Analiza_techniczna_dla_bystrzakow_anteby.pdf

(1243 KB) Pobierz
990017799.001.png
Tytuł oryginału: Technical Analysis For Dummies ®
Tłumaczenie: Bartosz Oczko
ISBN: 978-83-246-3672-3
Original English language edition Copyright © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana. Wszelkie prawa,
włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2012 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates
in the United States and/or other countries. Used under License.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://septem.pl/user/opinie/anteby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: septem@septem.pl
WWW: http://septem.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
990017799.002.png
Spis treci
O autorce ......................................................................................................................15
Podzikowania od autorki .............................................................................................17
Wstp ............................................................................................................................19
O ksice .........................................................................................................................................19
Konwencje zastosowane w ksice ......................................................................................................20
Czego nie czyta ...............................................................................................................................20
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................21
Jak podzielona jest ksika .................................................................................................................21
Cz I: Definiowanie analizy technicznej .......................................................................................21
Cz II: Umysowy podkad pod analiz techniczn .......................................................................21
Cz III: Obserwacja zachowania rynku ........................................................................................22
Cz IV: Odnajdywanie formacji .................................................................................................22
Cz V: Na skrzydach analizy dynamicznej .................................................................................22
Cz VI: Dekalogi ......................................................................................................................22
Ikony wykorzystane w ksice .............................................................................................................23
Co dalej? ..........................................................................................................................................23
Cz I: Definiowanie analizy technicznej ................. 25
Rozdzia 1: Otwieramy skrzynk z narzdziami analizy technicznej ...........................27
Wprowadzenie do analizy technicznej .................................................................................................28
Spekulacja czy inwestowanie: róne oblicza analizy technicznej ........................................................28
Ustalenie nowych regu .................................................................................................................29
Co przemawia za zarzdzaniem transakcjami? ................................................................................29
Sprawianie, by trend sta si Twoim przyjacielem ................................................................................30
Skupianie si na cenach jest suszne (i godne szacunku) ..................................................................31
Wyznaczenie wasnej cieki na wykresie ........................................................................................32
Przygldamy si bliej wielu obliczom wystpowania trendów ...............................................................33
Ilociowe wyraenie wystpowania trendów .....................................................................................33
Dlaczego analiza techniczna si sprawdza lub si nie (zawsze) sprawdza? .............................................35
Wygrywanie z rynkiem ......................................................................................................................36
W poszukiwaniu porzdku .................................................................................................................37
Co obejmuje analiza techniczna? ........................................................................................................38
990017799.003.png
6 Analiza techniczna dla bystrzaków
Sporzdzanie i analiza wykresów (charting) ...................................................................................39
Analiza timingu rynkowego ...........................................................................................................39
Podanie za trendem (znowu to sowo) ........................................................................................39
Analiza techniczna .......................................................................................................................39
Czego potrzebujesz, eby zacz? .......................................................................................................41
Rozdzia 2: Zapoznajemy si z funkcjonowaniem rynku od podszewki ........................ 43
Aukcyjny model poday i popytu .......................................................................................................44
Instrumenty finansowe to nie skarpetki: efekt popytowy ....................................................................44
Docieramy do róda popytu .........................................................................................................45
Identyfikacja zachowania zbiorowoci .................................................................................................45
Jednostka v. zbiorowo .................................................................................................................46
Robienie graczom giedowym wody z mózgu ..................................................................................47
Staramy si odkry, co jest normalne: przygldamy si rozkadowi normalnemu .....................................48
Powracanie do redniej .................................................................................................................48
Gra wykorzystujca powrót do redniej ...........................................................................................49
Identyfikacja skrajnych zachowa zbiorowoci i reagowanie na nie ........................................................50
Przebijanie poziomów granicznych: rynek wykupiony i wyprzedany ..................................................51
Zmierzanie w kierunku przeciwnym do tego, który podpowiada instynkt: poziomy zniesienia .............52
Chwytanie spadajcego noa: okrelanie, kiedy i na jakim poziomie korekta si zakoczy ...................53
Zaawansowane teorie zbiorowoci ......................................................................................................54
50-procentowe zniesienie Ganna ...................................................................................................56
Magiczne liczby: „sekret wszechwiata” .........................................................................................57
Kiedy widzimy zbyt wiele zniesie .................................................................................................59
Rozdzia 3: Pyniemy z prdem: nastroje rynkowe ....................................................... 63
Definiujemy nastroje rynkowe .............................................................................................................64
Dowiadujemy si wicej o wolumenie ..................................................................................................64
Uwaga na szpikulce! .....................................................................................................................65
ledzenie równowagi wolumenu ....................................................................................................66
Ulepszamy wskaniki wolumenowe ................................................................................................68
Wychodzimy z analiz poza konkretny wykres .....................................................................................69
Selekcjonujemy porcje informacji o nastrojach rynkowych ................................................................70
Krcimy si wokó osi ziemskiej: efekty sezonowe i kalendarzowe .....................................................72
Zaskoczony tum ...............................................................................................................................74
Rozwaamy historyczne kluczowe dni odwrotu (odwrócenia trendu) ................................................74
Przetrwanie w wiecie przypadkowoci ...........................................................................................75
Pamitanie, jaka bya ostatnia cena ................................................................................................76
Mylenie w kategoriach naukowych ....................................................................................................77
Uwarunkowania i przypadki losowe ...............................................................................................77
Wielko próby .............................................................................................................................78
Spis treci 7
Cz II: Umysowy podkad pod analiz techniczn . 81
Rozdzia 4: Systematyczna gra przy uyciu wskaników ..............................................83
Wprowadzenie do wskaników ...........................................................................................................83
Klasyfikacja wskaników ...............................................................................................................84
Zrozumienie, co okrelaj wskaniki ...............................................................................................84
Wybór swego stylu gry ..................................................................................................................85
Przygldamy si dziaaniu wskaników ...............................................................................................88
Okrelanie waciwych interwaów .................................................................................................88
Zwaanie na sygnay generowane przez wskaniki ..........................................................................89
Ustalanie historycznych poziomów odniesienia ....................................................................................91
Selekcja wskaników ..........................................................................................................................92
Optymalizacja, czyli poddawanie wskaników próbie ...........................................................................93
Opracowywanie optymalizujcego testu wstecznego .........................................................................93
Dopracowanie testu wstecznego .....................................................................................................95
Naprawiamy wskanik ..................................................................................................................96
Ponowne zastosowanie wskanika ..................................................................................................96
Szacujemy ryzyko optymalizacji .....................................................................................................97
Rozdzia 5: Zarzdzanie pozycjami ................................................................................99
Konstruowanie zasad transakcyjnych ..................................................................................................99
Zarys Twojego planu gry ............................................................................................................100
Powszechne obawy i wtpliwoci .................................................................................................101
Zgarniamy pienidze ze stou: wyznaczanie docelowych wielkoci zysków ...........................................103
Kontrolowanie strat .........................................................................................................................104
Pierwsza linia obrony: zlecenia stop-loss ...........................................................................................105
Wyznaczenie stopów w mylach mija si z celem ...........................................................................105
Klasyfikacja zlece stop-loss ........................................................................................................106
Modyfikowanie wielkoci pozycji ......................................................................................................112
Zmniejszanie pozycji ..................................................................................................................113
Zwikszanie pozycji ....................................................................................................................113
Ustalanie stopów dla zmodyfikowanych pozycji ............................................................................114
Cz III: Obserwacja zachowania rynku ................ 115
Rozdzia 6: Interpretacja podstawowych supków:
jak zachowuj si ceny instrumentów finansowych ................................117
Konstruowanie podstawowych supków .............................................................................................118
Przechodzimy do dziaania: supek cenowy w telegraficznym skrócie ..............................................118
Nadawanie tonu notowaniom: cena otwarcia ................................................................................120
Podsumowanie nastrojów: cena zamknicia ..................................................................................122
Wjedamy na gór: cena maksymalna .........................................................................................125
Schodzimy na sam dó: cena minimalna .......................................................................................125
Zgłoś jeśli naruszono regulamin