Prawo o ruchu drogowym (i co zmieniono w 2013 r.).pdf

(1056 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/161
Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602
USTAWA
z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym 1 )
Opracowano na pod-
stawie tj. Dz. U. z
2005 r. Nr 108, poz.
908, Nr 109, poz. 925,
Nr 175, poz. 1462, Nr
179, poz. 1486, Nr
180, poz. 1494 i 1497,
z 2006 r. Nr 17, poz.
141, Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 190, poz.
1400, Nr 191, poz.
1410, Nr 235, poz.
1701, z 2007 r. Nr 52,
poz. 343, Nr 57, poz.
381, Nr 99, poz. 661,
Nr 123, poz. 845, Nr
176, poz. 1238, z 2008
r. Nr 37, poz. 214, Nr
100, poz. 649, Nr 163,
poz. 1015, Nr 209,
poz. 1320, Nr 220,
poz. 1411 i 1426, Nr
223, poz. 1461 i 1462,
Nr 234, poz. 1573 i
1574, z 2009 r. Nr 3,
poz. 11, Nr 18, poz.
97, Nr 79, poz. 663,
Nr 91, poz. 739, Nr
92, poz. 753, Nr 97,
poz. 802, Nr 97, poz.
803, Nr 98, poz. 817,
Nr 168, poz. 1323, z
2010 r. Nr 40, poz.
230, Nr 43, 246, Nr
122, poz. 827, Nr 151,
poz. 1013, Nr 152,
poz. 1018, Nr 182,
poz. 1228, Nr 219,
poz. 1443, Nr 225,
poz. 1466, Nr 257,
poz. 1726, z 2011 r.
Nr 30, poz. 151, Nr
92, poz. 530, Nr 102,
poz. 585, Nr 106, poz.
622, Nr 171, poz.
1016, Nr 204, poz.
1195, Nr 205, poz.
1210, Nr 208, poz.
1240 i 1241, Nr 222,
poz. 1321, Nr 227,
poz. 1367, Nr 244,
poz. 1454, Nr 291,
poz. 1707, z 2012 r.
poz. 113, poz. 472,
poz. 951.
1) [Niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
1) dyrektywy 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw człon-
kowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz. Urz.
WE L 42 z 23.02.1970, z późn. zm.),
2) dyrektywy 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw człon-
kowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (Dz.
Urz. WE L 84 z 28.03.1974, z późn. zm.),
3) dyrektywy 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy (Dz. Urz. WE L 237 z
24.08.1991, z późn. zm.),
4) dyrektywy 91/671/EWG z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich odnoszących się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa w pojaz-
dach poniżej 3,5 tony (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, z późn. zm.),
5) dyrektywy 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń
ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie (Dz.
Urz. WE L 57 z 02.03.1992, z późn. zm.),
6) dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów kołowych
poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajo-
wym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym
(Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996, z późn. zm.),
7) dyrektywy 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw człon-
kowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przy-
czep (Dz. Urz. WE L 46 z 17.02.1997, z późn. zm.),
8) dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kate-
gorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz.
WE L 233 z 28.08.1997, z późn. zm.),
9) dyrektywy 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojaz-
dów (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, z późn. zm.),
10) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie
niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.07.1999),
11) dyrektywy 2000/30/WE z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do
ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 203 z 10.08.2000,
z późn. zm.),
12) dyrektywy 2002/24/WE z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykoło-
wych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z
09.05.2002).
Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej, ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamiesz-
czone w niniejszej ustawie, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europej-
skiej – wydanie specjalne.]
< Niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnoty Europejskiej:
1) dyrektywy 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
(Dz. Urz. WE L 42 z 23.02.1970, z późn. zm.);
2) dyrektywy 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub le-
śnych (Dz. Urz. WE L 84 z 28.03.1974, z późn. zm.);
2012-09-25
897334994.005.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 2/161
Nowe br zmienie pkt
3 w ust. 1 w ar t. 1
wchodzi w życie z
dn. 19.01.2013 r .
(Dz. U. z 2011 r . Nr
30, poz. 151 or az z
2012 r . poz. 113).
Dział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w stre-
fach ruchu;
2) zasady i warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu;
[3) wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestni-
ków tego ruchu;]
<3) wymagania w stosunku do innych uczestników ruchu niż kierujący
pojazdami;>
4) zasady i warunki kontroli ruchu drogowego.
2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami
wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;
2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.
Nowe br zmienie
odnośnika 1 wchodzi
w życie z dn.
19.01.2013 r . (Dz. U.
z 2011 r . Nr 30, poz.
151 or az z 2012 r .
poz. 113).
3) dyrektywy 91/671/EWG z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw pań-
stw członkowskich odnoszących się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa w
pojazdach poniżej 3,5 tony (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, z późn. zm.),
4) dyrektywy 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urzą-
dzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów mechanicznych we
Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 57 z 02.03.1992, z późn. zm.);
5) dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów dro-
gowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w
ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu
międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996, z późn. zm.);
6) dyrektywy 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silniko-
wych i ich przyczep (Dz. Urz. WE L 46 z 17.02.1997, z późn. zm.);
7) dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych
kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG
(Dz. Urz. WE L 233 z 28.08.1997, z późn. zm.);
8) dyrektywy 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych
pojazdów (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, z późn. zm.);
9) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowa-
nie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z
20.07.1999);
10) dyrektywy 2000/30/WE z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej
pojazdów dostawczych poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 203 z 10.08.2000,
z późn. zm.);
11) dyrektywy 2002/24/WE z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-
lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę 92/61/EWG (Dz. Urz.
WE L 124 z 09.05.2002).
Dane odnoszące się do aktów prawa Unii Europejskiej, ogłoszone przed dniem 1 maja 2004 r.,
zamieszczone w niniejszej ustawie, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej – polskie wydanie specjalne.>
2012-09-25
897334994.006.png 897334994.007.png 897334994.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 3/161
[3. Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa–75ac, art. 97
ust. 3, art. 98 ust. 5, art. 110 ust. 1 pkt 10, art. 111 ust. 1, art. 112 ust. 1, art. 113
ust. 1, art. 114 ust. 3, art. 122 ust. 8 i 9, art. 124a ust. 3 i 10, art. 124b ust. 1–3 i
5, art. 140 ust. 4 art. 140g ust. 2, art. 140i i art. 140k, są zadaniami z zakresu
administracji rządowej.]
<3. Zadania samorządu województwa, o których mowa w art. 75aa–75ac, art.
140g ust. 2, art. 140i i art. 140k, stanowią zadania z zakresu administracji
rządowej.>
Nowe br zmienie ust.
3 w ar t. 1 wchodzi w
życie z dn.
19.01.2013 r . (Dz. U.
z 2011 r . Nr 30, poz.
151 i Nr 106, poz.
622 or az z 2012 r .
poz. 113).
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika,
drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów
szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu
lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwie-
rząt;
1a) droga publiczna – droga w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm. 2 ) );
1b) droga wewnętrzna – droga w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych;
2) droga twarda – drogę z jezdnią o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kost-
kowej, klinkierowej lub brukowcowej oraz z płyt betonowych lub kamien-
no-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m; inne drogi są
drogami gruntowymi;
[3) autostrada – drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami dro-
gowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tyl-
ko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni
mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie cią-
gnięcia przyczep;]
<3) autostrada – drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami
drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przezna-
czoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem cztero-
kołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co
najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep;>
[4) droga ekspresowa – drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną odpo-
wiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątko-
wo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych;]
<4) droga ekspresowa – drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną od-
powiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują
wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z
wyłączeniem czterokołowca;>
5) droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów,
oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest od-
dzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za
pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
Nowe br zmienie pkt
3, 4, 21, 45 i 46 w
ar t. 2 wchodzi w
życie z dn.
19.01.2013 r . (Dz. U.
z 2011 r . Nr 30, poz.
151 or az z 2012 r .
poz. 113).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.
136, Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720, Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675.
2012-09-25
897334994.002.png 897334994.003.png 897334994.004.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 4/161
5a) pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w
jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
5b) śluza dla rowerów – część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości
jezdni lub wybranego pasa ruchu przeznaczona do zatrzymania rowerów w
celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa, oznaczona od-
powiednimi znakami drogowymi;
6) jezdnia – część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to nie do-
tyczy torowisk wydzielonych z jezdni;
7) pas ruchu – każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jed-
nego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony zna-
kami drogowymi;
8) pobocze – część drogi przyległą do jezdni, która może być przeznaczona do
ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierz-
chem lub pędzenia zwierząt;
9) chodnik – część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych;
10) skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię,
ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi
przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy
przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z
drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z dro-
gą wewnętrzną;
11) przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowi-
ska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowied-
nimi znakami drogowymi;
12) przejazd dla rowerzystów – powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną
do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami
drogowymi;
13) przystanek – miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego,
oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi;
14) tunel – budowlę na drodze, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
15) obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowy-
mi;
16) strefa zamieszkania – obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na
którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjaz-
dy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;
16a) strefa ruchu – obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na
który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;
17) uczestnik ruchu – pieszego, kierującego, a także inne osoby przebywające w
pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze;
18) pieszy – osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na
niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego
uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, moto-
rower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poru-
szającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą
rowerem pod opieką osoby dorosłej;
19) kolumna pieszych – zorganizowaną grupę pieszych prowadzoną przez kie-
rownika lub dowódcę;
2012-09-25
©Kancelaria Sejmu
s. 5/161
20) kierujący – osobę, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także
osobę, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi
zwierzęta pojedynczo lub w stadzie;
[21) kierowca – osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym;]
<21) kierowca – osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym
lub motorowerem;>
22) szczególna ostrożność – ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i do-
stosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniają-
cych się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie rea-
gowanie;
23) ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby
zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej
zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przy-
spieszenia kroku;
24) ruch kierowany – ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji
świetlnej albo przez uprawnioną osobę;
25) niedostateczna widoczność – widoczność występującą od zmierzchu do świ-
tu, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza od świtu do
zmierzchu;
26) wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ru-
chu poruszającego się w przeciwnym kierunku;
27) omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojaz-
du, uczestnika ruchu lub przeszkody;
28) wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika
ruchu poruszającego się w tym samym kierunku;
29) zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków
lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każ-
de unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów;
30) postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub
przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę;
31) pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz
maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
32) pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i
pojazdu szynowego;
33) pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia
jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje cią-
gnika rolniczego;
34) pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza
prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
35) pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego
złączonego z naczepą;
<35a) pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego naci-
ski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczal-
nych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicz-
nych, lub którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ła-
dunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych
w przepisach niniejszej ustawy;
2012-09-25
Zgłoś jeśli naruszono regulamin