Lekcja 10.doc

(363 KB) Pobierz
Lekcja 10

Lekcja 10

Narzędzie Kamera

Narzędzie Kamera jest używane do określenia parametrów perspektyw, ścieżek animacji, panoramicznych scen wirtualnej rzeczywistości, ścieżek dla scen VR i filmów obiektowych VR z możliwością poruszania się po nich.

Typy kamer

Podwójne kliknięcie w narzędzie Kamera na palecie narzędzi otwiera okno dialogowe Parametrów kamery. Zawartość okna dialogowego Parametry kamery jest różna dla trzech typów kamer. To okno dialogowe i okno rzutu są równocześnie aktywne. Możesz więc zmieniać parametry, miejsca kamer i ich orientację bez ciągłego otwierania i zamykania tego okna. Okno to znika, gdy otwierane jest okno 3D. Typ kamery możesz wybrać w wyskakującym menu na górze okna dialogowego lub na palecie Info.

Umieszczanie kamery

Wybierz narzędzie Kamera z palety narzędzi i upewnij się, że wybrana jest opcja zwykłej kamery w oknie dialogowym kamery. Twoje pierwsze kliknięcie w rzut umieści kamerę o domyślnych parametrach. Następnie rysujesz linię rozciągliwą aby określić kierunek widzenia. Drugie kliknięcie określa pozycję celu. Kiedy operacja zostaje zakończona, pojawia się symbol słońca.

Tworzenie ścieżki animacji

Umieszczenie na rzucie kilku kamer określa ścieżkę animacji. Jej parametry możesz dopasowywać w oknie dialogowym Parametry ścieżki, które otwierasz klikając w przycisk Ścieżka (na dole po lewej stronie okna Parametrów kamery). Jedna z kamer jest kamerą aktywną. Jest to jedyna kamera wyświetlona wraz z symbolem słońca i kąta widzenia. Do momentu wybrania innej, aktywna jest zawsze kamera umieszczona jako ostatnia. Wszystkie kamery umieszczane na rzucie będą dołączane do bieżącej ścieżki animacji po kamerze aktywnej.

Grupy projekcji 3D mogą też zostać użyte do stworzenia animacji, jednakże jest to obsługiwane inaczej niż perspektywy. Może istnieć tylko jedna grupa zapamiętanych projekcji, zmieniasz ją w oknie Ustawienia aksonometrii/Zapamiętane projekcje, a nie przez parametry kamery. Nie jest możliwe pokazanie punktu obserwacji w oknie rzutu, ponieważ jest on oddalony nieskończenie daleko dla projekcji.

Parametry kamery

Okno dialogowe Parametry kamery pozwala zmieniać parametry zaznaczonej bądź domyślnej kamery, określać i modyfikować ścieżki animacji i ustalać wiele innych parametrów. Na zakładkach typu kamery znajduje się wiele kontrolek umożliwiających określenie i zmiany ścieżek animacji.

Każdy nowy projekt ma domyślną ścieżkę o nazwie „00: Ścieżka bez nazwy” gdzie będzie się mieściła pierwsza zdefiniowana kamera. Możesz zmienić jej nazwę co pokazano poniżej. Jeśli w Twoim projekcie jest więcej niż jedna ścieżka animacji — możesz przełączać się między nimi przy użyciu wyskakującej listy. Możesz stworzyć nową grupę projekcji 3D klikając w przycisk Nowa... W oknie dialogowym Dodanie nowej ścieżki można też ustalić nazwę dla nowej ścieżki. Kratka umożliwia skopiowanie aktualnego zestawu podczas tworzenia nowego. To pozwala na zachowanie oryginału i wprowadzanie zmian na kopii o innej nazwie. Możesz zmieniać nazwę istniejących ścieżek animacji po wybraniu ich z menu ścieżek i kliknięciu w przycisk Zmień nazwę. Wpisz nową nazwę w oknie dialogowym i kliknij OK. Aktualny zestaw projekcji możesz usunąć klikając w przycisk Usuń. Musisz dodatkowo potwierdzić to polecenie. Jeśli zdecydujesz się usunąć aktualny zestaw projekcji — jego nazwa zniknie z listy projekcji a wszystkie kamery jakie zawiera będą usunięte. Jeśli jest tylko jedna ścieżka, to nie może być ona usunięta. Dwa pola liczbowe pod nazwą ścieżki zawierają numer kolejny kamery dla aktualnej ścieżki i liczbę klatek postojowych. Liczba ta określa czas na jaki kamera zatrzyma się w danym punkcie ścieżki podczas tworzenia animacji. Możesz nawigować między kamerami aktualnej ścieżki za pomocą strzałek obok numeru kamery.

Poniżej tych dwóch pól znajduje się przycisk Wygładź ścieżkę, który umożliwia wygładzenie krzywych Béziera w punktach zaznaczonych kamer w oknie rzutu.

Sześć pól liczbowych w środkowej części okna parametrów kamery pozwala na określenie następujących parametrów zaznaczonej kamery: wysokości położenia/zawieszenia kamery, odległości, kąta widzenia, azymutu, kąta obrotu i wysokości celu. Tuż pod nimi można wpisać parametry kątów padania promieni słonecznych.

Opcje ścieżki kamery

Przycisk na dole okna dialogowego Parametry kamery pozwala na otworzenie okna Parametry ścieżki, w którym możesz ustalić wiele parametrów i opcji. Możesz określać lub zmieniać nazwę bieżącej ścieżki, ustalać parametry ruchu kamery i wyświetlania oraz kolor pióra dla pokazania ścieżki w oknie rzutu.

Kontrola ruchu

Są dwie cechy definiujące kształt ścieżki kamery podczas animacji w następujący sposób:

·         Wybierz jedną z dwóch metod tworzenia ścieżki kamery: po krzywej Béziera lub po wieloboku. Płynny ruch kamery uzyskasz po wyborze opcji po krzywej. Ścieżki oparte na wieloboku powodują raczej poszarpany ruch kamery.

·         Przełączniki Otwarta i Zamknięta decydują o tym, czy ścieżka będzie się kończyć w punkcie wyjścia.

Można też określić kształt ruchu celu podczas animacji.

Jeśli wybierzesz opcję Po wieloboku to punkty celu pomiędzy klatkami będą umieszczone na linii prostej łączącej dwa następujące po sobie punkty celu. Wybranie opcji Po krzywej spowoduje, że ścieżka celu będzie gładka. Zawsze będzie jednak zawierała oryginalne punkty klatek kluczowych (opcja Po krzywej jest dostępna tylko wtedy, gdy wybrany jest ruch kamery po krzywej).

 

Opcja Ruchu celu po wieloboku jest najlepsza, gdy kamera dużo się porusza, a cel jest nieruchomy, bądź porusza się nieznacznie. Stosuje się ją, gdy skierowana w jeden punkt kamera przemieszcza się dookoła budynku. W innych przypadkach wybierz najwłaściwszą dla siebie metodę.

Opis ruchu

Każda projekcja 3D, jaką dodasz do ścieżki, staje się klatką kluczową. ArchiCAD może interpolować projekcje pomiędzy klatkami kluczowymi, tworząc „klatki pomiędzy” — dzięki temu animacja jest bardziej płynna. Zwiększanie ilości “klatek pomiędzy” zwiększa płynność ruchu w animacji. Dodatkowe obrazki wymagają jednak więcej czasu na stworzenie i zajmują więcej miejsca na dysku.

Opcje wyświetlania

W wyskakującym menu Opcji wyświetlania masz do wyboru cztery możliwości pokazania aktywnej ścieżki w oknie rzutu. Przełączniki Kamery i Wszystkie pozwalają Ci określić zakres pokazywanych klatek kluczowych lub pokazanie wszystkich klatek kluczowych dla ścieżki. To ustawienie będzie użyte jako domyślne w oknie Animacja — wtedy tylko widoczna część ścieżki będzie obrabiana. Możesz także określić kolor pióra użyty do rysowania ścieżki w oknie rzutu.

Opcje słońca

Okno dialogowe Słońce pokazywane jest po kliknięciu w ten przycisk, znajdujący się na dole parametrów kamery. 

Pióra

Możesz wybrać kolor pióra dla kamery w prawej, dolnej części okna dialogowego Ustawień kamery. Jeśli chcesz zmienić kolor ścieżki użyj przycisku Ścieżka aby otworzyć okno Parametry ścieżki.

Zastosowanie parametrów kamery

Aby zastosować parametry ustalone dla ścieżki i kamery kliknij w przycisk Zastosuj na dole po prawej stronie okna dialogowego. Nie musisz zamykać okna dialogowego by zobaczyć zmiany.

Sprawdzanie widoku z kamery w oknie 3D

Aby obejrzeć model 3D widziany przez kamerę wybierz odpowiednią kamerę i uaktywnij okno 3D.

Jeżeli wybranych jest kilka kamer, obejrzysz widok z kamery aktywnej.

Parametry perspektywy określonej przez kamerę, z której widok oglądamy w oknie 3D, zostaną przeniesione do okna dialogowego Parametry widoku 3D. Jednakże modyfikowanie parametrów widoku w tym miejscu da efekt jedynie w oknie 3D i nie zmodyfikuje parametrów kamery na rzucie. Aby zmienić ustawienie kamery, musisz dokonać w niej zmian na rzucie i uaktywnić okno 3D ponownie, kiedy skończysz.

Definiowanie perspektyw w Parametrach widoku 3D jest użyteczne przy:

·         przełączaniu się szybko na perspektywę bez konieczności zmieniania parametrów kamer,

·         pokazywaniu w perspektywie elementów bibliotecznych (nie można definiować kamer pracując z obiektami bibliotecznymi).

Modyfikacje ustawień kamery

Po zaznaczeniu możesz operować kamerą przy pomocy niemal wszystkich poleceń menu Zmiany. Zmieniona kamera (kamery) stanie się częścią bieżącej ścieżki animacji. Jeżeli na palecie narzędziowej wybrana jest Kamera, możesz zmienić pozycję każdego węzła zaznaczania, aby zmienić pozycję kamery. Aby zmienić krzywiznę ścieżki, przesuń punkty końcowe odcinka stycznego do ścieżki. Stosuje się to wyłącznie do ścieżek prowadzonych po krzywej. Jeżeli ścieżka nie jest widoczna, uaktywnij okno dialogowe Ścieżka...

Obiekty VR

ArchiCAD pozwala na tworzenie obiektów wykorzystujących technologię QTVR firmy Apple. Definiujesz sferyczną ścieżkę dla kamery, wzdłuż której może być opcjonalnie umieszczany lub przemieszczany punkt obserwacji. Takie obiekty mogą być oglądane w programie Odtwarzacz QTVR (QTVR Player) firmy Apple.

Technologia RealVR może tworzyć jedynie sceny VR a nie obiekty VR.

Określanie obiektu VR

Wybierz w oknie dialogowym ustawień kamery lub z palety info zakładkę Obiekt VR. Jednym kliknięciem możesz umieścić obiekt VR z domyślnymi ustawieniami w oknie rzutu. Następne kliknięcia w oknie rzutu nie stworzą nowych kamer, możesz mieć tylko jedną kamerę aktywną w danej chwili. Jeśli dodatek VR jest poprawnie zainstalowany w teczce Dodatki, możesz stworzyć obiekt VR przy pomocy polecenia Utwórz obiekt VR z menu Obraz.

Parametry obiektu VR

Większość elementów kontrolnych okna dialogowego ustawień jest identyczna jak w przypadku ustawień kamery. Jedynie specyficzne elementy zostaną opisane poniżej. Pod przyciskami Nowy, Zmień nazwę, Wymaż Nowy, znajduje się menu z nazwami wszystkich zdefiniowanych obiektów VR. Każdy nowy projekt ma domyślny obiekt VR o nazwie 01 Obiekt bez nazwy, który zostanie użyty dla pierwszej kamery jaką umieścisz.

Wpisując wartości liczbowe w pola pośrodku okna dialogowego Parametrów/Ustawienia VR kamery możesz określić: promień obiektu, wysokość środka, kąt widzenia, liczbę równoleżników i południków, kąt początkowy i końcowy dla domyślnego lub zaznaczonego obiektu VR. Im większą liczbę równoleżników i południków określisz, tym większa będzie rozdzielczość. Dobierając odpowiednio parametry możesz zdefiniować pełną kulę, półkulę lub wycinek kuli. Będzie to umowny obszar, po którym poruszać się będzie kamera.

Zaznaczenie kratki Przemieszczaj słońce będzie zawsze definiowało pozycję słońca względem aktualnego punktu obserwacji.

Kierunek patrzenia

Para przełączników na dole okna dialogowego pozwala na określenie czy kierunek patrzenia jest ze środka czy do środka obiektu.

Techniki obiektów VR

Po zaznaczeniu obiekt może być przemieszczany przy użyciu kursora lub poleceń z menu Zmiany (Przesuniecie, Obrót, Odbicie lustrzane). Jeśli aktywne jest narzędzie Kamera — możesz zmieniać położenie 2D przy pomocy węzłów. Słońce i kamera mogą być przemieszczane przy pomocy swoich węzłów. Kąt widzenia jest pokazany w jednym z węzłów obiektu. Po przełączeniu się do okna 3D, gdy zaznaczony jest ten obiekt zostanie stworzona projekcja przy użyciu tego kąta. Jeśli chcesz zmienić położenie tego kąta zaznacz go, przeciągnij jego węzeł do innego węzła obiektu.

Sceny VR

Przy pomocy ArchiCADa możesz tworzyć panoramiczne sceny w użyciu technologii QTVR oraz Real VR. Możesz zdefiniować jedną lub serię cylindrycznych panoram, które mogą być oglądane w zewnętrznych programach. Po wybraniu z menu typu kamery polecenia Scena VR lub przy użyciu palety Info, zawartość okna parametrów kamery zmienia się na pokazaną poniżej.

Umieszczanie kamery panoramicznej

Pierwsze kliknięcie umieszcza kamerę panoramiczną z domyślnymi parametrami w oknie rzutu. Pojawia się linia rozciągliwa. Drugie kliknięcie określa kierunek widzenia (w scenie VR ta kamera określi Twoje początkowe położenie i kierunek widzenia). Po skończeniu operacji pojawia się nazwa panoramy i znaczek słońca, zgodnie z ustawieniami domyślnymi. Jeśli nie dodasz więcej kamer do aktualnej sceny — możesz stworzyć scenę VR o jednym węźle. Kąt widzenia i pozycja słońca mogą być zmieniane poprzez przesuwanie ich węzłów kursorem Fajka — gdy aktywne jest narzędzie Kamera.

Definiowanie scen VR

Umieszczenie kilku panoramicznych kamer definiuje wielowęzłową scenę VR. W danym momencie może być aktywna tylko jedna kamera. Jest ona pokazana ze znaczkiem słońca. Aktywną kamerą, dopóki nie zaznaczysz innej, jest zawsze ta, która została ostatnio umieszczona. Każdej kamerze panoramicznej nadana jest domyślnie nazwa Panorama-x (x jest numerem kolejnym panoramy). Nazwa ta może być zmieniana w polu Nazwa panoramy (pośrodku okna parametrów kamery). Każda pozycja kamery musi być połączona z co najmniej jedną inną pozycją, w przeciwnym wypadku po wybraniu polecenia Utwórz scenę VR (menu Obraz) zostanie wyświetlona prośba o wskazanie odpowiednich połączeń. Połączenie te określają kierunek możliwych zmian w finalnej scenie VR. Linia łącząca dwie pozycje kamery może być narysowana podczas umieszczania kamery lub po umieszczeniu kilku nie połączonych kamer. Aby umieścić nową kamerę połączoną z inną: kliknij w środek kamery, do której chcesz przyłączyć nową kamerę. Drugie kliknięcie określi położenie nowej kamery panoramicznej. Klikając w okno rzutu tworzysz wolno stojące kamery. Jeśli chcesz połączyć dwie kamery kliknij w ich punkty centralne kursorem Fajka. Każda kamera może być połączona z dowolną liczbą innych kamer należących do sceny QTVR. Możesz przełamać linię połączenia przesuwając jej centralny węzeł kursorem Fajka, podczas gdy aktywne jest narzędzie Kamera. Za pomocą tak określonego załamania możesz stworzyć logiczne połączenie pomiędzy dwiema pozycjami kamery rozdzielonymi murem. Dla przykładu: zamiast przechodzić przez ścianę możesz znaleźć się w następnej pozycji, przechodząc przez drzwi bez potrzeby tworzenia dodatkowej kamery w otworze. Każde połączenie może być usunięte przez usunięcie jego węzła centralnego.

Tworzenie scen VR

Jeśli dodatek VR jest poprawnie zainstalowany możesz stworzyć scenę VR używając polecenia Utwórz scenę VR (menu Obraz). 

Parametry sceny VR

Większość elementów kontrolnych jest identyczna jak w przypadku opisanego już narzędzia Kamera. Poniżej opisano specyficzne, dodatkowe elementy.

Tylko aktualna scena VR jest pokazana w oknie rzutu. Jej nazwa jest wybrana z wyskakującego menu, znajdującego się pod trzema przyciskami.

Używaj okna dialogowego ustawień do wprowadzania wartości liczbowych parametrów wybranej kamery.

Techniki scen VR

Po zaznaczeniu kamera może być zmieniana przy pomocy kursora i większości poleceń menu Zmiany. Jeśli aktywne jest narzędzie Strzałka — możesz przesuwać dowolny węzeł kamery aby zmienić jej pozycję 2D. Jeśli aktywne jest narzędzie Kamera możesz zmieniać pozycję słońca przez przeciąganie jego węzła kursorem Fajka. Aby zmienić punkt startowy zaznacz kamerę (gdy aktywne jest narzędzie Kamera), a następnie przeciągnij okrąg oznaczający startową pozycję na punkt centralny innego węzła.

Menu Obraz

Menu Obraz zawiera polecenia odnoszące się do obrazu 3D i fotoprezentacji. Menu Obraz zorganizowane jest w następujący sposób:

·         Trzy pierwsze polecenia kontrolują ogólne właściwości widoku 3D, takie jak Parametry widoku 3D, Wybór składników widoku oraz podstawowe Parametry okna widoku 3D.

·         Następne dwa polecenia kontrolują specjalną część 3D ArchiCADa, która przecina model projektowanego obiektu kilkoma płaszczyznami jednocześnie, aby dostarczyć standardowych przekrojów architektonicznych oraz innych specjalnych widoków projektu.

·         Następne cztery podstawowe opcje prezentacji 3D, dostępne w tym menu, zawierają różne opcje przetwarzania widoku 3D. Opcja Blok (najszybsza metoda pokazania projektu) znajduje się na szczycie tej listy, natomiast na jej końcu znajduje się opcja Kolorowanie, tworząca widoki, w których wszystkie widoczne powierzchnie są rysowane zgodnie z ich parametrami materiałowymi. Zauważ, że czas przetwarzania obrazu zależy nie tylko od wybranego trybu, lecz także od parametrów ustawionych w oknie dialogowym Parametry okna widoku 3D.

·         Opcje fotoprezentacji, animacji, analizy nasłonecznienia i specjalnych animacji QTVR są następną częścią menu, używaną przy tworzeniu najdokładniejszych prezentacji ArchiCADa.

Parametry widoku 3D…

Zanim wyświetlisz widok 3D swojego projektu lub poprosisz o fotoprezentację, możesz wybrać jedną spośród różnych opcji widoku w oknie dialogowym Parametry widoku 3D.
Istnieją dwa warianty tego okna dialogowego: Ustawienia aksonometrii i Ustawienia perspektywy. Przyciskiem umieszczonym w prawym górnym rogu okna możesz przełączać się z jednego okna do drugiego .

Ustawienia perspektywy

ArchiCAD umożliwia zachowanie pełnej kontroli nad wyglądem perspektyw tworzonych z projektu. W prosty sposób możesz określić odpowiednie parametry, takie jak: położenie i wysokość punktu obserwacji, położenie i wzniesienie celu, szerokość kąta widzenia oraz położenie słońca (co opisano poniżej). Aby wyświetlić otrzymany widok, kliknij w guzik OK w prawym dolnym rogu.

Obszar podglądu projekcji

Obszar podglądu po lewej stronie okna dialogowego pokazuje rzut, tak jak wygląda on w oknie rzutu. Aby zobaczyć większy obszar rzutu, zamknij okno dialogowe i ustaw inny widok rzutu, używając jednej z operacji Wyświetlenia, a potem ponownie otwórz okno Parametry widoku 3D.

Zmiany perspektyw

Gruba linia na obszarze podglądu oznacza umowną linię pomiędzy punktem obserwacji a celem. Możesz kliknąć i przesunąć niezależnie od siebie każdy z tych punktów. Kliknij gdziekolwiek w obszar podglądu, a umowna linia widzenia zacznie się obracać wokół punktu celu do położenia określanego następnym kliknięciem. Kąt określający szerokość pola widzenia szerokość pola widzenia szerokość pola widzenia szerokość pola widzenia szerokość pola widzenia jest wyświetlony w obszarze podglądu i dostarcza informacji o tym, co jest widoczne, jeżeli linia widzenia jest pozioma. Jeżeli jest ona przechylona, kąt może być używany jedynie do orientacyjnego określania mającego powstać widoku 3D. Położenie punktu obserwacji możesz określać także numerycznie używając pola zmian Odległość i Azymut po prawej stronie okna dialogowego. Efekty zostaną pokazane graficznie w obszarze podglądu (w tym przypadku położenie celu pozostanie niezmienione). Wzniesienie punktu obserwacji i punktu celu, szerokość pola obserwacji oraz kąt pochylenia kamery muszą być ustawione numerycznie w pozostałych polach zmian.

Rady

·         Dla perspektywy jednozbiegowej ustaw jednakowe wzniesienie punktu obserwacji i punktu celu. Ustaw azymut punktu obserwacji równolegle do głównej osi projektu.

·         Dla perspektywy dwuzbiegowej również ustaw jednakowe wzniesienie punktu obserwacji i punktu celu. Pozostałe parametry mogą mieć dowolną wartość.

·         Dla perspektywy trójzbiegowej ustaw różne wartości dla punktu obserwacji i punktu celu.

·         Aby otrzymać perspektywiczny widok z góry, ustaw wzniesienie punktu obserwacji wyżej niż punktu celu, przeciągnij cel na pożądane miejsce na rzucie i ustaw parametr Odległość na zero, przeciągając punkt obserwacji do chwili wyświetlenia wartości zerowej w polu numerycznym (nie można wpisać zera w polu Odległość).

·         W celu uzyskania szybkiego podglądu zadanej projekcji, użyj opcji modelowania Blok, opisanej niżej. W ten sposób w oknie 3D możesz szybko obejrzeć ogólny widok wg zadanej projekcji.

Zmienianie punktu obserwacji i celu

Po przybliżaniu i numerycznym ustawianiu odległości punkty obserwacji i celu mogą czasem zniknąć z obszaru podglądu. Aby je odnaleźć, kliknij naciskając Podnośnik (Shift) w miejsce, gdzie chcesz umieścić punkt obserwacji, a następnie kliknij naciskając Opcję (Option) / Alt w miejsce, gdzie ma być umieszczony punkt celu. Punkty natychmiast przesuną się w miejsca kliknięcia (patrz w menu Wyświetlenie dalej w tym rozdziale).

Jeśli chcesz zmienić jedynie kierunek patrzenia, możesz to zrobić klikając w okno podglądu.

Możesz kopiować parametry kamery do okna dialogowego Ustawienia perspektywy zaznaczając pojedynczą kamerę i otwierając Parametry widoku 3D. Nie możesz jednak modyfikować kamery używając tego okna dialogowego.

Ustawienie kierunku światła (Słońce)

W obszarze podglądu przerywana linia z symbolem słońca na końcu biegnąca od środka obszaru, pokazuje kierunek światła dla cieniowania i fotoprezentacji. Symbol słońca może być obracany wokół środka rzutu. Odległość jego przyjęta jest jako nieskończona. Wysokość i Azymut słońca mogą być określone numerycznie w polach zmian pod parametrami punktu obserwacji i celu.

Więcej o słońcu…

Kliknięcie przycisku Więcej o słońcu daje dostęp do okna dialogowego, umożliwiającego ustawienie dodatkowych parametrów światła słonecznego (używanych do fotoprezentacji). To okno dialogowe może zostać otwarte także z palety Parametry kamery.

Światło słoneczne

Cechy światła słonecznego mogą zostać ustawione w górnej części okna dialogowego Słońce. Kliknij dwa razy okienko koloru, aby przejść do okna wyboru koloru. Możesz wybrać kolor kierunkowego światła słonecznego (wraz z jego natężeniem od 0 do 100%).

·         Możesz zdecydować, jaki procent światła padającego kierunkowo jest zastępowany przez światło rozproszone.

·         Kolor oraz natężenie światła kierunkowego mogą mieć wpływ na światło rozproszone, zgodnie z wartością procentową wprowadzoną w polu Udział w świetle otoczenia.

Światło otoczenia

W odróżnieniu od światła kierunkowego (np. słonecznego), zewnętrzne światło rozproszone nie posiada kierunku i może być uważane za substytut światła rozproszonego, występującego w rzeczywistości. Może ono rozjaśniać powierzchnie zacienione. Światło rozproszone może posiadać własny kolor (np. w różowym pokoju) a jego natężenie może być różne, by umożliwić uzyskanie specjalnych efektów w prezentacjach.

·         Kolor światła otoczenia ustawiany jest przez standardową paletę zmiany koloru. Kliknij dwa razy próbkę koloru, by otworzyć tę paletę

·         Natężenie światła otoczenia może być ustawione od 0 do 100%.

Tłumienie

Aby dodatkowo wzmocnić realistyczny efekt fotoprezentacji, efekt perspektywy powietrznej (tłumienia atmosferycznego) różnicuje światło proporcjonalnie do odległości od punktu obserwacji. Możesz określić kolor światła tłumionego klikając dwukrotnie w próbkę koloru, co daje dostęp do palety wyboru koloru. Możesz także wzmocnić efekt ustawiając odpowiednimi przyciskami jeden z czterech poziomów tłumienia. (Aby uzyskać specjalne efekty, ustaw kolor na biały, co spowoduje rozjaśnienie dalekich obiektów. Aby uzyskać efekt zanikania światła, ustaw kolor tłumienia na czarny, co spowoduje zaciemnienie oddalonych obiektów).

Aby uzyskać ten efekt upewnij się, że opcja Tłumienie została włączona w oknie parametrów fotoprezentacji, opisanym niżej.

Kliknij przycisk Zastosuj aby obejrzeć efekty ustawień światła słonecznego, światła rozproszonego oraz tłumienia.

Ustal miasto...

Klikając w przycisk Ustal miasto… możesz określić położenie (długość i szerokość geograficzna), lub wybrać najbliższe miasto z przewijanej listy.

Dodanie nowej lokalizacji

1) Wpisz następujące dane w odpowiednie pola dialogowe:

·         nazwę miejsca,

·         dokładne współrzędne geograficzne, oraz

·         strefę czasu dla tego miejsca.

2) Kliknij w guzik Dodaj.

Nowa lokalizacja pojawi się teraz na liście zgodnie z układem alfabetycznym.

Usuwanie lokalizacji

·         Zaznacz nazwę miasta, które ma być usunięte, przez wskazanie go na liście (nazwa zostanie podświetlona).

·         Kliknij w przycisk Usuń.

Ustawienie czasu i daty

W oknie dialogowym Słońca możesz określić datę oraz porę dnia (zaraz poniżej przycisku Ustal miasto). Opcja plus jedna godzina daje możliwość wprowadzenia czasu letniego. Jako rezultat zmian wszystkich omówionych parametrów możesz otrzymać dokładny kierunek padania promieni słonecznych. Symbol pory dnia pokazuje czy o danej godzinie wybranego dnia w wybranym miejscu panuje noc czy dzień.

Północ projektu

Orientacja projektu jest określona przez ustawienie północy w stosunku do usytuowania rzutu na ekranie. Możesz przeciągać igłę kompasu lub wpisać kąt numerycznie, w zależności od osi X arkusza rzutu. Jeżeli ustalasz pozycję słońca przez określenie lokalizacji wraz z datą i godziną, parametry azymutu słońca zostaną obliczone z uwzględnieniem tej orientacji (gdzie Wschód równa się 0.00 stopni).

Przy użyciu jednostek geodezyjnych (Preferencje/Jednostki rysowania), odniesienie kątów na palecie współrzędnych będzie takie same jak ustawiony tutaj kierunek północy.

Ustawienia aksonometrii

W oknie dialogowym Ustawienia aksonometrii paleta rodzajów projekcji oferuje wiele opcji, a pole podglądu oraz kontrolki punktu obserwacji pozwalają w łatwe operowanie widokiem. Możesz wybrać jeden z 12 rodzajów projekcji, aby utworzyć widok 3D projektu, z uwzględnieniem aksonometrii, widoków z góry, z boków i z dołu, lub też samodzielnie określić specjalny widok aksonometryczny. Możesz sprawdzić, jaki widok daje wybrany typ projekcji wraz z dodatkowo określonymi parametrami, na przykładzie prostego domku pokazanego w obszarze podglądu w lewej części okna dialogowego. Pola zmian na górze okna dialogowego pokazują odpowiednie kąty i stopnie skalowania osi x, y i z dla każdego rodzaju projekcji.

Aksonometrie specjalne

Możesz utworzyć własny specjalny widok aksonometryczny wpisując wartości kątów i skalowania trzech osi współrzędnych. Możesz to także uczynić manipulując symbolem domku w obszarze podglądu.

·         Aby obrócić oś wokół początku układu, kliknij w tę oś lub obok niej i przeciągnij ją do pożądanego kierunku.

·         Aby przeskalować i obrócić oś, kliknij w kółko na jej końcu i przeciągnij je na pożądaną pozycję (jeżeli chcesz tylko zmienić skalę, łatwiej jest wprowadzić wartość w pole zmian).

Wprowadzane zmiany są odzwierciedlane stale przez wyświetlenie wartości w polach zmian oraz przez zniekształcanie samego symbolu domku.

Punkt obserwacji i położenie słońca

Możesz określić swój widok i pozycję słońca przy pomocy kontrolek i pól zmian po prawej stronie obszaru podglądu. Tak, jak dla perspektyw, odległość słońca od celu jest określona jako nieskończona, a dla projekcji równoległych również odległość punktu obserwacji jest nieskończona. Aby zmienić położenie słońca lub kamery kliknij po prostu w odpowiedni symbol i przesuń go na pożądaną pozycję. Efekt wprowadzonych zmian pokazany będzie przez obrót domku w obszarze podglądu i wyświetlenie nowych wartości w polach zmian po prawej stronie kontrolek. Aby obrócić kamerę lub słońce o kąt 45 stopni, kliknij obok pożądanego kierunku na jednym z szarych okręgów wokół celu. Aby dokonywać obrotu co 5 stopni, przesuwaj symbol kamery lub słońca. Aby uzyskać pozycje pośrednie, wpisz pożądane wartości numeryczne w pola zmian. Azymuty kamery i słońca mogą być określane graficznie lub numerycznie, lecz kąt wysokości słońca może być zmieniony wyłącznie numerycznie.

Zanim nie nabierzesz wprawy w obsłudze ArchiCADa, najlepiej jest zacząć od równoległej projekcji wybranej z palety, następnie obrócić kamerę i dopasować parametry aksonometrii.

Więcej o słońcu...

Z tego okna możesz wywołać okno dialogowe Słońce. Zobacz jego opis przy Ustawieniach perspektywy powyżej.

Zapamiętywanie aksonometrii

Przycisk Zapamiętaj otwiera dodatkowe okno dialogowe, w którym możesz przechowywać i przywracać parametry własnych aksonometrii. Możesz także użyć zapamiętaną sekwencję widoków aksonometrycznych przy późniejszych animacjach. Animacje oparte o widoki aksonometryczne nie są tym samym, co animacje oparte o perspektywy, chociaż powstają przy użyciu tego samego polecenia. Używając klatek pośrednich otrzymasz animowane przekształcenia jednej projekcji aksonometrycznej w drugą. Przycisk Dodaj bieżącą projekcję umieszcza bieżący widok na liście. Widoki z listy będą klatkami kluczowymi dla animacji. Możesz także nazwać każdą z klatek kluczowych w oknie dialogowym, pokazującym się po naciśnięciu guzika. Jeżeli nie jest zaznaczona żadna projekcja, to nowa projekcja zostanie dodana na końcu. Jeżeli jakaś projekcja jest zaznaczona, nowa zostanie wstawiona przed nią. Zmień na bieżącą projekcję zmienia podświetloną na liście klatkę na tę, którą ustawiłeś przed otwarciem tego okna dialogowego.

Przycisk Wymaż powoduje usunięcie klatki z listy. Pod Opcjami w lewej dolnej części okna dialogowego możesz określić ilość klatek pośrednich, jakie stworzy ArchiCAD, interpolując jednocześnie wszystkie parametry (np. stopień skalowania osi, kąt kamer itp.) sąsiednich klatek kluczowych.

Opcje Otwarta i Zamknięta decydują czy animacja przejdzie w sposób ciągły z klatki określonej jako ostatnia do klatki pierwszej. 

Wybór składników widoku…

Wybranie polecenia Wybór składników widoku spowoduje pokazanie się okna dialogowego, w którym możesz zaznaczyć elementy konstrukcyjne ArchiCADa, które mają być pokazane w oknie 3D oraz oknach Przekrój/Elewacja. Zaznaczanie elementów rzutu (z wyjątkiem Obszaru zaznaczania) powoduje pominięcie ustawień dokonanych w tym oknie dialogowym. Możesz zaznaczyć części rzutu i otrzymać ich widoki 3D, a potem zachować opis GDL jedynie tych zaznaczonych części. Ta opcja jest bardzo użyteczna w przypadku skomplikowanych modeli, dla których konwersja całego rzutu może trwać bardzo długo. Selektywne modelowanie może być wspomagane przez wybranie potrzebnych elementów z rzutu przed modelowaniem lub przez wybranie opcji z okna dialogowego Wybór składników widoku.

Przetwarzane kondygnacje

Kondygnacje, które będą modelowane, mogą być określone przez podanie ich numerów lub przez opcję Wszystkie kondygnacje. Dotyczy to również zaznaczeń na rzucie.

Typy składników widoku

Pola, które możesz tu zaznaczyć, pozwalają na wskazani...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin