Warsztat psychologiczny - Wpływ stereotypów i uprzedzeń na postrzeganie świata.doc

(26 KB) Pobierz
Psychologiczne zajęcia warsztatowe

Psychologiczne zajęcia warsztatowe

,,Wpływ stereotypów i uprzedzeń na postrzeganie świata”.

 

Cel warsztatu- Zapoznanie uczni czym są stereotypy i jak oddziaływają one na sposób postrzegania przez nas świata. Uświadomienie powszechności i siły działania obecnych we współczesnym świecie mitów i uprzedzeń. Przybliżenie uczniom skutków kierowania się w życiu fałszywymi przekonaniami oraz poznanie skutecznych form przeciwdziałania mitom. Nauka niestereotypowego myślenia.

 

Odbiorca- warsztat przeznaczony jest dla klas III gimnazjum.

 

Liczba uczestników- klasa gimnazjum

 

Czas trwania zajęć- około 45 minut, warsztat przeznaczony na godzinę wychowawczą

 

Przebieg warsztatu:

1.     Zapoznanie uczestników z tematem i celem spotkania, a także z podstawowymi założeniami pracy oraz charakterem ćwiczeń warsztatowych. (około 5min.)

 

2.     Przedstawienie się uczestników. Każda osoba po kolei przedstawia się z imienia lub ksywki (tak jak sobie życzy aby się do niego zwracano), a następnie zapisuje swoje imię na taśmie i przyczepia sobie na piersi tak aby każdy mógł je dostrzec. Ponad to każdy uczestnik podaje dwie swoje cechy, które uważa za wspólne z innymi ludźmi, łączące go z innymi oraz dwie cechy charakterystyczne tylko dla niego, indywidualne. (około 10min.)

 

 

3.     Spisanie z uczestnikami kontraktu dotyczącego sposobu pracy na warsztacie oraz zachowania w czasie zajęć. (około 5min.)

 

4.     Wymienienie i spisanie wszystkich znanych uczestnikom stereotypów dotyczących dziewczyn i chłopaków, ich sposobu wychowywania przez rodziców, oczekiwań wobec ich zainteresowań i zachowań oraz cech charakteru przypisywanym poszczególnym płciom. Dyskusja na ten temat.(około 15min)

 

5.     Wypisanie wybranych 4 mitów z przygotowanej wcześniej listy na arkusze. Zadaniem uczestników będzie wypisanie w grupach skutków każdego z uprzedzeń. Dyskusja na temat uzyskanych wyników. (około 10min.)

 

6.     Rozdanie uczniom zdjęć przedstawiających twarze ludzi. Zadaniem będzie (w grupach) dopisanie do każdej z postaci wymyślonej historii życia, przypisanie im odpowiednich cech charakteru i zachowania- nacisk położony jest na niestereotypowy sposób myślenia.(około 15min.)

 

7.     Każdy uczestnik pisze swoje imię z góry do dołu na dwóch oddzielnych kartkach- na pierwszej samodzielnie do każdej litery imienia dopisuje cechy, które uważa za własne natomiast drugą kartkę puszcza wśród uczestników aby każdy dopisał do liter cechy z listy cech stereotypowych pasujących do płci właściciela imienia Kartkę pierwszą zawiesza się uczestnikowi z przodu ciała natomiast drugą na plecy. .(około 10min.) (Zabawa ma na celu pokazanie w jaki sposób stereotypy wpływają na nas, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie i że często jest to sprzeczne z tym jacy jesteśmy naprawdę.)

 

Przygotowała Joanna Koralewska, psycholog

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin