Lab1.doc

(446 KB) Pobierz
Wprowadzenie

Laboratorium I. Podstawy Worda.

 

 

 

 

 

Przed przystąpieniem do ćwiczeń przekopiuj folder Lab13 z dysku wskazanego przez prowadzącego ćwiczenie do C:\Moje dokumenty.

 

Ćwiczenie 1.  

Zapoznaj się z elementami okna programu Microsoft Word.

 

W tym celu otwórz dokument Wprowadzenie do Worda.doc.

 

Ćwiczenie 2.  

Wpisz bardzo uważnie fragment tekstu:

„W momencie rozpoczynania pracy na linijce są ustawione standardowe tabulatory co 1,25 cm. Ustawienie to dotyczy całego dokumentu, a nie tylko bieżącego akapitu. Na linijce tabulatory standardowe są widoczne bardzo źle (a w zasadzie NIE są widoczne) w postaci maleńkich kreseczek umieszczonych nad dolnym obrysem linijki. Nie można ich usunąć, ale można zmienić ich ustawienie.”

                           

              Pamiętaj, że program ten umożliwia tworzenie jednocześnie wielu dokumentów. Najkorzystniej jest ułożyć je jeden pod drugim. Najwygodniejsze i najszybsze przechodzenie pomiędzy nimi można osiągnąć dzięki kombinacji klawiszy Ctrl+F6. Możliwości innego ustawienia dokumentów, jak i przechodzenia pomiędzy nimi, kryją się w menu Okno.

              Zwracaj uwagę na to, aby nie wstawiać spacji przed znakami przystankowymi lecz zawsze po nich, po nawiasach otwierających i przed zamykającymi. Ma to wpływ nie tylko na estetykę i utrwalone zasady pisania dokumentów lecz również umożliwi systemowi poprawne, automatyczne dzielenie tekstu na linie.

 

Ćwiczenie 2.



W tekście wpisanym w Ćwiczeniu 1 dokonaj następujących zmian:

"momencie" zmień na "chwili"; "dokumentu " na "tekstu"; „widoczne bardzo źle" na "słabo widoczne";

 

              Jeżeli chcemy zastąpić jeden wyraz innym, to najprościej jest zaznaczyć ten wyraz (dwa razy kliknąć myszą na wyrazie), na­stępnie zacząć wpisywać nowy.

              Gdyby operacja przez nas wykonywana odniosła nieprzewidziany, niekorzystny skutek, to najlepiej skorzystaj z przycisku Cofnij (rys. obok). Jeśli wykonaliśmy więcej nieprawidłowych czynności niż jedną, to naciskamy wielokrotnie ten sam przycisk. Lepiej jednak w tym przypadku nacisnąć na przycisk obok (z trójkątem) i z listy rozwijalnej wybrać ostatnią z operacji, które chcemy wycofać. Bardziej na prawo leżący przycisk Ponów umożliwia analogiczne kroki tyle, że do przodu.

 

Ćwiczenie 3.

Wykorzystując tekst z poprzedniego ćwiczenia zastąp go nadpisując na nim.

 

W tym celu:

Ø    na pasku stanu kliknij dwukrotnie na napisie ZAS- napis ten staje się czarny i wpisz tekst zamieszczony niżej- istniejący poprzednio tekst będzie stopniowo w trakcie pisania zastępowany.

 

Strona 1 z 4


              „Ze względu na możliwość niekontrolowanego usunięcia istniejącego tekstu, z trybu zastępowa­nia należy korzystać tylko wtedy, kiedy jest to absolutnie konieczne. Po wpisaniu tekstu należy ponownie kliknąć dwukrotnie na czarnym napisie ZAS i już dalej pracować w standardowym trybie wstawiania znaków.”

 

Ćwiczenie 4.

Usuń dowolny fragment wpisanego tekstu.

       Aby usunąć tekst znajdujący się bezpośrednio na prawo od punktu wstawiania, należy od­powiednią liczbę razy nacisnąć klawisz Delete ("zjadamy" znaki od przodu). Aby usunąć tekst znajdujący się bezpośrednio na lewo od punktu wstawiania, należy od­powiednią liczbę razy nacisnąć klawisz Backspace ("zjadamy" znaki od tyłu). Jeśli zaznaczymy dowolny fragment tekstu, naciśnięcie dowolnego z tych klawiszy usuwa cały zaznaczony obszar.

Przywróć poprzedni stan dokumentu naciskając na klawisz Cofnij Wyczyść.

 

Ćwiczenie 5.

Zaznacz wybrany fragment tekstu poniżej omówionymi sposobami, po czym usuń zaznaczenie.

 

Aby zaznaczyć fragment tekstu, należy:

-          przeciągnąć po tekście myszą (tzn. przesunąć mysz trzymając wciśnięty lewy przycisk)

lub

-          trzymać wciśnięty klawisz SHIFT i przesuwać punkt wstawiania za pomocą klawiszy ze strzałkami.

              Zaznaczenie jest doskonale widoczne dzięki zamianie kolorów tła i tekstu. Standardowo są to białe litery na czarnym tle. Aby usunąć zaznaczenie tekstu, należy kliknąć w dowolnym miejscu dokumentu.

 

Ćwiczenie 6.

Zaznacz kolejno cały wyraz, wiersz, akapit, wreszcie - cały dokument.

 

Aby zaznaczyć cały wyraz, należy:

-          dwukrotnie kliknąć na wyrazie

lub

-          umieścić punkt wstawiania na początku wyrazu i trzymając wciśnięte jednocześnie klawi­sze CTRL+SHIFT, nacisnąć ®. Razem z wyrazem zostanie zaznaczony odstęp znajdujący się z jego prawej strony.

lub

-          umieścić punkt wstawiania na końcu wyrazu i trzymając wciśnięte jednocześnie klawisze CTRL+SHIFT, nacisnąć ¬ - teraz zostanie zaznaczony tylko sam wyraz bez odstępu

 

Aby zaznaczyć cały wiersz, należy:

-          wskazać myszą lewy brzeg okna dokumentu - wskaźnik myszy przyjmie kształt strzałki skierowanej w prawo- kliknąć myszą (patrz rys. obok);

lub

-          umieścić punkt wstawiania na początku wiersza, który ma być zaznaczony i trzymając wciśnięty klawisz SHIFT nacisnąć klawisz ¯.

Aby zaznaczyć cały akapit należy:

-          umieścić wskaźnik myszy na lewym brzegu okna dokumentu - wskaźnik myszy przyj­mie kształt strzałki skierowanej w prawo- kliknąć dwukrotnie myszą.

Aby zaznaczyć cały dokument, należy:

-          umieścić wskaźnik myszy na lewym brzegu okna dokumentu - wskaźnik myszy przyj­mie kształt strzałki skierowanej w prawo- kliknąć trzymając jednocześnie wciśnięty klawisz CTRL.

             

              Inny - bardzo wygodny - sposób zaznaczania tekstu wiąże się z wykorzystaniem klawisza F8. Naciśnięcie tego klawisza - lub dwukrotne kliknięcie na pasku stanu               na napisie ROZ - włącza tryb rozszerzania zaznaczenia (jest to sygnalizowane czarnym napisem ROZ .W tym trybie naciskanie klawiszy ze strzałkami powoduje zaznaczanie kolejnych znaków lub wierszy dokumentu (tak jak naciskanie klawiszy ze strzałkami przy wciśniętym klawiszu SHIFT).

 

-          Aby zakończyć zaznaczanie za pomocą klawisza F8, należy nacisnąć klawisz Esc ­napis ROZ ponownie wyblaknie.

-          Aby zaznaczyć cały wyraz, w którym znajduje się punkt wstawiania, należy nacisnąć dwa razy klawisz F8, a następnie klawisz Esc.

-          Aby zaznaczyć całe zdanie, w którym znajduje się punkt wstawiania, należy nacisnąć trzy razy klawisz F8, a następnie klawisz Esc.

-          Aby zaznaczyć cały akapit, w którym znajduje się punkt wstawiania, należy nacisnąć czte­ry razy klawisz F8, a następnie klawisz Esc.

-          Aby zaznaczyć cały dokument, należy nacisnąć pięć razy klawisz F8, a następnie klawisz Esc.

             

              W programie Microsoft Word można zaznaczać tylko ciągłe fragmenty tekstu. Nie można więc na przykład w zdaniu "A ty płotem, wietrze, chwiej"  zaznaczyć jednocześnie słowa "płotem" i słowa "chwiej".

Może się również zdarzyć, że będziemy chcieli zaznaczyć prostokątny fragment tekstu, który musimy np. usunąć. Nasz tekst nie jest w tabeli, więc nie możemy zaznaczyć po prostu kolumny. Do tego właśnie służy klawisz Alt. Trzymając naciśnięty klawisz Alt i przycisk myszy przeciągamy myszą po odpowiednim fragmencie.

 


Ćwiczenie 7

Podziel wpisany tekst na trzy akapity, a następnie środkowy przenieś na początek.

 

Aby przenieść fragment tekstu w inne miejsce, należy:


Ø  zaznaczyć fragment tekstu, który ma zostać przeniesiony;

Ø  z menu Edycja wybrać polecenie Wytnij. Zaznaczony tekst zniknie z ekranu;

Ø  przenieść punkt wstawiania tam, gdzie ten tekst ma się pojawić;

Ø  z menu Edycja wybrać polecenie Wklej

lub

Ø  zaznaczyć fragment tekstu, który ma być przeniesiony;

Ø  wskazać myszą zaznaczony tekst - wskaźnik myszy przyjmie kształt strzałki z prze­rywaną pionową kreseczką i prostokątem;

Ø  przeciągnąć kreseczkę w nowe miejsce - zostanie tam umieszczony początek przeno­szonego fragmentu.

 

Uwaga: Razem z tekstem jest przenoszone jego formatowanie (wygląd).

 

 

Aby skopiować fragment tekstu w inne miejsce, należy:

Ø  zaznaczyć fragment tekstu, który ma zostać skopiowany;

Ø  z menu Edycja wybrać polecenie Kopiuj;

Ø  przenieść punkt wstawiania tam, gdzie ten tekst ma się pojawić;

Ø  z menu Edycja wybrać polecenie Wklej

lub

Ø  zaznaczyć fragment tekstu, który ma być skopiowany;

Ø  wskazać myszą zaznaczony tekst - wskaźnik myszy przyjmie kształt strzałki z prze­rywaną pionową kreseczką i prostokątem;

Ø  trzymając wciśnięty klawisz CTRL - obok strzałki pojawi się wtedy kwadrat z krzyży­kiem;

Ø  przeciągnąć kreseczkę w nowe miejsce. Zostanie tam umieszczony po­czątek kopiowanego fragmentu.

 

Uwaga: Razem z tekstem jest kopiowane jego formatowanie (wygląd).

 

 

 

Ćwiczenie 8

Wykorzystując wiadomości na temat kopiowania, utrwalone w ćwiczeniu nr 7 , utwórz plik o nazwie Podanie, kopiując do niego zawartość pliku t_2_7.doc.

 

W tym celu należy utworzyć nowy dokument:

Ø       otwieramy nowy dokument- pasek narzędzi Standardowy; przycisk:

Ø      

od razu, dla bezpieczeństwa, zachowujemy dokument pod właściwą nazwą (menu Plik, polecenie Zapisz jako; po wybraniu folderu w polu Nazwa pliku wpisujemy Podanie). Możemy również nacisnąć przycisk Zapisz

Ø       otwieramy plik t_2_7.doc z tekstem podania, następnie kopiujemy jego zawartość do otwartego wcześniej pliku Podanie; szybkie przełączanie pomiędzy wieloma otwartymi dokumentami poprzez klawisz CTRL+F6;

Ø       poprawiamy zauważone błędy pisowni;

 

 

Uwaga: Rozpocznij sprawdzanie od wyrażeń podkreślonych automatycznie czerwonym wężykiem. Ustaw znacznik myszy na wyrazie, wciśnij prawy klawisz myszy i z menu podręcznego wybierz proponowaną przez program zamianę. Jeśli jej brak lub żadna nie jest odpowiednia dla twoich celów, to popraw ręcznie.

              W przypadku gdyby program nic nie oznaczył w tym tekście, to z menu Narzędzia wybierz Opcje... i zaz­nacz odpowiednie pole zgodnie z rysunkiem; potwierdź zmiany naciskając przycisk OK.

 

Ø       ponownie zapisujemy dokument (przycisk Zapisz)

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin