Wprowadzenie do Worda.doc

(233 KB) Pobierz
Wprowadzenie

Podstawy informatyki. Microsoft Word - wprowadzenie.

 

 

 

Wstęp

Skrypt zawiera opis podstawowych możliwości programu Microsoft Word 97, należącego do pakietu Office 97. Jest on przeznaczony dla systemu Windows 95/98.

Word 97 jest programem bardzo rozbudowanym. Zawiera pełną gamę możliwości uatrakcyjniania tekstu - m.in. wstawiania: znaków symbolicznych, rysunków, równań matematycznych jak również obiektów utworzonych przy pomocy innych aplikacji. W szczególności osobom początkującym ułatwia opracowywanie poprawnie wyglądających dokumentów dzięki wbudowanym narzędziom, łatwo dostępnym, a których obsługa wymaga najczęściej intuicyjnego ich wykorzystywania. Oprócz tego dysponuje rozbudowanymi funkcjami edytorskimi, które umożliwiają bardziej skomplikowany skład tekstów, pod wieloma względami dorównującymi programom DTP, służącym do profesjonalnego składu publikacji. Można na przykład wpływać na odstępy pomiędzy literami w dowolnie wybranym fragmencie tekstu, czy zmieniać położenie linii tekstu. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że ceną za to jest znaczne zwiększenie wymagań sprzętowych.

Materiał poniżej zaprezentowany ma na celu jedynie pomóc w postawieniu pierwszych kroków z programemm i umożliwić wykonanie ze zrozumieniem pierwszych ćwiczeń laboratoryjnych w edytorze Word 97. Znacznie bardziej obszerne informacje znajdują się w łatwo dostępnej Pomocy znajdującej się w menu głównym programu, oraz w bogatej literaturze z tego zakresu.

 

Ogólny opis elementów programu Microsoft Word

Aby uruchomić program Microsoft Word, należy wybrać lewym klawiszem myszy polecenie ,
które powinno znajdować się w  grupie Programy w menu Start.  Gdyby odnalezienie polecenia we właściwym miejscu było niemożliwe, należy szukać skrótu do programu  na Pulpicie lub Pasku szybkiego uruchamiania. Jeśli i to okaże się nieskuteczne, pozostaje możliwość skorzystania z polecenia Znajdź... i odszukanie pliku programu Winword.exe, który po

typowej instalacji znajduje się w: "C:\Program Files\Microsoft Office\Office\WINWORD.EXE".

              Przed przystąpieniem do tworzenia pierwszego tekstu, należy  zapoznać się z elementami okna programu, korzystając z opisu, który przedstawiony jest na rys.1.

 

Polecenia do wykonania:

Ø       odszukaj na ekranie wszystkie elementy zaznaczone na rysunku; jeśli są to elementy przeznaczone do manipulacji, spróbuj je wykorzystać zgodnie z ich przeznaczeniem;

Ø       odpowiedz na pytanie: które elementy stanowią narzędzia programu  Word, a które są ogólnie dostępnymi narzędziami związanymi z oknem systemu operacyjnego Windows ?

Ø       przyjrzyj się ikonom narzędzi, przeczytaj ich opis; które z nich znasz już z edytora WordPad ?

 

Opis podstawowych elementów okna programu przedstawia rys. 1.

 

Z oknem programu związane są następujące elementy:

·         pasek menu - zawierający menu sterowania dokumentu oraz nazwy menu z podkreślo­nymi literami, które informują o klawiszach skrótu;

·         paski narzędzi (Standardowy i Formatowanie);

·         obszar roboczy programu - znajdują się w nim okna dokumentów; linijka, u góry każdego okna dokumentu;

·         obszar roboczy dokumentu. (w tym obszarze wskaźnik myszy ma kształt litery 1, co ozna­cza, że można wpisywać tekst);

·         pasek stanu, na którym są umieszczone informacje o numerze strony i sekcji, w której znajduje się punkt wstawiania, liczbie wszystkich stron, położeniu punktu wstawiania na bieżącej stronie (odległość w centymetrach od górnego brzegu kartki, numer wiersza i ko­lumny na stronie), informacje o uaktywnieniu niektórych działań i klawiszy (na przykład polecenie Poprawki, klawisz F8 lub rejestrowanie makropolecenia);

 

              Zdarza się, że numer strony na pierwszej i trzeciej pozycji nie są identyczne. Wynika to z faktu, że na pierwszej pozycji jest odliczany numer strony zgodny z naszymi ustawieniami, np. w pliku zawierającym trzeci rozdział jakiegoś dokumentu strony mogą zaczynać się od numeru 114. Natomiast jest to fizycznie pierwsza strona tego pliku.

 

·         paski przewijania, pozwalające na przesuwanie widocznego fragmentu dokumentu. Z le­wej strony poziomego paska przewijania znajdują się przyciski zmiany widoku, a na dole pionowego paska przewijania - przyciski pozwalające na szybkie przejście do poprzed­niej lub następnej strony.


Standardową nazwą nadawaną nowemu dokumentowi w programie Microsoft Word 97 jest "Dokument n", np.: Dokument1. Oczywiście nazwę taką wskazane jest jak najszybciej zmienić na adekwatną do tresci tworzonego dokumentu

Praca z programem Microsoft Word, jak z każdym innym edytorem tekstów, polega na wpisywaniu treści w obszarze roboczym dokumentu, odpowiednim sformatowaniu, np. poprzez wzbogacenie o elementy graficzne, dokonaniu ewentualnych poprawek i wre­szcie zapisaniu na odpowiedni dysk i wydrukowaniu. Do wykonywania wymienionych czynności służą funkcje programu udostępniane za pomocą jego przycisków (znajdujących się na paskach narzędzi) i poleceń (tworzących menu).

Operacje typu: Nowy, Otwórz, Zapisz, Zapisz jako i wiele innych wykonuje się w analogicznych okanch dialogowych jak w edutorze WordPad.

 

Elementy okien dialogowych

Po wybraniu z menu polecenia zakończonego wielokropkiem lub kliknięciu na wybranym podobnie opisanym przycisku, jest wyświetlane okno dialogowe, w którym można szczegółowo podać wymagane parametry tego polecenia lub przycisku. Na pasku tytułu okna dialogowego z lewej strony jest umieszczony jego tytuł (zwykle jest to nazwa polecenia lub przycisku, którego wybranie spowodowało otwarcie tego okna dialogo­wego). Z prawej strony paska tytułu znajdują się dwa przyciski. Pierwszy - Pomoc ­służy do szybkiego uzyskania opisu elementu okna dialogowego i jego funkcji. Po kliknięciu na nim, wskaźnik myszy przyjmuje kształt strzałki z pytajnikiem. Po wska­zaniu nim elementu okna dialogowego i kliknięciu myszą zostanie wyświetlony jego krótki opis (zobacz Rysunek 2). Drugi przycisk służy do zamykania okna.

 

Przyciski nawigacyjne na pasku przewijania



Na pionowym pasku przewijania znajdują się trzy przyciski. Ułatwiają one po­ruszanie się po tekście w zależności od obiektu, "po którym chcemy przechodzić". Po naciśnię­ciu środkowego przycisku wyboru (pojawia się tabela obiektów do wyboru) -jeżeli nie mamy szczególnych wymagań, to należy zaznaczyć pozycję Przeglądaj według stron i pozostałe dwa przyciski będą, jak zawsze, służyły do przechodzenia do po­przedniej lub następnej strony. Word obsługuje także mysz Microsoftu - obracanie pokrętłem powoduje przewijanie dokumentu po kilka wierszy (ich liczbę określa się w Panelu sterowania Windows 95/98), natomiast po kliknięciu pokrętłem ruchy myszy w górę lub w dół po­wodują płynne przewijanie ekranu (z coraz większą szybkością).

 

Pole przewijania z podpowiedzią



Mocrosoft  Word ułatwia poruszanie się po wielostronicowych dokumentach w ten sposób, że po kliknięciu w polu przewijania pojawia się dymek, w którym jest wyświetlony numer strony oraz fragment charakterystycznego napisu (na przykład tytuł rozdziału). Trzymając wciśnięty przycisk myszy można przesuwać polem przewijania po pas­ku przewijania pionowego i obserwować, jak zmienia się wyświetlany w dymku numer strony.

 

Menu podręczne

Prawy przycisk myszy "udostępnia" menu podręczne. Polecenia w nim zawarte zależą od miejsca i. okoliczności, w jakich zostało wywołane menu (i tu także przy niektórych poleceniach znajdują się odpowiednie ikony).

 

Pisanie i poprawianie

              Punkt wstawiania zawsze znajduje się między marginesami. Kliknięcie poza prawym marginesem lub po ostatnim znaku końca akapitu powoduje przesunięcie punktu wstawiania do tekstu najbliższego miejscu kliknięcia. Kliknięcie poza lewym marginesem powoduje zaznaczenie wiersza.

 

Aby przenieść punkt wstawiania przy użyciu myszy:

1.       Posługując się paskami przewijania, przejdź do wybranego miejsca.

2.       Kliknij miejsce, w którym chcesz umieścić punkt wstawiania.

Aby przenieść punkt wstawiania przy użyciu klawiatury:

Przy używaniu klawiatury numerycznej należy się upewnić, że Num Lock jest wyłączony. Wykonaj jedną z następujących czynności:

Aby przesunąć do               Naciśnij

Strona 3 z 1


Poprzedniego znaku              ¬

Następnego znaku              ®

Poprzedniego wiersza              ­

Następnego wiersza              ¯

Poprzedniego słowa              CTRL+ ¬

Następnego słowa              Ctrl+ ®

Końca wiersza              END

Początku wiersza              HOME

Początku bieżącego akapitu              Ctrl + ­

Początku poprzedniego akapitu              CTRL + ­ (dwa razy)

Początku następnego akapitu              CTRL + ¯

Poprzedniego ekranu              PGUP

Następnego ekranu              PGDN

Dołu ekranu              CTRL + PGDN

Góry ekranu              CTRL + PGUP

Początku poprzedniej strony              ALT + CTRL +PGUP

Początku następnej strony              ALT + CTRL +PGDN

Końca dokumentu              CTRL + END

Początku dokumentu              CTRL + HOME


Wskazówka

              Word pamięta trzy ostatnie miejsca, w których wpisywano lub modyfikowano tekst. Kombinacja klawiszy SHIFT+F5 przesuwa punkt wstawiania kolejno do tych zapamiętanych miejsc, po czym ustawia punkt wstawiania na pozycji początkowej.

              Aby szybko przejść w inne miejsce, należy dwukrotnie kliknąć numer strony na pasku stanu. Otworzy się wówczas pole dialogu Idź do, w którym należy wybrać odpowiednie opcje i następnie nacisnąć jeden z przycisków: „Następny", „Poprzedni" lub "Idź do".  Aby powrócić do poprzedniego miejsca edycji naciskaj SHIFT+F5, dopóki nie dojdziesz do wybranego miejsca.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin