Birch Ann - Psychologia rozwojowa w zarysie.pdf

(1054 KB) Pobierz
Ann Birch
Tony Malim
Psychologia
Rozwojowa
w zarysie
Od niemowlęctwa do dorosłości
przełożyli
JanŁuczyński
Marian Olejnik
Wydawnictwo
Naukowe
PWN
Warszawa
2002
989186779.024.png 989186779.025.png
Z oryginału angielskiego:
Developmental Psychology. From infancy to adulthood
Spis treści
Copyright © by Ann Birch and Tony Malim 1988
Ali rights reserved
Originally published by
The Macmillan Press Lid.
Houndmills, Basingstoke, Hampshire RG 21 2XS and London
Projekt okładki i stron tytułowych
Maryna Wśniewska
Przedmowa 6
Rozdział 1. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwojowej
Rozdział 2. Wczesne uspołecznienie 15
2.1. Rozwój przywiązania 15
2.2. Przywiązanie i deprywacja 22
23. Zabawa 30
Rozdział 3. Rozwój poznawczy 36
3.1. Piageta teoria rozwoju poznawczego 38
3.2. Brunera teoria rozwoju poznawczego 53
3.3. Przelwarzanie informacji a rozwój poznawczy 55
3.4. Nabywanie języka 56
Rozdział 4. Rozwój społeczno-moralny 63
4.1. Podejście psychodynamiczne 64
4.2. Teoria uczenia się 74
4.3. Podejście poznawcze: poznanie społeczne 83
4.4- Rozwój moralny 87
Redaktor
Ewa Szulc
Redaktor techniczny
Danuta Jezierska-Żaczek
Copyright © for the Polish edition by
Wydawnictwo Naukowe PWN, Sp. z o.o.
Warszawa 1995
ISBN 83-01-11938-1
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10
tel. (O-prefiks-22) 695-43-21 faks:
(O-prefiks-22) 826-71-63 e-mail:
pwn@pwn.com.pl http: //www. pwn .p
l
98
Rozdział 5. Rezultaty uspołecznienia
5.1. Płeć 98
5.2. „Ja" i ocena samego siebie
53. Osiągnięcia 113
5.4. Dziecięce przyjaźnie 117
108
120
Rozdział 6. Adolescencja i dorosłość
6.1. Adolescencja 120
6.2. Rozwój przez całe życie: badanie dorosłości
63. Wczesna dorosłość 133
6.4- Średni wiek dojrzały 138
6\5. Późny wiek dojrzały 146
Bibliografia 158
Indeks nazwisk 166
Indeks rzeczowy 169
129
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Wydanie IV - dodruk
Arkuszy drukarskich 11
Drak ukończono we wrześniu 2002 r.
Drukarnia GRAFMAR Sp. z o. o.
36-100 Kolbuszowa Dolna, ul. Wiejska 43
989186779.026.png 989186779.027.png 989186779.001.png 989186779.002.png 989186779.003.png 989186779.004.png 989186779.005.png 989186779.006.png 989186779.007.png 989186779.008.png 989186779.009.png 989186779.010.png
 
Rozdział l
Metody badawcze
stosowane
w psychologii rozwojowej
Przedmowa
Jest to pierwsza z serii krótkich książek przeznaczonych dla
uczniów szkół średnich i studentów pierwszych lat psychologii. Za-
wierają one omówienie teorii, wyników aktualnych badań i praktycz-
nych zastosowań wiedzy psychologicznej. Książki z tej serii mogą
służyć rozwijaniu własnych zainteresowań lub jako pomocnicze mate-
riały towarzyszące kursowi szkolnemu lub uniwersyteckiemu. Każdy
rozdział opatrzony jest pytaniami kontrolnymi oraz listą lektur uzu-
pełniających.
Dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów zaleca się pracę jed-
norazowo z jedną częścią i odpowiadanie na pytania kontrolne znaj-
dujące się na końcu każdej części. Można też powrócić do pytań
kontrolnych po przeczytaniu dalszych partii tekstu.
Po przeczytaniu tego rozdziału powinieneś umieć:
1. Opisać strategie i metody badawcze wykorzystywane w psychologii rozwojowej.
2. Omówić zalety i ograniczenia strategii i metod badawczych.
Psychologia rozwojowa bada zmiany psychiczne, jakie zachodzą
w człowieku w okresie miedzy jego przyjściem na świat a późnymi latami
życia. Większość badań dotyczy jednakże dzieciństwa i okresu adolescen-
cji. Badania nad rozwojem w dorosłości pojawiły się dopiero po drugiej
wojnie światowej. Nawet dzisiaj stosunkowo niewielu psychologów
zajmuje się rozwojem w dorosłości i jedynie zmiany zachodzące
w późnych tatach życia zwróciły uwagę większej liczby badaczy.
W celu naukowego badania ludzkiego zachowania psychologo-
wie rozwojowi wykorzystują szereg rozmaitych metod i strategii ba-
dawczych. Poniżej przedstawiamy krótko te z nich, które są najczęś-
ciej używane.
Ann Birch
Tony Malim
Strategie badań
W badaniach nad zmianami zachodzącymi w jakiejś sferze psy-
chicznego funkcjonowania zależnymi od wieku stosuje się dwie głów-
ne strategie gromadzenia danych o badanych osobach w różnych
989186779.011.png 989186779.012.png 989186779.013.png 989186779.014.png 989186779.015.png 989186779.016.png
 
momentach ich rozwoju: strategię badań poprzecznych i strategię
badań podłużnych (longitudinalnych).
rosłości można by przeprowadzić z udziałem jednej grupy badanych
testując ich co dziesięć lat pomiędzy 20 a 60 rokiem życia.
Zalety
Strategia badań poprzecznych
W strategii tej porównuje się w określonym czasie grupy osób
różniące się wiekiem. Na przykład, psychologowie chcący porównać
wartości moralne wyznawane przez młodych dorosłych z wartościami
moralnymi wyznawanymi przez osoby w średnim wieku przeprowa-
dzają obserwacje lub testy w tym samym (mniej więcej) czasie w gru-
pie młodych dorosłych i w grupie osób w średnim wieku. Następnie
wyciągają wnioski co do wartości moralnych wyznawanych na tych
dwóch poziomach wieku.
(a) Badania przeprowadzone za pomocą strategii podłużnej do
starczają danych o rozwoju jednostek w danym okresie.
(b) Za ich pomocą można badać stabilność rozwoju.
(c) Można też określić wpływ wcześniejszego doświadczenia in
dywidualnego na późniejszy rozwój.
Slabośd
(a) Pochłaniają wiele czasu i pieniędzy.
(b) Istnieje duże prawdopodobieństwo, że część badanych z róż
nych powodów nie weźmie udziału w kolejnych badaniach. Rezul
tatem tego może być nieprzypadkowa zmiana właściwości badanej
grupy, która zakłóci wyniki całego badania.
(c) Powtórzenia badań longitudinalnych mogą dać nierealistycz
ne wyniki z uwagi na różnice wpływów społecznych w różnym czasie
(historycznym).
Zalety
(a) Strategia szybka i stosunkowo mało kosztowna.
(b) Badania można łatwo powtórzyć.
(c) Służy stwierdzaniu różnic między grupami wiekowymi oraz
ogólnych tendencji rozwojowych, które mogą być następnie badane
bardziej szczegółowo.
Słabości
Metody badań
(a) Ponieważ badane zachowanie obserwowane jest tylko w jed
nym momencie, badania wykonane przy użyciu strategii poprzecznej
nie informują o różnicach wewnątrzindywidualnych.
(b) Osoby należące do bardzo odległych grup wiekowych mają
odmienne doświadczenia kulturowe i społeczne. Zatem uzyskane wy
niki mogą odzwierciedlać raczej różnice w tym zakresie niż rzeczywis
te różnice rozwojowe (związane z wiekiem).
Eksperyment
Manipulowanie i kontrolowanie są podstawowymi cechami me-
tody eksperymentalnej. Badacz manipuluje jedną zmienną — zwaną
zmienną niezależną — i obserwuje jej wpływ na inną zmienną — zwaną
zmienną zależną. W tym czasie wszystkie inne czynniki, które
mogłyby mieć wpływ na zmienną zależną są kontrolowane. Eks-
perymenty przeprowadza się zwykle w laboratoriach, chociaż można
je również wykonywać w bardziej naturalnych warunkach.
Przykładem ściśle kontrolowanego eksperymentu laboratoryjne-
go mogą być opisane na stronie 80 badania nad wpływem modelowa-
nia zachowań agresywnych u dzieci (Bandura, Ross i Ross, 1963).
Obserwowanie agresywnego modela było w tych badaniach zmienną
Strategia podłużna (longitudinalna)
W badaniach prowadzonych zgodnie ze strategią longitudinalną
jedna grupa osób badana jest w ciągu jakiegoś czasu, zwykle kil-
ku/kilkunastu lat. Obserwacje i testy wykonuje się w różnych inter-
wałach czasowych. I tak, badania nad wartościami moralnymi w do-
989186779.017.png 989186779.018.png
niezależną, zaś rozmaite zachowania agresywne odtworzone przez
dzieci — zmienną zależną.
Zalety
Techniki obserwacyjne pozwalają na uzyskanie realistycznego
obrazu ludzkiego funkcjonowania w warunkach życia codziennego.
Zalety
(a) Ponieważ niepożądane zmienne są ściśle kontrolowane, moż
liwe jest wyciąganie „twardych" wniosków co do wpływu zmiennej
niezależnej na zmienną zależną, a wiec co do tego, czy istnieje między
nimi związek przyczynowo-skutkowy .
(b) Eksperymenty dostarczają precyzyjnych i obiektywnych infor
macji o ludzkim zachowaniu. Z uwagi na tę precyzję, badania można
łatwo powtórzyć.
Słabości
(a) Z powodu braku ścisłej kontroli nie można mieć pewności czy
niepożądane zmienne nie wpływają na badane zachowanie. Na pod
stawie wyników badań za pomocą technik obserwacyjnych nie można
zatem wnioskować o zależnościach przyczynowo-skutkowych.
(b) Techniki obserwacyjne są bardziej niż inne metody wrażliwe
na wpływ subiektywnych czynników związanych z osobą obserwatora
(jego przekonań, oczekiwań, itd.) ponieważ w istotnym stopniu opie
rają się na jego interpretacji zdarzeń.
Słabości
(a) Eksperymenty zwykle trwają bardzo krótko. Dlatego nie
można być pewnym, że zaobserwowane w eksperymencie zachowanie
będzie takie samo w długotrwałej, „realnej" sytuacji.
(b) Osoby badane obserwowane w stosunkowo ograniczonych
warunkach laboratoryjnych mogą nie zachowywać się tak, jak uczy
niłyby to w warunkach naturalnych.
(c) Niektóre rodzaje zachowania nie mogą być manipulowane
eksperymentalnie. Na przykład, nie można w sposób zamierzony
poddawać dzieci szkodliwym oddziaływaniom po to, by badać ich
wpływ na rozwój.
Obserwacja kontrolowana
Przedmiotem obserwacji jest zachowanie spontaniczne, lecz obser-
wator do pewnego stopnia kontroluje i manipuluje sytuacją.
Badania nad reakcjami niemowląt na nowe sytuacje
(Ainsworth i Wittig, 1969) opisane na stronie 1.7 stanowią przykład
obserwacji kontrolowanej. Zwykle matka i dziecko są obserwowane
w specjalnym pomieszczeniu wyposażonym w jednostronną przesłonę,
która widziana Wewnątrz pomieszczenia wygląda jak lustro, z
zewnątrz zaś umożliwia obserwację wnętrza pomieszczenia.
Obserwator rejestruje reakcje dziecka na nieoczekiwane sytuacje. Na
przykład, matka opuszcza pomieszczenie lub wchodzi do niego
nieznana dziecku osoba w obecności matki lub wtedy, gdy nie ma jej
w pomieszczeniu.
Techniki obserwacyjne
W badaniach prowadzonych technikami obserwacyjnymi przed-
miotem badania jest naturalne zachowanie jednostek, przy czym zasadą
jest ograniczenie do minimum oddziaływania obserwatora na jego
przebieg. Wykorzystuje się dwie podstawowe techniki obserwacyjne.
Zalety
fa) Metoda ta ma dużo wspólnego z obserwacją w warunkach
naturalnych; nacisk położony jest na obserwowanie zachowania spon-
tanicznego.
(b) Ponieważ środowisko, w którym zachodzi obserwowane za-
chowanie jest do pewnego stopnia kontrolowane, badacz ma większą
pewność co do zmiennych wpływających na zachowanie badanego.
Obserwacja w warunkach naturalnych
Przedmiotem obserwacji jest spontaniczne zachowanie w natural-
nym otoczeniu. Przykładem służyć mogą badania nad zabawami
dziecięcymi (Sylva i in., 1980) przedstawione na stronach 33 i 34.
10
11
989186779.019.png 989186779.020.png 989186779.021.png 989186779.022.png 989186779.023.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin