Joanna Wrycza-Bekier szkoła twórczego pisania. jak zostać autorem bestsellerowych powieści cała książka.pdf

(78113 KB) Pobierz
889028119.001.png
Spis treci
Wstp
5
CZ I KONCEPCJA
9
Jak zacz
11
Trening wyobrani
17
Pisanie w grupie
25
Moje ycie
43
Bohaterowie
55
Fabua
69
Narracja
85
CZ II WARSZTAT
99
Pracownia
101
Plan dziaania
107
4
Szkoa twórczego pisania
Pierwsze zdanie
111
Dialog
117
Jzyk zmysów
129
Opis miejsca
137
Polerowanie
145
Jak pokona pisarskie blokady
147
CZ III WYDAWANIE
151
Jak wyda ksik
153
Jak wypromowa ksik
165
Na zakoczenie
171
Bibliografia
173
Jak zacz
Z
acz pisa mona w kadym wieku. Nie wszystkie dziedziny arty-
styczne daj nam tak dowolno. Gr na instrumencie czy nauk
taca baletowego rozpocz naley we wczesnym dziecistwie. Ale to
wcale nie oznacza, e w pisarstwie atwiej odnie sukces ni w innych
dziedzinach. Gdy zasiadasz do pisania swego pierwszego utworu lite-
rackiego, masz przed sob zwykle dug drog, na któr skadaj si
pierwsze nieudane próby, rozczarowania z powodu krytyki, ale i chwile
euforii — wtedy gdy uda Ci si wyrazi co tak, jak pragne.
Emocje pocztkujcych adeptów pisarstwa czsto oscyluj pomidzy
nadmiern skromnoci i megalomani. Nadmierna skromno owo-
cuje cigym „doczytywaniem” i dobrowolnym zsyaniem kadej próby
literackiej do szuflady. Nie mona cigle czu si niegotowym. Pisania
mona si nauczy, jedynie piszc i publikujc, a nie czytajc. Czytanie
pomaga nam rozwija wyobrani, wraliwo jzykow, wyczucie
stylu. Zawsze jednak pozostanie czynnoci biern. Podobnie dosko-
naa znajomo zasad ruchu drogowego nie wystarczy do tego, by na-
uczy si jedzi samochodem. Do sprawnoci pisarskiej moemy doj
jedynie metod prób i bdów. Do szybko trzeba te podj ryzyko
poddania si opinii czytelników, gdy tylko wówczas moemy dowie-
dzie si, czy jestemy przez nich rozumiani, a taki jest w kocu naj-
waniejszy cel pisarstwa.
12
Szkoa twórczego pisania
Niestety, istnieje take i druga niebezpieczna skrajno, w któr popa-
daj pocztkujcy autorzy, a jest to megalomania. Bdem popenia-
nym przez owadnitych ni autorów jest nieustanne porównywanie
siebie do wielkich pisarzy. Wydawaoby si to logiczne, poniewa zwykle
potrzeba pisania wynika z zamiowania do czytania. Nie ma te nic zego
w stawianiu sobie wzniosych celów, jednak pocztkujcy pisarze czsto
nie uwiadamiaj sobie, e swoje pierwsze teksty porównuj do doj-
rzaych utworów znanych autorów. Efektem moe by jedynie kopiowa-
nie stylu podziwianych pisarzy. Pamitasz wiecznie wspózawodniczcego
z Mozartem Antonio Salieriego z filmu Formana Amadeusz ? Z pewno-
ci kompozytor ów byby znacznie szczliwszy, gdyby skupia si na
wasnej twórczoci, zamiast cigle porównywa si do geniusza. Trzeba
od pocztku postawi spraw jasno: by moe nigdy nie osigniesz tak
wielkiego sukcesu literackiego jak Dostojewski, Hemingway czy Orwell,
ale to nie znaczy, e pisanie nie bdzie sprawia satysfakcji Tobie, a take
dostarcza przyjemnoci Twoim czytelnikom.
Niezalenie od tego, do której grupy Ci bliej, pierwsza rzecz, jak musisz
zrobi, to uwolni si od roli biernego czytelnika, gdy jest ona cech
wspóln obu przedstawionych przeze mnie postaw. Musisz uwierzy
w to, e cho na tym wiecie pojawio si ju tylu wspaniaych pisarzy, jest
w nim miejsce take i dla Ciebie i na to, co masz do powiedzenia. Z dru-
giej strony, musisz zrozumie take, e wiat literatury jest sieci po-
wizanych ze sob tekstów, w którym nie sposób ju stworzy czego
stuprocentowo oryginalnego. Próbujc stworzy wasny utwór literacki,
chcc nie chcc, bdziesz nawizywa do innych tekstów.
Mimo to Twoim gównym celem powinno by wypracowanie wasnego
pisarskiego gosu. W tym poszukiwaniu bdziesz z pewnoci przecho-
dzi na wasnej skórze dowiadczenia caej historii literatury, próbujc
rónych stylów, gatunków, konwencji. Nie moesz przy tym jednak za-
pomnie, e cho czerpanie z literackich inspiracji jest dobrym poczt-
kiem, to celem ostatecznym kadego pisarza jest przemawianie do czy-
telnika wasnym gosem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin