Oldrich Tegze komunikacja niewerbalna full.pdf

(3884 KB) Pobierz
890075628.002.png
Spis treści
Układ oddechowy
181
Oddech jako element diagnostyczny
195
Niepokój wewnętrzny i oddech
201
Energetyczna koncepcja postępowania i zachowań
205
Naładowanie i wyładowanie
210
Sygnały ciała i ich interpretacja
213
Patrzeć, rozumieć i czekać
215
Kryteria obserwacji
216
Kontekst — szersza zależność
224
Postawa
229
Chód
255
Sposób siedzenia
265
Ręce
283
Gesty
288
Tułów
309
Klatka piersiowa
311
Brzuch
314
Plecy
318
Miednica
323
Kark i szyja
331
Głowa
337
Mięśnie mimiczne
341
Brwi i czoło
345
Nos
349
Usta
350
Oczy
356
Ruchy gałek ocznych
360
Żuchwa i broda
365
Ruch w przestrzeni
369
Kontakt fizyczny (dotyk)
385
Agresja i agresywność
397
8
Spis treści
Głos
411
Ciało jak dziennik
421
Seksualność
433
Wrażliwe miejsca
449
Dominacja – podporządkowanie
459
Pismo jako źródło poznania
469
Przygotowanie własnego ciała
477
Kiedy napięcie mięśni jest większe
480
Coś szybkiego w ramach „pierwszej pomocy”
485
Nie tylko szybka rozgrzewka
488
Ćwiczenia w pojedynkę też są dobre
491
Bliskość i bezpieczeństwo pomagają w rozluźnieniu
493
Ograniczenie mówienia stymuluje inne umiejętności
496
W miejscu pracy
499
Terytorium
503
Intymność
505
Moje biurko, mój zamek
506
Zakończenie
519
Skorowidz
521
9
Kilka małych paradygmatów
W PIGUŁCE: W życiu człowieka wiele problemów powstaje na skutek niesłusznych wyobrażeń na temat ludzi,
zjawisk i sytuacji wokół niego. Jedną z przyczyn błędnych wyobrażeń są nierealne marzenia i wysiłki, by je zreali-
zować. Często wiele wyobrażeń po prostu przejmujemy od innych. Nie płyną one z naszych doświadczeń, nie
przeszły procesu analizy ani sprawdzenia. Niekiedy przekazują je nam rodzice, kiedy indziej inni bliscy ludzie,
czasami są to autorytatywne stwierdzenia przywódców religijnych lub wyniki badań naukowców, które nie
należą do kręgu naszych zainteresowań lub przerosły nasze możliwości intelektualne. W pierwszych latach
życia człowieka to zupełnie naturalne zjawisko. Wraz z postępem własnego rozwoju mamy jednak coraz więcej
możliwości, by te wyobrażenia, poglądy i doświadczenia sprawdzać i korygować. Im wcześniej to zrobimy, tym
szybciej staną się naprawdę naszymi. Odkrycie, że dane wyobrażenie jest fałszywe, nie zawsze musi być smutnym
przeżyciem. Jest to przede wszystkim nowa przestrzeń i inspiracja do dalszego wzrostu i rozwoju. Jeżeli rozwiniemy
w sobie dostateczną wrażliwość, będziemy potrafili korzystać z tego potencjału dla swojego dojrzewania. Pomocą
może się stać umiejętność wykorzystywania pochodzących z naszego środowiska informacji zwrotnych, które
są konsekwencją naszych działań oraz progresywny proces samodoskonalenia.
Każdy z nas ma swoją drogę pozyskiwania doświadczeń, bez względu na to,
czy ten proces przebiega świadomie, celowo i systematycznie, czy też nie.
Duży wpływ na zdobywanie doświadczeń ma jakość obserwacji. Sposób,
w jaki przyglądamy się zachowaniom ludzi wokół siebie, w jaki się do nich
odnosimy, składa się na jakość doświadczeń, które z nimi przeżywamy. Na
obserwacje i oceny wpływają wiedza, nabyte stereotypy, postawy i wartości.
Nie zawsze można łatwo odróżnić, czy prezentowane postawy, wartości
i poglądy na świat są jedynie przejętymi od bliskich bądź od autorytetów,
którym wierzymy, czy są wynikiem poznania wypływającego z osobistego
zaangażowania i z własnych przeżyć.
Wiele podstawowych poglądów na świat przejęliśmy bezkrytyczne
i spontanicznie od innych ludzi. Inne rodziły się w sposób bardziej kon-
fliktowy. Istnieją takie poglądy, które w efekcie nabytych doświadczeń zo-
stały sprawdzone i uznane za własne, jednak są i takie, które na to dopiero
czekają.
Te stereotypowe wartości i poglądy, które człowiek przejmuje automa-
tycznie, nie poddając ich wewnętrznej, krytycznej weryfikacji, będziemy
nazywać
. Z naszego punktu widzenia te fałszywe
wyobrażenia nie prowadzą do głębszego poznania problematyki wszystkich
obszarów przekazu pozawerbalnego. Co więcej, w przypadku wielu osób
wyobrażenia te skrywają w sobie niebezpieczeństwo podejścia do tematu
z chęcią zyskania przewagi lub władzy nad innymi ludźmi, co jest często
fałszywymi wyobrażeniami
19
890075628.003.png 890075628.004.png 890075628.005.png 890075628.001.png
 
Co warto powiedzieć na wstępie
z kolei postrzegane jako źródło i oznaka własnego spokoju wewnętrznego.
Przyjrzyjmy się niektórym z nich i posłużmy się nimi jako inspiracją do
wspólnych przemyśleń.
Pierwszym fałszywym wyobrażeniem jest posiadanie umiejętności ukry-
wania przed innymi własnych przeżyć, uczuć, wyznawanych wartości itp.
Źródłem tego pierwszego mitu jest bardzo powszechne marzenie o tym,
by posiąść umiejętność czytania w ludzkich myślach, ale przy tym dosko-
nale ukrywać swoje własne. Mit ten jest burzony stwierdzeniem, że prędzej
czy później takie skrywane myśli tak czy inaczej wyjdą na jaw. Zależy to
tylko od ilości czasu przeznaczonej na obserwację, od jej intensywności i od
stopnia rozwoju umiejętności obserwacji.
Drugim fałszywym wyobrażeniem jest przekonanie, że zdobycie choćby
cząstkowej wiedzy na temat komunikacji pozawerbalnej pozwoli na zyska-
nie trwałej przewagi i władzy nad innymi ludźmi, ponieważ zawsze będziemy
wiedzieli, co myślą i czują. Ten mit upada w zetknięciu z prawdą, że nie
tylko
obserwujemy i oceniamy ludzi. Uczestnikami procesu komuniko-
wania się są także
my
, którzy z kolei obserwują i oceniają nas.
Trzecim fałszywym wyobrażeniem jest domniemanie, że osoba, która
przyswoi sobie wszystkie informacje o komunikacji pozawerbalnej w szer-
szym rozumieniu tego pojęcia, stanie się kimś w rodzaju nadczłowieka,
w stosunku do którego prawa i interpretacja niewerbalności nie mają zasto-
sowania. Takie myślenie jest nie tylko naiwne, ale i niebezpieczne.
oni
Czwartym fałszywym wyobrażeniem jest przekonanie, że to, co obowią-
zuje nas teraz, będzie obowiązywać zawsze i niezmiennie. Pogląd, że jeżeli
do jednej sytuacji przypiszemy charakterystykę osobowości, interpretację
emocjonalną i myślową, to będzie ona dotyczyła innych sytuacji, bez względu
na osobę i kontekst, nie jest trafny. W pewien sposób zawsze zaczynamy
od początku — za każdym razem, w każdej nowej sytuacji, z nową osobą
i w nowym otoczeniu. Może się nam to nie podobać, ale właśnie koniecz-
ność unikania stereotypów i utrzymywanie aktywnego kontaktu jest w tej
pracy najbardziej fascynujące.
Obalając czwarte fałszywe wyobrażenie, wskazujemy na potrzebę poło-
żenia nacisku na poszukiwanie zależności i wyważenia danych dotyczących
stopnia rozwoju jednostki (w podobnej sytuacji małe dziecko, dorastający
nastolatek czy człowiek u schyłku swego życia będą się zachowywali w od-
mienny sposób), jego sytuacji społecznej (rodzina, przyjaciele) i szerszego
kontekstu społecznego (stosunki w gminie, regionie czy kraju). Wyobraźmy
sobie sytuację, kiedy człowiek zostaje unieruchomiony po wypadku. Innej
reakcji na taki stan rzeczy należy oczekiwać od małego dziecka, młodego
20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin