Do zadań systemu logistycznego należą:
· zarządzanie przepływem tworzyw, artykułów, produktów końcowych do klientów
· zminimalizowanie nakładów związanych z przepływami
· dostosowanie działań logistyki do wymagań obsługi odbiorców.
System logistyczny dzieli się na następujące fazy :
- dystrybucji
· zaopatrzenia
· produkcji.
Do głównych obszarów logistyki należą:
· obszar regulacji
· obszar przepływów fizycznych.
Do głównych działań mikrologistycznych należą:
· ujednolicenia
· system transportowy
· gospodarowanie rezerwami
· przygotowania zleceń.
R E K L A M A
czytaj dalej ↓
Do dodatkowych działań mikrologistyki należą:
· magazynowanie lub składowanie
· zarządzanie materiałami - przeładunek produktów
· zakupywanie
· opakowanie ochronne
· współdziałanie z systemem produkcyjnym
· zachowanie procesu wymiany informacji.
W ramach systemu metalogistycznego rozróżniamy trzy podsystemy:
· fizycznej dystrybucji
· fizycznego zaopatrzenia
· firmy produkcyjnej.
Podział kanałów logistyki
1. Stopień złożoności procesów przepływu:
- złożone
- proste
- wielościeżkowe
2 Specjalizacja systemu produkcyjnego i dystrybucyjnego:
- syntetyczne
- mieszane
- analityczne.
W systemie makrologistycznym rozróżniamy cztery podsystemy:
a) konsumenci indywidualni
b) handel
c) sektor produkcyjny
d) sektor pozaprodukcyjny.
Postacie organizacyjne systemu logistycznego w firmie:
- serniformalna
- nieformalna
- formalna
Okoliczności wpływające na centralizację zarządzania logistycznego:
Warunki umożliwiające decentralizację procesami sprzyjania logistycznego:
· większa sposobność do zareagowania na zmienne zapotrzebowania rynkowe
· różnorodność odbiorców i potrzeba indywidualnej ich obsługi
· lepsze relacje z odbiorcą.
Działania kontrolingu strategicznego:
· powiązanie planowania strategicznego z operatywnym
· strategiczna kontrola i zarządzanie strategiczne
- strategiczne planowanie.
Działania kontrolingu operatywnego:
· uściślenie i mierzenie założeń systemu logistycznego
· określenie zamierzeń operacyjnych, tak by się zgadzały z pozostałymi strefami
· aktualne kontrolowanie wyników i nakładów
· analizowanie odchyłek w stosunku do nakładów logistycznych i rezultatów.
Uwarunkowania budujące nakłady logistyczne;
· wielkość firmy
· wymiar zróżnicowania asortymentu i związanym z tym procesu zużywania surowców
· system produkcyjny oraz przebiegi fizycznego przepływu surowców w firmie
· rozmiar utrzymywania rezerw
· struktura finansów.
Konflikt celów- kiedy, przez osiągnięcie celu jednego z współpartnerów niemożliwe jest osiągnięcie celu przez inną stronę kanału logistycznego.
Konflikt ról- gdy występują niezgodności co do pełnionej roli przez organizacje w kanale logistycznym.
Konflikt władz - kiedy podmiot gospodarczy wykorzystując własną pozycję ma możliwość przymuszenia pozostałe strony kanału logistycznego do dokonania wyboru, który w innych okolicznościach nie byłby zaakceptowany.
Konflikt informacyjny- kiedy uczestnicy kanału logistycznego przy dokonywaniu wyboru wykorzystują różnorodne źródła wiadomości.
Logistyczna obsługa klienta- możliwość systemu logistycznego do zaspokojenia wymagań odbiorców w związku z terminem, sprawnością, komunikacją i komfortem.
Jakość obsługi klienta mierzy się następującymi kryteriami:
· czas wykonania zalecenia
· bezzwłoczna osiągalność wyrobów
· jak najmniejsza partia dostawy
· precyzyjność w wykonywaniu zlecenia
· ilość niezniszczonych produktów
· sprężystość dostaw.
Zapas- zespół rzeczowych środków obrotowych występujących w przedsiębiorstwie, aby zapewnić ciągłość sytemu produkcyjnego, sprzedaż usług.
Powody posiadania zapasów:
· utrzymywanie określonej jakości obsługi odbiorcy
· osiąganie pożytków w skali produkcji
· zachowanie ciągłości
· osiąganie pożytków powiązanych z wielkimi partiami w zaopatrzeniu i przewozach
· zabezpieczenie przed zmianą cen i kursów walut
· zabezpieczenie przed intensywnymi zmianami podaży i popytu.
Zapasy utrzymywane na wysokim poziome mogą przyczynić się do:
· wyższych nakładów finansowych
· wyższych nakładów składowania i utrzymywania rezerw
· wyższych nakładów na ubezpieczenie
· blokady zapasowych sposobności inwestycyjnych.
Zapas minimalizujemy kiedy występuje popyt zależny.
W procesie zarządzania zapasami istotne są wybory:
· wybranie tych surowców, jakich rezerwy należy utrzymać
· ustalenie rozmiarów zamówień
· ustalenie sposobów uzupełnienia rezerw
· określenie zapasu bezpieczeństwa.
kumorro.player