Dzien Ziemi - scenariusz Nieozywiona potega.doc

(96 KB) Pobierz
Are You suprised ?

-3-

 

 

mgr Danuta Błaszczok                                                                       Scenariusz inscenizacji z okazji Dnia Ziemi

Szkoła Podstawowa Nr 12 

im. Jerzego Kukuczki                                                                     

w Jastrzębiu Zdroju

 

Nieożywiona potęga”

 

 

Cele: -     uświadomienie uczniom, że przyrodą są nie tylko istoty żywe, ale także jej nieożywione elementy

-          uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej przyrody

-          uświadomienie uczniom konieczności ochrony nieożywionych składników przyrody i pokory wobec potęgi żywiołów.

 

Osoby występujące: chłopiec, dziewczynka,  narrator, ziemia, powietrze,  ogień, woda, człowiek

 

Dekoracja sceny: Niebieskie tło, napis: „ZIEMIA – ŻYWA I NIEOŻYWIONA POTĘGA”, żywioły: ilustracje na kartkach A3

 

                                    

 

Rekwizyty: globus, zapalona świeca lub lampa naftowa, zapałki, balonik, woda w szklance, magnetofon, kaseta, szpilk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp: chłopiec [uczeń trzyma na wyciągniętej ręce globus]

 

Wśród Kosmosu, jak dar losu

mknie nasza Ziemia.

                                                             Choć niewielka jak kropelka

                                                                           w wielkiej przestrzeni,

                                                                      Jest wyjątkowa, to wielkie słowa,

                                                                ale konieczne.

                                                                         Na niej jest życie, wiesz znakomicie.

                                                              To jej potęga.

                                                                Fiolet cytrynu, złoto bursztynu,

                                                                   To są jej skarby.

                                                              Doceń jej dary i nie trać wiary,

                                                             Że pozostaną:

                                                                                W nieskończoności, gdzie wzrok nie sięga

                                                            Ziemia -

                                                                                    żywa i nieożywiona potęga.         [d.b]

 

******

 

Narrator: [ przedstawiając wymienianie żywioły] Przyszły do szkoły 4 żywioły,

by opowiedzieć o sobie.

Ziemia, powietrze, ogień i woda

To siły nieocenione.

Dla nas stworzone.

 

Fragment muzyczny – np. nagrane na taśmie magnetofonowej dźwięki: wiatru, ognia, wody, odgłosy ptaków,   śmiech dzieci.

 

 

******

 

 

 

[uczniowie ubrani w prześcieradła na wzór starożytnych filozofów]

 

I ZIEMIA [uczennica trzyma globus]

 

Ziemia: Jestem ZIEMIA.

              Kiedyś życie na Ziemi tętniło radością.

              Człowiek wtopiony w przyrodę był samą miłością.

              Uczył się od niej wszelkiego rzemiosła.

 

Narrator:  Ona była mądrością, szczęściem była wiosna.

              Lecz człowiek rzucił swej Ziemi wyzwanie -

 

Człowiek: To ja jestem Ziemio twoim panem

                A ty bezbronna musisz mi się poddać

                I swoje dobra mej wygodzie, szczęściu memu oddać!

 

Narrator:   I stało się –

              Ołowiane chmury, betonowe domy, ropiejące wody.

              Nie masz już Ziemio swoistej urody.                      [Anna: „Człowiecza pycha”]

 

 

******

 

 

Fragment muzyczny -  np. nagrane na taśmie magnetofonowej dźwięki: odgłosy burzy, wiatru

 

II POWIETRZE [uczeń trzyma nadmuchany balonik]

 

Powietrze: Jestem POWIETRZE.

Zabawne w lekkim balonie,

Figlarne w lisim ogonie,

Swawolne w podmuchach wiatru,

Niszczące w huraganie.

 

Narrator: Lecz człowiek rzucił Powietrzu wyzwanie -

 

Człowiek: To ja Powietrze jestem twoim panem

                   A ty musisz mi się poddać

                   I swoją siłę mej wygodzie oddać!

 

Narrator:   I stało się –

                  Spaliny, smog i pyły

                  czyste powietrze zanieczyściły.

                  Straciło przejrzystość, aromat wonnych róż,

                  trudno nam oddychać tym powietrzem już. 

    

 

******

              

 

Fragment muzyczny - np. nagrane na taśmie magnetofonowej dźwięki: płynącej rzeki, fal morskich

 

III WODA [Uczennica trzyma szklankę z wodą]

 

Woda: Jestem WODA.

            Mała jak kropelka rosy

            Wielka jak ocean

            Puszysta jak śnieg

            Twarda jak lód.

 

 

 

 

 

Narrator: Lecz człowiek rzucił i wodzie wyzwanie -

 

Człowiek: To ja Wodo jestem twoim panem.

                   Ty dumna musisz mi się poddać,

                   a swą przejrzystość mym kaprysom oddać!

 

Narrator:   I stało się –

               ścieki, śmieci i plamy ropy na powierzchni wody,

               Nie masz już wodo swoistej urody.                     

 

Fragment muzyczny – np. odgłos palącego się ogniska

 

 

******

 

 

IV OGIEŃ [uczeń trzyma zapaloną świecę lub zapaloną lampę naftową]

 

Ogień:  Jestem OGIEŃ

Błyszczący w iskrach ogniska,

Ciepły w płomieniu świecy.

Groźny w łunie pożaru,

Żarzący się w wulkanie.

 

Narrator: Lecz człowiek rzucił także Ogniowi wyzwanie -

 

Człowiek: To ja Ogniu jestem twoim panem

                   A ty  musisz mi się poddać

                   I swoją moc mej wygodzie oddać!

 

Narrator:   Lecz ogień krzyknął:                     

 

Ogień: Precz! -  człeku zuchwały

             Ziemia, woda, powietrze może Ci się poddały,

             Lecz wobec mej potęgi, wobec mojej mocy,

             marne istoty uciekły, bezradnie, w niemocy.

             Gdy ryknąłem groźnie w kraterze wulkanu,

             kiedy pędziłem łuną koroną drzewostanu.

             Nie zamierzam ustąpić ani o cal tobie,

             Bo jesteś ignorantem zadufanym w sobie!

 

Narrator: I zastanowił się człowiek nad swą zuchwałością

                Spojrzał na żywioły inaczej, z miłością.

                Powiedział –

 

Człowiek: Nie mogę zostawić po sobie tak okropnych śladów

 

Narrator: Więc zaczął szanować skarby - ocalałe od czasów pradziadów.

                 Możemy dziś podziwiać resztki puszcz i kniei.

                 Skarby ukryte w Ziemi.  I pełni nadziei,

                 Patrząc na zachód Słońca,  możemy wciąż wierzyć,

                 że Ziemia będzie trwać w swym pięknie, będzie mogła przeżyć.

 

 

******

 

Finał:  dziewczynka Nasz ślad na Ziemi,

Choć wyraźny i głęboki, podobnie jak lekkie

Ptasie tropy –

kiedyś zniknie.

A tylko od nas zależy

Czy pajęczyna życia,

której jesteśmy ledwie

nicią, a nie stworzycielem,

przetrwa ludzkie istnienie

i znów zachwyci tych,

co przyjdą po naszych śladach. . .  [„Nasz ślad”]

 

Chłopiec i dziewczynka Na wycieczce, na spacerze

          Tam gdzie rzeka, tam gdzie las

          Skarbów ziemi trzeba bronić

          Kwiatów, zwierząt, drzew i gniazd.

                     Ref: Żyj z przyrodą w zgodzie,

                             Odsuń od niej zło

                             I pamiętaj co dzień,

                             Żeby chronić ją.

         Czy to stary, czy to młody,

         Lis i człowiek, ryba, ptak.

         Każdy cząstką jest przyrody,

         Więc wykrzyczmy razem tak:

                      Ref: Żyj z przyrodą w zgodzie,

                             Odsuń od niej zło

                             I pamiętaj co dzień,

                             Żeby chronić ją.         [ „Żyj z przyrodą w zgodzie” Sł. Wiktor Leliwa; muz. Eugeniusz Rogalski]

 

 

 

******

Zgłoś jeśli naruszono regulamin