4_szlachetne_prawdy.pdf

(299 KB) Pobierz
Cztery Szlachetne Prawdy
Je»eli człowiek dostrzega niepewno±¢ i ból w ±wiecie, i nie zapomina tego co zaobser-
wował, nie mo»e unikn¡¢ pytania o ±wiat i o swój stosunek do ±wiata. Budda wskazuje mu
gdzie szuka¢ i co robi¢ by si¦ odnale¹¢. Dawanie jest przyjemne samo w sobie i zach¦ca
do wyrzeczenia. Etyka zapewnia bezpiecze«stwo braku wyrzutów sumienia. Szcz¦±cie nie-
bia«skie lub te czysto ±wiatowe osi¡gane jest przez dobre czyny płyn¡ce z nie-chciwo±ci,
nie-nienawi±ci i rozwagi.
Zmysłowe przyjemno±ci trwaj¡ krótko i s¡ kosztowne, inaczej ni» przyjemno±ci wyrze-
czenia. Oto jak przygotowany zostaje grunt pod fundamenty Nauki Buddy. Umysł tak
postrzegaj¡cy, zdolny jest do wgl¡du w to o czym wła±ciwie s¡ Cztery Prawdy. Nieubła-
gana przemijalno±¢ do±wiadczenia jest ju» odczuwana. Na pytanie co jest fundacj¡ Nauki
Buddy odpowied¹ brzmi: Cztery Szlachetne Prawdy. Stanowi¡ one temat jego pierwszego
kazania wygłoszonego w Benares. Oto one:
Oto ta Szlachetna Prawda o Cierpieniu: narodziny s¡ cierpieniem, staro±¢ jest cierpie-
niem, choroba jest cierpieniem, ±mier¢ jest cierpieniem, »al, płacz i rozpacz s¡ cierpieniem.
Stowarzyszenie si¦ z tym co nie lubiane jest cierpieniem, rozł¡ka z tym co ukochane jest
cierpieniem, nie uzyskanie tego co si¦ pragnie jest cierpieniem, w skrócie, pi¦¢ agrega-
tów (do±wiadczenia) jako obiekty chwytania s¡ cierpieniem. Oto ta Szlachetna Prawda
o Powstaniu Cierpienia: to pragnienie, generuj¡ce przyszłe istnienie, z towarzysz¡cymi
mu rozkosz¡ i chciwo±ci¡, rozmiłowaniem to w tym to w tamtym, to jest, pragnienie zmy-
słowych przyjemno±ci pragnienie istnienia, i pragnienie nie-istnienia. Oto ta Szlachetna
Prawda o Wstrzymaniu Cierpienia: to jest, odsuniecie, opuszczenie i wstrzymanie tego
samego pragnienia, zaprzeczenie mu, rezygnacja z niego, pozostawienie go w tyle, od-
rzucenie pragnienia. Oto ta Szlachetna Prawda o Drodze Prowadz¡cej do Wstrzymania
Pragnienia, to jest O±mioraka Szlachetna cie»ka, mianowicie, wła±ciwy pogl¡d, wła±ci-
we my±lenie, wła±ciwa mowa, wła±ciwe działanie, wła±ciwe ±rodki utrzymania, wła±ciwy
wysiłek, wła±ciwa uwa»no±¢, wła±ciwa koncentracja.
Ta fundacja jest niepodwa»alna, poniewa» nie spoczywa na metafizycznej teorii, czy
spekulacji czy dogmacie, ale na aktualnym do±wiadczeniu, odartym z nie daj¡cych si¦ zwe-
ryfikowa¢ hipotez. To na tej pewnej fundacji oparta jest cała struktura buddyjskiej etyki.
To perfekcyjna wizja Buddy, ukazuj¡ca jak człowiek i ±wiat w którym »yje, wzajemnie
na siebie oddziaływaj¡. Trafno±¢ tej wizji jest bezpo±rednio dostrzegana przez my±l¡cego
człowieka, i wymusza na nim prowadzenie moralnego »ycia, je»eli chce unikn¡¢ cierpie-
nia, tak jak wiedza uzyskana przez dziecko o tym jak parzy ogie«, powstrzymuje je od
wło»enia r¦ki w płomienie. Jest te» on pobudzany i przynaglany do duchowego rozwoju
i osi¡gni¦cia celu ostatecznej błogo±ci — przez ±wiadectwo tych, którzy to zrealizowali.
Teistyczne religie ciesz¡ si¦ prowadzeniem moralnego »ycia dzi¦ki przykazaniom, z pod-
stawowym argumentem wysuwanym za ich przestrzeganiem, »e człowiek winien jest po-
słusze«stwo z wdzi¦czno±ci dla swego stwórcy. Z tego te» cz¦sto dowodzi si¦, »e dobre
i moralne »ycie jest nieuniknione zwi¡zane z Kreatorem — Bogiem. Budda pokazuje jak
złudne jest to zało»enie. I znów, próby zbudowania systemu etyki na bazie współczesnej
nauki, niezale»nie od koncepcji Boga stworzyciela ±wiata, s¡ wi¡»¡ce, gdy» prawdziwe
naukowe dane nie s¡ ani moralne ani niemoralne; i zobowi¡zuj¡ do wprowadzenia jakiej±
2
obcej doktryny, takiej jak Imperatyw Kategoryczny — postulowanej subiektywnej zdolno-
±ci zakładaj¡cej bezpo±rednie postrzeganie obiektywnego obowi¡zku do wykonania, bez
konieczno±ci usprawiedliwienia tego. Tu nie daj¡ce si¦ przezwyci¦»y¢ kłopoty, nie roz-
ł¡cznie zwi¡zane z takimi nie podlegaj¡cymi weryfikacji tezami s¡ przez Budd¦ omijane,
który w swej czystej i jasnej wizji pokazuje, »e nie ma potrzeby hipotetycznych zdolno±ci
percepcyjnych by rekomendowa¢ Dobre »ycie. Cztery Szlachetne Prawdy, jak powiedzie-
li±my, s¡ fundacj¡ buddyjskiej struktury etycznej. Bazuje ona nie na boskim objawieniu,
nie na dogmacie, nie na hipotezach, ale na daj¡cych si¦ zweryfikowa¢ faktach do±wiad-
czenia, obiektywnych i subiektywnych. wiat do±wiadczenia (niezale»nie czy niebia«ski
czy ten ziemski) Budda znajduje niesatysfakcjonuj¡cym, poniewa» nie da si¦ w nim od-
szuka¢ niczego co byłoby rzeczywi±cie trwałym schronieniem, przed uniwersalnym nurtem
zmian i powstawania. To pierwsza prawda. Subiektywny akt pragnienia, chwytaj¡cego
i odrzucaj¡cego liczne aspekty pi¦ciu agregatów do±wiadczenia tworzy prawd¦ o Cierpie-
niu (pragnienie samo wchodzi w obr¦b agregatu determinacji). To manifestuje si¦ w formie
po»¡dania i nienawi±ci, chciwo±ci i mdło±ci, działaj¡c jako kamma, która utrzymuje pi¦¢
agregatów do±wiadczenia w dynamicznym procesie zmiany i kontynuacji zwanym „»y-
ciem”. To druga prawda. Obiektywne do±wiadczenie, Prawda o Cierpieniu jest jak klatki
na ta±mie filmowej: pragnienie animuje je jak obroty ta±my przez projektor na ekran, i cały
proces pi¦ciu agregatów determinuj¡cych do±wiadczenie jest jak ruchomy film, widziany
przez ±wiadom¡ publiczno±¢. Wstrzymanie tego pragnienia z konsekwentnym wstrzyma-
niem procesu pi¦ciu agregatów, to nie-zdeterminowana Nibbana. To wstrzymanie całego
cierpienia, najwy»sza z mo»liwych błogo±¢ w porównaniu do której błogosławie«stwo ja-
kiegokolwiek nieba (nawet niematerialnego — arupa ) jawi si¦ jako bezwarto±ciowe, gdy»
nie trwa wiecznie. Nibbana mo»e by¢ poznana tylko przez osobist¡ realizacj¦, na drodze
rozwoju cie»ki do niej prowadz¡cej. Realizacja nieodwołalnie transformuje i oczyszcza
charakter. To trzecia prawda. Droga na której przeci¦tny człowiek mo»e interpretowa¢
swoje do±wiadczenie, organizowa¢ swoje »ycie i uspokaja¢ sw¡ mentaln¡ postaw¦, w ce-
lu realizacji wstrzymania i osi¡gni¦cia niezachwianej błogo±ci, czyni¡c je faktycznymi, to
O±mioraka Szlachetna cie»ka. To czwarta prawda. Czasami pada pytanie, czy osi¡gniecie
poziomu arahata nie jest celem egoistycznym. Gdyby oznaczało to jaki± rodzaj nadrz¦d-
nego nieba, gdzie człowiek kontynuuje swe osobiste »ycie i cieszy si¦ przyjemno±ciami
jakkolwiek wysublimowanymi, odpowied¹ byłaby tak. Ale finałowe osi¡gniecie Nibbany,
stanie si¦ arahatem nie oznacza nic z tych rzeczy. To eliminacja koncepcji, koniec egoizmu,
samo-powstawania i zniesienie wyobra»enia „Ja jestem”.
Upasiva spytał: „Kiedy arahat odszedł, czy ju» dłu»ej nie istnieje? Lub czy trwa po
wsze czasy?”. Budda odpowiedział: „Upasivo, nie ma miary na tego kto tak odszedł. Nie
ma w nim nic przez co mógłby by¢ opisany. Kiedy wszelkie idee zostały zniesione, wszelkie
drogi opisu zostały zniesione”.
O±mioraka Szlachetna cie»ka jest buddyjskim kodem moralnym i etycznym. Je»eli
człowiek wybrał t¡ ±cie»k¦, to jego obowi¡zkiem, o ile mo»emy tu u»y¢ tego terminu, jest
ustawi¢ j¡ na pierwszym miejscu, co przybiera form¦ nieugi¦tego d¡»enia do celu. Jego
sukces w osi¡gni¦ciu celu jest prawdziw¡ zach¦t¡, jedyn¡ i prawdziw¡ nadziej¡ dla innych
3
w ±wiecie, ci¡gle uchwyconych w kolisku istnienia, powtarzaj¡cego si¦ cyklu narodzin
staro±ci i ±mierci. Człowiek który zrealizował poziom arahata, trzyma wrota otwarte dla
innych. Jest on najmniej egoistycznym ze wszystkich ludzi.
Oto krótkie obja±nienie ±cie»ki: WŁACIWY POGLD (zrozumienie czterech szla-
chetnych prawd). WŁACIWE MYLENIE (my±li wyrzeczenia-nie złej woli, nie-
krzywdzenia obejmuj¡ Wiedz¦) WŁACIWA MOWA (powstrzymanie si¦ od kłamstwa,
oszczerstw, obrazy i obmowy). WŁACIWE RODKI UTRZYMANIA (pi¦¢ rodzajów
handlu, w które człowiek ±wiecki nie powinien si¦ anga»owa¢: handel broni¡, »ywymi
istotami, mi¦sem alkoholami i truciznami) obejmuj¡ etyk¦. WŁACIWY WYSIŁEK (nie
wywoływanie niepowstałego zła, zaniechanie powstałego zła, wywołanie niepowstałego
dobra i rozwój, utrzymanie i doskonalenie powstałego dobra. WŁACIWA UWANO
(kontemplacja do±wiadczenia takim jakim jest, mianowicie kontemplacja ciała jako cia-
ła, uczu¢ jako uczu¢, umysłu jako umysłu, mentalnych obiektów (idei) jako mentalnych
obiektów, i WŁACIWA KONCENTRACJA (cztery rodzaje absorpcji) lub jednoczenie
umysłu obejmuj¡ koncentracj¦. Jak tetrapod zawsze stoi na gruncie, jakkolwiek upad-
nie, tak i cztery prawdy s¡ zawsze do zastosowania jako przewodnik pomocny do os¡du,
w ka»dym do±wiadczeniu. To standard dzi¦ki któremu człowiek mo»e, id¡c przez »ycie
w jakichkolwiek okoliczno±ciach, odnale¹¢ lepsz¡ drog¦ i dokona¢ swego wyboru. Nawet
je»eli okoliczno±ci s¡ poza jego kontrol¡, ci¡gle jest wolny by wybra¢ postaw¦ co do nich,
¢wicz¡c odpowiedzialno±¢ i zmniejszaj¡c cierpienie własne jak równie» cierpienie innych.
Tekstdobezpłatnegorozpowszechniania.Mo»eszwydrukowa¢kopi¦tegotekstunawłasnyu»y-
tek.Mo»eszprzeformatowa¢tendokumentiwtakzmienionejformierozprowadza¢nakompute-
rachlubwsieciachkomputerowych,podwarunkiem,»edost¦porazdalszadystrybucjapozostan¡
bezpłatne.Wka»dyminnymwypadkuzastrzegasi¦wszelkieprawa.
Oryginałmo»naznale¹¢natejstronie:
ródło:PathPressc 1997-2007
Redakcjaportalutłumacze«buddyjskich: http://SASANA.PL/
Tłumaczenie:Sławomir
4
78445689.002.png 78445689.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin