6.doc

(51 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: przepisy ruchu drogowego

2. TEMAT: Znaki poziome

3. CELE:

a) poznawczy - zapoznanie się z funkcją, rodzajami, rozmieszczeniem i treścią poznawanych znaków poziomych

b) kształcący - wykształcenie właściwych reakcji i zachowań w świetle informacji niesionych przez znaki poziome

c) wychowawczy - uwrażliwienie na odpowiedzialne zachowanie wobec znaków, w odniesieniu do danej sytuacji oraz innych uczestników ruchu

4. METODA: wykład ilustrowany - prezentacja

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansze ze znakami

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45’

8. PROWADZĄCY: ………………..

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

Część
organizacyjna

- przywitanie

- sprawdzenie obecności.

- w nawiązaniu do poprzednich zajęć dotyczących oznakowania pionowego proszę przypomnieć w kilku zdaniach znaczenie, sposób zachowania, funkcje, etc. znaku B20 „stop"?

- jak zachowujemy się przejeżdżając obok znaku ostrzegawczego A16 „przejście dla pieszych”?

Dziękuję za odpowiedzi:

3-5’

 

2

Wprowadzenie

- tematem dzisiejszych zajęć będą znaki drogowe poziome.

Naszym zadaniem będzie poznanie celowości stosowania oznakowania poziomego, jego wymowy i sposobu oddziaływania na kierowców.

Spróbujemy wykazać, że znaki poziome i pionowe wzajemnie się uzupełniają, co znacznie poprawia stan bezpieczeństwa na drogach. Omówimy także oznakowanie poziome odblaskowe. Podczas zajęć posłużymy się planszami zawierającymi symbole oznakowania poziomego.

A zatem:

2-6’

 

3

Część
właściwa

Jednak najwięcej oznakowania poziomego występuje w kolorze białym I tak:

P 1 - linia pojedyncza przerywana - w, której kreski są krótsze lub równe przerwom, wyznacza pas ruchu.

P 2 - linia pojedyncza ciągła-oddziela pasy o rym samym kierunku, nie wolno jej przejeżdżać.

P 3 - linia jednostronnie przekraczalna-zakaz przejeżdżania przez nią od strony linii ciągłej (wyjątek - powrót po wyprzedzaniu) - wyjaśnić! Jeżeli w linii przerywanej kreski są dłuższe od przerw to zbliżamy się do miejsca niebezpiecznego gdzie linia przejdzie w podwójną ciągłą, np. przed skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym, przejściem dla pieszych.

P 4 - linia podwójna ciągła-oddziela pasy o przeciwnych kierunkach, nie wolno jej przejeżdżać.

P 5 -linie podwójne przerywane- po obu stronach pasa ruchu - oznaczają pas o zmiennym kierunku ruchu sterowanym sygnałami świetlnymi -sygnalizator-84. -wyjaśnić (dojazd - powrót -duże miasto; ruch wahadłowy).

P 6 -linia ostrzegawcza-ostrzega o zbliżaniu się do miejsc niebezpiecznych-skrzyżowania, przejścia.

P 7a -linia krawędziowa przerywana - wyznacza krawędź jezdni-zezwala na zatrzymanie, postój na poboczu poza jezdnią.

P 7b -linia krawędziowa ciągła -wyznacza krawędź jezdni - zakazuje zatrzymywania na jezdni i poboczu.

P 8 -strzałka kierunków a-osiem wzorów -(omówić na planszach; zwrócić uwagę na zawracanie.)

P 9 -strzałka naprowadzająca-oznacza nakaz wjazdu na sąsiedni pas ruchu, (przedyskutować zachowanie kierującego)

P 10 -przejście dla pieszych - (omówić zachowania) P 11 -przejazd dla rowerzystów-(omówić zachowania)

P 12 - Linia bezwzględnego zatrzymania-występuje ze znakiem pionowym „stop", dodatkowo może być namalowany na jezdni napis „stop". Ta szeroka jakże ważna linia, wskazuje miejsce bezwzględnego zatrzymania niezależnie od występującej sytuacji na drodze. Inaczej mówiąc nawet gdy skrzyżowanie jest puste- a niema sygnalizacji świetlnej- bezwzględnie zatrzymujemy się. Po zatrzymaniu, zależnie od sytuacji, stosując przepisy ruchu drogowego wznawiamy jazdę.

Towarzyszy temu szczególna ostrożność, (omówić)

P 13 - linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów - występuje ze znakiem pionowym „ustąp pierwszeństwa przejazdu" wskazuje miejsce ewentualnego zatrzymania pojazdu. Dodatkowo na jezdni mogą być namalowane „trójkąty podporządkowania", (omówić)

P 14 -Linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów-wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu przed przejściem dla pieszych lub sygnalizacją świetlną (szczególna ostrożność-omówić)

P 15 - trójkąt podporządkowania-może występować razem z P 13, omówiony wyżej.

P 16-napis stop-może występować razem z P12, omówiony wyżej.

P 17 - LINIA przystankowa-wyznacza na jezdni miejsce przystanku pojazdów wykonujących regularny odpłatny przewóz osób (tramwaj, trolejbus, autobus). Na liniach przystankowych zabrania się zatrzymywania innych pojazdów (możemy po nich jeździć).

P 18 -stanowisko postojowe-miejsce wyznaczone na postój pojazdów.

P 19 -linia wyznaczająca pas postojowy - wyznacza pas postojowy wzdłuż krawędzi jezdni - szerokie, krótkie linie.

P 20 -koperta-oznacza stanowisko postojowe dla określonych pojazdów.

P 21 -powierzchnia wyłączona - oznacza powierzchnię drogi, na którą wjazd, zatrzymywanie, postój są zabronione. Oznakowanie to traktujemy jako wysepki na drodze.

P 22bus - napis ten oznacza pas ruchu przeznaczony dla pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach (autobus, trolejbus).Można na znaku informacyjnym D 11; D 12; spotkać dodatkowy napis „taxi", który będzie zezwalał taksówkom na jazdę po tym pasie. Inni uczestnicy ruchu nie mogą korzystać z tego pasa ruchu,

P 23 - rower- oznaczą drogę lub jej część przeznaczoną dla ruchu              i rowerów jednośladowych. Kierowca musi zachować szczególną ostrożność na przejazdach dla rowerzystów. Także pieszy nie powinien i chodzić po drogach dla rowerów.

P 24 - miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej- często się zdarza, że zdrowi zajmują te miejsca nie rozumiejąc trudów w poruszaniu się osoby niepełnosprawnej. Nie zajmujmy tych miejsc.

P 25 - próg zwalniający-wypukłość na jezdni w celu spowolnienia ruchu, często stosowana na drogach osiedlowych, w strefach zamieszkania.

Kończąc rozważania nad znakami poziomymi możemy pokusić się o podsumowanie i sprawdzenie zapamiętanych informacji.

35’

 

45

Część
końcowa

Aby utrwalić temat zajęć zadam kilka pytań sprawdzających:

1- proszę omówić znak poziomy P12-linia bezwzględnego zatrzymania.

2- proszę przedstawić sposoby stosowania i oddziaływania oznakowania poziomego odblaskowego na kierowcę.

3- gdzie są stosowane linie podwójne przerywane P5 - omówić podając przykłady.

W ramach pracy własnej proszę o przemyślenie i powtórzenie tematu dzisiejszych zajęć korzystając z kodeksu drogowego z komentarzem

Dziękuje

4-5 ‘

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin