Osobowosc homilopatyczna - Artykul.pdf

(100 KB) Pobierz
87786957 UNPDF
Zasadniczym kierunkiem badań nad zaburzeniami osobowości w psychiatrii klinicznej są teorie
opisowe (deskryptywne) , czyli tzw. teorie cech osobowości, charakteryzujące się
klasyfikowaniem ludzi z perspektywy ich stałych właściwości (dyspozycji) psychofizycznych, tj.
cech. Cecha to hipotetyczny komponent osobowości, definiowany przez przypisywanie ogólnej
nazwy dla zbioru współwystępujących zachowań (Jakubik, 1997, s. 50). Podstawę teoretyczną
takiego opisowego ujęcia osobowości stanowi fakt względnej stałości niektórych elementów
zachowania się człowieka w podobnych sytuacjach oraz regularność i podobieństwo zachowań
różnych ludzi, co pozwala wnosić o wspólności ich cech i opisywać je za pomocą tych samych
pojęć. W takim podejściu struktura osobowości byłaby więc określonym układem (konfiguracją)
cech, a cecha - skrótowym opisem pewnych zachowań, a przy tym jednocześnie ich determinantą.
Opisowe ujęcie osobowości, mimo poważnych słabości teoretyczno-metodologicznych, przeważa
obecnie w psychiatrii, stanowiąc wygodną - chociaż heurystycznie bezpłodną - płaszczyznę
porozumienia między psychiatrami o różnych poglądach teoretycznych (np. zwolennicy koncepcji
typologicznych czy psychoanalitycznych również posługują się opisem zaburzeń osobowości w
kategoriach cech) oraz w miarę dogodne rozwiązanie kliniczno -pragmatyczne. Jednym ze skutków
tych słabości jest powiększająca się liczba klinicznych postaci zaburzeń osobowości, z których
niektóre, jak np. osobowość pograniczna (Jakubik, 1996) czy osobowość aleksytymiczna (Jakubik,
2002) budzą poważne kontrowersje diagnostyczne. Podobne wątpliwości dotyczą także tzw.
homilopatii czyli osobowości homilopatycznej .
W piśmiennictwie psychiatrycznym, niezależnie od arbitralnych podziałów czy klasyfikacji chorób
psychicznych, wyodrębnia się czasem swoisty typ zaburzeń osobowości określany mianem
homilopatii (por. Bilikiewicz, 1989; Cwynar, 1980; Jakubik, 1997). Homilopatia (gr. homilejn -
obcować] - to nieprawidłowy rozwój osobowości na skutek kalectwa lub przewlekłej choroby
somatycznej (Jakubik, 1997, s. 93), spowodowany czynnikami utrudniającymi prawidłowe
obcowanie ze środowiskiem lub zakłócającymi relacje między jednostką a otoczeniem społecznym.
Ten rodzaj zaburzeń osobowości obserwuje się przede wszystkim u młodzieży (Kwatyra, 1981;
Susułowska i Przetacznikowa, 1967; Szwarc, 1985; Urlińska, 1987), choć nierzadko występuje
również u dorosłych (Jakubik i Szwarc, 1989).
W ten sposób rozumiana homilopatia może być uwarunkowana różnego typu niepełnosprawnością,
jak na przykład wrodzonymi wadami fizycznymi (skrzywienie kręgosłupa, zwichnięcie stawu
biodrowego, wady serca, warga zajęcza itd.), ślepotą lub niedowidzeniem, głuchotą lub
niedosłyszeniem, brzydotą (wrodzoną albo nabytą w wyniku wypadku, oparzeń itp.), przewlekłą
chorobą somatyczną (dychawica oskrzelowa, choroba reumatyczna, schorzenia układu krążenia
itp.) oraz nabytym kalectwem (np. po amputacji kończyn/y). U osób niepełnosprawnych mogą
więc, chociaż nie muszą, powstać zaburzenia osobowości jako rezultat niesprzyjających warunków
środowiskowych (por. Hulek i Larkowa, 1974), np. ciągłego przeżywania skutków swojego
kalectwa w obcowaniu z odrzucającym, wyszydzającym, a niekiedy wręcz okrutnym środowiskiem.
Jednostki homilopatyczne ma charakteryzować niepewność, niewiara we własne możliwości,
obniżona samoocena (często kompleks niższości), niski poziom samoakceptacji, nadwrażliwość,
nieufność, ostrożność, poczucie zagrożenia, zaburzony obraz własnej osoby, poczucie kontroli
zewnętrznej, zmienność nastroju, słabość ego, nadmierna koncentracja na "ja", przypisywanie
otoczeniu wrogich zamiarów (czasem nastawienie urojeniowe), postawa cierpiętnicza i
męczeńskiego godzenia się z losem, a w stosunku do środowiska - zachowania złośliwe, agresywne
lub nawet antyspołeczne (Jakubik, 1997). Osoby takie żyją zawiścią, buntem, nienawidzą zdrowych
i szczęśliwych, życzą im źle lub czynnie starają się drugim szkodzić (Bilikiewicz, 1989, s. 246).
Większość badaczy tego zagadnienia właściwie zgodnie podkreśla odmienność psychiki inwalidów
(por. Garett i Levine, 1972; Ostrowska, 1971; Szwarc, 1985), ich trudności w przystosowaniu
psychicznym i społecznym (por. Engel, 1962; Marinelli i Dell Orto, 1977; Shontz, 1975; Stubbins,
1977), a zwłaszcza ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu w różnych rolach społecznych,
m. in. rodzinnych, seksualnych, zawodowych, towarzyskich itp. (por. Kowalik, 1991).
W swojej interesującej koncepcji analizy rozwojowej, tj. uwzględniającej dynamikę zmian
zachodzących w osobowości jednostek niepełnosprawnych i w ich stosunku do otoczenia
społecznego, Kerr (1977) wyróżnia kilka kolejnych etapów przystosowania się do
niepełnosprawności:
faza szoku - "odrzucanie choroby" w efekcie działania mechanizmu zaprzeczenia,
faza oczekiwania poprawy stanu zdrowia,
faza lamentu - przekonanie, że "wszystko stracone",
faza obronna prawidłowa - "idę do przodu bez względu na inwalidztwo" (stawianie nowych
celów, realizowanie nowych zadań),
faza obronna neurotyczna - uruchomienie mechanizmów obronnych osobowości celem
zaprzeczenia skutkom inwalidztwa,
faza przystosowania.
W sensie psychologicznym, według autorki, przystosowanie do niepełnosprawności polegana
zaprzestaniu traktowania kalectwa (choroby) jako bariery uniemożliwiającej zaspokojenie własnych
potrzeb. W zależności od etapu przystosowania do niepełnosprawności, mogą być różne wyniki
badań empirycznych nad sposobami reagowania na zaburzenia funkcjonowania somatycznego.
Wydaje się, że - używając podziału Kerr - utrwalenie się fazy obronnej neurotycznej sprzyja
formowaniu się osobowości homilopatycznej.
W każdym społeczeństwie wysokie miejsce w hierarchii wartości zajmują zdrowie, sprawność
fizyczna i zdolność do pełnienia podstawowych ról społecznych. W procesie socjalizacji każda
jednostka przejmuje te wartości i je uwewnętrznia (internalizuje), tak, iż stają się one podstawą
samooceny. Dlatego dla osoby niepełnosprawnej, uszkodzenia somatyczne organizmu stanowią
bezpośrednie naruszenie obrazu własnego ciała, a w konsekwencji zaburzenie struktury "ja".
Zakłócenie funkcjonowania społecznego wskutek inwalidztwa jest dodatkowym, ważnym
elementem zmieniającym dotychczasowy obraz własnej osoby, a tym samym istotnie wpływającym
ujemnie na integralność i właściwości osobowości.
Warto wspomnieć, że niektórzy badacze włączają - za Kraepelinem (1915) - w zakres pojęcia
homilopatii również zespoły urojeniowe, występujące u głuchoniemych i niewidomych w rezultacie
ich głęboko zaburzonej relacji ze środowiskiem. Według Bilikiewicza (1989, s. 246), na przykład u
głuchoniemych może powstać ostra reakcja psychotyczna o cechach paranoi, ale z upływem lat
powstaje też przewlekły zespół cech charakterologicznych, wyrażający się nastawieniem nieufnym,
prześladowczym, również poczuciem niższości, niewiary we własne możliwości, niepewnością, a
czasem przeciwnie - skłonnością do hiperkompensacji .
Długotrwałe przebywanie w środowisku obcojęzycznym ma mieć podobny wpływ
"homilopatogenny", choć taka możliwość wydaje się mocno wątpliwa (Jakubik, 1997). W świetle
współczesnych badań psychologicznych, podobnie nie uzasadnione jest poszukiwanie związku
między rodzajem niepełnosprawności a określonym typem zaburzeń osobowości (Roessler i Bolton,
1978). Tworzenie się bowiem struktury homilopatycznej zależy od bardzo wielu czynników:
wcześniej ukształtowanej osobowości, czasu powstania kalectwa (choroby przewlekłej), jego
rozmiarów i rodzaju, gwałtowności jego wystąpienia (powolne czy nagłe, np. powypadkowe),
reakcji psychologicznej na uszkodzenie organizmu oraz środowiska, w jakim żyje osoba
niepełnosprawna.
Sugeruje się także nieco odmienny pogląd, uznający określone rodzaje niesprawności organizmu za
wystarczającą przyczynę nieprzystosowania inwalidy do otoczenia. Słuszność tego stanowiska
podważa jednakże m. in. Shontz (1977), który opierając się na analizie bogatego piśmiennictwa,
wykazuje, że struktura osobowości ludzi przed i po nabyciu kalectwa charakteryzuje się dużym
stopniem stabilności, a nieprzystosowanie osób niepełnosprawnych jest tylko czasowe. Autor
podkreśla, a nie jest w swojej opinii odosobniony (por. Kowalik, 1991), że negatywne
doświadczenia związane z inwalidztwem mogą być niekiedy nawet korzystne dla dalszego rozwoju
osobowości.
W naszych badaniach (por. Jakubik i Szwarc, 1989) przeprowadzonych m. in. za pomocą
Inwentarza Psychologicznego (CPI) H. G. Gougha w grupie 40 osób (25 mężczyzn i 15 kobiet) w
wieku 20-55 lat, po amputacji kończyny górnej lub dolnej, stwierdziliśmy, porównując grupy
badanych o długim (10-20 lat po amputacji) i krótkim (do 4 lat po amputacji) okresie
niepełnosprawności, że:
Osoby o długim okresie niepełnosprawności przejawiały większe zahamowanie, zamknięcie
w sobie, obojętność, niższą zdolność do przewodzenia i wytrwałości oraz inicjatywy w
sytuacjach społecznych; posiadały znacznie mniej zdolności przystosowawczych, pewności
siebie, fantazji; nie dążyły do kontaktów interpersonalnych, były bardziej nieuporządkowane
i konfliktowe, częściej ulegały autorytetom i podporządkowywały się innym; były
nadmiernie ostrożne, podejrzliwe i krytyczne w stosunku do otoczenia; częściej przeżywały
poczucie winy i wstydu oraz charakteryzowały się brakiem samodyscypliny i umiejętności
kierowania sobą, skłonnością do wyolbrzymiania zmartwień i kłopotów.
Osoby o krótkim okresie niepełnosprawności przejawiały natomiast większą niedojrzałość,
inercję, nieporadność, brak ambicji, skłonność do postaw rezygnacyjnych i częstsze uleganie
osobistym uprzedzeniom; miały zawężone horyzonty myślowe, zachowywały się
niezręcznie w sytuacjach społecznych i ze znacznym dystansem do ludzi; były bardziej
agresywne, zaczepne i wymagające; skarżyły się na ogólne złe samopoczucie psychiczne.
Naszym zdaniem wyniki tych badań potwierdziły hipotezę o zmianach osobowości pod wpływem
kalectwa u osób amputowanych (bez względu na płeć), a obserwowane zmiany, zakłócające
funkcjonowanie społeczne i obniżające poziom przystosowania, odpowiadają w znacznym stopniu
zaburzeniom osobowości opisywanym w literaturze przedmiotu jako tzw. homilopatia. Wydaje się
jednak, że teza o istnieniu homilopatii u jednostek niepełnosprawnych wymaga dalszych dowodów
empirycznych w badaniach prowadzonych wśród osób z innym typem kalectwa lub z różnymi,
przewlekłymi schorzeniami somatycznymi.
Stwierdzenie występowania zmian osobowościowych w efekcie niepełnosprawności nie jest
naturalnie równoznaczne z akceptacją homilopatii, jako odrębnej postaci patologii osobowości .
Należy wyraźnie podkreślić, że wydzielenie homilopatii z grupy zaburzeń osobowości nie jest
niczym uzasadnione, zwłaszcza iż większość wymienianych w publikowanych pracach badawczych
cech, mieści się w powszechnie przyjętym pojęciu osobowości paranoicznej. Poza tym, tendencja
do uproszczonego, sztywnego łączenia niepełnosprawności z trwałymi cechami osobowości, często
negatywnie ocenianymi społecznie, stała się podstawą do podobnego myślenia w życiu
codziennym, co - jako typowy przykład naznaczania i stygmatyzacji (Goffman, 1973) - utrudnia
inwalidom prawidłowe przystosowaniesię do środowiska i nie ułatwia procesu ich rehabilitacji. Jak
słusznie bowiem akcentuje Kowalik (1991, s. 460), " trudno zgodzić się na tak proste związki
między sferami somatyczną i psychiczną ".
Zgłoś jeśli naruszono regulamin