Scenariusz zajęć dla dzieci sześcioletnich
Temat: Wiosenna wycieczka
Cele:
- aktualizuje wyobrażenia desygnatów nazw wypowiadanych oraz samodzielnie czytanych;
- przyporządkowuje rośliny i zwierzęta (reprezentowane przez nazwy) do odpowiedniego środowiska przyrodniczego;
- dostosowuje ruch do tempa i rytmu muzyki;
- rozpoznaje i określa odtwarzane z kasety magnetofonowej dźwięki;
- wykazuje inwencję w zabawach twórczych i naśladowczych.
Metody :
- rozmowa, objaśnienia,
- pokaz,
- gimnastyka twórcza R. Labana,
- zadań stawianych do wykonania.
Forma: zajęcia z całą grupą
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, nagrania magnetofonowe, czapka i różdżka czarodziejska, kartki z wyrazami, plecaki, woreczki śniadaniowe, sylwety żab i bociana na patyczkach, sylwety żaby i bociana bez elementów identyfikujących.
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa twórcza „Czarodziej”
Chętne do pełnienia roli czarodzieja dziecko wkłada czapkę i bierze do ręki różdżkę. Pozostałe dzieci tańczą przy muzyce. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się – czarodziej wypowiada zaklęcie, zmieniając je w dowolną rzecz. Dzieci przybierają pozy w taki sposób, by oddać charakterystyczne cechy wyglądu zewnętrznego przedmiotu, postaci, obiektu.
Przy każdym powtórzeniu zabawy następuje zmiana czarodzieja.
Dzieci podchodzą do stolików oznaczonych napisami: Bułki, Napoje, Owoce. Przygotowany prowiant to tekturowe koła z napisami informującymi, co to jest, np. bułka z miodem, z serem, z pasztetem itp.; sok wiśniowy, pomarańczowy, malinowy itp.; gruszka, jabłko, winogrono itp. Dzieci wybierają to, na co mają ochotę, wkładają do woreczków śniadaniowych, następnie do plecaków (własnych, przyniesionych z domu).
Dzieci ustawiają się parami i idą śpiewając piosenkę pt. „Wiosna”.
Dzieci zatrzymują się i słuchają dźwięków odtwarzanych z kasety magnetofonowej. Określają źródło ich pochodzenia i jednocześnie miejsce, w którym mocą wyobraźni się znalazły. „Wsiadają do pociągu” i „jadą” przy muzyce, dostosowując tempo ruchu do tempa muzyki. „Wysiadają z pociągu”, ustawiają się parami i wychodzą z „dworca”.
Dzieci zatrzymują się i na podstawie słyszanych dźwięków (nagranie magnetofonowe), stwierdzają, że przed nimi jest szosa.
Odpowiadają na pytanie n-lki: „Co trzeba zrobić, żeby bezpiecznie przejść na drugą stronę?”.
Spoglądają w lewą stronę, w prawą, w lewą, ustalają, czy można przejść (n-lka włącza magnetofon – słychać odgłos jadącego traktoru, następnie sygnał karetki pogotowia). Powtarzają czynności i przechodzą, gdyż szosą już nic nie jedzie.
Po drugiej stronie szosy – niespodzianka. Jest polana (dywan), lecz nie ma lasu i nigdzie nie widać łąki. Las i łąkę trzeba stworzyć. Dzieci otrzymują karteczki z nazwami roślin i zwierząt. Komponują z nich obraz lasu i łąki na tablicach magnetycznych osłoniętych zieloną krepiną.
Dzieci, spacerując po „lesie”, słuchają śpiewu ptaków (nagranie magnetofonowe) i oddychają głęboko, wciągając powietrze nosem, wypuszczając ustami.
a. „Czworonożne i skrzydlate”
N-lka wymienia nazwy zwierząt. Gdy padnie nazwa zwierzęcia skrzydlatego (ptaka, owada), dzieci naśladują sposób poruszania się i charakterystyczne dźwięki; gdy jest to nazwa czworonożnego ssaka, płaza, gada – siadają „na trawie”.
b. „Kto dalej rzuci?”
Dzieci zbierają wyimaginowane szyszki i rzucają nimi.
c. „Kto wyżej skoczy?”
Dzieci podskakują, starając się dosięgnąć „gałęzi”.
N-lka pokazuje dzieciom tekturkę w kształcie koła z napisem, który dzieci odczytują: „Woda do mycia”; naśladuje lanie wody, dzieci podstawiają ręce, myją je i suszą, strzepując krople szybkimi ruchami.
Dzieci „zjadają” przyniesiony „prowiant”, starając się robić to tak sugestywnie, by można było poznać, co jedzą. Po posiłku – udzielenie dzieciom pochwały za nie zaśmiecanie środowiska lub krótka rozmowa na ten temat (zależnie od tego, co zrobiły z woreczkami i papierkami).
Dzieci przechodzą na „łąkę”. N-lka pokazuje im wyciętą z białego papieru sylwetkę bociana. Na pytanie: „Co to może być?” – dzieci wysuwają hipotezy, weryfikując je jednocześnie w swobodnej dyskusji. Odpowiadają na to samo pytanie, obserwując sylwetę żaby. Podają propozycje wykonania kukiełek: żab i bociana. N-lka, oceniając stopień zainteresowania dzieci, umożliwia im wykonanie czynności lub daje gotowe kukiełki.
Dzieci sprawdzają, czy na łące i w lesie nie zostały jakieś śmieci. Wracają do przedszkola wybranym przez siebie środkiem lokomocji – naśladują sposób poruszania się oraz dźwięk wydawany przez dany pojazd.
bagi09