Zasady konserwacji i utrzymania sprzętu parku pontonowego, wykonanie obsługiwania codziennego.docx

(18 KB) Pobierz

Zasady konserwacji i utrzymania sprzętu parku pontonowego, wykonanie obsługiwania codziennego.

 

Przeglądy kontrolne:

W czasie przeglądu kontrolnego przed wyjazdem z parku w blokach pływających i brzegowych z samochodami sprawdza się:

- sprawność samochodów, stan paliwa i oleju;

- pewność zamocowania bloków pontonowych na samochodach oraz stan techniczny ściągaczy;

- pewność zamocowania wyposażenia bloków w uchwytach i gniazdach transportowych (kotwice, stojaki kół ratunkowych, pokrywy wciągarek, włazy grodziowe i pokładowe, zamki itp.);

- niezawodność połączenia pontonów w bloki;

- korki spustowe i korki pokładowe gniazd odwadniających oraz ich dokręcenie;

- czy nie ma przebić w pontonach bloków oraz wgnieceń przekraczających wielkości dopuszczalne;

- prawidłowe nawinięcie i umocowanie liny wciągarki samochodowej i wciągarki kotwicznej;

- stan jakościowy i ilościowy świateł odblaskowych bloków pontonowych i kutrów oraz zamocowanie ich w odpowiednich gniazdach, gdy samochody wyjeżdżają z parku w nocy;

- niezawodność umocowania i zabezpieczeń transportowych zdejmowanego wyposażenia samochodów.

Przegląd przeprowadza obsługa samochodów i bloków.

W ciągnikach burtowych przeznaczonych do holowania kutrów sprawdza się :

- sprawność ciągników, stan paliwa i oleju;

- zamocowanie kutrów na przyczepach oraz prawidłowość zaczepienia przyczepy do ciągnika i zamocowanie zdejmowanego wyposażenia;

- kompletność i niezawodność zabezpieczenia odciągów i urządzeń do pchania;

- kompletność i prawidłowość ułożenia w nadwoziach ciągników skrzyń transportowych (na części zapasowe i drobne wyposażenie) oraz wyposażenia pomocniczego, ładowanego bezpośrednio do skrzyń ładunkowych ciągników (pomosty wjazdowe, belki pokładowe, bębny z linami, maszty itp.);

- kompletność i prawidłowość ułożenia części zapasowych i drobnego wyposażenia w skrzyniach transportowych;

- stan poszycia kutrów (czy w poszyciu kadłubów nie występują przebicia i wgniecenia przekraczające wielkości dopuszczalne);

- korki spustowe i ich dokręcenie.

Przegląd przeprowadza obsługa samochodów, obsługa kutrów i wyznaczeni pontonierzy.

 

Obsługiwanie codzienne

Obsługiwanie codzienne ma na celu doprowadzenie sprzętu parku do pełnej sprawności technicznej po zwinięciu przeprawy.

Czas trwania obsługiwania codziennego – 1,5-2 godziny.

Obsługiwanie codzienne przeprowadza obsługa etatowa sprzętu (pododdział, w którego wyposażeniu znajduje się park), a w koniecznych wypadkach korzysta z pomocy pododdziału remontowego i stałych warsztatów mechanicznych jednostki.

Podczas obsługiwania codziennego w blokach pływających i brzegowych należy wykonać następujące prace:

- oczyścić i umyć bloki oraz ich wyposażenie z błota i innych zanieczyszczeń, uporządkować osprzęt oraz sprawdzić jego ukompletowanie;

- usunąć wodę z komór w razie stwierdzenia jej obecności w pontonach;

- przesuszyć liny cumownicze, wyrzutowe, poręczowe itp.;

- sprawdzić czy w zaczepach głównych i rufowych pontonów pływających oraz w zaczepach głównych, złącza dennych pontonów brzegowych i w spoinach łączących je z konstrukcją nie występują uszkodzenia (pęknięcia, duże deformacje, odkształcenia plastyczne);

- sprawdzić pewność zamocowań osprzętu bloku. W razie stwierdzenia usterek należy je usunąć;

- sprawdzić stan wciągarek kotwicznych i ich zamocowań do fundamentów;

- sprawdzić stan lin wciągarek kotwicznych;

- sprawdzić stan kotwic, w razie stwierdzenia deformacji łap lub trzona, uniemożliwiających eksploatację, skierować do remontu;

- sprawdzić czy płynnie przesuwają się sworznie zamków ruchomych burtowych i rufowych oraz usunąć stwierdzone zatarcia i zakleszczenia. W razie starcia się warstwy cynku sworzeń główny, sworzeń prowadzący, koło zębate i kadłub zakonserwować smarem;

- sprawdzić stan techniczny elementów pokładowych złączy rufowych oraz pokładowych złączy pontonów brzegowych;

- sprawdzić czy nie występują uszkodzenia pokładów, szczególnie w obrębie kolein;

- sprawdzić czy nie występują przebicia (przestrzały) i deformacje poszycia oraz szkieletu;

- nasmarować mechanizmy obrotowe i inne elementy, np. śruby, sworznie, na których powłoka antykorozyjna uległa starciu i potworzyły się ogniska korozji;

W urządzeniach i wyposażeniu pomocniczym należy:

- oczyścić urządzenia i elementy wyposażenia pomocniczego;

- sprawdzić kompletność urządzeń i i wyposażenia pomocniczego.

W razie stwierdzenia braków wyposażenie eksploatacyjne należy uzupełnić z posiadanego zapasu części zamiennych lub zapotrzebować je w pododdziale remontowym;

- sprawdzić stan techniczny urządzeń do unoszenia bloków brzegowych (masztów, wciągników szczękowych, bloków otwieranych) odciągów ankrowych i słupków ankrowych. W razie stwierdzenia uszkodzenia (deformacji, pęknięć spoin) usterki należy usunąć na miejscu lub skierować sprzęt do pododdziału remontowego w celu wykonania remontu bieżącego;

- smarować mechanizmy elementów zgodnie z tabelą smarowania.

 

W samochodach AP-64 i BP-64 (urządzeniach stanowiących przystosowania samochodów) należy:

- oczyścić ramy podpontonowe z zanieczyszczeń i piasku;

- sprawdzić wszystkie połączenia gwintowe, jeżeli są poluzowane dokręcić;

- sprawdzić stan techniczny lin  wciągarkowych i hamulca pneumatycznego oraz poprawność ich nawinięcia na bębnach;

- sprawdzić stan techniczny ściągaczy służących do umocowania bloków w położeniu transportowym;

- sprawdzić stan techniczny ram podpontonowych i belek załadowczych ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan rolek, strzały i wsporników gniazd ściągaczy transportowych;

- sprawdzić stan techniczny i pewność działania zamocowań wyposażenia zdejmowanego;

- nasmarować wszystkie elementy obrotowe i mechanizmy oraz miejsca konstrukcji i części, gdzie pojawiają się ogniska korozji.

Wszystkie stwierdzone uszkodzenia i niesprawności w sprzęcie należy usunąć w czasie trwania obsługiwania. Remont wykonuje obsługa etatowa złożona z fachowców pododdziału remontowego.

Sprzęt, którego nie da się usprawnić na miejscu, należy skierować do stałych warsztatów mechanicznych pododdziału remontowego.

W razie wykrycia uszkodzeń eliminujących elementy z dalszej eksploatacji oraz niemożliwych do usunięcia w ramach remontu bieżącego, sprzęt wykazujący te uszkodzenia należy przekazać do remontu głównego. W czasie remontu należy kierować się wytycznymi podanymi w instrukcji „remont parku pontonowego PP-64”.

 

Sprzęt parku pontonowego PP-64 przechowuje się zgodnie z instrukcją o przechowywaniu materiałów i sprzętu inżynieryjnego w składnicach i jednostkach wojskowych.

Park pontonowy kieruje się na przechowanie, jeżeli przerwa w jego eksploatacji przekroczy 30 dni.

Przygotowując park pontonowy do przechowywania należy:

- wykonać niezbędne zabiegi: obsługiwania technicznego i usunąć niesprawności;

- sezonowo zmieniać materiały smarne i oleje;

- oczyścić wszystkie jego elementy z błota, piasku i rdzy (czyszczenie strumieniem wody);

- po umyciu sprzęt dokładnie wysuszyć lub wytrzeć do sucha;

- trudno dostępne miejsca suszyć strumieniem sprężonego powietrza.

Park pontonowy przekazuje się do przechowania na podstawie pisemnego rozkazu dowódcy jednostki, określa się czas przechowywania, osoby odpowiedzialne i potrzebne dane dotyczące sposobu przechowywania.

 

W trakcie eksploatacji i przechowywania należy przestrzegać następujących zasad konserwacji:

1. nie należy naruszać narastającej powłoki zaporowej wnętrz pontonów, a w szczególności należy unikać ścierania, zadrapań, zarysowań.

2. powstałe przy eksploatacji uszkodzenia zewnętrznej powłoki usuwać poprzez malowanie farbą maskującą.

3. w czasie okresowych przeglądów i po każdorazowym użyciu należy sprawdzić czy wewnątrz pontonów  nie zalega woda. W przypadku jej zalegania należy wodę usunąć przy pomocy tamponów lub gąbki. Niedopuszczalne jest jej rozcieranie, mogące powodować uszkodzenia warstwy zaporowej. Następnie ponton należy przewietrzyć i dokładnie wysuszyć.

 

Przygotowanie kutra.

Przed oddaniem kutra do eksploatacji należy:

-sprawdzić stan kadłuba, urządzeń i wyposażenia wg wykazu. Ewentualne braki w wyposażeniu uzupełnić. Kadłub oczyścić, a nieszczelności bezwzględnie usunąć;

-sprawdzić stan śruby napędowej, ewentualne uszkodzenia usunąć;

-sprawdzić prawidłowość posadowienia i pewność zamocowania kutra na przyczepie PKH-200;

-sprawdzić dokręcenie korków spustowych w kadłubie, dyszy Korta i płetwach sterowcyh;

-w razie stwierdzenia wody w zęzie i skrajniku dziobowym powyżej poziomu 10cm od stępki wodę wypompować pompą zęzową lub spuścić przez odkręcenie korków spustowych w kadłubie;

-sprawdzić sprawność pompy zęzowej;

-sprawdzić sprawność urządzenia sterowego, pokręcając kołem kierowniczym dokonać pełnego przełożenia sterów z burty na burtę, sprawdzić naciąg linek sterociagu, stanu smaru w smarownikach itp.;

-sprawdzić stan wyregulowania cięgien linowych układu sterowania  zespołem napędowym. Sprawdzenie polega na stwierdzeniu czy położenie dźwigni zespołu manetki „naprzód”, „stop” i „wstecz” odpowiada dokładnie tym położeniom na zaworze sterującym zamontowanym na przekładni. W razie rozbieżności – układ wyregulować za pomocą ściągaczy;

-sprawdzić stan smaru w smarownicach łożysk wału śrubowego w braku – uzupełnić;

-sprawdzić stan elementów wyposażenia ratunkowego i przeciwpożarowego (termin naładowania gaśnicy, legalizacji koła ratunkowego itp.);

-sprawdzić stan naładowania akumulatora – poziom elektrolitu powinien znajdować się około 13-15mm nad przekładkami. W razie niższego poziomu - dolać wody destylowanej. Sprawdzić zaciski na akumulatorze.

 

Po zakończeniu pracy kutra należy:

- usunąć zauważone podczas eksploatacji kutra usterki i niesprawności;

- oczyścić silnik i zespoły silnika;

- uzupełnić paliwo w zbiornikach burtowych;

-sprawdzić napięcie pasków klinowych;

- dokręcić smarownicę tłokową łożyska rufowego pochwy wału, smarowniczkę kapturową dławicy uszczelnienia grodziowego pochwy wału, ewentualnie uzupełnić smar;

- odpowietrzyć i odwodnić uszczelnienie grodziowe pochwy wału;

-sprawdzić stan rurociągów paliwowych i układu chłodzenia, szczególnie w miejscach połączeń;

-sprawdzić stan układu sterowania zespołem napędowym, napięcie linek i prawidłowość położenia dźwigni zespołu manetki;

-sprawdzić szczelność i czystość kadłuba. Kadłub należy utrzymywać w czystości wewnątrz i na zewnątrz, ubytki w powłokach malarskich uzupełnić;

-sprawdzić stan dyszy Korta i kraty zabezpieczającej. Kratę oczyścić z zanieczyszczeń. Pęknięcia i przebicia dyszy zaspawać;

-sprawdzić stan śruby napędowej. Śrubę uszkodzoną prostować, przy dużych uszkodzeniach niemożliwych od usunięcia w warunkach polowych śrubę wymienić;

- spuścić wodę z zęzy kutra i płetw sterowych przez odkręcenie korków spustowych;

-sprawdzić stan urządzenia sterowego, napięcie linek sterociągu, luz koła kierownicy;

-sprawdzić sprawność klapy rufowej i stan uszczelek;

-sprawdzić sprawność urządzenia zaczepowego;

- zabezpieczyć kokpit dziobowy i rufowy nakrywając je pokrowcem brezentowym.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin