Podstawy informatyki. Microsoft Word - wprowadzenie.
Wstęp
Skrypt zawiera opis podstawowych możliwości programu Microsoft Word 97, należącego do pakietu Office 97. Jest on przeznaczony dla systemu Windows 95/98.
Word 97 jest programem bardzo rozbudowanym. Zawiera pełną gamę możliwości uatrakcyjniania tekstu - m.in. wstawiania: znaków symbolicznych, rysunków, równań matematycznych jak również obiektów utworzonych przy pomocy innych aplikacji. W szczególności osobom początkującym ułatwia opracowywanie poprawnie wyglądających dokumentów dzięki wbudowanym narzędziom, łatwo dostępnym, a których obsługa wymaga najczęściej intuicyjnego ich wykorzystywania. Oprócz tego dysponuje rozbudowanymi funkcjami edytorskimi, które umożliwiają bardziej skomplikowany skład tekstów, pod wieloma względami dorównującymi programom DTP, służącym do profesjonalnego składu publikacji. Można na przykład wpływać na odstępy pomiędzy literami w dowolnie wybranym fragmencie tekstu, czy zmieniać położenie linii tekstu. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że ceną za to jest znaczne zwiększenie wymagań sprzętowych.
Materiał poniżej zaprezentowany ma na celu jedynie pomóc w postawieniu pierwszych kroków z programemm i umożliwić wykonanie ze zrozumieniem pierwszych ćwiczeń laboratoryjnych w edytorze Word 97. Znacznie bardziej obszerne informacje znajdują się w łatwo dostępnej Pomocy znajdującej się w menu głównym programu, oraz w bogatej literaturze z tego zakresu.
Ogólny opis elementów programu Microsoft Word
Aby uruchomić program Microsoft Word, należy wybrać lewym klawiszem myszy polecenie ,które powinno znajdować się w grupie Programy w menu Start. Gdyby odnalezienie polecenia we właściwym miejscu było niemożliwe, należy szukać skrótu do programu na Pulpicie lub Pasku szybkiego uruchamiania. Jeśli i to okaże się nieskuteczne, pozostaje możliwość skorzystania z polecenia Znajdź... i odszukanie pliku programu Winword.exe, który po
typowej instalacji znajduje się w: "C:\Program Files\Microsoft Office\Office\WINWORD.EXE".
Przed przystąpieniem do tworzenia pierwszego tekstu, należy zapoznać się z elementami okna programu, korzystając z opisu, który przedstawiony jest na rys.1.
Polecenia do wykonania:
Ø odszukaj na ekranie wszystkie elementy zaznaczone na rysunku; jeśli są to elementy przeznaczone do manipulacji, spróbuj je wykorzystać zgodnie z ich przeznaczeniem;
Ø odpowiedz na pytanie: które elementy stanowią narzędzia programu Word, a które są ogólnie dostępnymi narzędziami związanymi z oknem systemu operacyjnego Windows ?
Ø przyjrzyj się ikonom narzędzi, przeczytaj ich opis; które z nich znasz już z edytora WordPad ?
Opis podstawowych elementów okna programu przedstawia rys. 1.
Z oknem programu związane są następujące elementy:
· pasek menu - zawierający menu sterowania dokumentu oraz nazwy menu z podkreślonymi literami, które informują o klawiszach skrótu;
· paski narzędzi (Standardowy i Formatowanie);
· obszar roboczy programu - znajdują się w nim okna dokumentów; linijka, u góry każdego okna dokumentu;
· obszar roboczy dokumentu. (w tym obszarze wskaźnik myszy ma kształt litery 1, co oznacza, że można wpisywać tekst);
· pasek stanu, na którym są umieszczone informacje o numerze strony i sekcji, w której znajduje się punkt wstawiania, liczbie wszystkich stron, położeniu punktu wstawiania na bieżącej stronie (odległość w centymetrach od górnego brzegu kartki, numer wiersza i kolumny na stronie), informacje o uaktywnieniu niektórych działań i klawiszy (na przykład polecenie Poprawki, klawisz F8 lub rejestrowanie makropolecenia);
Zdarza się, że numer strony na pierwszej i trzeciej pozycji nie są identyczne. Wynika to z faktu, że na pierwszej pozycji jest odliczany numer strony zgodny z naszymi ustawieniami, np. w pliku zawierającym trzeci rozdział jakiegoś dokumentu strony mogą zaczynać się od numeru 114. Natomiast jest to fizycznie pierwsza strona tego pliku.
· paski przewijania, pozwalające na przesuwanie widocznego fragmentu dokumentu. Z lewej strony poziomego paska przewijania znajdują się przyciski zmiany widoku, a na dole pionowego paska przewijania - przyciski pozwalające na szybkie przejście do poprzedniej lub następnej strony.
Standardową nazwą nadawaną nowemu dokumentowi w programie Microsoft Word 97 jest "Dokument n", np.: Dokument1. Oczywiście nazwę taką wskazane jest jak najszybciej zmienić na adekwatną do tresci tworzonego dokumentu
Praca z programem Microsoft Word, jak z każdym innym edytorem tekstów, polega na wpisywaniu treści w obszarze roboczym dokumentu, odpowiednim sformatowaniu, np. poprzez wzbogacenie o elementy graficzne, dokonaniu ewentualnych poprawek i wreszcie zapisaniu na odpowiedni dysk i wydrukowaniu. Do wykonywania wymienionych czynności służą funkcje programu udostępniane za pomocą jego przycisków (znajdujących się na paskach narzędzi) i poleceń (tworzących menu).
Operacje typu: Nowy, Otwórz, Zapisz, Zapisz jako i wiele innych wykonuje się w analogicznych okanch dialogowych jak w edutorze WordPad.
Elementy okien dialogowych
Po wybraniu z menu polecenia zakończonego wielokropkiem lub kliknięciu na wybranym podobnie opisanym przycisku, jest wyświetlane okno dialogowe, w którym można szczegółowo podać wymagane parametry tego polecenia lub przycisku. Na pasku tytułu okna dialogowego z lewej strony jest umieszczony jego tytuł (zwykle jest to nazwa polecenia lub przycisku, którego wybranie spowodowało otwarcie tego okna dialogowego). Z prawej strony paska tytułu znajdują się dwa przyciski. Pierwszy - Pomoc służy do szybkiego uzyskania opisu elementu okna dialogowego i jego funkcji. Po kliknięciu na nim, wskaźnik myszy przyjmuje kształt strzałki z pytajnikiem. Po wskazaniu nim elementu okna dialogowego i kliknięciu myszą zostanie wyświetlony jego krótki opis (zobacz Rysunek 2). Drugi przycisk służy do zamykania okna.
Przyciski nawigacyjne na pasku przewijania
Na pionowym pasku przewijania znajdują się trzy przyciski. Ułatwiają one poruszanie się po tekście w zależności od obiektu, "po którym chcemy przechodzić". Po naciśnięciu środkowego przycisku wyboru (pojawia się tabela obiektów do wyboru) -jeżeli nie mamy szczególnych wymagań, to należy zaznaczyć pozycję Przeglądaj według stron i pozostałe dwa przyciski będą, jak zawsze, służyły do przechodzenia do poprzedniej lub następnej strony. Word obsługuje także mysz Microsoftu - obracanie pokrętłem powoduje przewijanie dokumentu po kilka wierszy (ich liczbę określa się w Panelu sterowania Windows 95/98), natomiast po kliknięciu pokrętłem ruchy myszy w górę lub w dół powodują płynne przewijanie ekranu (z coraz większą szybkością).
Pole przewijania z podpowiedzią
Mocrosoft Word ułatwia poruszanie się po wielostronicowych dokumentach w ten sposób, że po kliknięciu w polu przewijania pojawia się dymek, w którym jest wyświetlony numer strony oraz fragment charakterystycznego napisu (na przykład tytuł rozdziału). Trzymając wciśnięty przycisk myszy można przesuwać polem przewijania po pasku przewijania pionowego i obserwować, jak zmienia się wyświetlany w dymku numer strony.
Menu podręczne
Prawy przycisk myszy "udostępnia" menu podręczne. Polecenia w nim zawarte zależą od miejsca i. okoliczności, w jakich zostało wywołane menu (i tu także przy niektórych poleceniach znajdują się odpowiednie ikony).
Pisanie i poprawianie
Punkt wstawiania zawsze znajduje się między marginesami. Kliknięcie poza prawym marginesem lub po ostatnim znaku końca akapitu powoduje przesunięcie punktu wstawiania do tekstu najbliższego miejscu kliknięcia. Kliknięcie poza lewym marginesem powoduje zaznaczenie wiersza.
Aby przenieść punkt wstawiania przy użyciu myszy:
1. Posługując się paskami przewijania, przejdź do wybranego miejsca.
2. Kliknij miejsce, w którym chcesz umieścić punkt wstawiania.
Aby przenieść punkt wstawiania przy użyciu klawiatury:
Przy używaniu klawiatury numerycznej należy się upewnić, że Num Lock jest wyłączony. Wykonaj jedną z następujących czynności:
Aby przesunąć do Naciśnij
Strona 3 z 1
Poprzedniego znaku ¬
Następnego znaku ®
Poprzedniego wiersza
Następnego wiersza ¯
Poprzedniego słowa CTRL+ ¬
Następnego słowa Ctrl+ ®
Końca wiersza END
Początku wiersza HOME
Początku bieżącego akapitu Ctrl +
Początku poprzedniego akapitu CTRL + (dwa razy)
Początku następnego akapitu CTRL + ¯
Poprzedniego ekranu PGUP
Następnego ekranu PGDN
Dołu ekranu CTRL + PGDN
Góry ekranu CTRL + PGUP
Początku poprzedniej strony ALT + CTRL +PGUP
Początku następnej strony ALT + CTRL +PGDN
Końca dokumentu CTRL + END
Początku dokumentu CTRL + HOME
Wskazówka
Word pamięta trzy ostatnie miejsca, w których wpisywano lub modyfikowano tekst. Kombinacja klawiszy SHIFT+F5 przesuwa punkt wstawiania kolejno do tych zapamiętanych miejsc, po czym ustawia punkt wstawiania na pozycji początkowej.
Aby szybko przejść w inne miejsce, należy dwukrotnie kliknąć numer strony na pasku stanu. Otworzy się wówczas pole dialogu Idź do, w którym należy wybrać odpowiednie opcje i następnie nacisnąć jeden z przycisków: „Następny", „Poprzedni" lub "Idź do". Aby powrócić do poprzedniego miejsca edycji naciskaj SHIFT+F5, dopóki nie dojdziesz do wybranego miejsca.
olsen66