Diagnoza w pielegniarstwie.doc

(157 KB) Pobierz

             

Czym jest diagnoza

- Pochodzi od greckiego słowa „diagnosis” oznaczającego rozpoznanie.

- Diagnoza w pojęciu ogólnym oznacza

„Rozpoznaflie jakiegoś stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów) w oparciu o

znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie” (S.Ziemski)

 

Konsekwencje ignorowania diagnozy w nauce i praktyce

- Osoby nie stosujące diagnozy w ramach swojego zawodu stają się dyletantami i są zależne ód decyzji                   współpracujących z nimi profesjonalistów z innej dziedziny

- Zatem:

- ktoś wyznaczy im zadania,

- ktoś wyraźnie wskaże co powinni robić,

- ktoś oceni ich pracę

Nie mają prawa w tej sytuacji uznać siebie za w pełni samodzielnych

 

Ewaluacja diagnozy pielęgniarskiej

Zmiana podejścia do diagnozy związany jest z:

- Definiowaniem dyscypliny

- Podstawami teoretycznymi dyscypliny

- Treściami kształcenia

 

 

Diagnoza w koncepcji potrzeb

- Definicja pielęgniarstwa -

Nauka i praktyka rozpoznawania, hierarchizowania i zaspakajania potrzeb.

- Teoria pielęgniarstwa - teoria potrzeb- formułowanie prawidłowości i uwarunkowań ich powstawania i               zaspakajania

- Kształcenie pielęgniarki- przekazywanie wiedzy o potrzebach bio-psycho-

społecznych, umiejętności ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi.

 

Diagnoza w koncepcji problemów

- Definicja pielęgniarstwa — nauka i praktyka rozpoznawaflia, hierarchizowania i

              rozwiązywania problemów.

- Teoria pielęgniarstwa — ukierunkowana na problemy, formułuje prawidłowości ich

              powstania i rozwiązywania

- Kształcenie obejmowałoby wiedzę o problemach, ich rozpoznawanie, rozumienie i

              radzenie sobie z nimi.

 

Diagnoza w koncepcji stanu

- Definicja pielęgniarstwa — nauka i praktyka rozpoznawaflia stanu w celu:

              promowania, potęgowania zdrowia, zapobiegania chorobom i ograniczeniom funkcjonowania lub w celu               pomocy w życiu z chorobą i niepełną sprawnością.


Diagnoza pielęgniarska w koncepcji stanu c.d.

- Teoria pielęgniarstwa — obejmowałaby analizę stanów i czynników sprzyjających i nie sprzyjających               prawidłowemu funkcjonowaniu człowieka, obejmowałaby typologizację stanów wymagających

              pielęgnacji oraz mechanizmów i uwarunkowań ich powstawania.

 

Diagnoza w koncepcji stanu c.d.

- Kształcenie dotyczyłoby:
- rozpoznawania i ceny stanu chorego z uwzględnieniem prognozy,

- określenie aktualnych i przyszłych problemów, trudności wynikających ze stanu pacjenta,

- umiejętności interpretowania i rozumienia stanu,

- radzenie sobie z oddziaływaniem na ten stan w sytuacjach typowych i sytuacjach trudnych.

 

 


Diagnoza pielęgniarska - definicja

- To rozpoznana lub przewidywana reakcja na aktualne lub potencjalne problemy zdrowotne! procesy życiowe, wyrażone jako ocena stanu biologicznego — psychicznego — społecznego, zagrożeń oraz możliwości człowieka, rodziny, grupy, społeczności.

 

Podział diagnoz uwzględnia

- Przedmiot diagnozy : diagnoza indywidualna, grupowa, rodziny i społeczności.

- Rodzaj diagnozy:przyczynowa, prognostyczna, klasyfikacyjna, fazy i znaczenia

 

Modyfikacja diagnozy ze względu na osobę diagnozowaną dotyczy:

- Cech osoby diagnozowanej ( np. stanu zdrowia)

- Sytuacji w jakiej znajduje się osoba diagnozowana (w domu rodzinnym, w oddziale szpitalnym, w oddziale opiekuńczym)


Modyfikacja diagnozy ze względu na zadania pielęgniarki

- Tego rodzaju modyfikacja powinna dać możliwość zróżnicowania diagnozy ze względu na:

- cel diagnozy (orientacja działań na profilaktykę, promocję zdrowia, współudział w terapii, opiekę środowiskową               lub instytucjonalną

- przyjętą koncepcję pielęgnowania ( w oparciu o teorię Orem, Henderson, Roy lub inną.)

 

Na czynności związane z diagnozowaniem składają się:

- Gromadzenie danych;

- Analiza danych, ocena i wnioskowanie;

- Formułowanie diagnozy.

 

Aby zapewnić kompletność i rzetelność informacji do diagnozy pielęgniarka powinna uwzględnić

- Wszystkie dostępne źródła informacji,

- Metody i techniki, które w określonych warunkach pracy i przy danych standardach wyposażenia można               zastosować,

- Rodzaj danych;

- Charakter danych;

- Zakres danych

 

Źródła informacji

- Pacjenci;

- Rodzina;

- Opiekunowie i inne osoby znaczące np. inna pielęgniarka, lekarz, pracownicy szkoły, liderzy społeczności               lokalnej;

- Wyniki pomiaru i badań fizykalnych przeprowadzonych przez pielęgniarkę;

- Wyniki i dane zawarte w dokumentach medycznych lub w innych dokumentach z których pielęgniarka korzysta.              ( urzędowe i osobiste pacjenta)

 

Metody i techniki zbierania informacji

- Wywiad i różne techniki jego prowadzenia: luźna rozmowa, ankieta, skale oceny i samooceny

- Obserwacja

- Lustracja terenu

- Analiza dokumentów

- Pomiary

 

Wywiad

- Polega na zbieraniu informacji poprzez zadawanie pytań.

- Pytania muszą być świadomie ukierunkowane i mieć określony cele, poznawcze lub wyjaśniające.

- Wywiad prowadzony przez pielęgniarkę musi spełniać następujące wymagania:

- komunikatywność,

- zachowanie zasad intymności i szacunku

- zapewnienie korzystnych warunków fizycznych w trakcie trwania wywiadu.


Obserwacja - niekiedy stanowi główną metodę gromadzenia danych

- W sytuacji gdy:

* nie ma czasu ani możliwości, aby przeprowadzić wywiad, np. w stanach zagrożenia życia,

* z jakiegoś powodu nie można uzyskać danych na podstawie wywiadu

 

Rodzaje obserwacji

- Celowa — obserwacja konkretnego objawu, zmian w jego nasileniu, wyglądu

- Swobodna— spostrzeganie podczas wykonywania pewnych czynności

 

Elementy obserwacji

- Wygląd ogólny: budowa ciała, stan higieny, sposób poruszania się

- Mowa ciała: gesty, mimika, tiki

- Zmiany patologiczne na skórze

- Zachowania pacjenta i jego rodziny; wrażliwość, wydolność

- Emocje;ekspreSyine cechy mimiki, pocenie się, przyspieszony oddech

- Zachowania się pacjenta podczas rozmowy; intensywność głosu

 

Cechy obserwacji

- Celowość

- Systematyczność

- Obiektywność

- selektywność

 

Zasady obserwacji pacjenta

- Nawiązanie i utrzymanie dwustronnego, werbalnego i niewerbalnego kontaktu pomiędzy pielęgniarką a               pacjentem.

- Określenie celów obserwacji.

- Obserwowanie pacjenta i jego rodziny w sposób obiektywny.

- Prowadzenie obserwacja w sposób dyskretny, z zachowaniem poczucia intymności.

- Weryfikowanie uzyskanych, ale niepewnych informacji inną metodą.

- Odnotowywanie informacji uzyskanych metodą obserwacji w dokumentacji pacjenta.

- Poszanowanie osoby pacjenta, jego intymności i godności podczas obserwacji.

- Przejawianie w stosunku do pacjenta życzliwości, cierpliwości oraz stwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania i

              zrozumienia.

- Zagwarantowanie pacjentowi prawa do ochrony danych osobowych.


Obserwacja

- Gromadzenie danych z obserwacji można prowadzić przy zastosowaniu przygotowanego wcześniej kwestionariusza obserwacji, ewentualnie może to być notatka w dokumentacji pacjenta czy raporcie

 

Lustracja terenowa

- Jest specyficzną formą obserwacji, ukierunkowaną na określone cechy fizycznego środowiska danego regionu.

- Zadaniem lustracji terenowej przeprowadzonej przez pielęgniarkę jest określenie warunków terenowych, które:

- są niekorzystne dla zdrowia, stanowią zagrożenie ( np. ekologiczne) lub stanowią barierę (np.architektoniczną)               dla osoby niepełnosprawnej żyjącej w społeczności.

- sprzyjają zdrowiu lub mogą być wykorzystywane w działaniach na rzecz promocji zdrowia, usprawniania itp.

 

Analiza dokumentów

- Dokumenty urzędowe wystawione przez różne instytucje mają charakter danych obiektywnych i z tego powodu               traktowane są jako obowiązujące, rzetelne prawdziwe.

- Zawierają dane o:

- samym pacjencie wiek, adres, parametry zdrowotne, grupę krwi, ostatnie wyniki badań, zalecenia szpitalne dla               pielęgniarki

- środowisku — struktura wieku i liczba mieszkańców, ruch naturalny ludności, zachorowalność, przyczyny               zgonów, usługi opiekuńcze.

 


Analiza dokumentów

- Dokumenty osobiste- to wszystkie zapiski, wspomnienia, listy, dzienniki pisane przez pacjenta.

- Są one traktowane jako dane nieobiektywne, lecz mogą wyjaśnić wiele zachowań i reakcji pacjenta- stanowią               informację uzupełniającą

Gromadzenie informacji przez pielęgniarkę jest procesem, czynnością wykonywaną przez cały czas kontaktów z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem lokalnym.

 

Diagnoza indywidualna- charakterystyka, analiza i ocena stanu konkretnego pacjenta

- Indywidualny charakter działań pielęgniarki nakazuje, aby taki charakter miała diagnoza, nawet jeśli do zadań pielęgniarki zostaną dołączone; edukacja pacjenta, wsparcie społeczne, przygotowanie do samoopieki.

 

Diagnoza grupy społecznej

- Jest odpowiedzią na pytanie, w czym i jakiej pomocy należy udzielić rodzinie, aby zachować, wzmocnić lub poprawić stan jej zdrowia, przygotować ją do pielęgnowania zdrowia jej członków, do opieki i pielęgnowania ludzi chorych, niepełnosprawnych, z zaburzeniami zdrowia psychicznego lub zaburzeniami rozwoju.

 

Diagnoza społeczności lokalnej

- Pełni bardzo ważną rolę w procesie pielęgnowania. Może wyjaśnić wiele niekorzystnych zjawisk zdrowotnych występujących u podopiecznych np. na skutek zagrożeń ekologicznych, zwyczajów żywieniowych, natężenia uzależnień w populacji. Może również wskazać jakie są możliwości współdziałania w konkretnej społeczności

na rzecz zdrowia.

 

Rodzaje diagnoz

Typologiczafla

Genetyczna

Prognostyczna

Fazy

Znaczenia

 

Diagnoza typologiczna

- Należy ją uznać za najważniejszą i podstawową, gdyż w jej ramach podejmowane są decyzje

              dotyczące dalszych zadań.

- Polega na rozpoznaniu, zakwalifikowaniu rozpoznanego stanu do określonego typu.

- Zawiera ocenę czy konkretny stan wymaga interwencji i jakichkolwiek dalszych działań, czy też

              należy uznać, że stan ten odpowiada normie i najwyżej wymaga podtrzymania.

- W praktyce pielęgniarskiej jej znaczenie potega na możliwości zakwalifikowania stanu pacjenta do

              określonego typu np. pacjent sprawny, z ograniczoną sprawnością, z nadwagą itp

 

Diagnoza przyczynowa

- Polega na rozpoznaniu i wyjaśnieniu stanu w jakim znajduje się pacjent i znalezieniu możliwie jak najwięcej czynników, które doprowadziły do rozpoznanego stanu pacjenta, np. do powstania zagrożeń dla jego

zdrowia, przeszkód w powrocie do zdrowia, w adaptacji itp.

 

Diagnoza znaczeniowa

- Ma na celu wyjaśnienie jakiegoś stanu dla przebiegu całości procesów związanych ze zdrowiem lub chorobą.

 

Diagnoza prognostyczna

- Jej podstawą jest przewidywanie skutków zjawiska, stanu, sytuacji, w jakiej znalazł się pacjent czy rodzina.               Polega na znalezieniu danych, na podstawie których można przewidywać podjęcie określonych działań

* przewidywanie niekorzystnych skutków, reakcji, objawów, powikłań

* przewidywania, że konkretne działania będą miały pozytywny skutek

 







Diagnoza fazy

Ten aspekt diagnozy pielęgniarskiej uwzględnia zaszeregowanie danego stanu pacjenta do określonej fazy

o              Wyróżniamy:

o              1 Fazę zdrowia

o              2 Fazę zagrożenia

o              3 Fazę wstępną choroby

o              4 Fazę choroby

o              5 Fazę przewlekłą lub rekonwalescencję

o              6 Fazę terminalną

 

Faza w jakiej znajduje się pacjent, określa nie tylko zadania pielęgniarki, ale także zadania i rodzaj

aktywności pacjenta, niezbędną pomoc jaką powinien uzyskać, a także poziom aktywności rodziny i innych środowisk wspierających i rodzaj pomocy.

 

Trafne zakwalifikowanie stanu pacjenta do jednej z faz ma duże znaczenie w

planowaniu przez pielęgniarkę rodzajów kontaktu z pacjentem i podejmowaniu

przez nią konkretnych zadań.

 

W diagnozie pielęgniarskiej można wyodrębnić dwa podejścia wanalizie znaczenia:


1. Podejście obiektywne- skupia się na analizie znaczenia, jakie ma dany czynnik, objaw dla charakterystyki stanu, w jakim znajduje się pacjent, a także na tym, jakie jest znaczenie reakcji osoby chorej, członków rodziny

dla przebiegu analizowanego zjawiska lub procesu zdrowienia, rehabilitacji.

 

2. Podejście subiektywne- dotyczy określenia jakie są odczucia pacjenta, czym dla niego jest zdrowie i choroba, jakie znaczenie ma dla niego konkretny stan, sytuacja, objawy, dolegliwości, czynniki ryzyka, diagnoza lekarska, ograniczenia i sprawność.

 

Cechy poprawnej diagnozy

 

1. Diagnoza powinna być zwięzła i jasna, czytelna i zrozumiała dla każdej pielęgniarki i wszystkich członków               zespołu terapeutycznego

2. Diagnoza powinna uwzględniać negatywne i pozytywne elementy oceny stanu

              pacjenta, czyli:

* stan negatywny lub zagrożenie dla zdrowia wymagające działań pielęgniarki w celu ograniczenia, likwidacji,               przeciwdziałania powikłaniom,nawrotom choroby

* stan pozytywny, cechy mogące pomóc w aktywizowaniu pacjenta, możliwości edukacji

 

3. Diagnoza może być przedstawiona opisowo, zwłaszcza gdy istnieją trudności w ustaleniu przyczyny.

 

4. Diagnoza powinna zawierać nie tylko określenie stanu pacjenta, rodziny, społeczności, lecz również               uwarunkowania- przyczyny.

 

5. Formułowaniu diagnozy może służyć stosowanie różnych określeń cech negatywnych np. uszkodzenie,               zagrożenie, nadwyrężenie, brak, zniechęcenie deficyt, obniżenie, osłabienie,lęk, obawa, i pozytywnych np               aktywność, wzrost, poprawa, wyrównanie, ustąpienie itp.

Błędy diagnozy

o              Błędy powstałe na etapie gromadzenia danych

o              Błędy dotyczące wnioskowania

o              Błędy wynikające z braku wiedzy

 

Błędy powstałe w trakcie gromadzenia danych

-Błędy obserwacji (niezauważenie cech istotnych, spostrzeganie w postaci zmienionej jakościowo lub ilościowo               warunki obserwacji, spostrzeganie pod wpływem afektu objawów nieistniejących)

- Błędy wywiadu ( błędy sytuacyjne, wzajemna reakcja osób uczestniczących wywiadzie. Błędy w analizie               dokumentów

- Błędy pomiaru.

Błędy wnioskowania

- Błąd fałszywej przyczyny

- Błąd atrybucji (przypisywanie osobie diagnozowanej cech, których nie posiada, lub odmawianiu jej cech które               posiada.

- Schematyzm- zbyt ogólne potraktowanie danego stanu, bez uwzględnienia indywidualnych cech

- Pomieszanie walorów objawów (stałość i niestałość.

 


Błędy wynikające z braku wiedzy

* pominięcie niektórych objawów, dotyczy to zarówno obserwacji jak i rozmowy w czasie której pomija się pytania               o występowanie czy charakter objawów i sytuacji.

* nieznajomość norm np. ciśnienia, tętna, nie pozwoli na właściwą ocenę rozpoznanego stanu.

 

Narzędzia i skale stosowane w diagnozowaniu

Ocena ryzyka powstania odleżyn

Skala punktowa NORTON

Skala punktowa DOUGLAS

Skala pu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin