Niemierko Bolesław - Ksztalcenie szkolne - podręcznik skutecznej dydaktyki.pdf
(
3865 KB
)
Pobierz
751439912 UNPDF
B. Niemierko,
Kształcenie szkolne
, Warszawa 2007,
ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007
Wydawca:
Iwona Zarzycka
Redaktor:
Mieczysława Decewicz
Projekt okładki i stron tytułowych:
Wojciech Stukonis
Korekta:
Ewa Skalska, Iwona Zarzycka
ISBN: 978-83-60807-11-8
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2007
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
Wydanie pierwsze, dodruk – 2008
Arkuszy drukarskich:
25,5
Skład i łamanie:
Ewa Mikołajczyk, Studio Rhodo
Druk i oprawa:
Zakłady Graiczne w Poznaniu
B. Niemierko,
Kształcenie szkolne
, Warszawa 2007,
ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007
Spis treści
Od Autora
11
Część I
Uczenie się jako czynność
17
ROZDZIAŁ 1. O uczeniu się, kształceniu, wychowaniu
i nauczaniu
18
Czy szkoła kształci? Hierarchia zmian w uczniu.
Wywołujemy zmiany w uczniu. Uczenie się. Teorie
motywacyjne uczenia się. Krytyka szkoły. Brak
uspołecznienia. Bezradność intelektualna. Teorie poznawcze
uczenia się. Encyklopedyzm. Wąskie pole działania ucznia.
Kształcenie a wychowanie, nauczanie, edukacja. Pułapki
jednostronności. Kierowanie uczeniem się. Podsumowanie.
Główne pojęcia
42
Ćwiczenia
42
Zalecenia
43
ROZDZIAŁ 2. Poznajmy się bliżej: uczniowie
i nauczyciele
45
„Dydaktyka niedzielna”. Różnice indywidualne. Czego
oczekują rodzice? Trzy style wychowania. Błędy
wychowawcze rodziców. Rola języka i edukacji. Zdolności
uczniów. Temperament ucznia. Temperament nauczyciela.
„Struktury umysłów” nauczycieli. Rola zawodowa
a osobowość nauczyciela. Jak nauczyciele stali się
pedagogami? System kształcenia i sytuacja dydaktyczna.
Humanistyczny system kształcenia. Granice swobody.
Wspólnota dydaktyczna. Wspólnota oporu. Technologiczny
system kształcenia. Diagnoza wstępna. Kształcenie
wielostopniowe. Releksyjni praktycy. Podsumowanie.
www.waip.com.pl
B. Niemierko,
Kształcenie szkolne
, Warszawa 2007,
ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007
6
Główne pojęcia
79
Ćwiczenia
79
Zalecenia
80
ROZDZIAŁ 3. Jak przebiega uczenie się czynności?
82
Teoria czynności. Wynik czynności uczenia się. Treść
kształcenia a wiedza osobista ucznia. Rola pracy w edukacji.
Szkoła jako obowiązek. Jasność wymagań. Wykonywanie
zadań. Radość uczenia się. Cele uczenia się a cele kształcenia.
Praca młodzieży nad sobą. Cele emocjonalne uczenia się.
Cele poznawcze uczenia się. Dydaktyka tradycyjna.
Dydaktyka współczesna. Cele światopoglądowe uczenia się.
Cele praktyczne uczenia się. Synteza dróg uczenia się.
Podsumowanie.
Główne pojęcia
111
Ćwiczenia
112
Zalecenia
113
ROZDZIAŁ 4. Autentyzm uczenia się
115
Czynności naturalne i symulowane. Od nowicjusza
do eksperta. Skala autentyzmu uczenia się. Autentyzm
pierwotny. „Drabina symulacyjna”. Cztery uczniowskie
wersje autentyzmu uczenia się. Znaczące uczenie się.
Personalne czynniki sytuacji dydaktycznej. Materialne
czynniki sytuacji dydaktycznej. Środki proste i złożone,
pasywne i interaktywne. Informatyzacja uczenia się.
Systemowe funkcje środków dydaktycznych. Od dydaktyki
nauczyciela do dydaktyki sieci. Podsumowanie.
Główne pojęcia
139
Ćwiczenia
14 0
Zalecenia
141
Część II
Kierowanie uczeniem się
143
ROZDZIAŁ 5. Autorskie programy kształcenia
14 4
Cztery zakresy pojęcia program kształcenia. Krytyka
programów kształcenia. Dobór treści programu autorskiego.
B. Niemierko,
Kształcenie szkolne
, Warszawa 2007,
ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007
7
Model Tylera. Trójwymiarowy dynamiczny model
treści kształcenia. Program ukryty? Operacjonalizacja
celów kształcenia. Strukturyzacja materiału kształcenia.
Ustopniowanie wymagań programowych. Kształcenie
według wymagań. Wszechstronność czy specjalizacja?
Ewaluacja programu kształcenia. Podsumowanie.
Główne pojęcia
172
Ćwiczenia
172
Zalecenia
173
ROZDZIAŁ 6. Trzy etapy planowania dydaktycznego
175
Dwa style kierowania pracą uczniów. Plan jako wytyczna
działania. Planowanie kierunkowe. Planowanie wynikowe.
Planowanie metodyczne. Zasady planowania dydaktycznego.
Kształcenie jako gospodarowanie czasem ucznia. Zalety
i wady planowania dydaktycznego. Podsumowanie.
Główne pojęcia
197
Ćwiczenia
197
Zalecenia
198
ROZDZIAŁ 7. Kształcenie indywidualne
200
Kształcenie indywidualne i grupowe. Pojęcie metoda
kształcenia. Twórczość metodyczna nauczyciela.
Poszukiwanie i podawanie. Regulowanie autentyzmu
uczenia się. Pierwszeństwo wychowania. Warunkowanie:
nagrody i kary. Modelowanie. Przekonywanie.
Doświadczanie. Pokaz. Opowiadanie. Ćwiczenie.
Praca ze źródłami. Wykład. Podsumowanie.
Główne pojęcia
233
Ćwiczenia
234
Zalecenia
235
ROZDZIAŁ 8. Kształcenie grupowe
237
Rodzaje grup społecznych. Grupy zdrowe i chore.
Społeczne uczenie się. Autentyzm kształcenia grupowego.
Samorządność. Granie ról. Narada. Gra dydaktyczna.
Wycieczka. Dyskusja. Projekt badawczy. Prezentacja
zbiorowa. Pogadanka. Metody a drogi uczenia się.
Metody a treść kształcenia. Podsumowanie.
www.waip.com.pl
B. Niemierko,
Kształcenie szkolne
, Warszawa 2007,
ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007
8
Główne pojęcia
263
Ćwiczenia
264
Zalecenia
265
Część III
Wyniki uczenia się
267
ROZDZIAŁ 9. Sprawdzanie osiągnięć uczniów
268
Zakres sprawdzania osiągnięć. Sprawdzanie a ocenianie
osiągnięć poznawczych. Sprawdzanie holistyczne
i analityczne. Autentyzm i symulacja w sprawdzaniu.
Różnicowanie i sprawdzanie. Teoria pomiaru
dydaktycznego. Bezstronność sytuacji sprawdzania.
Dokładność punktowania wyników sprawdzania.
Rzetelność sprawdzania. Trafność sprawdzania.
Obiektywizm sprawdzania. Oszustwo egzaminacyjne.
Metody sprawdzania osiągnięć. Planowanie sprawdzianów.
Konstrukcja zadań zamkniętych. Analiza sprawdzianów.
Podsumowanie.
Główne pojęcia
297
Ćwiczenia
297
Zalecenia
299
ROZDZIAŁ 10. Nauczyciel ocenia osiągnięcia uczniów
301
Ocenianie sumujące i kształtujące. Ocenianie
wąskodydaktyczne i społeczno-wychowawcze.
Prawidłowości oceniania społeczno-wychowawczego.
Skale pomiarowe. Ocena opisowa. Pułapki oceniania
szkolnego. Skala stopni szkolnych. Znaczenie treściowe
stopni. Ilościowe normy wymagań. Skale różnicowe.
Pseudonormy wymagań. Współpraca z rodzicami.
Podsumowanie.
Główne pojęcia
327
Ćwiczenia
327
Zalecenia
328
Plik z chomika:
japonka393
Inne pliki z tego folderu:
Kupisiewicz Cz. - Podstawy dydaktyki ogolnej.rar
(79796 KB)
Półturzycki J. - metody nauczania.rar
(22020 KB)
Niemierko B. - tresci nauczania.rar
(20791 KB)
Kupisiewicz - dydaktyka ogólna - calosc obrobiona.zip
(134886 KB)
J.Półturzycki - metody nauczania.rar
(22020 KB)
Inne foldery tego chomika:
►► PORADNIKI ◄◄
1181 ebooków mobi
ALBO albo
arkusze obserwacyjne
Astrologia pl - haslo - Mirra
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin