Kim są anioły.odt

(19 KB) Pobierz

KIM SĄ ANIOŁY?

Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, wypada najpierw zastanowić się nad samym słowem "anioł" i jego definicją słownikową. Większość słowników lub encyklopedii podaje następującą definicję:

Anioł - (gr.) 1.wg niektórych wierzeń religijnych: istota nadprzyrodzona, pośrednicząca między bóstwem a człowiekiem; 2.uosobienie, wcielenie wszystkiego, co dobre; 3.przedstawienie tej istoty w rzeźbie, malarstwie itp. jako uskrzydlonej postaci ludzkiej ("Mały Słownik Języka Polskiego" PWN, Warszawa 1996, str. 15)

Jeśli natomiast wziąć do ręki słownik bardziej "wyspecjalizowany" naszym oczom ukaże się następująca nota:

Anioł - (gr. angelos - poseł, wysłannik, zwiastun). Istota niematerialna, która w tradycji żydowskiej, chrześcijańskiej i islamie, traktowana jest jako pośrednik między Bogiem a ludźmi. Najczęściej utożsamiana jest z istotą doskonałą. Już najstarsze wersety Starego Testamentu zawierają wyobrażenia o aniołach, ale trudno uważać je za ustalone pojęcia teologiczne. Z nielicznych najstarszych tekstów wynika, że anioły mają udział w realizacji planów Bożych wobec człowieka, a stosowanie do poszczególnych ich etapów spełniają misje pomyślne [...] lub niepomyślne dla człowieka[...]. Nowy Testament wymienia też ich pośredniczenie w przekazywaniu ludziom Prawa Mojżeszowego (Dz 7,53; Ga 3,19), posługiwanie Chrystusowi ( Mt 4,11; 16,27; Łk 22,43) oraz jego uczniom (Dz 5,19). Niektórzy aniołowie szczególną opieką darzą małe dzieci (Mt 18,10), każdy zaś człowiek zdaje się mieć własnego anioła stróża (Dz 12,7). Wg spirytyzmu anioł to duch wyższego rzędu ("Słownik parapsychologiczny" - R.Preus, A.Czupryńska, P. Perz, 1993r. str.3)

Z kolei jeszcze inny podaje taką oto definicję:

Anioł - (hebr.: malakh) - słowo pochodzi od angiras, co w sanskrycie znaczy "duch Boży". 0d staroperskiego angaros (posłaniec); oraz od greckiego angelos (zwiastun). W języku arabskim anioł to malak (zapożyczenie z hebrajskiego). W potocznym użyciu słowo anioł zazwyczaj oznacza istotę nadprzyrodzoną, pośredniczącą miedzy Bogiem i człowiekiem (grecki daimon jest bliższy temu znaczeniu niż angelos).

We wczesnym chrześcijaństwie, a także w czasach przed chrześcijańskich określenia anioł i daimon (demon) były używane wymiennie, jak w przypadku pism św. Pawła i św. Jana. Idee anioła Żydzi przejęli od Persów i od Babilończyków w okresie niewoli. Dwaj znani z imienia aniołowie występujący w starym Testamencie, Michał i Gabriel, zostali wprost wzięci z mitologii babilońskiej. Trzeci znany z imienia anioł, Rafał (Rafael), pojawia się w Księdze Tobiasza. Całą naukę o aniołach - twierdzi Sale w przedmowie do swojego wydania Koranu (5. 31) - Mahomet i jego uczniowie zapożyczyli od Żydów, którzy, z kolei, imiona i nazwy hierarchii tych istot przejęli 0d Persów (por. Gaudefroy Demombynes, Narodziny islamu, 5. 221-224). Henoch, w pismach datowanych na pierwsze wieki po Chrystusie, a w przypadku niektórych ich fragmentów na wieki przed naszą erą, podaje imiona wielu aniołów (i demonów), jednak zostały one zignorowane przez autorów Nowego Testamentu, jakkolwiek pojawiały się we współczesnych dziełach, które nie zostały włączone do kanonu ksiąg świętych. Pisma Henocha cieszyły się dużą popularnością wśród autorów żydowskich traktatów gnostyckich, mistycznych i kabalistycznych. Rozkwit angelologii przypadł na okres od XI do XIII w., kiedy to w literaturze pojawiły się tysiące imion anielskich, często tworzonych metodą przypadkowego zestawiania liter alfabetu hebrajskiego, lub też przez dodawanie przyrostka ,,~el" do dowolnego słowa, które nadawało się do takiej manipulacji. Anioł, choć niematerialny, czyli bezcielesny, zazwyczaj był przedstawiany jako istota posiadająca lub tymczasowo zamieszkująca ciało, odziana i skrzydlata. Anioł, który służył diabłu, był aniołem upadłym lub demonem. Filon w Desomniis (0 snach) uważa, że aniołowie są bezcielesnymi inteligencjami. Twierdzi zarazem, że rabini mają w tej kwestii pogląd przeciwny, to znaczy traktują aniołów jako istoty materialne. Wg doktryny katolickiej aniołowie zostali stworzeni w pierwszych dniach Stworzenia lub nawet "przed wszelkim stworzeniem" (por. św. Tomasz z Akwinu, 0 substancjach czystych, 5. 329-331). W tradycji żydowskiej, aniołowie "odnawiają się co rano (por. Lm 3, 23) i powstają za każdym razem, kiedy Bóg nabiera tchu" (zob.Talmud Chagiga 14a). W systemie Pseudo-Dionizego aniołowie są najniższym z dziewięciu. ("Słownik aniołów, w tym aniołów upadłych" Gustav Davidson, tłum. J.Ruszkowski, Zysk i S-ka, 1998r)

Znalazłam jeszcze wiele tego typu not, jednak nie będę ich tutaj przytaczać, gdyż wszystkie są do siebie podobne i nadzwyczaj "suche". Te trzy w zupełności wystarczą do rozpoczęcia jakichkolwiek rozważań na temat pochodzenia i roli aniołów.

Najprawdopodobniej powstały one jeszcze przed stworzeniem świata. Według Biblii, a także współczesnej nauki Kościoła, anioły to "duchy niebiańskie, które służą Bogu w rozmaitych dziedzinach." Zdarzało się, że anioły drastycznie zmieniały bieg historii. Stworzone jako istoty delikatne i opiekuńcze, ukazywały też swą okrutną naturę. Potrafiły jednej nocy zamordować 70 tysięcy pierworodnych synów Egipcjan, jednym machnięciem skrzydeł zmiotły 185-tysięczną asyryjską armię. W Biblii czytamy, że są zdolne zatrzymać wiatr, spowodować wybuch wulkanu, błyskawice, trzęsienie ziemi, zarazę. Ale też bronią człowieka, wstawiając się za nim przed Bogiem. Im zawdzięczamy tzw. szczęśliwy zbieg okoliczności. Są doskonałe, jednak nawet one posiadają kilka niezbyt chlubnie zapisanych kart w swojej historii.

Stworzone zostały wcześniej niż człowiek, ale to człowieka Bóg postawił wyżej. Jeszcze zanim Bóg wypróbował wierność Adama, poddał próbie anioły. Przyprowadził je pewnego dnia przed oblicze pierwszego człowieka i rozkazał oddać mu cześć. Tradycyjne przekazy podają, że próby tej nie wytrzymał co trzeci anioł. Lucyfer, jeden z najwyżej postawionych w hierarchii aniołów, który nie zamierzał oddawać pokłonu istocie "z błota", zebrał podobnych sobie buntowników i tak rozpoczęła się wojna niebieska, która podobno trwa do dziś. Ale do tego jeszcze powrócimy...

"Anioły przychodzą po to, byśmy mogli uciec z tych piekieł i uwolnić się od naszych wyjących demonów.
Anioły przychodzą powiedzieć nam, że jesteśmy wolni, że nie powinniśmy żyć w strachu i nienawiści."
("Księga aniołów", S. Burnham)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin