Niespodzianka dla babci i dziadka.doc

(63 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 4 – LETNICH

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 5 – LETNICH

 

1.      TEMAT: Niespodzianka dla babci i dziadka

 

2.      CEL OGÓLNY:

- zapoznanie dzieci z krainami geograficznymi – górami i morzem oraz charakterystycznymi dla tych środowisk zwierzętami.

 

3.      METODY:

Słowna – rozmowa, piosenka, objaśnienie,

Oglądowa – pokaz, obserwacja,

Czynna – stawianie zadań do wykonania.

 

4.      FORMY:

Praca indywidualna i grupowa

 

5.      CZAS REALIZACJI:

Około 30 min

 

6.      PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

L.p.

Sytuacje edukacyjne

Zakładane efekty

(cele operacyjne)

Środki dydaktyczne

  1.  

„Witam Was”[1] – powitanie piosenką

Dzieci:

- śpiewem witają nauczyciela;

- potrafią zbiorowo zaśpiewać piosenkę;

- potrafią ruchem pokazać treść piosenki;

- aktywnie włączają się w uczestnictwo w zajęciach;

 

  1.  

„Radosne powitanie”  - zabawa ruchowa (wg Weroniki Sherborne)

Dziecko:

- przez ruch uczy się świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego;

- uczy się dzielenia przestrzeni z drugim człowiekiem i nawiązywania z nim kontaktu;

- aktywnie uczestniczy w zajęciach;

- sprawnie reagują na bodźce zewnętrzne (słowo);

- kształtuje postawę szacunku wobec drugiego człowieka.

Ćwiczenie opracowane na podstawie: Sherborne W.:  „Ruch rozwijający dla dzieci” Wydawnictwo PWN, Warszawa 1999.

  1.  

Samolotodczytanie przez nauczyciela wiersza dotyczącego podróży samolotem.

Dziecko:

- aktywnie słucha nauczyciela;

- sprawnie reagują na bodźce zewnętrzne (słowo).

Tekst wiersza Władysława Broniewskiego „Samolot”[2].

  1.  

O marzeniach babci i dziadka” – rozmowa z dziećmi dotycząca marzenia, jakim jest lot samolotem inicjowana pytaniami nauczyciela: „Czy wy również chcielibyście polecieć samolotem?”, „ „Jak myślicie, czy  babcia i dziadek z okazji zbliżającego się ich święta również wybrali by się w taką podróż?” itp.

Dziecko:

- aktywnie włącza się w rozmowę;

- potrafi wyrazić swoje zdanie na określony temat;

- udziela odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela;

- wysłuchuje wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek – oczekuje na swoją kolej wypowiedzi.

 

  1.  

Zabawa muzyczno -ruchowa „Lecimy samolotem” – podczas, gdy dzieci słyszą podkład muzyczny poruszają się w jego rytm imitując lot samolotem, gdy podkład cichnie – dzieci (samoloty) lądują.

 

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zabawie;

- sprawnie reaguje na bodźce zewnętrzne (dźwięk);

- doskonali swoją spostrzegawczość;

- rozwija swoją motorykę;

- „hasło” podane przez nauczyciela potrafi zilustrować ruchem.

Podkład muzyczny: utwór nr 8 „Le Bastringlo” z płyty KLANZY „Tańce i zabawy dla grupy”, odtwarzacz CD.

  1.  

Spotkanie z górami” powitanie dzieci wierszem „Góry, nasze góry” Janiny Porazińskiej, prezentacja zwierząt żyjących w polskich górach z wykorzystaniem aktywności dzieci.- wspólne układanie krajobrazu górskiego z wykorzystaniem gotowych szablonów zwierząt. Czytanie globalne nazwy poznanej krainy (GÓRY).

 

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach;

- potrafi nazwać i rozpoznaje na ilustracji zwierzęta żyjące w polskich górach;

- potrafi wyrazić swoje zdanie na określony temat;

- udziela odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela;

- potrafi globalnie przeczytać nazwę poznanej krainy -„góry”;

- wysłuchuje wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek – oczekuje na swoją kolej wypowiedzi.

Wiersz J. Porazińskiej[3] „Góry, nasze góry”. Namalowany krajobraz górski, na podstawie którego tworzyć będziemy krajobraz górski; gotowe szablony zwierząt żyjących w polskich górach: niedźwiedź, wilk, lis, jeleń, sowa, dzik, ryś, kozica, orzeł bielik oraz hodowana przez ludzi owca.

  1.  

Zabawa muzyczno – ruchowa „Lecimy samolotem” - podczas, gdy dzieci słyszą podkład muzyczny poruszają się w jego rytm imitując lot samolotem, gdy podkład cichnie – dzieci (samoloty) lądują.

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zabawie;

- sprawnie reaguje na bodźce zewnętrzne (dźwięk);

- doskonali swoją spostrzegawczość;

- rozwija swoją motorykę;

- „hasło” podane przez nauczyciela potrafi zilustrować ruchem.

Podkład muzyczny: utwór nr 8 „Le Bastringlo” z płyty KLANZY „Tańce i zabawy dla grupy”, odtwarzacz CD.

  1.  

„Nad morzem” powitanie fragmentem utworu Majki Jeżowskiej „Na plaży”, gra dydaktyczna - rozpoznawanie na ilustracji zwierząt żyjących nad morzem, zabawa ruchowa „Spacer po plaży” – dzieci spacerują po sali przedszkolnej (plaży) w rytm muzyki, gdy muzyka ustaje - dzieci podnoszą z ziemi „dary morza” – muszle, kamyki itp. Czytanie globalne nazwy poznanej krainy (MORZE).

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zajęciach;

- potrafi nazwać i rozpoznaje na ilustracji zwierzęta zamieszkujące polskie morze;

- sprawnie reaguje na bodźce zewnętrzne (dźwięk);

- doskonali swoją spostrzegawczość;

- rozwija swoją motorykę;

- potrafi globalnie przeczytać nazwę poznanej krainy -„morze”;

- „hasło” podane przez nauczyciela potrafi zilustrować ruchem.

Utwór M. Jeżowskiej „Na plaży”. Gotowy morski krajobraz – ilustracja zawierająca sylwety zwierząt, które można spotkać nad polskim morzem: mewa, foka, morświn, meduza, śledź itp…; muszelki, kamyczki – wykorzystane podczas zabawy ruchowej, utwór muzyczny podczas którego dzieci spacerują po sali utwór nr 11 Biserkaz płyty KLANZY „Tańce i zabawy dla grupy”, odtwarzacz CD.

  1.  

Zabawa muzyczno – ruchowa „Lecimy samolotem - podczas, gdy dzieci słyszą podkład muzyczny poruszają się w jego rytm imitując lot samolotem, gdy podkład cichnie – dzieci (samoloty) lądują.

Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zabawie;

- sprawnie reaguje na bodźce zewnętrzne (dźwięk);

- doskonali swoją spostrzegawczość;

- rozwija swoją motorykę;

- „hasło” podane przez nauczyciela potrafi zilustrować ruchem.

Podkład muzyczny: utwór nr 8 „Le Bastringlo” z płyty KLANZY „Tańce i zabawy dla grupy”, odtwarzacz CD.

  1.  

„Wycieczka dla babci i dziadka” – rozmowa podsumowująca „magiczną podróż” przedszkolaków. Pytania nauczyciela skierowane do dzieci: „Czy ta magiczna podróż się Wam podobała?”, „Co zapamiętaliście z podróży?”, „Czy chętnie zabralibyście Wasze babcie i dziadków z okazji ich święta na taką wycieczkę?”.

Dziecko:

- aktywnie włącza się w rozmowę;

- potrafi wyrazić swoje zdanie na określony temat;

- udziela odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela;

- wysłuchuje wypowiedzi swoich kolegów i koleżanek – oczekuje na swoją kolej wypowiedzi.

 

  1.  

Bilet dla babci i dziadka” – praca plastyczna. Dzieci wykonują pięknie zdobione bilety dla swoich babć i dziadków na podróż bądź to w góry, bądź to nad polskie morze – zdobiąc swoje prace wizerunkami zwierząt, które podczas dzisiejszych zajęć poznały

Dziecko:

- rozwija swoją motorykę małą (precyzyjne ruchy dłoni);

- rozwija estetykę wykonywania prac plastycznych;

- rozwija swoją cierpliwość podczas wykonywania pracy plastycznej – pracuje nad starannością wykonania pracy.

- kształtuje umiejętność kreatywnego myślenia.

Kartki z bloku technicznego, kredki świecowe i ołówkowe, klej, papier kolorowy, nożyczki, bibuła karbowana oraz gotowy napis „bilet dla babci i dziadka”…

  1.  

„Uśmiech przedszkolaka” -  podsumowanie zajęć, ocena zajęć przez dzieci

Dziecko:

- potrafi wyrazić swoje emocje;

 

 

Szablony twarzy z różną mimiką...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin