Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka - Bogdan Suchodolski.txt

(530 KB) Pobierz
Polska Akademia Nauk  Komitet Prognozowania Perspektywicznego Rozwoju Kraju
Polska 2000"

EDUKACJA
KULTURALNA
A
EGZYSTENCJA
CZ�OWIEKA
Go�aszewska Maria
G�ralski Andrzej
Jakimowicz Andrzej
K�oskowska Antonina
Krzemie�-Ojak S�aw
Kunstler Mieczys�aw
Markowska Danuta
Morawski Stefan
Pachoci�ski Ryszard
Pielasi�ska Wies�awa
Plisiecki Janusz
Przec�awska Anna
Rudnia�ski Jaros�aw
Suchodolski Bogdan
Wo�kowski J�zef
Wojnar Irena
Winniczuk l.idia
�ygulski Kazimierz
Biblioteka Wydzia�u Pedagogiki
Uniwersytetu Warszawskiego



Ossolineum
Edukacja kulturalna a egzystencja cz�owieka
Polska Akademia Nauk � Komitet Prognozowania
Perspektywicznego Rozwoju Kraju �Polska 2000"
EDUKACJA KULTURALNA A EGZYSTENCJA CZ�OWIEKA
Konferencja w Jab�onnie k. Warszawy
w dniach 6-8 listopada 1982 r.
Zbi�r studi�w pod redakcj�
Bogdana Suchodolskiego
WROC�AW WARSZAWA KRAK�W GDA�SK ��D�
ZAK�AD NARODOWY IMIENIA OSSOLI�SKICH
WYDAWNICTWO  POLSKIEJ     AKADEMII     NAUK
1986
�Studia prognostyczne"
SPIS TRE�CI
Rada redakcyjna serii:
Jan Danecki (redaktor naukowy), Juliusz Gory�ski, W�adys�aw Markiewicz,
Zdzis�aw Sadowski, Andrzej Sici�ski, Bogdan Suchodolski (przewodnicz�cy)

95%
Ok�adk� projektowa�
Zdzis�aw D�ugosz
 Copyrighl by Zak�ad Narodowy im. Ossoli�skich - Wydawnictwo,  Wroc�aw 1986
Printed in Poland
PL ISSN 0079-3620
ISBN 83-04-01869-1
Zak�ad Narodowv im. Ossoli�skich - Wydawnictwo. Wroc�aw 1986.
Nak�ad: 2000 egz. Obj�to��: ark. wyd. 13,40; ark. druk. 15.75. Papier
offset kl. III. 70 �, 61 x86. Oddano do sk�adania [984. 04. 19. Pod-
pisano do druku 1986. 06. 20. Druk uko�czono we wrze�niu 1986.
Wroc�awska Drukarnia Naukowa. Zam. 209/84 R. 12 Cena A 250.-
Spis tresci
Wprowadzenie w problematyk� konferencji � Bogdan Suchodolski ....               7    �
Kultura jako czynnik to�samo�ci narodowej � Kazimierz �ygulski ....            21
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............            35   p
Uwagi wst�pne o wsp�czesnym kryzysie kultury � Stefan Morawski ...            37 W
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............            51
Dialog mi�dzy kulturami � dyskusja �okr�g�ego sto�u"
Zagajenie � Bogdan  Suchodolski................       53
Wypowiedzi � Mieczys�aw Kunstler...............       55
Andrzej Jakimowicz...................          61
Lidia   Winniczuk....................          65
Ryszard Pachoci�ski...................          72
Danuta Markowska...................          77
  Warto�ci symboliczne wobec kultury spo�ecznej � Antonina Kloskowska ...          83  \/
Egzystencjalne i esencjalne pytania wobec kultury estetycznej (szkic z pogra-
nicza estetyki i antropologii filozoficznej) � Maria Go�aszewska ....          99
Kultura pracy ludzkiej w �wietle chrze�cija�skiego systemu warto�ci � J�zef
Wo�kowski..........' ............      117
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............      133
Wymiar moralny dobrego i z�ego pi�kna w �yciu wsp�czesnego cz�owieka �
Jaros�aw Rudnia�ski...................      135
Edukacja kulturalna i kszta�cenie postawy empatycznej � rola sztuki � Irena
Wojnar........................      153
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............      171
Ekspresja i m�odzie� � aspekt estetyczny i egzystencjalny � Wies�awa Piela-
si�ska........................       173
Tw�rczo�� a rozw�j cz�owieka � Andrzej G�ralski..........       193
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............      201
* M�odzie� i kultura � pr�ba aktualizacji spojrzenia � Anna Przec�awska .    .      203 ^
Sztuka i m�odzie� � potrzeba edukacji kulturalnej � Janusz Plisiecki ...      215
Intencje i cele polityki kulturalnej � S�aw Krzemie�-Ojak.......      233
Om�wienie dyskusji � Irena Wojnar...............      245
Zamkniecie  konferencji � Bogdan  Suchodolski...........      247
\
Bogdan Suchodolski
WPROWADZENIE
W PROBLEMATYK� KONFERENCJI

Niewiele jest s��w tak wieloznacznych jak s�owo kultura. Nie
b�dziemy jednak pr�bowa� jeszcze jednej systematyzacji jej r�nych
definicji ani nie b�dziemy zach�ca� do opcji na rzecz kt�rej�
z nich. S�dzimy, �e dla cel�w, kt�re stoj� przed nami na tej
konferencji, wystarczy porozumienie oparte na potocznym � chocia�
wcale nie jednorodnym �^rozumieniu kultury. Jego cech� charakte-
rystyczn� jest traktowanie kultury jako wielorakiego dzie�a ludzkiej
pracy i tw�rczo�ci, a tak�e jako sposobu �ycia i wsp�ycia, wyzna-
czonego przez wyznawane i akceptowane warto�ci. Tak rozumiana
kultura obejmuje zar�wno sztuk�, jak i nauk� i technik�, wsp�ycie
mi�dzy lud�mi i prac�, spos�b bycia jednostki.]
Przeciw takiemu uj�ciu mo�na przywo�a� niepokoj�ce przyk�ady
sformu�owa�, w kt�rych pojmowanie kultury bywa dziwacznie ogra-
niczane. Tak np. jeden z naszych resort�w nosi miano �Minister-
stwo Kultury i Sztuki", a na wielkiej budowli w centrum stolicy
widnieje napis �Pa�ac Kultury i Nauki". Nikt � brew tym infor-
macjom � naprawd� nie s�dzi, aby do kultury nie mia�a nale�e�
ani sztuka, ani nauka.
Bardziej rozpowszechnione jest przekonanie, �e do kultury nale��
wy��cznie dziedziny artystycznej tw�rczo�ci � literatura, sztuki pla-
styczne, teatr, film, muzyka. Jednak takiemu uj�ciu przeciwstawia
si� przekonanie, i� mo�na m�wi� sensownie o kulturze naukowej
i kulturze technicznej, o kulturze spo�ecznej i kulturze politycznej,
o kulturze pracy i kulturze wsp�ycia, o kulturze moralnej i kul-
turze zachowania, o kulturze narodu i kulturze jednostki, o wielkim
dialogu mi�dzy kulturami na temat podstawowych problem�w ja-

8                                               Bogdan Suchodolski
ko�ci   i   warto�ci   �ycia,   dialogu   o   powo�aniu   i   losie  cz�owieka.
Opowiadamy si� za tym szerokfm i globalnym rozumieniem
kultury. U�ywaj�c tradycyjnych okre�le� powiemy, i� |cultura to
�kr�lestwo cz�owieka" {regnum homini), to ��wiat cz�owieka", to
rzeczywisto��, w kt�rej i przez kt�r� cz�owiek staje si� �ludzki').
W tych okre�leniach zawiera si� prze�wiadczenie, i� kultura wi��e
si� nierozerwalnie z warto�ciami, wedle kt�rych cz�owiek rozwija
sw� dzia�alno�� w �wiecie przyrody, w stosunkach z innymi lud�mi,
w sobie samym. Taki przecie� jest sens okre�le� wskazuj�cych, i�
cz�owiek bywa �nieludzki", ale staje si� i stawa� si� mo�e cz�o-
wiekiem �ludzkim", okre�le� �wiadcz�cych, i� ��wiat cz�owieka",
aczkolwiek zbudowany jest w �rodowisku naturalnym, to jednak
rz�dzi si� w�asnymi prawami, okre�le� uwydatniaj�cych, i� chocia�
cz�owiek, jako istota biologiczna, nale�y do wielkiego �wiata przy-
rody, to przecie� pos�uszny jest moralnemu porz�dkowi, poniewa�
jest stworzeniem wyposa�onym nie tylko w pop�dy i potrzeby, ale
tak�e i w sumienie.
Celem, kt�ry stawiamy tej konferencji, jest zainicjowanie refleksji
nad sytuacj� kultury w skali �wiatowej, nad zagro�eniami przez
wielorakie barbarzy�stwo, nad jej rol� � mo�liw� w przysz�o�ci,
a czasami rzeczywist� ju� dzi� � w kszta�towaniu stosunk�w mi�dzy
narodami i mi�dzy lud�mi, a tak�e w formowaniu ich postawy
wobec �ycia. W ramach takiej refleksji zobaczy� chcemy tzw. edu-
kacj� kulturaln�, wykazuj�c, i� nie jest ona elitarn� ozdob�, ale
sposobem ratunku cz�owieka z chaosu �ycia, z wewn�trznej i zew-
n�trznej niewoli, drog� wiod�c� ku temu, by jego egzystencja sta-
wa�a si� prawdziwie ludzka w �wiecie urz�dzonym po ludzku.
W tej skali �wiatowej zobaczy� chcemy g��wne i dramatyczne
problemy kultury i egzystencji cz�owieka. I s�dzimy, i� jest to
wa�ne, aby w tych trudnych czasach, jakie prze�ywamy w naszym
kraju, by�o szeroko otwarte takie okno na �wiat. Wprawdzie nie
uka�e nam ono spokojnego widoku kultury zwyci�skiej, lecz raczej
niepokoj�cy widok kultury osamotnionej i zdegradowanej, ale ucz�c
g��biej i w spos�b bardziej uniwersalny analizowa� zadania stoj�ce
przed �wiatem, pozwoli � w�a�nie z tego uniwersalnego punktu wi-
dzenia � rozwa�a� g��biej i nasze w�asne k�opoty, nasze nadzieje
i mo�liwe kierunki dzia�ania. Otwarciem na �wiat �y�a zawsze polska
kultura � gin�a w op�otkach sarmatyzmu.
Wprowadzenie w problematyk� konferencji                              9
Sytuacj� kultury w �wificre wsp�czesnym wyznaczaj� r�ne czyn-
niki. Jednym z nich � mo�"e najwa�niejszym � jest /fSroces degradacji
kultury z punktu widzenia tzw. realnego �ycia. .Sukcesy nauki i tech-
niki w zakresie komfortu powszedniej egzystencji �udzi, upowszech-
nienie konsumpcyjnego modelu �ycia, zast�powanie bezpo�rednich
stosunk�w mi�dzy lud�mi relacjami wyznaczanymi przez instytucje,
przesuwanie punktu ci�ko�ci w produkcji i us�ugach z osobistego
zaanga�owania pracuj�cego cz�owieka na sprawno�� organizacji i kie-
rownictwa � wszystko to wytworzy�o system przekona�, formu�owa-
nych mniej lub wi�cej jasno i �wiadomie, i� decyduj�ce znaczenie
w �yciu ludzkich zbiorowo�ci maj� dzia�ania pragmatyczne i uty-
litarne, strategia �twarda" i skuteczna.
Cz�owiek liczy� si� w tych warunkach jedynie jako osobnik pe�-
ni�cy wyznaczone mu role spo�eczne i jako konsument d�br do-
starczanych na rynek dla zyskuj W horyzontach funkcjonariusza
i konsumenta zamyka�o si� jego �ycie. Ambicje i aspiracje dzia�a�y
w tych granicach, dopinguj�c do zwi�kszonego wysi�ku w dziedzinie
zyskiwania pozycji spo�ecznej i w�adzy, w zakresie zwi�kszenia mo�-
liwo�ci korzystania z d�br i us�ug konsumpcyjnej cywilizacji. Wy-
si�ek ten bywa� cz�sto tak poch�aniaj�cy, i� �ycie stawa�o si� ju�
tylko �rodkiem do �ycia, trac�c swe warto�ci aktualne i nieinstru-
mentalne. R�wnocze�nie epoka wsp�czesna sta�a si� epok� wielkich
konfrontacji si�, i to zar�wno mi�dzy wielkimi mocarstwami, jak i mi�-
dzy wielu ma�ymi narodami czy nawet plemionami. Nieustaj�ce na
ma�� i na wi�ksz� skal� wojny lokalne, powszechne zbrojenia ruj-
nuj�ce gospodarczo �wiat i demoralizuj�ce miliony ludzi wprz�ganych
w wielk� machin� zniszczenia, wzrost nacjonalizmu i fanatyzmu �
wzmacniaj� w skali �wiatowej ideologi� gwa�tu i przemocy, ideolo-
gi� panowania si��, ideol...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin