie i po³¹czyæ materia³
z drewnem.
Wykonanie pó³ki na drobiazgi.
Ogl¹daj¹ demonstrowan¹ pó³kê
na drobiazgi. Zapoznaj¹ siê
ze sposobem jej wykonania.
Analizuj¹ poszczególne etapy
pracy. Tn¹ deskê na czêœci.
Karta pracy ucznia
nr 4
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela
Pi³ka rêczna do
drewna, papier
œcierny, gwoŸdzie,
m³otek, pas
grubego materia³u,
no¿yczki.
Zaznaczaj¹ miejsca, w których
nale¿y przymocowaæ p³ótno.
Przybijaj¹ je gwoŸdziami do
desek. Oceniaj¹ swoj¹ pracê.
Potrafi przybijaæ gwoŸdzie
m³otkiem i po³¹czyæ materia³
z drewnem.
Wykonanie wieszaka na pantofle. Analizuj¹ kolejnoœæ czynnoœci
potrzebnych do wykonania
wieszaka na pantofle.
Przygotowuj¹ deskê o podanych
wymiarach.
Za pomoc¹ gwoŸdzi
przymocowuj¹ do niej kilka
prostok¹tów z dermy. Wiertark¹
rêczn¹ wierc¹ otwory do
powieszenia wieszaka.
Karta pracy ucznia
nr 5
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
Derma lub p³ótno,
wiertarka rêczna,
deska, m³otek,
gwoŸdzie.
238
33466356.004.png 33466356.005.png 33466356.006.png 33466356.007.png 33466356.008.png 33466356.009.png 33466356.010.png 33466356.011.png 33466356.012.png
MODEL VI
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
WYKONANIE PAMIĘTNIKA
1. Nauczyciel powinien zaprezentowaæ uczniom kilka gotowych pamiêtników ró¿nego kszta³tu i formatu.
2. Wspólna analiza planu pracy:
a. u³ó¿ na stole: kartki bloku technicznego, sztywny karton, o³ówek, linijkê, dziurkacz, w³óczkê lub sznurek, papier
samoprzylepny, klej, no¿yczki, kostkê introligatorsk¹, pisaki,
b. z kartek bloku technicznego wytnij prostok¹ty 10 cm x 20 cm (oko³o 20 szt.),
c. zagnij ka¿d¹ kartkê 2 cm od brzegu przy pomocy kostki introligatorskiej,
d. zrób dziurkaczem po dwie dziurki na krótszej krawêdzi ka¿dej kartki,
e. z dwóch kartek sztywnego kartonu wykonaj ok³adkê o takich samych wymiarach,
f. ozdób ok³adkê papierem samoprzylepnym,
g. w³ó¿ sznurek w dziurki i zwi¹¿ wszystkie kartki.
3. Samodzielna praca uczniów.
4. Wystawa gotowych pamiêtników.
WYKONANIE PUDEŁKA NA SKARBY
1. Nauczyciel powinien zaprezentowaæ uczniom gotowe pude³ko.
2. Wspólna analiza planu pracy:
a. przygotuj 12 widokówek, ig³ê, kordonek, no¿yczki, linijkê, o³ówek, guzik,
b. z czterech widokówek zrób kwadraty o boku równym krótszemu bokowi widokówki,
c. z³ó¿ i sklej widokówki parami (pamiêtaj, by by³y widoczne obrazki),
d. ka¿d¹ parê zszyj ozdobnym œciegiem, tak zwanym "p³otkiem",
e. po³¹cz je w œcianki pude³ka górê zostawiaj¹c pust¹,
f. przy jednej krawêdzi umocuj wieczko i zrób uszko,
g. na jednej ze œcian przyszyj guzik,
h. zamknij swoje pude³ko.
3. Samodzielna praca uczniów.
4. Wystawa gotowych pude³ek.
WYKONANIE MIARY
1. Nauczyciel powinien zaprezentowaæ uczniom gotow¹ miarê.
2. Wspólna analiza planu pracy:
a. przygotuj mazaki, linijkê, o³ówek, dziurkacz, zszywacz, sznurek, no¿yczki, brystol,
b. z brystolu przygotuj d³ugi pasek - po³¹cz cztery paski o d³ugoœci 30 cm i szerokoœci 20cm za pomoc¹ zszywacza,
c. za pomoc¹ linijki zaznacz o³ówkiem na obu krawêdziach brystolu punkty w odstêpach centymetrowych,
d. flamastrem po³¹cz ze sob¹ punkty u góry i u do³u miarki oraz w odstêpach co 5 centymetrów, pozosta³e linie rysuj
cienkopisem,
e. skopiuj na kolorowy papier lub foliê cyferki, które nakleisz na miarce,
f. na górze miary mo¿na zrobiæ ozdobn¹ g³owê, np. wê¿a lub ¿yrafy,
g. na górze dziurkaczem zrób dziurki i zawi¹¿ sznurek.
3. Samodzielna praca uczniów.
4. Wystawa gotowych miar.
239
33466356.013.png 33466356.014.png 33466356.015.png 33466356.016.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
PÓŁKA NA DROBIAZGI
1. Nauczyciel powinien zaprezentowaæ uczniom gotow¹ pó³kê na drobiazgi.
2. Wspólna analiza planu pracy:
a. przygotuj: drewnian¹ deseczkê o wymiarach 80 cm x 10 cm, pas materia³u (p³ótna) 10 cm x 100 cm, gwoŸdziki
(oko³o 50 szt.), rêczn¹ pi³kê do drewna, no¿yczki, rêczn¹ wiertarkê, m³otek, papier œcierny, linijkê, o³ówek, haczyk,
b. deskê potnij na cztery deseczki o d³ugoœci 20 cm,
c. wyg³adŸ papierem œciernym ich boki,
d. skrajne krótsze dwie krawêdzie p³ótna przybij do krótszych boków deski, (po 4 gwoŸdzie z ka¿dej strony),
e. z pozosta³ymi deskami postêpuj podobnie przybijaj¹c je w górê co 10 cm,
f. przy pomocy osoby doros³ej wbij w œcianê haczyk i zawieœ pó³kê.
3. Samodzielna praca uczniów.
4. Wystawa gotowych pó³ek.
WIESZAK NA PANTOFLE.
1. Nauczyciel powinien zaprezentowaæ uczniom gotowy wieszak na pantofle.
2. Wspólna analiza planu pracy:
a. przygotuj: drewnian¹ deskê, materia³ (p³ótno) lub dermê, gwoŸdziki (oko³o 100 szt.), rêczn¹ pi³kê do drewna,
no¿yczki, rêczn¹ wiertarkê, m³otek, papier œcierny, linijkê, o³ówek,
b. za pomoc¹ pi³ki rêcznej wytnij deskê o wymiarach 50 cm x 25 cm,
c. wyg³adŸ papierem œciernym jej boki,
d. rêczn¹ wiertark¹ wywieræ w górnych rogach deski dwa otwory,
e. no¿yczkami wytnij z dermy 3 prostok¹ty o wymiarach 25 cm x 18 cm,
f. przy pomocy m³otka i gwoŸdzi przybij kieszenie na desce zachowuj¹c dwucentymetrowe przerwy (zrób 1 cm
zak³adki z ka¿dej strony, a gwoŸdzie przybijaj, co 2 cm).
3. Samodzielna praca uczniów.
4. Wystawa gotowych prac.
LITERATURA:
1. U. Barff, Z³ota ksiêga pomys³ów - ka¿de dziecko to potrafi, Oficyna Wydawnicza Delta WZ, Warszawa 1992.
2. J. Beck, A. D¹browski, J, Kazberuk, Praca technika w klasach I - III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne,
Warszawa 1978.
240
33466356.017.png
MODEL VI
KARTA PRACY UCZNIA NR 1
PAMIĘTNIK
CZYNNOŚCI:
u³ó¿ na stole: kartki bloku technicznego, sztywny karton, o³ówek, linijkê, dziurkacz, w³óczkê lub
sznurek, papier samoprzylepny, klej, no¿yczki, kostkê introligatorsk¹, pisaki,
z kartek bloku technicznego wytnij prostok¹ty 10 cm x 20 cm (oko³o 20 szt.),
zagnij ka¿d¹ kartkê 2 cm od brzegu przy pomocy kostki introligatorskiej,
zrób dziurkaczem po dwie dziurki na krótszej krawêdzi ka¿dej kartki,
z dwóch kartek sztywnego kartonu wykonaj ok³adkê o takich samych wymiarach,
ozdób ok³adkê papierem samoprzylepnym,
w³ó¿ sznurek w dziurki i zwi¹¿ wszystkie kartki.
241
33466356.018.png 33466356.019.png 33466356.020.png 33466356.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin