Regulamin_OA.pdf
(
46 KB
)
Pobierz
24089527 UNPDF
Regulamin zaliczenia przedmiotu
Oprogramowanie Aplikacyjne
(VII sem. FT/IS)
Wersja z dnia 21.06.2008.
I. Informacje wstępne
I.1. Terminologia używana w dokumencie:
Katedra – Katedra Fizyki Teoretycznej i Informatyki Kwantowej na Wydziale FTiMS Politechniki Gdańskiej.
Zlecenie projektowe – podstawa do sporządzenia umowy na wykonanie prac projektowych, zawierające definicję projektu oraz
zlecenie prac Zespołowi Projektowemu. Zlecenia projektowe dostępne w tym semestrze zostały wykonane w poprzednim semestrze
podczas zajęć z Inżynierii Oprogramowania.
Zadanie projektowe (w skrócie: Zadanie lub Projekt) – projekt do zrealizowania w ramach przedmiotu. Celem Zadania jest
wytworzenie produktu spełniającego kryteria określone w Zleceniu Projektowym.
Zespół Projektowy (w skrócie Zespół) – grupa robocza złożona maksymalnie z 5 studentów przydzielonych do realizacji Zadania
Projektowego. Szczegółowe zasady tworzenia Zespołu określone są w punkcie II regulaminu.
Kierownicy Zespołów Projektowych (w skrócie: Kierownicy) – wytypowani studenci odpowiedzialni za nadzór nad Zespołami
Projektowymi oraz za realizację Zadania Projektowego. Szczegółowe zasady wyboru Kierowników są określone w punkcie II
regulaminu.
Opiekun Projektu (w skrócie: Opiekun) – pracownik dydaktyczny opiekujący się Zespołem Projektowym realizującym Zadanie
Projektowe. W praktyce jest to zazwyczaj osoba prowadząca zajęcia laboratoryjne do przedmiotu. Opiekun projektu kontroluje i ocenia
postępy prac oraz służy pomocą merytoryczną w zakresie projektu.
Harmonogram – szczegółowy przydział zadań cząstkowych każdemu członkowi Zespołu, a także oszacowanie osobo-godzin
potrzebnych na wykonanie każdego zadania cząstkowego. Harmonogram jest układany przez Kierownika z uwzględnieniem opinii
pozostałych studentów należących do Zespołu. Harmonogram musi być przedstawiony Opiekunowi pisemnie najpóźniej na drugich
zajęciach.
Klient – osoba lub instytucja zlecająca wykonanie Zadania Projektowego. Może pochodzić zarówno z Katedry jak i spoza niej. Jeżeli
Zlecenie Projektowe powstało z własnej inicjatywy Zespołu, rolę Klienta przejmuje Katedra.
Odbiór Techniczny – przekazanie Opiekunowi wszystkich wytworzonych w ramach realizacji Zadania produktów (dokumentacja, kody
źródłowe, wyniki testów, itp.) i uzyskanie od Opiekuna pewnej sumy punktów wynikającej z jakości Projektu. Jest to warunek
konieczny zaliczenia przedmiotu z pozytywną oceną. Odbiór Techniczny odbywa się na czternastych zajęciach laboratoryjnych.
Prezentacja – zaliczenie końcowe, które odbywa się przed Komisją Oceniającą i polega na zaprezentowaniu uzyskanych przez Zespół
produktów projektu, wyników testów i dokumentacji. Wybór formy prezentacji oraz osoby referującej zależy od Zespołu. Prezentacja
odbywa się najpóźniej na ostatnich zajęciach laboratoryjnych.
Komisja Oceniająca (w skrócie Komisja) – komisja powoływana w Katedrze do oceny Prezentacji. Komisja składa się z: kierownika
Katedry lub osoby przez niego delegowanej, pracownika prowadzącego wykład do przedmiotu, Klienta lub jego przedstawiciela oraz
Opiekuna Projektu. W przypadku, gdy jedna osoba pełni jednocześnie dwie funkcje (np. Opiekun jest jednocześnie Klientem), ma ona
prawo wyznaczyć dodatkową, wybraną przez siebie osobę do składu Komisji. W przypadku, gdy Klient nie może uczestniczyć w
Prezentacji, jego funkcję przejmuje pracownik prowadzący wykład do przedmiotu. W szczególnym przypadku dopuszczalne jest
uwzględnienie pisemnej opinii Klienta, gdy ten nie może przybyć na Prezentację, ale zapoznał się wcześniej z produktem.
W każdym przypadku w skład komisji powinny wchodzić co najmniej 3 osoby.
I.2.
Jedynym akceptowanym formatem przysyłanych dokumentów jest format PDF. Dokumenty dostarczane w innych
formatach będą traktowane jako niedostarczone.
II. Wybór Kierowników i Zespołu Projektowego
II.1. Wybór Kierowników powinien odbyć się na pierwszych zajęciach laboratoryjnych, lecz nie później niż na drugich. Kierownicy
pochodzą z zespołów, których projekty (wykonane podczas zajęć z Inżynierii Oprogramowania w VI semestrze) zostały wybrane do
realizacji w bieżącym semestrze.
II.2. Kierownik powinien charakteryzować się następującymi cechami:
–
duża wiedza merytoryczna,
–
umiejętność organizacji pracy,
–
zaufanie i autorytet wśród studentów,
–
łatwość komunikacji,
–
umiejętność motywowania, dyscyplinowania i egzekwowania wykonania wyznaczonych poszczególnym członkom zadań
cząstkowych.
II.3. Kierownicy typują osoby, które chcieliby mieć w swoim Zespole Projektowym (poza osobami, z którymi wykonywali Zlecenie
Projektowe w VI semestrze). Osoby te muszą pochodzić z zespołów, których projekty wykonane w VI semestrze nie zostały
wytypowane do realizacji w bieżącym semestrze. O ostatecznym przydziale osób, które nie znalazły się w żadnym Zespole
Projektowym, decyduje Opiekun Projektu przy uwzględnieniu opinii zainteresowanej osoby.
II.4. Tak dobrany Zespół Projektowy może jednomyślnie zmienić Kierownika Projektu. Nowy Kierownik musi pochodzić z tego samego
Zespołu. Zmianę wyboru Kierownika należy zgłosić najpóźniej na drugich zajęciach.
II.5. Zespół Projektowy, zarządzany przez Kierownika przystępuje do wykonania wybranego Zadania Projektowego. W przypadku, gdy
Klient pochodzi spoza Katedry, wskazane jest przed przejściem do realizacji Zadania podpisanie umowy, określającej szczegółowo
warunki jego wykonania, odbioru, wynagrodzenia dla Zespołu, kwestię praw autorskich i majątkowych.
III. Zasady prowadzenia zajęć
III.1. Harmonogram pracy w bieżącym semestrze jest przedstawiony w poniższej tabeli:
Lab. Temat zajęć
I (*) Omówienie przedmiotu, wstępny wybór Kierowników, wybór Zespołu.
II (*) Przedstawienie Harmonogramu z oszacowaniem osobo-godzin, ostateczny wybór kierowników. Oddanie skompletowanej
dokumentacji projektu.
III
IV
V (*)
Inspekcja.
Implementacja,
sporządzanie
dokumentacji
projektowej.
VI
VII
VIII (*)
Inspekcja.
IX
X
Oddanie wstępnej (przedtestowej) dokumentacji projektowej, zaprezentowanie efektów pracy.
XI
Testowanie,
wprowadzanie i
dokumentowanie
poprawek.
XII
XIII
Zreferowanie wyników testów i poprawek z nich wynikających, oddanie poprawionej dokumentacji.
XIV Odbiór Techniczny.
XV (*) Prezentacja.
(*) - zajęcia obowiązkowe dla wszystkich studentów
III.2. Zajęcia laboratoryjne I, II, V, VIII, XV są obowiązkowe dla wszystkich studentów. W razie nieusprawiedliwionej obecności,
nieobecny student otrzymuje dwa ujemne punkty karne. Honorowane są następujące usprawiedliwienia: lekarskie, WKU, sądowe.
III.3. Kierownik projektu musi uczęszczać na wszystkie zajęcia, w celu przedstawienia postępu w pracach Zespołu. Kierownik może
wydelegować na zajęcia inną osobę z Zespołu, jeżeli nie może przybyć na zajęcia z ważnych weryfikowalnych powodów (zwolnienie
lekarskie, WKU lub sądowe) lub gdy ta osoba jest bardziej odpowiedzialna za dany moduł cząstkowy. Jeżeli na zajęciach nie pojawi się
żadna osoba z zespołu, wówczas kierownik otrzymuje dwa ujemne punkty karne. Żadne zwolnienie (lekarskie, WKU bądź sądowe) nie
usprawiedliwia nieobecności wszystkich członków Zespołu.
III.4.1. Na zajęciach laboratoryjnych V oraz VIII odbędzie się inspekcja kodu. Każdy zespół przygotowuje fragment swojego kodu (2-3
strony formatu A4) w pięciu kserokopiach oraz krótkie (5-minutowe) omówienie tego kodu poparte prezentacją (multimedialną lub
rzutnikiem i foliami). Kserokopie muszą zawierać nazwę projektu oraz dane członków Zespołu. Po zakończeniu wszystkich prezentacji
każdy student wybiera (zgodnie z własnymi zainteresowaniami programistycznymi) kserokopię kodu cudzego Zespołu i wypełnia
formularz inspekcji po zapoznaniu się z kodem. Formularz należy wypełnić i oddać na danych zajęciach.
III.4.2. Opiekun ocenia formularze inspekcji i sortuje je od najlepiej (najbardziej kompetentnie i starannie) wypełnionych do najgorzej
wypełnionych. Następnie przydziela punkty:
–
3 studentów, którzy najlepiej wypełnili formularze inspekcji, otrzymuje po 5 punktów,
–
kolejnych 4 studentów otrzymuje po 4 punkty,
–
kolejnych 5 studentów otrzymuje po 3 punkty,
–
kolejnych 6 studentów otrzymuje po 2 punkty,
–
kolejnych 7 studentów otrzymuje po 1 punkcie,
–
pozostali studenci otrzymują zero punktów.
Punktów nie otrzymuje cały Zespół, lecz student, który wypełnił formularz inspekcji.
III.4.3. Po sprawdzeniu formularzy Opiekun przekazuje Kierownikowi sugestie dotyczące kodu. Zespół musi wprowadzić ewentualne
poprawki do przedstawionego kodu najpóźniej na drugich zajęciach laboratoryjnych po inspekcji (odpowiednio zajęcia VII i X).
III.4.4. Podczas każdej z dwóch inspekcji Zespół musi zaprezentować dwa różne fragmenty kodu.
III.5. Podczas fazy implementacyjnej i testowej (zajęcia III - XIII) każdy Zespół powinien spodziewać się wnikliwej analizy jakości
kodu, dokumentacji projektowej lub testów dokonanej przez Opiekuna. Poprzez jakość kodu rozumie się:
–
czytelność/przejrzystość,
–
odpowiednie nazewnictwo zmiennych i funkcji,
–
komentarze do kodu,
–
wygląd interfejsu użytkownika.
Poprzez jakość dokumentacji rozumie się:
–
czytelność/przejrzystość,
–
możliwość zrozumienia przez średnio zaawansowanego użytkownika.
Poprzez jakość testów rozumie się:
–
dokładność testów,
–
wprowadzanie i dokumentowanie wszelkich poprawek wynikających z negatywnych wyników testów.
Niespodziewana inspekcja Opiekuna może mieć miejsce trzy razy w przypadku każdego Zespołu. Po każdej inspekcji Opiekuna Zespół
ma tydzień na wprowadzenie poprawek i zaprezentowanie ich Opiekunowi.
IV. Punktacja i oceny
IV.1. Punkty przyznawane za poszczególne etapy prac podsumowuje poniższa tabela:
Punkty
Etap
10 Harmonogram.
10 Dokumentacja projektowa.
40 Implementacja, w tym:
10 pkt za poprawki wprowadzone po inspekcji kodu (2 x 5 pkt),
15 pkt za jakość kodu, dokumentacji, testów sprawdzanych losowo przez Opiekuna (3 x 5 pkt),
15 pkt za uwzględnianie innych sugestii Opiekuna oraz zaangażowanie w pracę.
10 Testowanie.
20 Odbiór Techniczny.
10 Prezentacja.
IV.2. Za każde opóźnienie prac przewidzianych przez Harmonogram, od liczby punktów przyznawanych za Harmonogram odejmowany
jest jeden punkt karny, lecz nie więcej niż łącznie 10 punktów karnych.
IV.3.1. Poprzez dokumentację projektową rozumie się:
–
jakość merytoryczną, prawidłowość wykonania dokumentu i wyczerpujący zakres zawartych w nim treści, postać i kompletność
dokumentacji,
–
instrukcję obsługi użytkownika,
–
ewentualne dokumenty w formie pisemnej, wymagane przez Opiekuna,
–
aneksy do dokumentów,
–
wszelkie inne formy pisemnego udokumentowania pracy wykonanej przez studentów.
IV.3.2. Dokumentacja projektu musi uwzględniać wszelkie poprawki Zlecenia Projektowego wprowadzone podczas fazy implementacji
oraz fazy testowania.
IV.4. Punkty przyznane za testowanie uwzględniają jakość i szczegółowość testów, a także poprawki wprowadzane na skutek
niekorzystnych wyników testów.
IV.5.1. Podczas realizacji Zadania, Kierownik otrzymuje punkty od Opiekuna w ramach oceniania bieżącego oraz od Komisji Oceniającej
w ramach Prezentacji (punkt IV.1. regulaminu).
IV.5.2. Przed Odbiorem Technicznym Kierownik ocenia członków swojego Zespołu przyporządkowując każdemu z nich procentowy
udział w stworzeniu Projektu. Przyznane procenty muszą sumować się do 100%, zaś całkowita pula punktów do podziału na członków
Zespołu będzie znana dopiero po przedstawieniu Prezentacji.
IV.5.3. Liczbę punktów zdobytych przez Zespół Projektowy (z wyłączeniem Kierownika) stanowi liczba punktów Kierownika pomnożona
przez liczbę członków danego Zespołów pomniejszoną o jeden.
IV.5.4. Tak powstałą pula punktów zostaje rozdzielona na członków Zespołu (z wyłączeniem Kierownika) zgodnie z przydziałem
procentowym zgłoszonym wcześniej przez Kierownika.
IV.5.5. Po rozdzieleniu punktów, Opiekun ma prawo do zwiększenia lub zmniejszenia liczby punktów każdemu z członków zespołu, lecz
nie więcej niż o 10%. Kryteriami są zaangażowanie w pracę i aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
IV.5.6. Dopiero po rozdzieleniu punktów przez Kierownika i po ewentualnym obniżeniu lub podwyższeniu liczby punktów, do liczby
punktów przydzielonych każdemu studentowi Opiekun przyznaje dodatnie punkty przyznane za wypełnienie formularza inspekcji lub
ujemne za nieobecności.
IV.5.7. Niezależnie od Opiekuna, prowadzący wykład ma prawo podwyższyć lub obniżyć punktację danego studenta, lecz nie więcej niż
o 10%. Kryteriami są obecność i aktywność na wykładzie oraz wynik ewentualnego końcowego sprawdzianu wiadomości.
IV.5.8. Punkty przeliczane są na oceny. Tabela przelicznikowa, w celu uniknięcia sterowania punktacją przez Kierowników, pozostaje
tajna aż do momentu zakończenia rozdziału punktów przez Kierowników.
IV.6.1. Przedmiot uważa się za zaliczony, pod warunkiem zdobycia przez studenta oceny co najmniej dostatecznej.
IV.6.2. Student, który nie zaliczył przedmiotu z powodu zdobycia niewystarczającej liczby punktów, ma szansę na uzyskanie zaliczenia
w sesji poprawkowej (na ocenę co najwyżej dostateczną) po zdaniu szczegółowego sprawdzianu wiadomości z wykładu.
Plik z chomika:
inf4
Inne pliki z tego folderu:
Regulamin_OA.pdf
(46 KB)
Regulamin_OA.pdf
(46 KB)
Inne foldery tego chomika:
Elektronika Ciala Stalego
Interfejsy Programowe Systemow Operacyjnych
Prawo Gospodarcze
PROGRAMOWANIE NISKIEGO POZIOMU
Tech Tw Stron Internetowych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin