próg słyszeniakochanek3.pdf

(353 KB) Pobierz
kochanek3.qxd
Procedura badania progu słyszenia
za pomocą słuchowych potencjałów wywołanych
pnia mózgu
Krzysztof Kochanek
1. Wprowadzenie
2. Specyficzność częstotliwościowa słuchowych potencjałów pnia mózgu wywoływa−
nych krótkimi tonami o obwiedniach nieliniowych
3. Procedura progowego badania ABR
4. Zasady stosowane w progowych badaniach ABR
5. Błędy spotykane w progowych badaniach ABR
6. Pytania sprawdzające
7. Literatura zalecana
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
1
185425420.003.png
Wprowadzenie
Jednym z największych wyzwań współczesnej audiologii jest wczesne wykrywanie, diagnostyka oraz re−
habilitacja zaburzeń słuchu u małych dzieci. Potrzebę wczesnej diagnostyki i rehabilitacji zaburzeń słu−
chu potwierdzają również wyniki prac badawczych [Yoshinaga−Itano, 1998; Moeller, 2000]. Jak wykaza−
ła Yoshinaga−Itano [1998] optymalnym okresem rozpoczęcia rehabilitacji słuchu jest wiek dziecka poni−
żej 6 m. ż. Dlatego tak niezwykle istotne jest aby właśnie w tym okresie wykryć i rozpoznać zaburzenie
słuchu oraz rozpocząć odpowiednią rehabilitację.
Aktualnie standardem we wczesnej diagnostyce zaburzeń słuchu u małych dzieci są metody obiektyw−
ne – audiometria impedancyjna, otoemisja akustyczna oraz słuchowe potencjały wywołane pnia mózgu
– ABR, które w przypadku dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego w okresie nowo−
rodkowym, powinny być wykonane w 3−4 miesiącu życia. Niewątpliwie jednym z najważniejszych badań
spośród wymienionych jest badanie słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu. Badanie progu
słyszenia za pomocą tej metody stanowi podstawę do dobrania odpowiedniego aparatu słuchowego.
Standardowym bodźcem stosowanym w badaniach ABR jest trzask, który umożliwia wyznaczenie
średniej wartości progu słyszenia w zakresie 2000−4000 Hz. Jednak w przypadku małych dzieci, które są
objęte programem powszechnych badań przesiewowych słuchu u noworodków, i które są następnie dia−
gnozowane w 3−4 miesiącu życia, a aparatowane w 5−6 miesiącu, nie można poprzestać na badaniu pro−
gu słyszenia wyłącznie za pomocą trzasku. Konieczne jest badanie przynajmniej dla częstotliwości 500
i 1000 Hz za pomocą krótkich tonów, a wskazane jest również badanie dla częstotliwości 2000 i 4000
Hz. Bez wykonania badania w tym zakresie częstotliwości nie można rozpoczynać procesu dobierania
aparatu słuchowego u dziecka, u którego stwierdzono w pierwszych miesiącach życia niedosłuch.
Pomimo, że alternatywnie w ocenie progu słyszenia można rozważać zastosowanie słuchowych po−
tencjałów wywołanych typu stan ustalony – ASSR (ang. auditory steady state responses), to jednak obec−
nie standardem jest badanie słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu z zastosowaniem krót−
kich tonów [Stapells, 2000]. Dlatego ośrodki audiologiczne zajmujące się wczesną diagnostyką małych
dzieci muszą dysponować urządzeniami i metodami umożliwiającymi przede wszystkim ocenę progu
słyszenia za pomocą potencjałów pnia mózgu wywoływanych krótkimi tonami.
W Polsce sytuacja w zakresie obiektywnych badań progu słyszenia, na tle innych krajów europejskich,
jest stosunkowo dobra, z uwagi na fakt, że od wielu lat metody te są stosowane w praktyce klinicznej
w kilkudziesięciu ośrodkach audiologicznych. Można również założyć, że z uwagi na fakt wdrażania do
praktyki klinicznej programu powszechnych badań przesiewowych słuchu u noworodków liczba ośrod−
ków wczesnej audiologicznych wzrośnie w znaczący sposób w najbliższych latach. Zatem nic nie stoi
na przeszkodzie aby metodę słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu z zastosowaniem krót−
kich tonów stosować w obiektywnych badaniach progu słyszenia u małych dzieci.
Specyficzność częstotliwościowa słuchowych potencjałów pnia mózgu
wywoływanych krótkimi tonami o obwiedniach nieliniowych
Kluczowym zagadnieniem badań progu słyszenia opartych na rejestracji słuchowych potencjałów wywoła−
nych pnia mózgu jest ich specyficzność częstotliwościowa, rozumiana powszechnie jako zdolność wywoły−
wania odpowiedzi z określonego obszaru błony podstawnej niezależnie od stanu ślimaka w rejonach sąsied−
nich (Stapells, 1985). Jedynie te metody badań, które zapewniają specyficzność częstotliwościową progo−
wych odpowiedzi ABR, mogą być stosowane w obiektywnych pomiarach progu słyszenia.
W praktyce klinicznej badanie progu słyszenia za pomocą słuchowych potencjałów wywołanych pnia
mózgu ogranicza się najczęściej do oceny średniej wartości progu słyszenia w paśmie 2000–4000 Hz za
pomocą trzasku, gdyż ten rodzaj bodźca zapewnia największą amplitudę i najlepszą jakość odpowiedzi, co
znacznie ułatwia identyfikację fali V i ocenę jej progu. Ponieważ potencjały pnia mózgu wywoływane trza−
skiem nie są specyficzne częstotliwościowo, dlatego badanie to nie może dostarczyć informacji o czułości
słuchu w poszczególnych przedziałach częstotliwości. Wielu badaczy i klinicystów podkreśla, że badanie
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
2
185425420.004.png
progu słyszenia za pomocą trzasku jest niewystarczające w warunkach klinicznych i proponuje rozszerze−
nie protokołu badania o ocenę czułości słuchu dla 500 lub 1000 Hz. Badania takie można wykonywać mię−
dzy innymi za pomocą krótkich tonów o obwiedniach liniowych lub nieliniowych, które mogą być prezen−
towane w ciszy lub w obecności różnego rodzaju sygnałów maskujących (szumu wysokoczęstotliwościo−
wego, szumu z wcięciem lub szumu szerokopasmowego), które zwiększają specyficzność częstotliwościo−
wą odpowiedzi. Pomimo większej specyficzności częstotliwościowej odpowiedzi dla krótkich tonów lub
trzasków rejestrowanych w obecności szumów maskujących metody te posiadają pewne wady, które po−
wodują, że w praktyce klinicznej stosowane są niezmiernie rzadko. Wady te to: gorsza jakość rejestracji,
mniejsza amplituda odpowiedzi, bardzo długi czas badania oraz konieczność stosowania wysokich pozio−
mów szumów maskujących, powodujących powstawanie zjawiska zmęczenia słuchowego. W praktyce
oznacza to ograniczenie maksymalnych poziomów stymulacji do 70–80 dB nHL.
W latach 70 i 80−tych XX w. w badaniach progowych za pomocą słuchowych potencjałów wywoła−
nych pnia mózgu powszechnie stosowano krótkie tony o obwiedni liniowej, które umożliwiają stosowa−
nie znacznie wyższych poziomów stymulacji (do 100 dB nHL) niż metody z maskowaniem wysokoczę−
stotliwościowym. Badania prowadzono zazwyczaj w zakresie częstotliwości od 500 do 4000 Hz, chociaż
w nielicznych pracach rejestrowano również z powodzeniem odpowiedzi w zakresie częstotliwości po−
wyżej 8 kHz. Wadą obwiedni liniowych jest brak możliwości wygenerowania bodźców o stosunkowo nie−
wielkim czasie narastania i jednocześnie wąskim widmie mocy, co powoduje znaczne rozproszenie ener−
gii bodźca poza rejon częstotliwości nominalnej, a co za tym idzie, prowadzi do pobudzania dużych ob−
szarów ślimaka. Z uwagi na właściwości mechaniczne ślimaka i wzorce pobudzeń przy różnych intensyw−
nościach bodźca, szczególnie niekorzystna sytuacja z punktu widzenia specyficzności częstotliwościowej
dotyczy odpowiedzi pnia mózgu dla bodźców o niskich częstotliwościach. Dla bodźców tych, prezento−
wanych ze średnimi i dużymi intensywnościami, istnieje duże prawdopodobieństwo wcześniejszego po−
budzenia zakrętu podstawnego, zanim dojdzie do pobudzenia ślimaka w zakręcie szczytowym. Zdaniem
wielu badaczy odpowiedzi ABR otrzymywane dla bodźców o obwiedniach liniowych nie są wystarczają−
co specyficzne częstotliwościowo, aby w sposób wiarygodny można było oceniać próg słyszenia w zakre−
sie niskich częstotliwości. Z drugiej jednak strony wyniki badań innych autorów wskazywały, że odpowie−
dzi ABR wywoływane krótkimi tonami o częstotliwości 500 Hz pozwalają w zadowalający sposób oce−
niać próg słyszenia dla tej częstotliwości. Brak zgodności w opiniach na temat właściwości odpowiedzi
ABR wywoływanych krótkim tonem o częstotliwości 500 Hz był prawdopodobnie związany z różnicami
w parametrach metod stymulacji i akwizycji stosowanych przez poszczególnych badaczy.
W roku 1985 Davis, opierając się na wynikach pracy Harrisa (1978), który badał właściwości różnych
okien czasowych stosowanych w analizie widmowej sygnałów akustycznych, postawił hipotezę, że za−
stosowanie obwiedni nieliniowych, zamiast dotychczas stosowanych powszechnie obwiedni liniowych,
umożliwi generowanie bodźców o wąskich widmach mocy, co może zwiększyć specyficzność częstotli−
wościową odpowiedzi pnia mózgu. Pogląd ten wyrażali również inni badacze, m.in. Gorga (1989) i Sta−
pells (1989, 1997). Ponieważ bodźce kształtowane obwiedniami nieliniowymi mają węższe widma mo−
cy niż bodźce o obwiedniach liniowych o tych samych parametrach czasowych oraz zapewniają więk−
szy odstęp pomiędzy szczytem widma i listkami bocznymi, oczekiwano, że odpowiedzi ABR będą gene−
rowane z węższych obszarów ślimaka.
Powyższa hipoteza została potwierdzona w badaniach Kochanka (2000) przeprowadzonych na du−
żym materiale klinicznym obejmującym uszy normalnie słyszące oraz uszy z ubytkami ślimakowymi
o różnych kształtach audiogramów. W badaniach tych stosowano trzask oraz krótkie tony o częstotliwo−
ściach 500 i 1000 Hz o obwiedni Gaussa (parametry metody przedstawiono w dalszej części
opracowania). Uzyskane wyniki wykazały, że progowe odpowiedzi ABR dla tych bodźców są specyficz−
ne częstotliwościowo zarówno w uszach normalnie słyszących, jak i uszkodzonych. Stwierdzono wystę−
powanie bardzo silnej korelacji liniowej pomiędzy progami fali V i progami audiometrycznymi. Przy wy−
skalowaniu poziomów bodźców w dB nHL próg fali V można w praktyce przyjąć jako równoważny war−
tościom progu słyszenia. Błąd szacowania progu słyszenia tą metodą wynosi około 10 dB.
Metoda ta jest stosowana obecnie w około 90% polskich pracowni audiologicznych wykorzystujących
badania słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu w obiektywnej ocenie czułości słuchu.
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
3
185425420.005.png
Procedura progowego badania ABR
W praktyce klinicznej czułość słuchu określa się głównie za pomocą psychoakustycznego, audiometrycz−
nego badania progu słyszenia. W sytuacjach, w których nie jest możliwe wykonanie tego badania, np.
u małych dzieci i osób niewspółpracujących, przeprowadza się badanie elektrofizjologiczne słuchu. Czę−
sto nazywa się to badanie obiektywnym badaniem czułości słuchu lub też rekonstrukcją audiogramu to−
nalnego. Zasadnicza różnica pomiędzy badaniami audiometrycznymi i elektrofizjologicznymi progu sły−
szenia dotyczy ich istoty. Badanie audiometryczne zalicza się do grupy badań psychoakustycznych oraz
behawioralnych, w których angażowany jest cały układ słuchowy, natomiast badanie elektrofizjologicz−
ne do badań czynnościowych, w których ocenia się oddzielnie funkcję poszczególnych odcinków drogi
słuchowej. Podczas badania audiometrycznego zachodzą nie tylko procesy przetwarzania energii aku−
stycznej w impulsy nerwowe i przesyłania ich do ośrodków w centralnym układzie nerwowym, ale rów−
nież procesy percepcji i analizy słuchowej, których ocena w badaniu elektrofizjologicznym u małego
dziecka jest praktycznie niemożliwa. Podczas badania audiometrycznego pacjent sygnalizuje, np. po−
przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku, że usłyszał dźwięk, natomiast w badaniu elektrofizjologicz−
nym ocenia się obecność określonych potencjałów powstających na różnych piętrach drogi słuchowej
w odpowiedzi na podawane do ucha dźwięki o różnej intensywności.
W audiometrycznym badaniu progu słyszenia osoba wykonująca badanie zwiększa lub zmniejsza stop−
niowo, w zależności od reakcji pacjenta, intensywność tonu. W technice badania „z góry na dół” intensyw−
ność tonu jest stopniowo obniżana aż do czasu, kiedy pacjent przestaje słyszeć ton. Najniższą intensyw−
ność tonu, przy której pacjent słyszał ton, nazywamy progiem słyszenia , a wykres wartości progów słysze−
nia w funkcji częstotliwości nazywamy audiogramem . W badaniu elektrofizjologicznym technika badania
jest podobna, ale odmienne są zarówno bodźce, znacznie krótsze niż w badaniu audiometrycznym (około
100 razy), jak i sam wskaźnik progu. W badaniu audiometrycznym wskaźnikiem reakcji pacjenta na pre−
zentowany bodziec jest sygnał świetlny umieszczony na pulpicie audiometru, który włącza się, gdy pacjent
naciśnie przycisk, natomiast w badaniu elektrofizjologicznym np. zapis słuchowych potencjałów wywoła−
nych pnia mózgu pojawiający się na ekranie urządzenia. Ponieważ badania kliniczne potwierdziły wysoką
korelację pomiędzy progiem audiometrycznym i progiem fali V słuchowych potencjałów wywołanych pnia
mózgu – ABR, dlatego właśnie ta fala jest powszechnie stosowana jako wskaźnik progu słyszenia. Wyzna−
czenie najniższej intensywności bodźca, przy której można zarejestrować falę V, jest podstawą oceny czu−
łości słuchu w tych badaniach. Jeżeli próg odpowiedzi nie przekracza 20 dB nHL, to można uznać, że czu−
łość słuchu jest w granicach normy.
Rys. 1. Przykład odpowiedzi ABR zarejestrowanych dla trzasku procedurą szeregu natężeniowego, zapisów na ekranie urządzenia
przed uporządkowaniem i po uporządkowaniu
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
4
185425420.006.png
Rys. 2. Szereg natężeniowy z rys. 1 z wyróżnioną falą V
Wyznaczenie progu słyszenia za pomocą słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu składa się
zasadniczo z dwóch etapów: rejestracji pewnej liczby odpowiedzi według procedury określanej mianem
„szeregu natężeniowego” oraz analizy zarejestrowanych odpowiedzi w celu wyznaczenia ich progu. Szereg
natężeniowy otrzymuje się w następujący sposób: w pierwszej fazie badania rejestruje się odpowiedzi wy−
wołane bodźcem o dużej intensywności, np. 90, 100 dB nHL, a w kolejnych fazach – odpowiedzi dla coraz
niższych poziomów bodźca. Intensywność bodźca zmniejszana jest skokowo, zazwyczaj co 20, 10 lub 5 dB.
Z reguły w pobliżu progu rejestracje powtarza się dwu− lub trzykrotnie dla tego samego poziomu bodźca. Po
zarejestrowaniu zestawu odpowiedzi dla różnych intensywności (rys. 1), korzystając z funkcji umożliwiającej
przemieszczanie przebiegów w osi Y na ekranie urządzenia, należy je uporządkować w taki sposób, aby zna−
lazły się jak najbliżej siebie. Przebiegi zarejestrowane dla tej samej intensywności umieszcza się jeden za dru−
gim. Uporządkowane w ten sposób przebiegi zostały przedstawione po prawej stronie na rys. 1. Ciąg odpo−
wiedzi uporządkowany w taki sposób nazywany jest szeregiem natężeniowym . Przy ocenie progu odpowie−
dzi koncentrujemy się wyłącznie na ocenie progu fali V, którą na rys. 2 oznaczono grubą linią. Przy poziomach
50 i 40 dB nHL linią grubą oznaczono odpowiednio te miejsca, w których można było się spodziewać fali V,
gdyby czułość słuchu była lepsza niż w prezentowanym przykładzie.
Odpowiedzi słuchowe pnia mózgu można wywoływać jedynie bodźcami o krótkim czasie trwania,
nieprzekraczającym kilku milisekund. Najczęściej stosowane są trzaski (bodźce szerokopasmowe) oraz impul−
sy sinusoidalne, zwane popularnie krótkimi tonami (bodźce o wąskim widmie mocy). Bodźce typu trzask
umożliwiają wyznaczenie średniej wartości progu słyszenia dla częstotliwości od 2000 do 4000 Hz, natomiast
krótkie tony dla częstotliwości audiometrycznych z zakresu od 500 do 8000 Hz. Badania czułości słuchu za
pomocą odpowiedzi ABR wykonywane są najczęściej poprzez słuchawki powietrzne – nauszne lub we−
wnątrzuszne, chociaż możliwe jest również badanie z wykorzystaniem przetwornika kostnego.
W praktyce klinicznej dość często stosuje się oba rodzaje bodźców, trzask dla oceny średniej wartości
progu słyszenia w paśmie 2–4 kHz oraz krótkie impulsy sinusoidalne dla 500 i 1000 Hz. Powstaje w ten
sposób trzypunktowy audiogram, który dostarcza informacje o czułości słuchu zarówno dla niskich, jak
i wysokich częstotliwości. Audiogram ten może stanowić podstawę do dobrania odpowiedniego aparatu
słuchowego. Parametry metody, która umożliwia rekonstrukcję 3−punktowego audiogramu, zostały przed−
stawione w tabeli I, natomiast na rysunku 3 przedstawiono przykład badania wykonanego tą metodą.
W prezentowanym przykładzie próg fali V wynosił dla 500 Hz – 20 dB nHL, dla 1000 Hz – 60 dB nHL
oraz dla trzasku – 80 dB nHL.
© Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu 2002
5
185425420.001.png 185425420.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin