Pytania Ekoza Elementy struktury organizacyjnej.doc

(47 KB) Pobierz
1

1. Co to jest specjalizacja stanowiska pracy i jakie są jej negatywne, pozytywne skutki?

To proces, w którym ogólne zadanie organizacji zostaje podzielone na mniejsze części składowe. Specjalizacja stanowiska pracy wyrosła z koncepcji podziału pracy. Określa to punkt wyjścia przy projektowaniu stanowiska pracy. Jest ona normalną kwestią wzrostu organizacji. Jest to logiczne iż trudno sobie wyobrazić 1 osobę wykonującą wszystkie czynności w danej firmie.

Pozytywnymi skutkami takiego procesu jest między innymi: umożliwienie osiągnięcia większej wprawy w danej dziedzinie, skraca się czas przechodzenia od jednego zadania do drugiego, dużo łatwiej jest przypisać specjalistyczny sprzęt do danego pracownika, można za niewielki koszt przyuczać kolejnych kandydatów na dane stanowisko.

Negatywnymi skutkami specjalizacji stanowiska to:

monotonność pracy może wpłynąć na znużenie i zniechęcenie pracownika, obniża się jakość pracy, a zwiększa absencja pracownika, zbyt monotonna praca i brak zmian rodzaju stanowiska pracy niesie za sobą możliwość popełnienia przez pracownika nieświadomego błędu, wynikającego z mechanicznego wykonywania pewnych czynności. 

2. Co to jest grupowanie stanowiska pracy? Podaj i krótko opisz cztery najbardziej rozpowszechnione metody grupowania. Wymień po jednej wadzie i zalecie tych zabiegów.

Grupowanie stanowisk pracy – To proces łączenia w grupy stanowisk pracy zgodnie z pewnym logicznym układem. Jest szczególnie potrzebny w większych firmach, gdzie jedno stanowisko kierownicze nie wystarcza by prawidłowo nadzorować pracę.

Grupowanie według wyrobów – struktura ta zakłada grupowanie i porządkowanie czynności wokół wyrobów lub grup wyrobów.

Zalety:

-łatwość integracji i koordynacji całości działalności

-szybsze tempo i większa skuteczność podejmowania decyzji

-możliwość względnie taniej i obiektywnej oceny wyników

Wady:

-menedżerowie zbytnio koncentrują się na swoim produkcie

-następuje wzrost administracji; w każdym dziale pojawia się potrzeba specjalistów funkcjonalnych np. ds. marketingu

Grupowanie funkcjonalne – oznacza grupowanie stanowisk pracy wymagających tych samych lub podobnych czynności.

 

Zalety:

-możliwość obsadzenia każdego działu ekspertami w danej dziedzinie

-łatwiejszy nadzór; menedżer może być fachowcem w jednej dziedzinie

-łatwiejsza koordynacja czynności w obrębie każdego wydziału

Wady:

-proces decyzyjny jest wolniejszy i bardziej zbiurokratyzowany

-pracownicy są skoncentrowanie na swoich funkcjach, a nie na całej organizacji

-trudniej jest obserwować wyniki i rozliczać za nie

 

 

Grupowanie według klientów – grupowanie czynności w celu reagowania i wzajemnego oddziaływania ze specyficznymi klientami lub grupami klientów.

Zalety:

-możliwość wykorzystania specjalistów ds. obsługi specyficznych klientów lub grup klientów

Wady:

-Wzrost administracji koordynującej różne działania podejmowane na rzecz specyficznych klientów

Grupowanie według lokalizacji – grupowanie stanowisk pracy na podstawie określonych miejsc lub obszarów geograficznych.

Zalety

-pozwala organizacji łatwiej reagowanie na wymagania szczególnego klienta oraz środowiskowe cechy różnych regionów

Wady

-organizacja potrzebuje większego personelu administracyjnego do nadzorowania jednostek działających w różnych miejscach

3. Zilustruj na rysunku organizacje wysmukloną i organizacje spłaszczoną. Podaj wady i zalety każdej z nich.

 

 

Struktura wysmukła



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura spłaszczona

 



 

 

 

 

 

 

 

-          Struktura spłaszczona prowadzi do wyższego poziomu morale i wydajności pracowników.

-          Struktura wysmukła jest kosztowniejsza ze względu na większą liczbę menadżerów niezbędnych do jej obsługi.

-          Struktura wysmukła wywołuje problemy z komunikacja z powodu większej liczby osób, poprzez które musi przejść informacja.

-          Szeroka rozpiętość zarządzania w strukturze spłaszczonej może obciążyć menadżerów dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi (bo jest ich mniej) oraz szerszymi obowiązkami z tytułu nadzoru. Struktura ta może ucierpieć o ile te dodatkowe obowiązki nie staną się nadmierne.

4. Podaj osiem czynników wywierających wpływ na rozpiętość zarządzania.

1.     Kompetencja przełożonych i podwładnych, im jest ona większa tym szersza jest potencjalna rozpiętość.

2.     Fizyczne rozproszenie podwładnych, im jest ono większe tym węższa jest potencjalna rozpiętość.

3.     Zakres pracy menedżera innej niż nadzorcza, im jej więcej, tym węższy jest potencjalny zasięg.

4.     Stopień pożądanej interakcji, im jej więcej tym węższy jest potencjalny zasięg

5.     Zakres występowania standardowych procedur, im ich więcej, tym szerszy jest potencjalny zasięg.

6.     Podobieństwo nadzorowanych zadań, im są one bardziej podobne tym szerszy jest potencjalny zasięg.

7.     Częstość występowania nowych problemów, im większa, tym węższy potencjalny zasięg

8.     Preferencje przełożonych i podwładnych

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin