Zasady konserwacji i utrzymania sprzętu parku pontonowego, wykonanie obsługiwania codziennego.
Przeglądy kontrolne:
W czasie przeglądu kontrolnego przed wyjazdem z parku w blokach pływających i brzegowych z samochodami sprawdza się:
- sprawność samochodów, stan paliwa i oleju;
- pewność zamocowania bloków pontonowych na samochodach oraz stan techniczny ściągaczy;
- pewność zamocowania wyposażenia bloków w uchwytach i gniazdach transportowych (kotwice, stojaki kół ratunkowych, pokrywy wciągarek, włazy grodziowe i pokładowe, zamki itp.);
- niezawodność połączenia pontonów w bloki;
- korki spustowe i korki pokładowe gniazd odwadniających oraz ich dokręcenie;
- czy nie ma przebić w pontonach bloków oraz wgnieceń przekraczających wielkości dopuszczalne;
- prawidłowe nawinięcie i umocowanie liny wciągarki samochodowej i wciągarki kotwicznej;
- stan jakościowy i ilościowy świateł odblaskowych bloków pontonowych i kutrów oraz zamocowanie ich w odpowiednich gniazdach, gdy samochody wyjeżdżają z parku w nocy;
- niezawodność umocowania i zabezpieczeń transportowych zdejmowanego wyposażenia samochodów.
Przegląd przeprowadza obsługa samochodów i bloków.
W ciągnikach burtowych przeznaczonych do holowania kutrów sprawdza się :
- sprawność ciągników, stan paliwa i oleju;
- zamocowanie kutrów na przyczepach oraz prawidłowość zaczepienia przyczepy do ciągnika i zamocowanie zdejmowanego wyposażenia;
- kompletność i niezawodność zabezpieczenia odciągów i urządzeń do pchania;
- kompletność i prawidłowość ułożenia w nadwoziach ciągników skrzyń transportowych (na części zapasowe i drobne wyposażenie) oraz wyposażenia pomocniczego, ładowanego bezpośrednio do skrzyń ładunkowych ciągników (pomosty wjazdowe, belki pokładowe, bębny z linami, maszty itp.);
- kompletność i prawidłowość ułożenia części zapasowych i drobnego wyposażenia w skrzyniach transportowych;
- stan poszycia kutrów (czy w poszyciu kadłubów nie występują przebicia i wgniecenia przekraczające wielkości dopuszczalne);
- korki spustowe i ich dokręcenie.
Przegląd przeprowadza obsługa samochodów, obsługa kutrów i wyznaczeni pontonierzy.
Obsługiwanie codzienne
Obsługiwanie codzienne ma na celu doprowadzenie sprzętu parku do pełnej sprawności technicznej po zwinięciu przeprawy.
Czas trwania obsługiwania codziennego – 1,5-2 godziny.
Obsługiwanie codzienne przeprowadza obsługa etatowa sprzętu (pododdział, w którego wyposażeniu znajduje się park), a w koniecznych wypadkach korzysta z pomocy pododdziału remontowego i stałych warsztatów mechanicznych jednostki.
Podczas obsługiwania codziennego w blokach pływających i brzegowych należy wykonać następujące prace:
- oczyścić i umyć bloki oraz ich wyposażenie z błota i innych zanieczyszczeń, uporządkować osprzęt oraz sprawdzić jego ukompletowanie;
- usunąć wodę z komór w razie stwierdzenia jej obecności w pontonach;
- przesuszyć liny cumownicze, wyrzutowe, poręczowe itp.;
- sprawdzić czy w zaczepach głównych i rufowych pontonów pływających oraz w zaczepach głównych, złącza dennych pontonów brzegowych i w spoinach łączących je z konstrukcją nie występują uszkodzenia (pęknięcia, duże deformacje, odkształcenia plastyczne);
- sprawdzić pewność zamocowań osprzętu bloku. W razie stwierdzenia usterek należy je usunąć;
- sprawdzić stan wciągarek kotwicznych i ich zamocowań do fundamentów;
- sprawdzić stan lin wciągarek kotwicznych;
- sprawdzić stan kotwic, w razie stwierdzenia deformacji łap lub trzona, uniemożliwiających eksploatację, skierować do remontu;
- sprawdzić czy płynnie przesuwają się sworznie zamków ruchomych burtowych i rufowych oraz usunąć stwierdzone zatarcia i zakleszczenia. W razie starcia się warstwy cynku sworzeń główny, sworzeń prowadzący, koło zębate i kadłub zakonserwować smarem;
- sprawdzić stan techniczny elementów pokładowych złączy rufowych oraz pokładowych złączy pontonów brzegowych;
- sprawdzić czy nie występują uszkodzenia pokładów, szczególnie w obrębie kolein;
- sprawdzić czy nie występują przebicia (przestrzały) i deformacje poszycia oraz szkieletu;
- nasmarować mechanizmy obrotowe i inne elementy, np. śruby, sworznie, na których powłoka antykorozyjna uległa starciu i potworzyły się ogniska korozji;
W urządzeniach i wyposażeniu pomocniczym należy:
- oczyścić urządzenia i elementy wyposażenia pomocniczego;
- sprawdzić kompletność urządzeń i i wyposażenia pomocniczego.
W razie stwierdzenia braków wyposażenie eksploatacyjne należy uzupełnić z posiadanego zapasu części zamiennych lub zapotrzebować je w pododdziale remontowym;
- sprawdzić stan techniczny urządzeń do unoszenia bloków brzegowych (masztów, wciągników szczękowych, bloków otwieranych) odciągów ankrowych i słupków ankrowych. W razie stwierdzenia uszkodzenia (deformacji, pęknięć spoin) usterki należy usunąć na miejscu lub skierować sprzęt do pododdziału remontowego w celu wykonania remontu bieżącego;
- smarować mechanizmy elementów zgodnie z tabelą smarowania.
W samochodach AP-64 i BP-64 (urządzeniach stanowiących przystosowania samochodów) należy:
- oczyścić ramy podpontonowe z zanieczyszczeń i piasku;
- sprawdzić wszystkie połączenia gwintowe, jeżeli są poluzowane dokręcić;
- sprawdzić stan techniczny lin wciągarkowych i hamulca pneumatycznego oraz poprawność ich nawinięcia na bębnach;
- sprawdzić stan techniczny ściągaczy służących do umocowania bloków w położeniu transportowym;
- sprawdzić stan techniczny ram podpontonowych i belek załadowczych ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan rolek, strzały i wsporników gniazd ściągaczy transportowych;
- sprawdzić stan techniczny i pewność działania zamocowań wyposażenia zdejmowanego;
- nasmarować wszystkie elementy obrotowe i mechanizmy oraz miejsca konstrukcji i części, gdzie pojawiają się ogniska korozji.
Wszystkie stwierdzone uszkodzenia i niesprawności w sprzęcie należy usunąć w czasie trwania obsługiwania. Remont wykonuje obsługa etatowa złożona z fachowców pododdziału remontowego.
Sprzęt, którego nie da się usprawnić na miejscu, należy skierować do stałych warsztatów mechanicznych pododdziału remontowego.
W razie wykrycia uszkodzeń eliminujących elementy z dalszej eksploatacji oraz niemożliwych do usunięcia w ramach remontu bieżącego, sprzęt wykazujący te uszkodzenia należy przekazać do remontu głównego. W czasie remontu należy kierować się wytycznymi podanymi w instrukcji „remont parku pontonowego PP-64”.
Sprzęt parku pontonowego PP-64 przechowuje się zgodnie z instrukcją o przechowywaniu materiałów i sprzętu inżynieryjnego w składnicach i jednostkach wojskowych.
Park pontonowy kieruje się na przechowanie, jeżeli przerwa w jego eksploatacji przekroczy 30 dni.
Przygotowując park pontonowy do przechowywania należy:
- wykonać niezbędne zabiegi: obsługiwania technicznego i usunąć niesprawności;
- sezonowo zmieniać materiały smarne i oleje;
- oczyścić wszystkie jego elementy z błota, piasku i rdzy (czyszczenie strumieniem wody);
- po umyciu sprzęt dokładnie wysuszyć lub wytrzeć do sucha;
- trudno dostępne miejsca suszyć strumieniem sprężonego powietrza.
Park pontonowy przekazuje się do przechowania na podstawie pisemnego rozkazu dowódcy jednostki, określa się czas przechowywania, osoby odpowiedzialne i potrzebne dane dotyczące sposobu przechowywania.
W trakcie eksploatacji i przechowywania należy przestrzegać następujących zasad konserwacji:
1. nie należy naruszać narastającej powłoki zaporowej wnętrz pontonów, a w szczególności należy unikać ścierania, zadrapań, zarysowań.
2. powstałe przy eksploatacji uszkodzenia zewnętrznej powłoki usuwać poprzez malowanie farbą maskującą.
3. w czasie okresowych przeglądów i po każdorazowym użyciu należy sprawdzić czy wewnątrz pontonów nie zalega woda. W przypadku jej zalegania należy wodę usunąć przy pomocy tamponów lub gąbki. Niedopuszczalne jest jej rozcieranie, mogące powodować uszkodzenia warstwy zaporowej. Następnie ponton należy przewietrzyć i dokładnie wysuszyć.
Przygotowanie kutra.
Przed oddaniem kutra do eksploatacji należy:
-sprawdzić stan kadłuba, urządzeń i wyposażenia wg wykazu. Ewentualne braki w wyposażeniu uzupełnić. Kadłub oczyścić, a nieszczelności bezwzględnie usunąć;
-sprawdzić stan śruby napędowej, ewentualne uszkodzenia usunąć;
-sprawdzić prawidłowość posadowienia i pewność zamocowania kutra na przyczepie PKH-200;
-sprawdzić dokręcenie korków spustowych w kadłubie, dyszy Korta i płetwach sterowcyh;
-w razie stwierdzenia wody w zęzie i skrajniku dziobowym powyżej poziomu 10cm od stępki wodę wypompować pompą zęzową lub spuścić przez odkręcenie korków spustowych w kadłubie;
-sprawdzić sprawność pompy zęzowej;
-sprawdzić sprawność urządzenia sterowego, pokręcając kołem kierowniczym dokonać pełnego przełożenia sterów z burty na burtę, sprawdzić naciąg linek sterociagu, stanu smaru w smarownikach itp.;
-sprawdzić stan wyregulowania cięgien linowych układu sterowania zespołem napędowym. Sprawdzenie polega na stwierdzeniu czy położenie dźwigni zespołu manetki „naprzód”, „stop” i „wstecz” odpowiada dokładnie tym położeniom na zaworze sterującym zamontowanym na przekładni. W razie rozbieżności – układ wyregulować za pomocą ściągaczy;
-sprawdzić stan smaru w smarownicach łożysk wału śrubowego w braku – uzupełnić;
-sprawdzić stan elementów wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego (termin naładowania gaśnicy, legalizacji koła ratunkowego itp.);
-sprawdzić stan naładowania akumulatora – poziom elektrolitu powinien znajdować się około 13-15mm nad przekładkami. W razie niższego poziomu - dolać wody destylowanej. Sprawdzić zaciski na akumulatorze.
Po zakończeniu pracy kutra należy:
- usunąć zauważone podczas eksploatacji kutra usterki i niesprawności;
- oczyścić silnik i zespoły silnika;
- uzupełnić paliwo w zbiornikach burtowych;
-sprawdzić napięcie pasków klinowych;
- dokręcić smarownicę tłokową łożyska rufowego pochwy wału, smarowniczkę kapturową dławicy uszczelnienia grodziowego pochwy wału, ewentualnie uzupełnić smar;
- odpowietrzyć i odwodnić uszczelnienie grodziowe pochwy wału;
-sprawdzić stan rurociągów paliwowych i układu chłodzenia, szczególnie w miejscach połączeń;
-sprawdzić stan układu sterowania zespołem napędowym, napięcie linek i prawidłowość położenia dźwigni zespołu manetki;
-sprawdzić szczelność i czystość kadłuba. Kadłub należy utrzymywać w czystości wewnątrz i na zewnątrz, ubytki w powłokach malarskich uzupełnić;
-sprawdzić stan dyszy Korta i kraty zabezpieczającej. Kratę oczyścić z zanieczyszczeń. Pęknięcia i przebicia dyszy zaspawać;
-sprawdzić stan śruby napędowej. Śrubę uszkodzoną prostować, przy dużych uszkodzeniach niemożliwych od usunięcia w warunkach polowych śrubę wymienić;
- spuścić wodę z zęzy kutra i płetw sterowych przez odkręcenie korków spustowych;
-sprawdzić stan urządzenia sterowego, napięcie linek sterociągu, luz koła kierownicy;
-sprawdzić sprawność klapy rufowej i stan uszczelek;
-sprawdzić sprawność urządzenia zaczepowego;
- zabezpieczyć kokpit dziobowy i rufowy nakrywając je pokrowcem brezentowym.
polhawk